EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Arxiu de la categoria: Tardor

Avui toca psicomotricitat.

4
Aprofitant l’avinantesa que estic fent un treball sobre la psicomotricitat als estudis que estic realitzant d’educació infantil, m’agradaria dedicar l’article d’avui a parlar sobre aquesta pràctica motriu. Però què és exactament la psicomotricitat? 

El concepte de psicomotricitat està directament relacionat amb el desenvolupament psicològic de l’infant, i aquest desenvolupament es produeix a través de la interacció activa de l’infant amb el medi que l’envolta, és un proces de coneixement i control del propi cos i arriba fins al coneixement i l’acció sobre el món que l’envolta.

Dins del marc curricular de l’educació infantil alguns dels objectius de la psicomotricitat- que s’expressen en termes de capacitats- són els següents:

1. Conèixer el seu propi cos i el dels altres, les seves possibilitats d’acció i aprendre a respectar les diferències.

2. Observar i explorar el seu entorn familiar, natural i social

3. Adquirir progressivament autonomia en les seves activitats habituals

4. Desenvolupar les seves capacitats afectives

5. Relacionar-se amb els altres i adquirir progressivament pautes elementals de convivència i relació social, així com a exercitar-se en la resolució de conflictes.

Com a mostra, m’agradaria desenvolupar una sessió de psicomotricitat amb infants de 2-3 anys. 

LES FULLES CAUEN 


OBJECTIUS: 

– Treballar el control i la consciència corporal
– Diferenciar entre les activitats mogudes de les relaxades
– Potenciar el coneixement de la imatge corporal
– Gaudir de l’activitat proposada


DESENVOLUPAMENT DE L’ACTIVITAT:

-RITUAL D’ENTRADA:

Els infants entraran a l’aula, es trauran les sabates, les col·locaran al sabater i es posaran els mitjons antilliscants. És important que els nens i nenes vagin amb roba còmode els dies que toqui psicomotricitat a classe.

Ens posarem en rotllana i els hi explicarem l’activitat que farem. Els hi explicarem les normes que hi hauran durant la sessió (de seguretat, de conducta, de relació…) i els hi explicarem el conte “Què en saps de…la tardor?”.

-MOMENT PER A L’EXPRESSIVITAT MOTRIU:

Aprofitant que som a la tardor a els nens i nenes els hi direm que són uns arbres mentre sona la cançó “Ja arribat la tardor” i aniran desplaçant-se lliurament per l’aula de psicomotricitat, els indicarem que poden córrer, caminar, saltar…

Quan soni la cançó “Cauen les fulles” voldrà dir que bufa molt de vent i començaran tots a balancejar-se i tot seguit mouran els braços que simularà que són les branques fins que cauran a terra i es convertiran en unes fulles que hauran d’arrosegar-se i rodolar per terra.

Després farem una petita relaxació en un espai més resguardat, baixarem la llum i posarem una música de fons relaxant, s’estiraran sobre els matalassos i anirem anomenant les parts del cos i si cal,  també senyalant-les fins que es vagin relaxant.

-RITUAL DE SORTIDA:

Els infants es trauran els mitjons antilliscants i es posaran les sabates, es pot aprofitar i comentar com anat la sessió, tot seguit, marxarem cap a la nostra aula.


TEMPORALITZACIÓ:

30 minuts


RECURSOS ESPACIALS:

L’aula de psicomotricitat


MATERIAL:

-Matalassos
-Conte “Què en saps de…la tardor?”de Núria Roca i editorial EDEBÉ. 
-CD cançons de tardor de Noé Rivas, editorial baula col·lecció Cantem


AVALUACIÓ:

1. Es mostra participatiu durant l’activitat?
2- Escolta el conte atentament?
3. Segueix les indicacions de l’educador/a?
4. Es desplaça lliurament per l’aula de psicomotricitat?
5- Es desplaça només caminant?
6- Ocupa tot l’espai mentre es desplaça?
7- Frueix el balanceig? 
8- Mou els braços?
9- Es deixa caure, s’arrossega i rodola imitant les fulles seques?
10- Ha gaudit amb l’activitat? 



ML. 

Publicat dins de Psicomotricitat i etiquetada amb | Deixa un comentari

Fem panallets!

8
“La camisa li va petita, la faldilla li fa campana, les sabates li fan cloc cloc i en ballar sempre gira així”

La castanyada és una festa popular de Catalunya que se celebra en les dates properes de Tot Sants, és típic menjar castanyes, moniatos, panallets acompanyats d’un moscatell. 

A les llars i les escoles es fan diferents activitats, contes, cançons, murals, tallers i l’arribada de la castanyera! En aquest article m’agradaria desenvolupar una activitat que es podria fer a partir d’una aula de nens de 2 anys.



FEM PANALLETS!


OBJECTIUS: 

–  Conèixer la transformació dels aliments: elaboració de panallets.
–  Experimentar a través dels sentits.
–  Reconèixer diferents aliments: ametlles, sucre, moniato, ous i pinyons.
–  Apropar-se a la cultura popular de Catalunya. 


DESENVOLUPAMENT: 

Explicarem als infants que farem un taller de panallets i que ens ajudaran amb l’elaboració i transformació dels panallets.

Primerament, podem fer un mural amb els ingredients que utilitzarem per fer els panallets perquè comencin a familiaritzar-se.

Quan ho treballem amb els nens i nenes sempre procurarem que toquin, olorin, tastin, experimentin amb tots els ingredients. 

Als nens i nenes els donarem a cada un/a una mica dels diferents ingredients per que també provin d’amassar. Si són molt petits acabarem donant-los una mica de massa ja lligada. Podem aprofitar per treballar alguns hàbits de neteja (rentar-se les mans, posar-se la bata i quan acabem la sessió els hi podem donar una balleta perquè netegin la taula i si posem una goteta de sabó encara poden disfrutar més amb la neteja).

