VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

5 d'octubre de 2014
0 comentaris

Via Tintín (4: l’altre tren groc, i no precisament petit)

Un atemptat al punt quilomètric 123 del ferrocarril entre Shangai i Nanking és un dels episodis destacats d’El lotus blau. L’incident, en el context de la guerra sino-japonesa, de fet n’és el pretext, procés relatat a la pàgina 22 amb una lliçó de com es manipula informativament l’opinió pública.

Aquell ferrocarril tintinaire era lent i a vapor, però avui és una de les moltes línies d’alta velocitat que creuen el gegant asiàtic de sud a nord i d’est a oest, totalitzant 11.902 quilòmetres i convertint el país en el més important del món amb aquest mode de transport, seguit a molta distància de l’estat espanyol i la seva irracional xarxa de dèries centralistes. Des del 2010 els xinesos poden viatjar còmodament de Shangai a Nanking en 73 minutets i per fer-ho han d’iniciar el recorregut a l’espectacular estació terminal de Shangai-Hongqiao, inaugurada el 2010, de proporcions gegantesques com es pot comprovar a laShangai estació imatge. Una infraestructura ben diferent de l’antiga estació del Nord (imatge), dissenyada pels britànics, inaugurada el 1909, destruïda pels japonesos i clausurada el 1987 per ser destinada a museu del Transport.

Shangai estació Nord

Shangai ja havia estat l’origen del primer ferrocarril xinès el 1876, cap a Kung Ruan, però no deixem la gran metròpoli d’aquell país perquè,Shangai tramvia 1 encara que de manera molt discreta, a El lotus blau hi apareixen dos tramvies. El primer tramvia elèctric aparegué el 1908 (imatges). Durant molts anys hi convisqueren tres xarxes, la britànica (set línies), la francesa (tres) i la pròpiament xinesa (quatre) fins que el 1963 el mitjà Shangai tramviade transport fou clausurat per ser substituït pel modern Zhangjang el 2010, perfecte complement de la tupida xarxa de metro, amb 14 línies, inaugurades una per any de mitjana. Sense comentaris.

I tampoc cap comentari a fer a la següent història de Tintín, L’orella escapçada. El ferrocarril a vapor que hi apareix transita per la fictícia San Teodoro, prototipus de república bananera que cadascú pot, si vol, identificar amb algun país concret, cosa que no correspon fer a aquest blocaire.

(continuarà)

[Imatges: en.wikipedia]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!