Avui, dia per excel·lència dels regals i les joguines, parlare d’un altre tipus de joc. La panera dels tresors i el joc heurístic. Fa unes quantes setmanes vaig parlar sobre l’educació sensorial i vaig dir que un bon recurs seria aquest, en aquesta actualització explicaré de que es tracta.
La panera dels tresors és un joc adreçat a infants menors d’un any (de 6 a 12 mesos) que permet treballar l’educació sensorial i la logicomàtematica a partir d’uns objectes quotidians que afavoreixen la manipulació, l’exploració, l’estimulació dels sentits, la capacitat de coordinar ull, mà i boca. Desperta l’interès de l’infant per les coses que té al davant.
Els infants juguen sols amb els objectes de la panera, sense la intervenció del adult tot i que a la vegada hem de ser presents per donar-li confiança amb la nostra presència.
L’infant és totalment lliure i pot triar l’objecte que més li agrada i explorar-lo, el pot llepar, sacsejar-lo, acariciar-lo…
És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i sense nanses, a la panera podem posar uns 60-80 objectes variats és important fer una bona presentació i posar objectes nets i segurs.
Estimularan els sentits amb els diferents objectes, i conèixer les diferents textures, pesos, formes, olors, sabors, diferents sons que es produeixen al sacsejar, colors, formes, grandàries…a la panera podem posar diferents objectes fets de diferents materials.
Naturals: pinyes, petxines, castanyes, carabasses seques, plomes grans, pedra tosca, poma, taps de suro…
De materials naturals: pinta d’os, calçador d’os, cabdell de llana, raspall de dents
De cartró: Bloc petit amb espiral, paper vegetal, rotllo de paper higiènic, paper d’alumini, postals amb imatges conegudes
De roba, goma, pell: Moneder de pell, roba de vellut, nina de drap, braçalet de pell, cintes de colors
De fusta: Castanyoles, capses petites, tambor, anella de tovalló, cullera, sonalls
De metall: Cullera, timbre de bicileta, triangle musical, claus, xiulets
S’ha d’anar amb molta cura de l’elecció dels objectes i que no suposin cap perill pels infants. Els objectes no han de ser més petits que una nou gran i sempre hem de ser presents mentre dura l’activitat.
La panera durarà fins que l’infant perdi l’interès.
Exemple d’una panera.
El joc heurístic
És una continuació de la panera dels tresors per a infants de 12 a 24 mesos, pensada per fer en petit grup (8-10 infants).
Es tenen en compte les noves capacitats dels infants, en especial la capacitat de moure’s de manera autònoma. La curiositat augmenta alhora que es va perfeccionant la coordinació ull-mà i la seva prensió. Permet als infants escollir els materials que més els interessa i realitzar-hi les accions i relacions que vulguin.
Igual que la panera, també hi haurà exploració i combinació dels objectes, un cop acabada l’activitat han de recollir tots els objectes i ficar-los a la bossa corresponent, l’educador/a no els recollirpa, deixarà les bosses obertes i verbalment ajudarà i orientarà els infants perquè facin la recollida i els convidarà a dipositar-ho tot a la bossa corresponent.
Amb el joc heurístic afavorim:
-L’experimentació amb els objectes
-La concentració de l’atenció
-La comparació i classificació dels objectes
-L’estructuració del llenguatge i del pensament
-La possibilitat d’actuar segons el propi ritme
-El valor de la conservació del material i del respecte als altres
-L’assoliment d’hàbits de treball
-La creació d’un clima de silenci i calma
Es curiós com un joc que agrada molt els infants i que és de gran utilitat pot resultar tant senzill, pràctic i molt econòmic a l’hora de realitzar-lo.
ML.
Totalment d’acord amb l’explicació de la panera com a joc heuristic, es molt gratificant veure com juga amb la panera. Per la nostra petita ens hem inspirat en http://www.lapaneradelstresors.cat