RECEPTA:
Bullirem els moniatos durant 20 minuts (que quedin tous) seguidament els pelarem i els trossejarem i els xafarem una mica i ho deixarem refredar. Barrejarem l’ametlla picada molt fina, sucre, els ous i seguidament xafarem els moniatos ho anirem amassant una estoneta fins que ens quedi una pasta lligada. Quan la massa hagi agafat consistència hi afegirem la ratlladura de la pela de la llimona.

Com farem les diferents classes de panallets? Agafarem una mica de massa i…és l’hora de fer boletes! Aquí els infants podran participar! Un cop fetes les sucarem a l’ou batut i seguidament les arrebossarem en pinyonets o ametlles picades.

Per fer els panallets de coco també agafarem una mica de massa i afegirem el coco ratllat, ho amassarem una mica i el tallarem a trossets més petits. A cada un, li donarem una forma de con i li tirarem coco per sobre.

Quan els tinguem fets, els posarem damunt d’una safata de pa d’àngel i d’aquesta manera un cop cuits els posarem al forn gratinador a 250 graus durant uns 7 minuts  i controlarem que no se’ns rosteixin massa!

-Per fer la massa:
 1⁄2 kg. d’ametlla picada
 1/2 kg. de sucre ilustre (és com farina)
 150 grs de moniato 
 1 d’ou
 La ratlladura d’una llimona

-Per farcir i “engalanar” els panallets:
1/4 kg de pinyonets
1/4 kg d’ametlla picada (trossejada)
1/4 kg de codony
1/4 kg de coco ratllat
un ou
làmines de pa d’àngel


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:

– Si tinguèssim a l’aula un nen celíac no podría menjar res que tingui gluten, hauriem de vigilar en la manipulació d’aliments.
– Els estris per cuinar, remenar, servir, colar, han de ser diferents dels que es fan servir per l’altre menjar o bé s’han de rentar acuradament a fi d’evitar contaminació amb gluten.
-Les superficíes (marbre) on s’elabora el menjar sense gluten ha d’ocupar un espai diferent o separat del de la resta de menjar amb gluten.
-Es convenient que els aliments específics sense gluten ocupin un espai diferenciat i estiguin correctament etiquetats.


RECURSOS MATERIALS:

Recepta de panallets (fitxa)
-Ingredients dels panallets
-Fitxa, mural i fotos
-Estris necessaris: balança, bol, forn, llauna, picador…
-Col·laboració de les famílies per els ingredients


RECURSOS ESPACIALS: 

-Ho podem fer a l’aula o el menjador de la llar/escola.


TEMPORALITZACIÓ: 

-Podem dividir el taller en dues sessions, una amb la presentació del taller , el mural, els ingredients i l’altra sessió en la finalització de l’elaboració del panallets.


AGRUPAMENT: 

-Tot el grup.


AVALUACIÓ: 

1. S’han implicat i han gaudit en l’elaboració dels panallets?
2. Coneixen els diferents estris i ingredients utilitzats?
3. Ordenen correctament les passes a seguir en l’elaboració dels panallets?
4. Identifiquen els panallets com a una festa tradicional catalana? 


ML.

El cistell de la tardor

6
Des de fa unes setmanes hem entrat a la tardor i és una bona temàtica per treballar a l’aula.

Es pot programar una unitat didàctica sobre la tardor i durant 3 setmanes fer tota mena d’activitats perquè aprenguin les coses tipiques d’aquesta estació: Contes, cançons, colors típics, fruites, fruits secs, paisatges, clima, tradicions populars catalanes…

A continuació desenvolupare una activitat que es podria fer a l’aula a partir dels 2 anys.

EL CISTELL DE LA TARDOR 


OBJECTIUS:

1.Conèixer els diferents aliments que s’utilitzen per aquesta època del any
2.Experimentar la percepció d’estímuls sensorials a partir de la manipulació d’aliments
3.Habituar-se a tenir cura dels elements del marc natural i social que té al seu abast
4.Iniciar-se en l’aqdquisió de vocabulari nou relacionat amb la tardor


DESENVOLUPAMENT:

Convidarem els nens i nenes a seure en rotllana i tot seguit es fara la presentació de “El cistell de la tardor“. Explicarem que dins del cistell hi ha fruits i fruites típiques d’aquesta epoca del any: la tardor.
Treure’m un fruit o fruita i direm el nom, què és, com és, quin color té i ens l’anirem passant perquè cada nen/a el pugui tocar i manipular.
Després farem una petita conclusió del que ens ha semblat i tindrem preparat un tast dels aliments que hem estat veient.


ATENCIÓ A LA DIVERSITAT:
 
Es tindra en compte l’alumne/a que pateix al·lèrgies alimentàries.
 


RECURSOS MATERIALS:

-Un cistell ple de castanyes, avellanes, nous, ametlles, pinyons, taronges, codonys, cireres, xirimoies, mandarines, moniatos, raïms i caquis. 
-Tindrem plats de plàstic per fer la degustació.


RECURSOS ESPACIALS i TEMPORALITZACIO: 

L’aula de la classe. S’utiltizarà una moqueta o matalàs per fer la presentació de “El cistell de la tardor” i les taules de l’aula per fer el tast d’aliments.

Està previst que la sessió duri aproximadament una hora.


AGRUPAMENT: 

Tot el grup 


AVALUACIÓ: 

1. Els infants s’han implicat i han participat a l’activitat?
2. Han manipulat els diferents aliments?
3. Coneixen els diferents aliments típics de la tardor?
4. Han volgut tastar els diferents aliments?
5. Han gaudit amb l’activitat? 


ML.