Fem silenci
CANTAR
Sobretot quan treballem en el lleure, podem agafar una cançó que està de moda i agafar un fragment per poder utilitzar-ho per fer silenci. Aquest cas, podem agafar la cançó del Michel Teló “Bará berê”
https://www.youtube.com/watch?v=gEiqSUzQ1fo
El monitor/educador/mestre quan vulgui captar l’atenció i en conseqüent el silenci ha d’exclamar: “bara bara bara” en aquest cas els nens haurien de contestar cantant “bere bere bere” i es faria silenci.
Per experiència pròpia, és un mètode molt eficaç ja que els nanos són coneixedors de la cançó i els hi fa especial il·lusió cantar un fragment i gràcies aquest ritual aprenen a fer silenci, a mantenir l’atenció, a entendre la consigna de canvi d’activitat que dóna el monitor/educador/mestre.
Hi han altres cançons amb que podem fer el mateix ritual.
El monitor crida: “Pepo popepo” a lo que els nens han de respondre gesticulant amb les mans “pum, oh yeah”. Aquest últim és bastant divertit i també sol agradar molt entre els nens. A part, podem jugar a canviar el ritme, anar més a poc a poc, anar més ràpid…
També podem cantar amb la música de “Frère Jacques”
“El dit puja, el dit puja
Ja és a dalt, ja és a dalt.
Baixa, baixa, baixa
Baixa, baixa, baixa
Ja és a baix, ja és a baix”
Tot això gesticulant i que els nens de forma progressiva s’aniran afegint imitant els gestos i cantant.
GESTICULACIONS
Quan hi hagi xivarri dins de l’aula o en qualsevol altre espai podem dir:
“Qui m’escolti que es toqui el cap”
Els infants que estiguin escoltant, es tocaran el cap.
Podem afegir altres parts del cos com el nas, la panxa, el peu… i progressivament els nens aniran senyalant la part del cos que farem referència. Fins que tindrem tots els infants atents a lo que nosaltres els hi volem explicar.
Una altra opció és picar de mans dos cops i posar-nos el dit índex (primer una mà i després una altra) als llavis i fer “txxxx” “txxxx” i tornem a picar de mans dues vegades. Veure’m que els infants s’aniran afegint i aniran repetint el que estem fent.
Un cop que els tinguem tots en silenci els hi direm “Agafarem el silenci (farem gest d’agafar algun objecte des de dalt) i ens el menjarem (fem gest de menjar) i tot seguit farem amb el dit índex “txxxx”.
Aquests recursos sempre seran útils quan tinguem xivarri a l’aula o l’espai on estiguem, quan volem avisar els infants d’algun canvi d’activitat o els hi volem explicar qualsevol cosa.
Per concienciar als infants sempre podem fer una assemblea i reflexionar juntament amb ells. Què passa quan tothom crida? Sentim el que ens diu l’educador o el company? Que podem fer per solucionar-ho?
ML.