EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Arxiu de la categoria: Esquema Corporal

Consultori educatiu: l’Anna pregunta

6
Publicat el 9 d'abril de 2018

Hola a tothom!

Degut a que rebo correus electrònics preguntant-me diferents recursos educatius, he pensat en respondre els dubtes per aquí, d’aquesta manera, tothom podrà aprofitar-ho.

Fa unes setmanes rebia el correu de l’Anna, on em feia aquesta pregunta:

Hola, he estat mirant el teu blog i em sembla molt interessant. Et volia demanar si em podies fer alguna recomanació per treballar amb infants de P4 les dimensions del cos o l’expressió corporal a partir d’un conte.

És a dir, la idea seria començar explicant un conte sobre aquesta temàtica i tot seguit fet diverses activitats.
-Cantar cançons que tinguin com a tema principal les parts del cos
-Fer dansa, psicomotricitat
-Conversa de què poden fer amb les diferents parts del cos
-Fer un collage retallant diferents parts del cos i que ells creein
-Jugar a qui és qui o a la gallineta cega.
Moltes gràcies
Els recursos que proposes, Anna, són molt bons i variats. Per la representació del cos humà, un conte no és un dels meus recursos principals, crec que per la interiorització dels continguts és molt millor si s’utilitzen activitats més pràctiques, com una cançó gestual o mitjançant l’expressió verbal on acaben relacionant les parts del seu cos amb el seu propi cos.
De cançó, de ben segur que coneixes la d’en “Joan Petit”
La cançó va anomenant diferents parts del cos on el nen pots anar senyalant i ser coneixedor del seu esquema corporal.
Et deixo un grapat de cançons més, on van parlant de les diferents parts del cos i es pot fer la esquematització
L’abadia de Montserrat – El cos
Dàmaris Gelabert – Els mosquits
Si vols saber més cançons per treballar l’esquema corporal, tens un recull de cançons que parlen sobre el cos humà a “Amb el dit, dit, dit…” de Toni Giménez, Col.lecció: Cantem.
També una altra activitat relacionada amb l’esquema corporal i que es pot fer amb una sessió de psicomotricitat: és la caçera de parts del cos. L’educador pot anomenar una part del cos i el nen, amb un gomet s’ho pot enganxar a la part corresponent. També podem modificar-ho, i dir: “Busquem la panxa de la Mireia” i enganxar-li un gomet a la seva panxa.
Un mirall també acaba sent molt bona opció, per donar visibilitat a zones que l’infant no pot veure (com per exemple, nas, front, llavis…)
I una altra activitat, podria ser mitjantçant el joc simbòlic jugar a metges. Afavoreix totalment la relació de les parts del cos.
De contes, et recomano: Llibres Petits: El cos.
On poden aprendre el vocabulari del cos humà d’una manera fàcil i entenedora.
Espero que t’hagi servir d’ajuda, moltes gràcies per seguir-me i endavant!
Podeu seguir enviant els vostres dubtes en aquest mateix bloc, o al correu: elracodelmenut@gmail.com
Gràcies i molt bona setmana a tots.
Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari

Descobrim el cos humà

6
M’agradaria parlar-vos sobre l’esquema corporal i com l’infant va fent el coneixement progressiu del seu propi cos.

Però què és l’esquema corporal? És la imatge mental que tenim del nostre propi cos, primer estàtica i després en moviment, en relació amb les diferents parts del cos i en relació amb l’espai i els objectes que l’envolten.

El cos és el primer mitjà de relació que tenim amb el món que ens envolta.

Gradualment l’infant “diferencia” el seu cos, les seves sensacions del món que l’envolta, això implica conèixer els límits del propi cos: cara, ulls, orelles, boca…

Els nadons no es perceben com a individus i no es poden diferenciar a si mateixos d’altres objectes, de manera gradual es van veient com a ens individuals, separats i diferenciats dels altres. 

Dels 3 als 4 mesos es descobreix les mans, dels 5 als 6 mesos els dits dels peus i a partir dels 2 anys es coneix directament el seu cos i la seva identitat amb el seu nom inclós.

Es de vital importància treballar l’esquema corporal durant el cicle d’educació infantil, podem treballar-ho de moltes maneres però sempre tindrem en compte a quin moment evolutiu es troba l’infant.

Al segon cicle d’educació infantil ho podem fer a través de projectes. Podem dedicar varies sessions a fer un projecte sobre el cos humà (investigar què sabem i què es vol saber, recerca d’informació, diferents activitats relacionades amb el cos humà…)

I pel primer cicle, ho podem fer a través de cançons, la popular cançó “En Joan petit” que assenyala diferents parts del cos a partir de la cantarella, o bé des de la vessant de la psicomotricitat.

En aquest cas, vull desenvolupar una activitat que podriem portar a terme durant una sessió psicomotriu.

CAÇEM DIFERENTS PARTS DEL COS 


OBJECTIUS 

-Treballar l’esquema corporal
-Potenciar la relació amb els companys
-Gaudir de l’activitat proposada 


DESCRIPCIÓ 

-Abans de començar la sessió, explicarem el funcionament de l’activitat. Repartirem a cada infant una fulla de gomets de diferents colors i formes. Tot seguit, els infants podran desplaçar-se i amagar-se per els diferents racons de l’aula de psicomotricitat, sota els túnels, entre coixins…

L’educador/a dirà: “Busquem la panxa d’en Jan…” i els infants hauran de dirigir-se cap en Jan i enganxar-li un gomet a la panxa. S’anirà anomenant tots els infants i diferents parts del cos com ara, el braç, l’esquena…


TEMPORALITZACIÓ

-La durada serà aproximadament d’uns 20 minuts.


RECURSOS ESPACIALS

-L’aula de psicomotricitat


MATERIAL

– Gomets de diferents colors i formes


AVALUACIÓ 

-Es mostra actiu i satisfet?
-Segueix les indicacions del joc?
-Coneix el nom dels nens amb qui juga?
-Va a buscar el nen/a que ha dit l’educador?
-Es desplaça tranquil/la per l’aula per buscar els companys?
-Quan el troba li enganxa el gomet?
-Enganxa el gomet a la part del cos que ha dit l’educador?
-Deixa que els seus companys li enganxin els gomets?
-S’amaga per l’aula? 

 

ML

Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari