Dia escolar de la No-violència i la Pau
Al cicle d’Educació Infantil , l’educació en valors és considera un contingut transversal, s’ha de treballar i ha de ser present en totes les accions educatives que es duen a terme.
En lloc d’ensenyar valors determinats als infants, hauríem d’educar amb valors i hauríem d’ensenyar a crear valors. No es tracta d’adoctrinar, sinó que cal que quan som davant l’infant li transmetem una sèrie de valors i creem una atmosfera que convidi al diàleg i a la reflexió.
Els recursos per anar fent present en l’espai educatiu, d’una manera més conscient:
-El foment de l’empatia
-L’estimulació d’una actitud assertiva
-La iniciació de dilemes morals
-La iniciació al joc
-L’ús de titelles en la resolució de conflictes
-L’assemblea
A la primera etapa, més que recursos concrets, cal cultivar una manera de ser present a l’aula que vagi fomentant en els infants les qualitats que pretenem treballar mitjantçant aquests sis recursos.
Una de les formes que podriem utilitzar en aquest dia (i la resta del curs) és la iniciació als dilemes morals. Petites històries que plantegen un conflicte moral i al final de les quals se solen presentar dues alternatives enfrontades entre si que comporten un conflicte de valors.
En aquestes edats es poden treballar mitjançant els contes, ja que els infants reconeixen sentiments i actituds de la seva pròpia experiència vital. Parlar de personatges els permet parlar de manera indirecta d’ells mateixos, opinar sobre les coses que estan bé i les que no, i resoldre com han d’actuar davant de conflictes.
Un recurs és la col·lecció “Posa’t un conte”
A través d’aquests contes podem treballar diferents valors com la convivència, la responsabilitat, l’autoestima, la diversitat, cooperació, creativitat, l’empatia…
Posa’t un conte inclou 5 disfresses, 10 il·lustracions cara/dors , 1 conte, 1 guia pedagògica, CD amb música, materials descarregables online.
A través de diverses històries, els nens i nenes podran viure a través dels personatges diferents emocions i sentiments.
Fomenta la empatia cap els altres i dóna peu a la reflexió.
ML.