Procés cognitiu: Posem atenció i memòria!
Moltes vegades he explicat que durant l’etapa de 0 a 6 anys els infants desenvolupaven la motricitat, l’afectivitat, l’estimulació sensorial…però que passa amb el procés cognitiu?
Hi ha dos tipus de funcions cognitives les bàsiques com ara l’atenció, la memòria i la percepció; i les funcions cognitives superiors com el pensament, el llenguatge i el raonament. En aquest article em centrare amb l’atenció i la memòria i com podem treballar-ho a la llar d’infants.
Imaginem que estem en una aula amb infants de 18 a 24 mesos i volem buscar 5 materials per treballar la capacitat d’atenció i de memòria.
ACTIVITAT 1: ELS ANIMALS DE LA GRANJA
Tindrem unes titelles on estaran representats els animals de la granja (gos, vaca, pollet, porquet…) cada cop que l’infant prem un animal l’educador/a farà el soroll característic. Ha de relacionar cada animal amb el seu so, l’educador/a dirà: Ara vull que m’assenyalis el que fa “muuuuuu” i l’infant haurà de recordar que és la vaca.
Aquesta activitat va bé per discriminar els diferents tipus d’onomatopeies, per relacionar titella-so, estar atent i memoritzar el so que produeix.
ACTIVITAT 2: UN TRENCACLOSQUES
Podrà exercitar l’atenció veient quines són les peces que encaixen
Important que el trencaclosques sigui adequat per el seu moment maduratiu i l’edat de l’infant.
ACTIVITAT 3: EL JOC DE LES PARELLES
Tindrem quatre cartes perquè l’infant es vagi familiaritzant amb les cartes, després les girarem amb les figures cap a la taula i l’infant haurà de començar a fer parelles, a mida que vagi avançant el joc, introduirem més parelles.
Els objectius d’aquest joc són potenciar l’atenció – estar atents als dibuixos- exercitar la memòria a curt termini, treballar la memòria icònica – els dibuixos representen objectes de la realitat- , discrimanació visual -diferenciar els dibuixos- i la situació espacial de les cartes.
ACTIVITAT 4: EL JOC DE LES DIFERÈNCIES
Es tracta de buscar les diferències entre les dues fotogràfies per estimular l’atenció. Es pot començar amb unes diferències relativament fàcils i anar complicant a mida que l’infant es faci més gran.
ACTIVITAT 5: DIBUIXA I PINTA
Tindrem dos dibuixos identics de les tres bessones, en una estaran pintades i en l’altre no. Es tracta que l’infant sigui fidel a la foto que sí està pintada i haurà d’utilitzar els mateixos colors.
Però que passaria si estiguessim amb una aula integrada per infants de 4 a 12 mesos? Quins recursos podriem utilitzar per infants d’edats tant primerenques? Veiem-ho!
- Posar-li al canell anelles que sonin perquè es miri les mans i escolti el so que fan les anelles
- Posar mòbils al bressol perquè els pugui seguir amb la mirada
- Posar-li un objecte a la mà perquè piqui amb ell a la taula, després un objecte a cada mà perquè faci el mateix
- Donar-li un sonall perquè el faci sonar i després amagar-lo
- Amagar objectes i estimular-lo a fixar la vista
- Estimular l’infant a posar objectes dins d’un cistell, caixa, ampolla…
- Amagar un objecte que li agradi dins d’una caixa plena d’objectes i estimular-lo a que busqui aquell objecte que tant li agrada
ML.