VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

27 d'agost de 2022
0 comentaris

El mur que encara no ha caigut (i 2)

Rectifico el títol de l’apunt de la setmana passada sobre tramvies berlinesos, tot afegint-hi un encara, i en faig una continuació per aportar-hi noves informacions. Havíem dit que dos trajectes del Metrotram ja discorrien pel que havia estat el Berlín Occidental. El 1995 es van inaugurar els dos primers quilòmetres de la prolongació de la línia M13 fins Osloerstrasse, que el 1997 van anar seguits d’altres tres quilòmetres fins Seestrasse. Aquesta ampliació fou doblement significativa, ja que, a part de reinstaurar el tramvia al Berlín oest, ho feu sobre carrers on s’havia projectat una autopista urbana (l’A-100). Una victòria del transport públic sobre el vehicle privat i l’asfalt. L’any 2006 s’obrí al servei la prolongació de la M10 fins Bernauestrasse, amb una longitud d’1,5 quilòmetres.

Però hi ha hagut més novetats. El 2006 s’inaugurà l’estació central de tren (Berlin Hauptbanhof), substituint les vuit estacions terminals que fins llavors estaven distribuïdes per la ciutat i que, en certa manera, constitueix un símbol del nou Berlín unificat. Això justificà les prolongacions de tres línies de Metrotramper connectar l’estació amb la xarxa de transport urbà, que entraren en servei entre el 2014 (la M5) i el 2015 (les M8 i M10). El retard en enllestir les obres té a veure amb les discrepàncies entre administració i veïns respecte a la compatibilitat entre tramvies i vehicles privats al carrer principal (Invalidenstrasse, a dalt). De nou, l’asfalt fent la guitza.

D’altra banda, l’amic (no de coneixença personal però sí de mutu seguiment digital) Joan Carles Salmeron em fa saber la planificació d’ampliació del tramvia berlinès cap a l’antiga zona occidental (que totalitzarà més de deu línies), tot adjuntant un plànol de les previsions per al període 2021-2026 (esquerra). Com que la il·lustració és petita, transcric aquí les explicacions que conté. Les línies negres corresponen a la xarxa actualment en servei. Les ratlles vermelles contínues, a les dues prolongacions previstes per abans del 2026: Hauptbanhof – Turmstrasse (M10) i connexió amb Ostkreuz (M13), aquesta dins de l’antic sector oriental. Les ratlles vermelles a traços llargs o mitjans indiquen els trams amb planejament aprovat abans del 2026: Turmstrasse – Jungfernheide, UTR / Paulsterstr. – Wasserstadt – Rathaus Spandau (M10), Warschauer Str.-Hermannplatz (M13), Alexanderplatz-Kulturforum – Rathaus Steglitz (M4, M6, M8), Pankow-Weissensee i Entwicklungsgebiet-Blankenburger Süder (M1), prolongació Mahlsdorf (tramvia 62) i Johannisthal – Gropiusstadt (tramvia 63). Per últim, les línies de puntets indiquen altres trams encara pendents dels treballs de planejament. Una generosa aposta pel tramvia en una ciutat i un país que es prenen seriosament aquest mitjà de transport, ben lluny de les reticències i malfiances d’altres indrets.

[Informacions extretes de Mobilitat Sostenible i Segura, núm. 57; imatges: bahnbilder.de, tagesspiegel.de i @JoanCSalmeron]

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!