EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Arxiu de la categoria: motricitat fina

Som nens de P1: Què podem fer?

0

Bon dia a tothom!

Avui m’agradaria parlar de la importància alhora de programar les activitats. Hem de mirar que siguin activitats educatives, amb una prèvia estimulació i facilitar el desenvolupament integral dels infants. No és una tasca fàcil perquè hem de conèixer en quin moment evolutiu estan els nostres alumnes i ser coneixedors del què poden fer i que no. Que el temps, els espais, i els materials siguin adequats i assequibles per el que pretenem fer.

M’agradaria centrar-me en la classe de P1. Nens i nenes, que quan comencen el curs oscil.len entre els 20 mesos (nascuts en el mes de gener) i 9 mesos (els nascuts en el mes de desembre).

Haurem d’aprofitar les seves possibilitats motores, sensorials, emocionals, cognitives i comunicatives per conèixer l’entorn.

Sovint tendim a pensar erròniament que en aquestes edats els hi podem donar un dac/llapis/pinzell i pintar qualsevol dibuix. Ull! En aquestes edats en prou feines s’inicien en l’etapa del gargot, ja que fins els 18 mesos no comencen a fer els primers gargots (més informació: http://blocs.mesvilaweb.cat/MartaLuque/?cat=27 )

Per tant, quines activitats podriem fer? Vegem-ho!

LA PANERA DELS TRESORS I JOC HEURISTIC

panera

La panera dels tresors és un joc adreçat a infants menors d’un any (de 6 a 12 mesos) que permet treballar l’educació sensorial i la logicomàtematica a partir d’uns objectes quotidians que afavoreixen la manipulació, l’exploració, l’estimulació dels sentits, la capacitat de coordinar ull, mà i boca. Desperta l’interès de l’infant per les coses que té al davant.

Els infants juguen sols amb els objectes de la panera, sense la intervenció del adult tot i que a la vegada hem de ser presents per donar-li confiança amb la nostra presència.

L’infant és totalment lliure i pot triar l’objecte que més li agrada i explorar-lo, el pot llepar, sacsejar-lo, acariciar-lo…

El joc heurístic és una continuació de la panera dels tresors per a infants de 12 a 24 mesos, pensada per fer en petit grup (8-10 infants).

Es tenen en compte les noves capacitats dels infants, en especial la capacitat de moure’s de manera autònoma. La curiositat augmenta alhora que es va perfeccionant la coordinació ull-mà i la seva prensió. Permet als infants escollir els materials que més els interessa i realitzar-hi les accions i relacions que vulguin.

ACTIVITATS SENSORIALS

Amb una safata de sorra poden començar a manipular la sorra i altres objectes.

SORRA

També podem preparar una safata amb diversos materials i aliments i fins hi tot podem fer una degustació (si els infants ja han començat a menjar sòlid).

SAFATA

Manta sensorial on poden caminar / gatejar i experimentar diverses sensacions i textures. Ajuda a estimular el tacte. 

manta

Ampolles sensorials per estimular la visió, i la oïda segons l’objecte que posem dins de l’envàs.

ampolles

Per l’aula podem repartir diferents tunels (caixes de cartró)  amb diferents objectes perquè els infants que estiguin en l’etapa que gatejar puguin entrar dins i tocar els materials que decidim posar. En aquest cas, a la foto, disposem d’uns mitjons.

caixa

Podem preparar una safata amb instruments per poder estimular els diferents tipus de so.

musica

MOTRICITAT FINA

Per treballar la motricitat fina tapant i destapant taps d’ampolla.

MOTRICITAT01

Per a exercitar la motricitat fina i fer “la pinça”

pinça

Per tenir molta més precissió, exercitar la coordinació oculomanual i poder enfilar el fil en el forat de la caixa.

fils

PSICOMOTRICITAT

I no només podem estimular la motricitat fina, també podem centrar-nos en altres parts del cos, cames, peus, braços…

Podem preparar l’aula perquè puguin gatejar/caminar per l’espai i poder manular les diverses teles.

psico

O altres materials com colxonetes, cèrcols, pilotes i altres objectes d’espuma.

psico2

MUSICA

No podem obviar que la música és molt important dins de l’educació infantil. Podem dispondre d’un cançoner popular. I diversos instruments perquè els pugin començar a conèixer.

partitura

CONTES

Podem començar a iniciar-los en els contes. Contes il.lustrats i també sensorials, perquè comencin a manipular diferents textures.

llibre

Això només és un recull de propostes que es poden fer entre aquestes edats. Un altre aspecte ha tenir en compte és el temps. Al ser més petitons no podem dedicar massa estona ja que de seguida perden interès. És adequat que les activitats siguin breus i variades.

