Les TIC a l’Educació infantil
No podem obviar que avui dia les tecnologies formen part de les nostres vides. És per això que dins de l’Educació infantil també se li dóna molta importància i des de ben menuts iniciem als infants a les noves tecnologies, se’n diu TIC que ve a ser: tecnologies de la informació i la comunicació.
Està considerara com un eix transversal del currículum i se situa a un nivell similar a les competències bàsiques tradicionals com la lectura, l’escriptura, el càlcul matemàtic i estan integrades en l’ensenyament.
La competència digital es desplega en totes les àrees del currículum (recordem que són: descoberta d’un mateix i dels altres, descoberta de l’entorn i comunicació i llenguatges). Es poden concretar en diverses propostes d’activitat globalitzades que fem arribar als infants, vinculades a la seva vida quotidiana a l’escola. Per això les podem relacionar amb el desenvolupament de totes les capacitats:
- Progressar en el coneixement i domini del cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats
- Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva de si mateix o mateixa i de les altres persones
- Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
El Departament d’Educació proposa iniciar els infants a partir dels 2 anys i seguir la seqüència bàsica següent en el cicle del parvulari, dels 3 als 6 anys.
Caldrà fomentar la participació activa de l’infant en l’aprenentatge. Les TIC mai no podrán substituir la manipulació i experimentació directa i hem de respectar la seqüència des del més concret i proper a l’infant fins al més abstracte i llunyà en la selecció -per exemple- dels materials.
Les dimensions de la competència TIC són:
ALFABETITZACIÓ DE LA COMPETÈNCIA TIC
- Utilitzar el ratolí per assenyalar i clicar
- Iniciar i tancar l’ordinador
- Utilitzar el teclat o la tauleta sensible
- Imprimir clicant a la icona d’imprimir
INSTRUMENTS DE TREBALL INTEL·LECTUAL
- Prendre consciència de la possibilitat d’obtenir informació per mitjà de mitjans electrònics
- Confeccionar una image utilizan un programari de dibuix senzill
- Explicar el procés de treball amb l’ordinador i indicar les eines utilitzades
EINA DE COMUNICACIÓ
- Fer comparacions simples entre el telèfon i el correu
CONTROL I MODELITZACIÓ
- Seguir les instruccions
El racó de l’ordinador és imprescindible a partir dels 2 anys i trobarem els següents objectius:
- Estimular l’àmbit audiovisual
- Estimular la percepció visual i auditiva
- Conèixer el vocabulari dels perifèrics de l’ordinador
- Potenciar la coordinació ull-mà amb el ratolí i el teclat
Permet el treball individual, en parelles o petit grup, és aconsellable que el nombre màxim d’infants sigui de 4 o 5 infants i pugin treballar diferents programes destinats a l’aprenentatge de la lectoescriptura, la discriminació de sons, de formes, jocs d’atenció, de dibuix…).
Les normes d’utilització de l’ordinador i perifèrics han de ser clares i concretes.
Al parvulari és habitual tenir una sala dedicada als ordinadors (per l’aprofitament d’altres cursos com l’educació primària i secundària) mentre que a les escoles bressol ho podem incoporar dins de la pròpia aula.
A part d’un ordinador, es pot treballar amb altres eines TIC com una pissarra digital o un projector que ens pot ajudar a portar a terme un projecte o tenir bones comunicacions amb les famílies a través d’un bloc o el correu electrònic.
Fa poc va sortir la noticia de que l’Institut Nacional d’Educació de Finlàndia va decidir que la cal·ligrafia ja no formarà part del currículum escolar de Finlàndia a partir del curs 2016-2017 i que als nens els hi ensenyaran la lletra de pal i escriure directament a ordinador.
Aquí la notícia al complet:
Sembla ser, que per bé o malament les TIC cada vegada van agafant més importància.
ML.