EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Dia escolar de la No-violència i la Pau

6
Avui a totes les escoles del món es cel·lebra “El dia escolar de la No-violència i la pau” . Es pot aprofitar l’avinantesa per treballar a l’escola, la pau, els valors, la justicía, la moralitat.

Al cicle d’Educació Infantil , l’educació en valors és considera un contingut transversal, s’ha de treballar i ha de ser present en totes les accions educatives que es duen a terme.

En lloc d’ensenyar valors determinats als infants, hauríem d’educar amb valors i hauríem d’ensenyar a crear valors. No es tracta d’adoctrinar, sinó que cal que quan som davant l’infant li transmetem una sèrie de valors i creem una atmosfera que convidi al diàleg i a la reflexió.

Els recursos per anar fent present en l’espai educatiu, d’una manera més conscient:

-El foment de l’empatia
-L’estimulació d’una actitud assertiva
-La iniciació de dilemes morals 
-La iniciació al joc
-L’ús de titelles en la resolució de conflictes
-L’assemblea

A la primera etapa, més que recursos concrets, cal cultivar una manera de ser present a l’aula que vagi fomentant en els infants les qualitats que pretenem treballar mitjantçant aquests sis recursos.

Una de les formes que podriem utilitzar en aquest dia (i la resta del curs) és la iniciació als dilemes morals. Petites històries que plantegen un conflicte moral i al final de les quals se solen presentar dues alternatives enfrontades entre si que comporten un conflicte de valors.

En aquestes edats es poden treballar mitjançant els contes, ja que els infants reconeixen sentiments i actituds de la seva pròpia experiència vital. Parlar de personatges els permet parlar de manera indirecta d’ells mateixos, opinar sobre les coses que estan bé i les que no, i resoldre com han d’actuar davant de conflictes.

Un recurs és la col·lecció “Posa’t un conte” 

http://www.puc-pac.com 

A través d’aquests contes podem treballar diferents valors com la convivència, la responsabilitat,  l’autoestima, la diversitat, cooperació, creativitat, l’empatia…


Posa’t un conte inclou 5 disfresses, 10 il·lustracions cara/dors , 1 conte, 1 guia pedagògica, CD amb música, materials descarregables online.

A través de diverses històries, els nens i nenes podran viure a través dels personatges diferents emocions i sentiments.

Fomenta la empatia cap els altres i dóna peu a la reflexió.
 
 

ML. 

Bon profit!

8
És bastant habitual que en les llars i les escoles els nens i nenes es quedin a dinar al centre però darrerament aquesta estona del menjador també s’ha mirat de que sigui un temps educatiu pels infants. Durant la década dels vuitanta, era una cosa que se’n ocupaven les própies mares dels alumnes que volien ajudar a l’escola preparant el dinar i estar amb els nens, però va ser a partir dels anys 90′ que la cosa va canviar i van començar a sortir empreses especialitzades en l’ensenyament, alimentació, el lleure i la cultura procurant que els infants tinguin una alimentació equilibrada i variada sota la supervisió d’uns educadors o bé monitors de lleure. 

Normalment, a les escoles bressol l’hora del menjador és competència exclusiva dels educadors/mestres. 

A continuació plantejaré una activitat que es pot portar a terme dins del segon cicle d’Educació Infantil.

ANEM A DINAR 


OBJECTIUS: 

– Controlar la quantitat d’aliment que es posa a la boca
– Separar els obstacles que es troben en el menjar: ossos, espines, etc
– Mantenir ritmes adequats entre cada mos
– Col·locar plats i gots a taula
– Mantenir una conversa durant la menjada
– Utilitzar forquilla i ganivet
– Pelar fruita amb el ganivet
– Servir els altres
– Parar i desparar taula
– Rentar-se les mans abans i després de menjar
– Utilitzar el tovalló
– Diferenciar els sabors dels diferents aliments



-DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT

Hi haurà 3 grups de 6 infants, primerament aniran passant al lavabo per rentar-se les mans i fer les seves necessitats. Cada grup s’ocuparà d’una tasca diferent. El primer grup s’encarregarà de parar taula, el segon grup visitarà la cuina i s’informarà de que hi haurà per dinar i després davant dels seus companys explicaran quin menú hi ha i quins aliments tastaran. El tercer grup ens explicarà quins hàbits hem de tenir a l’hora de dinar (seure bé, utilitzar bé els coberts, saber quin cobert utilitzar per cada aliment) Cada setmana els grups aniran canviant a l’hora de fer les tasques. Quan estiguin tots asseguts a taula, cantarem la següent cançó:

Anem tots al menjador,
ens agrada menjar de tot:
La sopeta amb cullereta,
mandonguilles amb forquilla
i el bistec amb ganivet!

No podem deixar res al plat, per què?
Perquè els “monis” s’enfadaran!
La sopeta amb cullereta,
mandonguilles amb forquilla
i el bistec amb ganivet!

i el bisteeeeeeeeec aaaaaamb gaaaaaaniiiveeeeeeeet!


TEMPORALITZACIÓ:

La durada serà d’1h. Els primers 20 minuts estaran dedicats a rentar-se les mans i fer l’activitat programa a cada grup. La resta de temps estarà dedicada a cantar la cançó i l’estona del dinar. A mida que els nens vagin acabant, recolliran el seu cobert i sortiran al pati on estaran sota la responsabilitat d’una educadora i/o monitora de lleure. L’activitat es farà cada dia a la mateixa hora.


RECURSOS ESPACIALS:

Lavabo, cuina, menjador i pati.


MATERIAL:

-Sabó, tovallola individual, coberts, gots, plats, estovalles, tovallons, gerra de l’aigua, escombraries per deixar la brossa, mobiliari adequat per la seva edat (cadires,taules…)


AVALUACIÓ:

1. Té l’hàbit de rentar-se les mans?
2- Participa a l’activitat encomanada?
3. Presta atenció a la feina dels seus companys?
4. Utilitza els diferents coberts durant el dinar?
5- Utilitza el vocabulari de forma adequada?
6- Diferencia els sabors dels diferents menjars?
7- Utilitza el tovalló? 
8- Manté un comportament adequat a l’hora de dinar?
9- Manté ritmes adequats a cada mos?
10- Participa activament en parar i desparar taula? 


ML.

Els tres tombs

6
“Ai Antonet del meu cor, rei dels tres tombs, jo per tu que en donaria de tombs…”

El proper divendres es Sant Antoni Abat i es cel·lebra els tres tombs. A Vilanova i la Geltrú en concret, és una festa que se celebra i de la qual és festa local. És costum que pels carres es donin tres tombs amb els cavalls, carros, i inclús altres bèsties, ja que també es fa la benedicció de diversos animals a l’esglèsia de Sant Antoni Abat.

Els dies abans, podem treballar aquesta festa a l’aula programant una unitat didàctica sobre els animals amb diversos recursos, contes, tallers, racons… es pot aprofitar l’avinantesa i fer un projecte sobre els cavalls, fent un auca dels tres tombs, manualitats, amb els més grans del segon cicle d’educació infantil una activitat que és molt típic és construir un cavall amb una escombra.

Hauriem de demanar col·laboració amb les families a través d’una circular demanant que el proper dia a classe el nen/a porti a classe un pal d’escombra. El cap dell cavall el fariem nosaltres amb cartolina i el pintariem i l’enganxariem a l’escombra.

Pels més petits, podriem llegir el conte “En Mateu i la Marta descobreixen ELS TRES TOMBS” un conte editat gràcies per l’ajuntament de Vilanova i la Geltrú i l’associació  organitzadora dels tres tombs, el text corre a càrrec de Pasqual Juan i Lloret i les il·lustracions de la Pilarín Bayés.

El conte ens explica que els protagonies – Mateu i Marta- estan a la masia dels seus avis i descobreixen el món rural: els animals, les feines del camp, les eines, els productes, la pagesia…el conte acaba amb la visita dels tres tombs de Vilanova.

Aquest conte ens serà útil per endinsar els nens dins de la festivitat de Sant Antoni i perquè coneguin les tradicions i festes populars.

ML.

La panera dels tresors (i el joc heurístic)

10
Publicat el 6 de gener de 2014
Bon any a tots i totes!

Avui, dia per excel·lència dels regals i les joguines, parlare d’un altre tipus de joc. La panera dels tresors i el joc heurístic. Fa unes quantes setmanes vaig parlar sobre l’educació sensorial i vaig dir que un bon recurs seria aquest, en aquesta actualització explicaré de que es tracta.

La panera dels tresors és un joc adreçat a infants menors d’un any (de 6 a 12 mesos) que permet treballar l’educació sensorial i la logicomàtematica a partir d’uns objectes quotidians que afavoreixen la manipulació, l’exploració, l’estimulació dels sentits, la capacitat de coordinar ull, mà i boca. Desperta l’interès de l’infant per les coses que té al davant.

Els infants juguen sols amb els objectes de la panera, sense la intervenció del adult tot i que a la vegada hem de ser presents per donar-li confiança amb la nostra presència.

L’infant és totalment lliure i pot triar l’objecte que més li agrada i explorar-lo, el pot llepar, sacsejar-lo, acariciar-lo…

És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i sense nanses, a la panera podem posar uns 60-80 objectes variats és important fer una bona presentació i posar objectes nets i segurs.

Estimularan els sentits amb els diferents objectes, i conèixer les diferents textures, pesos, formes, olors, sabors, diferents sons que es produeixen al sacsejar, colors, formes, grandàries…a la panera podem posar diferents objectes fets de diferents materials.

Naturals: pinyes, petxines, castanyes, carabasses seques, plomes grans, pedra tosca, poma, taps de suro… 

De materials naturals: pinta d’os, calçador d’os, cabdell de llana, raspall de dents 

De cartró: Bloc petit amb espiral, paper vegetal, rotllo de paper higiènic, paper d’alumini, postals amb imatges conegudes 

De roba, goma, pell: Moneder de pell, roba de vellut, nina de drap, braçalet de pell, cintes de colors

De fusta: Castanyoles, capses petites, tambor, anella de tovalló, cullera, sonalls 

De metall: Cullera, timbre de bicileta, triangle musical, claus, xiulets 

S’ha d’anar amb molta cura de l’elecció dels objectes i que no suposin cap perill pels infants. Els objectes no han de ser més petits que una nou gran i sempre hem de ser presents mentre dura l’activitat.

La panera durarà fins que l’infant perdi l’interès.

Exemple d’una panera.

 

El joc heurístic

És una continuació de la panera dels tresors per a infants de 12 a 24 mesos, pensada per fer en petit grup (8-10 infants).

Es tenen en compte les noves capacitats dels infants, en especial la capacitat de moure’s de manera autònoma. La curiositat augmenta alhora que es va perfeccionant la coordinació ull-mà i la seva prensió. Permet als infants escollir els materials que més els interessa i realitzar-hi les accions i relacions que vulguin.

Igual que la panera, també hi haurà exploració i combinació dels objectes, un cop acabada l’activitat han de recollir tots els objectes i ficar-los a la bossa corresponent, l’educador/a no els recollirpa, deixarà les bosses obertes i verbalment ajudarà i orientarà els infants perquè facin la recollida i els convidarà a dipositar-ho tot a la bossa corresponent.

Amb el joc heurístic afavorim:

-L’experimentació amb els objectes
-La concentració de l’atenció
-La comparació i classificació dels objectes
-L’estructuració del llenguatge i del pensament
-La possibilitat d’actuar segons el propi ritme
-El valor de la conservació del material i del respecte als altres
-L’assoliment d’hàbits de treball
-La creació d’un clima de silenci i calma 

Es curiós com un joc que agrada molt els infants i que és de gran utilitat pot resultar tant senzill, pràctic i molt econòmic a l’hora de realitzar-lo. 

ML.