Espero que aquesta mostra d’activitats pugui ser útil i d’interès.

*Fotogràfies extretes en el pinterest del blog: https://es.pinterest.com/elracodelmenut/

ML.

Publicat dins de General i etiquetada amb , | Deixa un comentari

Tot ben lligat!

4

Bon dia! o millor dit, bona nit!

Som a Setembre, per tant torna un nou curs i també torna el bloc després d’estar alguns mesos inactiu.

Estimats seguidors d’aquesta pàgina prego que disculpeu aquesta llarga absència i podem tornar a iniciar plegats més articles que tracten sobre l’educació dels més menuts. Som-hi!

Fa uns quants mesos vaig parlar de la motricitat fina, per si no ho recordeu, són totes aquelles accions que requereixen una coordinació oculomanual i la utilització de les mans com ara l’escriptura, agafar ojectes, entre d’altres.

Un aspecte fonamental per treballar-ho i que a més a més afavoreix l’autonomia personal de l’infant, és aprendre a lligar-se els cordons de les sabates. Aproximadament (depèn del nivell maduratiu de l’infant) a partir dels 4-5-6 anys l’infant està preparat per poder portar a terme aquesta tasca, ja que són perfectament capaços de retenir el procès, manipular objectes, destressa motora com fer la pinça i tenir una precisció oculomanual a l’hora de lligar-se els cordons.

Podem fer-ho d’una manera més atractiva perquè l’aprenentatge de l’infant sigui més òptima (recordem que el joc és l’eina de l’aprenentatge a l’educació infantil).

La Meritxell Almirall (responsable del bloc Criatures) proposa la creació d’una sabata de cartró perquè els més petits puguin entrenar-se i acabar sent més autonoms.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tnoO5tyfKWc

Altres mostres de manualitats:

image

image

O bé, adquirir una sabata amb la finalitat d’aprendre com per exemple:

En Jordi aprèn a lligar-se els cordons

image

Inclús el famós Teo, ens ajuda a lligar-nos les saabtes!

image

Fes llaços amb en Teo, editorial: Timun Mas. Conte a partir de 4 anys.

A mesura que l’infant és va fent més gran hem d’evitar que portin calçat amb velcro (molt còmode però poc pràctic en l’aprenentatge de lligar-se els cordons) i sobretot, deixar que el nen/a sigui ell qui pugui deslligar-se i lligar-se els cordons, ja que tant pares o mestres podem tenir tendència a que per manca de temps fer-ho nosaltres i no deixar que l’infant poc a poc es faci gran fent aquestes petites accions quotidianes.

ML.

Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari

Treballem la motricitat fina

7

En varis articles m’he centrat en la psicomotricitat, però hi podem trobar la motricitat fina i la gruixuda.

La motricitat fina són totes aquelles accions que requereixen una major precisió i es necessita una coordinació oculomanual i utilització de les mans com ara escriure, agafar objectes, fer la pinça, pessigar, estripar…

I la motricitat gruixuda és refereix a totes aquelles accions que fem amb el cos, com ara caminar, saltar, girar…mantenint un control del nostre cos i amb els objectes i l’espai.

Una activitat que podem fer per treballar la motricitat fina:

POSEM I TREIEM PILOTES!

Objectius:

  • Potenciar la motricitat fina
  • Potenciar la coordinació oculomanual
  • Emplenar la caixa de pilotes
  • Treballar l’objecte, l’espai i les nocions dins-fora
  • Gaudir de l’activitat proposada

Material:

  • Dues caixes tancades amb un forat cadascuna (de la mida de la mà de l’infant)
  • Pilotes d’escuma o bé pilotes cassolanes (omplir globus amb un plàstic per posar arròs)

Descripció:

Hi hauran dos tipus de caixes, una plena de pilotes i l’altra buida. Es tracta de que els infants que tinguin la caixa buida, hauran d’encistellar amb la pilota dins del forat per després acabar treient-les i els infants que tinguin la caixa plena, l’hauran de buidar fent que la pilota rodoli per el forat de la caixa, un cop que totes estiguin fora, les hauran de tornar a posar dins.

Activitat molt senzilla però que permet treballar i millorar la destresa en la manipulació d’objectes.

Avaluació:

  • Es mostra actiu i satisfet durant l’activitat
  • Segueix les indicacions de l’educador/a
  • Agafa la pilota amb la mà
  • Encistella la pilota
  • Si li cau la pilota, l’agafa i ho torna a intentar
  • Posa la mà dins de la caixa
  • Mostra destresa a l’hora d’agafar les pilotes de dins de la caixa
  • Diferencia els conceptes “dins” “fora”
  • Ha gaudit amb l’activitat proposada

ML.

Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari