Som nens de P1: Què podem fer?
Bon dia a tothom!
Avui m’agradaria parlar de la importància alhora de programar les activitats. Hem de mirar que siguin activitats educatives, amb una prèvia estimulació i facilitar el desenvolupament integral dels infants. No és una tasca fàcil perquè hem de conèixer en quin moment evolutiu estan els nostres alumnes i ser coneixedors del què poden fer i que no. Que el temps, els espais, i els materials siguin adequats i assequibles per el que pretenem fer.
M’agradaria centrar-me en la classe de P1. Nens i nenes, que quan comencen el curs oscil.len entre els 20 mesos (nascuts en el mes de gener) i 9 mesos (els nascuts en el mes de desembre).
Haurem d’aprofitar les seves possibilitats motores, sensorials, emocionals, cognitives i comunicatives per conèixer l’entorn.
Sovint tendim a pensar erròniament que en aquestes edats els hi podem donar un dac/llapis/pinzell i pintar qualsevol dibuix. Ull! En aquestes edats en prou feines s’inicien en l’etapa del gargot, ja que fins els 18 mesos no comencen a fer els primers gargots (més informació: http://blocs.mesvilaweb.cat/MartaLuque/?cat=27 )
Per tant, quines activitats podriem fer? Vegem-ho!
LA PANERA DELS TRESORS I JOC HEURISTIC
La panera dels tresors és un joc adreçat a infants menors d’un any (de 6 a 12 mesos) que permet treballar l’educació sensorial i la logicomàtematica a partir d’uns objectes quotidians que afavoreixen la manipulació, l’exploració, l’estimulació dels sentits, la capacitat de coordinar ull, mà i boca. Desperta l’interès de l’infant per les coses que té al davant.
Els infants juguen sols amb els objectes de la panera, sense la intervenció del adult tot i que a la vegada hem de ser presents per donar-li confiança amb la nostra presència.
L’infant és totalment lliure i pot triar l’objecte que més li agrada i explorar-lo, el pot llepar, sacsejar-lo, acariciar-lo…
El joc heurístic és una continuació de la panera dels tresors per a infants de 12 a 24 mesos, pensada per fer en petit grup (8-10 infants).
Es tenen en compte les noves capacitats dels infants, en especial la capacitat de moure’s de manera autònoma. La curiositat augmenta alhora que es va perfeccionant la coordinació ull-mà i la seva prensió. Permet als infants escollir els materials que més els interessa i realitzar-hi les accions i relacions que vulguin.
ACTIVITATS SENSORIALS
Amb una safata de sorra poden començar a manipular la sorra i altres objectes.
També podem preparar una safata amb diversos materials i aliments i fins hi tot podem fer una degustació (si els infants ja han començat a menjar sòlid).
Manta sensorial on poden caminar / gatejar i experimentar diverses sensacions i textures. Ajuda a estimular el tacte.
Ampolles sensorials per estimular la visió, i la oïda segons l’objecte que posem dins de l’envàs.
Per l’aula podem repartir diferents tunels (caixes de cartró) amb diferents objectes perquè els infants que estiguin en l’etapa que gatejar puguin entrar dins i tocar els materials que decidim posar. En aquest cas, a la foto, disposem d’uns mitjons.
Podem preparar una safata amb instruments per poder estimular els diferents tipus de so.
MOTRICITAT FINA
Per treballar la motricitat fina tapant i destapant taps d’ampolla.
Per a exercitar la motricitat fina i fer “la pinça”
Per tenir molta més precissió, exercitar la coordinació oculomanual i poder enfilar el fil en el forat de la caixa.
PSICOMOTRICITAT
I no només podem estimular la motricitat fina, també podem centrar-nos en altres parts del cos, cames, peus, braços…
Podem preparar l’aula perquè puguin gatejar/caminar per l’espai i poder manular les diverses teles.
O altres materials com colxonetes, cèrcols, pilotes i altres objectes d’espuma.
MUSICA
No podem obviar que la música és molt important dins de l’educació infantil. Podem dispondre d’un cançoner popular. I diversos instruments perquè els pugin començar a conèixer.
CONTES
Podem començar a iniciar-los en els contes. Contes il.lustrats i també sensorials, perquè comencin a manipular diferents textures.
Això només és un recull de propostes que es poden fer entre aquestes edats. Un altre aspecte ha tenir en compte és el temps. Al ser més petitons no podem dedicar massa estona ja que de seguida perden interès. És adequat que les activitats siguin breus i variades.
Espero que aquesta mostra d’activitats pugui ser útil i d’interès.
*Fotogràfies extretes en el pinterest del blog: https://es.pinterest.com/elracodelmenut/
ML.