EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Children See. Children Do.

10
Una de les teories que m’agradaria parlar en aquest article és la del aprenentatge social d’Albert Bandura, es tracta de que els infants aprenen observant altres persones, adults o infants a través de la imitació.

Fa temps la NAPCAN FOUNDATION va publicar aquest video:

http://www.youtube.com/watch?v=6JfHB2cruJU

És important el nostre paper com a model davant dels infants ja que els infants imiten els models corresponents a persones significatives per a ells.

Aquest comportament està estretament relacionat amb el joc simbòlic. A partir dels 2 a 7 anys apareix la capacitat de representació real o imaginària, l’infant es transforma en un personatge o bé imita algú proper.  És possible que jugui amb una nina fent que s’ho mengi tot o castigar-la per haver fet alguna cosa malament.

Com a exemple, explicaré que quan tenia 2 anys observaba com la meva mare llegia les revistes del cor i com trigava a passar pàgina! Quan em queia una revista a les mans feia el mateix, també trigava a passar pàgina, la meva mare deia que semblava que estigues llegint de veritat! Una clara imitació. 

A l’aula, poden haver racons de joc simbòlic com per exemple el racò dels metges, la cuineta, la botiga, un restaurant tot plasmant escenes quotidianes. Ja se sap, children see, children do.

ML. 

 

El període d’adaptació

9
Durant el mes de setembre és habitual que a les llars d’infants i les escoles visquin l’anomenat  “període d’adaptació” que és quan els infants trepitjen per primera vegada un centre escolar. 

És un període que cal planificar perquè l’entrada de l’infant a l’aula sigui lo menys traumatica possible. 

Es recomana fer una entrevista cap el mes de juny perquè els pares i el nen coneguin les instal·lacions, el personal docent i el funcionament de l’escola. Durant l’entrevista s’hauria de tractar temes com ara:

– Explicar les dificultats que es poden presentar quan l’infant s’incorpora per primera vegada al centre i les maneres que el nen/a ho pot manifestar.

-La importància de la bona relació entre les famílies i l’escola, per a poder potenciar el desenvolupament del infant i que percebi que hi ha bona relació entre els seus pares i els educadors/mestres.

-Indicar les mesures que s’han de prendre per facilitar la seva adaptació. Proporcionarem unes pautes que els pares i mares puguin seguir per evitar que l’adaptació del seu fill sigui perjudicial. Ser puntuals a l’hora de recollir els infants, també fer-los coneixedors de l’organització dels horaris, la divisió dels grups, el increment de la jornada…

Els primers dies de curs és bastant freqüent fer un horari només de migdia, en aquest cas, mig grup va a l’escola en una franja de la meitat de l’horari i l’altra, de l’altra meitat. 

Aquest seria un exemple d’un horari per al període d’adaptació d’un grup classe de P3. Cada grup se li assigna un nom, en aquest cas Diables, Dracs, Mulasses i Gegants.

Primera setmana

Horari

Dilluns

Dimarts

Dimecres

Dijous

Divendres

De 10 a 11

Diables

Mulasses

Diables i Gegants

Dracs i Gegants

Diables i Dracs

De 11 a 12

De 12 a 13

Dracs

Gegants

Dracs i Mulasses

Diables i Mulasses

Mulasses i Gegants

Segona setmana

De 10 a 11:30

Dracs i Mulasses

Diables i Mulasses

Mulasses i Gegants

Tots

Tots

De 12 a 13:30

Diables i Gegants

Dracs i Gegants

Diables i Dracs

Tots

Tots

Tercera setmana

De 10 a 12

Tots

Tots

Tots

Tots

Tots

Quarta setmana

De 9:30 a 13

Tots

Tots

Tots

Tots

Tots

NOTA: Aquest quadre d’horari no està inspirat en cap escola ni llar d’infants. Em consta que moltes escoles només tenen tres dies per fer l’adaptació, però malgrat tot, les mestres se’n acaben de sortir per la seva professionalitat i gràcies a la col.laboració fantàstica dels infants.
 

Es poden mostrar manifestacions i conductes durant aquest període, no obstant no vol dir que es presentin totes a la vegada, ja que depenen del infant.

-Plors incontrolats
-Intents de fugida
-Ansietat
-Descontrol d’esfínters
-Trastorns de l’alimentació i de la son 

Les activitats que és fan durant el període d’adaptació han de ser motivadores , lúdiques, participatives i basat en la concepció d’un aprenentatge significatiu. A mida que anem avançant , les activitats seran més complexes.

Els educadors i mestres també haurem de valorar si la nostra intervenció ha estat adequada, si els infants s’han adaptat bé, els materials i les activiats han estat idonies. 

Després d’aquesta explicació us desitjo a tots un bon inici de curs! 

ML. 

Entremesos de l’Educació Infantil

4
Abans d’arribar als plats forts, m’agradaria parlar sobre l’Educació Infantil, què és, què es fa, quina utilitat té…

Actualment, l’educació infantil forma part de la primera etapa del sistema educatiu dividida en dos cicles 0-3 anys i 3-6 anys. Es un període d’escolarització no obligatòria. El primer cicle és privat i el segon es grauït en els centres públics, i subvencionat parcialment en els centres privats i concertats.

Pel que fa al nom que reben aquests dos cicles a Catalunya, el primer cicle s’anomena llar d’infants o escola bressol mentre que el segon cicle s’anomena parvulari.

 Hi ha 3 àrees educatives a desenvolupar durant tota l’etapa de l’Educació Infantil.

-Descoberta d’un mateix i dels altres
-Descoberta de l’entorn
-Comunicació i llenguatges

A l’hora de fer programacions d’unitats didàctiques s’ha de tenir present treballar les àrees educatives.

Cada cicle disposa del seu currículum propi i amb objectius específics. Cada centre elabora la seva proposta pedagògica (PPC) dacord amb el projecte educatiu del centre (PEC).

La finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic, motor, social i cognitiu dels infants, proporcionat-los un clima i entorn de confiança.

Amb això pretenc trencar el mite de que els infants en aquesta etapa no només pinten o dibuixen, si no que aprenen a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma, a pensar i a comunicar, a descobrir i tenir iniciativa, a conviure i habitar el món.

ML.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Ohh benvinguts passeu passeu

9
Com bé deia en Sisa en aquella cançó que reunia els personatges animats i/o de ficció, ens trobem tots a la inaguració d’aquest blog.

I qui sóc? Em dic Marta, sóc monitora de lleure , vetlladora i actualment estic intentant treure’m el carnet de directora d’activitats de lleure i el grau superior d’Educació Infantil, tinc experiència d’estar treballant en menjadors escolars, casals d’estiu i com a professora de repàs i cangur amb nens i nenes que oscil·len entre els 3 i 11 anys.

I què hi trobareu? Serà un racó dedicat al cicle d’Educació Infantil, on parlaré de recursos (racons, activitats, tallers, projectes, hàbits, rutines, desenvolupament emocional, afectiu, físic, motor, social i cognitiu…) i tot el que vagi aprenent als estudis que estic realitzant. 


A qui li pot interessar aquest blog? Dirigit a educadors, monitors, mestres, pares i tu, també pots venir si vols, t’esperem hi ha lloc per tots. El temps no compta ni l’espai, qualsevol nit pot sortir el sol…

Poseu-vos còmodes, que el blog està a punt d’arrancar. 

Qualsevol nit por sortir el sol – Jaume Sisa


ML.

Publicat dins de General | Deixa un comentari