La setmana que ve els andalusos voten el seu parlament autonòmic. Si hi ha algun amable lector i elector d’aquelles terres, m’he permès fer una mena d’extracte dels programes de les diferents ofertes electorals, pel que fa a la mobilitat i el transport ferroviari, per tal que sàpiga què es farà (o no) si guanya l’opció escollida. Avui, les tres formacions d’esquerres (o així).
El PSOE fa les seves propostes de caire territorial separades del programa principal i les desgrana per províncies:
Cadis: modernització del corredor Algeciras-Bobadilla, tramvia de la Bahía de Cádiz
Còrdova: recuperació del ferrocarril Puente Genil-Córdova i ampliació a Palma del Río-Villar del Río
Granada: culminació del corredor Mediterrani i connexió amb Puerto de Motril, millora de connexions Madrid-Almeria i Baza-llevant, recuperació del ferrocarril Guadix-Lorca, ampliació del metro de Granada a Atarte, Las Gabias i Aeroport, connexió de Granada amb la cornisa metropolitana sud
Jaén: posada en servei del tramvia
Sevilla: desenvolupament de les línies 2 i 3 del metro i complementar la línia 1, posada en funcionament del tramvia a Alcalá de Guadaira
Adelante Andalucía, l’aposta de Podemos en aquelles terres, fa diferents propostes en un voluminós programa:
Proposta 1530: moratòria AVE, recuperació línies convencionals infrautilitzades o en desús, connexió oriental a través de la línia Guadix-Almendricos, amb Portugal a través de la línía Gibraleón-Ayamonte, i amb l’oest peninsular a través de la línia de la Plata
Proposta 1531 Llei andalusa del ferrocarril, estudi de viabilitat i informatiu per als principals nuclis urbans que no tenen ferrocarril, com la zona de ponent d’Almeria, Marbella, Chiclana i la costa NO de Cadis.
Proposta 1532 Impuls a l’eix ferroviari per la costa i el corredor Mediterrani, prioritat per als eixos Algeciras-Bobadilla i Linares-Granada-Almeria, convertir el ferrocarril en l’eix vertebrador d’Andalusia, des de Huelva a Almería.
Aquestes son les propostes de Por Andalucía, la coalició que agrupa diverses formacions esquerranes (Izquierda Unida, Más País, Verds…); són més genèriques i no entren al detall de cap trajecte concret:
— desenvolupament del ferrocarril de rodalies
— pla de relacions ferroviàries entre poblacions de més de 20.000 habitants
— priorització dels projectes en zones rurals
— recuperació de línies i freqüències de trens regionals i grans distàncies
— instal·lació del Centro de Competencias Digitales a Bobadilla
— protecció del patrimoni industrial ferroviari i conversió de traçats en vies verdes
[continuarà]
[Imatge: Teresa Rodríguez, candidata d’Adelante Andalucía; diariosur.es, foto R. Ríos]
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!