Les rebequeries
Una rebequeria és una explosió nerviosa abundant més o menys violents, amb crits, cops, insults etc…és especialment freqüent entre els divuit mesos i els quatre anys i se sol donar quan l’infant ha fet una demanda que els seus adults de referència no volen o no poden satisfer.
La rebequeria és una conducta pròpia dels infants petits i que es dóna com a reacció a un estat emocional de ràbia o frustració. L’infant necessita sentir que la rebequeria, la barreja explosiva d’emocions és vàlida, que no la censurem i que l’acompanyem, mostrant-li que l’estimem, que respectem el seu procés, sense intervenir-hi, però sense abandonar-lo. Ens podem quedar al seu costat, observant el seu comportament, més endavant, una abraçada pot servir per fer-li entendre que el seguim estimant i a més servirà de contenció.
Davant de les rebequeries és aconsellar actuar de la següent manera:
-Mirar la criatura i posar-nos a la seva alçada, sense dir-li res, esperant amb paciència que li passi.
-Evitar mal físic que es pugui fer o que pugui fer als altres si el dany potser important
-Quan se la deixi fer, li hem de fer una abraçada
-Li hem de proposar una alternativa, després de la catarsi, necessita aferrar-se a algun èxit
-Si les rebequeries són molt freqüents i massa intentses per l’edat del infant, haurem de consultar a un professional.
Segons la meva experiència professional, m’he trobat casos de rebequeries i he pogut comprovar que és totalment cert que hem de deixar fer a l’infant, que expressi les emocions, que no intervenim – l’infant està bastant capficat i no entendra els motius que li poguem donar – i hem d’esperar a que un cop es calmi, donar-li el nostre afecte, comprensió, que l’entenem i aprofitar per dialogar amb ell.
A l’aula, podem elaborar un pla de la intervenció en col·laboració amb els pares:
Quadre d’observació setmanal
1. Només mostra rebequeries amb ordres concretes.
2. En quins moments moments li costa més obeir?
2.1 A l’inici de la jornada diària
2.2 En acabar la jornada del matí
2.3 Després de la migdiada
2.4 Quan s’apropa l’hora de la sortida
3. En quin moment de l’activitat li costa més obeir?
3.1 A l’inici de l’activitat
3.2 En el trascurs de l’activitat
3.3 En acabar l’activitat
4. En quines activitats li costa més obeir?
4.1 Activitats de la vida quotidiana
4.2 Joc dirigit
4.3 Joc lliure
4.4 Racons de joc
4.5 Rotllana a l’entrada
4.6 Rotllana a la sortida
5. En quins tipus d’activitat mostra més la seva col·laboració?
5.1 Activitats de moviment
5.2 Activitats tranquil·les
6. Com expresso les ordres?
6.1 Amb exigència excessiva
6.2 Amb tranquil·litat
6.3 Amb desafiament
6.4 Amb claredat
7. Li dono moltes consignes dins d’una mateixa ordre?
8. Com assumeix les ordres?
8.1 Entén allò que li demano
8.2 Para atenció al mateix temps que tothom
8.3 Ignora les meves ordres en el moment en què les verbalitzo
9. Obeeix les ordres quan es troba immers/a en un joc?
10. Obeeix les ordres quan se li fa un elogi quan les acaba de complir?
11. Obeeix les ordres quan se li explica la raó de fer-ho?
Pla d’actuació conjunt:
-Analitzar amb els pares el quadre d’observació
-Prendre decisions senzilles en un quadre que sigui significatiu per la nena
-Gràfic de decisions
-Què haig de fer avui?
-Comprovar si ha entès les ordres
-Al final del dia comprovar el gràfic amb l’infant
-Felicitar,motivar o amonestar
ML.