VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

9 de juliol de 2023
0 comentaris

A qui votar?

No sabeu a qui votar el 23 de juliol? Ho voleu fer en clau ferroviària? Aquests són els extractes dels programes electorals de diferents formacions polítiques (dels presentats fins ara):

ERC

  • Acabar amb el deute històric de l’Estat amb els sistemes de transport públic de Catalunya, el País Valencià i de les Illes Balears, fent pagar també les quantitats degudes aquests anys.
  • Establir per llei l’aportació mínima que ha de fer l’Estat en el finançament del transport públic per garantir la qualitat i sostenibilitat del sistema.
  • Desenvolupar un sistema integrat de transport públic social, eficient, segur, sostenible i accessible que permeti la planificació i gestió de tots els modes de transport públic des de la proximitat i coneixement del territori.

PSOE

Impulsarem i prioritzarem l’ús del transport públic:

  • Ampliarem els descomptes a l’ús del transport públic amb la gratuïtat total del transport públic urbà per a nens i estudiants fins als 24 anys
  • A través de la llei de mobilitat sostenible, dissenyarem un sistema per establir la contribució de l‟Administració General de l‟Estat al finançament del transport urbà i metropolità de manera homogènia, transparent i equitativa.
  • Establirem un sistema estable de finançament de projectes d’inversió relacionats amb la mobilitat urbana i metropolitana, així com el fons estatal de contribució a la mobilitat, per facilitar-ne la transformació basada en la descarbonització, la qualitat de l’aire, la digitalització i el component social.
  • Crearem sistemes integrats de transport i mobilitat que tinguin el transport públic com a columna vertebral, en què hi hagi una convivència adequada i complementarietat de les diferents formes de transport, amb marcs jurídics clars que siguin respectats per tots, incloent patinets, motos, taxis, VTC, etc.

Ampliarem els serveis ferroviaris de proximitat a partir de l’experiència de les iniciatives pilot desplegades aquest any 2023.

Apostem per la xarxa de Rodalies i les Rodalies per la seva proximitat i rellevància al dia a dia de tants espanyols i espanyoles:

  • Ens comprometem a millorar la inversió a la xarxa convencional i a augmentar les inversions per a la millora en la infraestructura i els serveis de rodalies.
  • Estudiarem la recuperació dels trens nocturns internacionals, seguint els passos d’altres països europeus, en col·laboració amb Portugal.
  • Millorarem i modernitzarem la xarxa de Rodalies, accelerant els Plans de Rodalies que ja estem executant amb un gran ritme inversor.
  • Ampliarem les xarxes de Rodalies, arribant a més àmbits, amb noves línies i estacions accessibles i amb una renovació integral de les instal·lacions i del parc mòbil ferroviari.
  • Augmentarem el nombre de trens que prestaran els serveis ferroviaris declarats com a obligacions de servei públic i, de manera especial, a Rodalies i Rodalies, de manera que es redueixin les incidències per fallades al material rodant.

Farem que l’alta velocitat sigui accessible a tots i totes ia tot el territori, augmentant cada cop més el seu potencial i aprofitant-ne al màxim la capacitat:

  • Seguirem desenvolupant la xarxa d’Alta Velocitat perquè arribi a Astúries aquest mateix any ia Almeria el 2026.
  • Seguirem treballant a la connexió d’Extremadura i als diferents corredors que connecten Navarra, La Rioja o Cantàbria, així com a la Y basca.
  • Durem a terme la variant d’Olmedo (Valladolid), que permetrà una millor connexió entre les línies d’alta velocitat del nord.
  • Seguirem amb el procés d‟obertura a diferents operadors ferroviaris i l‟estendrem a tots els corredors perquè totes les persones disposin de més serveis i més barats.
  • Ampliarem el sistema de bitllets intermodals que ja s’ha implantat com a experiència pilot al tram Soria-Calatayud, perquè totes les capitals de província i principals poblacions puguin accedir de manera intermodal a la xarxa d’alta velocitat a un preu assequible i amb un temps de viatge competitiu.

Tenim un compromís ferm amb el desenvolupament dels corredors transeuropeus. Apostem per corredors multimodals que integrin la infraestructura ferroviària amb els altres modes de transport, gràcies a nodes i terminals. Això no només millorarà les línies d’alta velocitat, sinó especialment les línies ferroviàries convencionals:

  • Continuarem l’execució dels dos corredors, Atlàntic i Mediterrani, sota l’objectiu marcat per la Unió Europea de completar la xarxa bàsica l’any 2030, una data que probablement avançarem.

PP

Seguirem impulsant el desenvolupament dels corredors ferroviaris –Mediterrani, Atlàntic i Central– la importància dels quals resulta estratègica en el desenvolupament i la connectivitat del nostre país. Ens comprometem a impulsar la modernització i millora de les infraestructures ferroviàries clau, de manera especial la connexió amb Extremadura. Donarem suport a totes les actuacions en territori espanyol recollides a la Xarxa Transeuropea de Transport després de la seva recent revisió pel
Parlament Europeu.

Desplegarem un pla de xoc per millorar la qualitat del servei en la mobilitat de Rodalies a totes les Comunitats Autònomes i apostarem pel transport a demanda des de petits municipis als municipis de referència, assegurant-ne el cost reduït per a l’usuari.

SUMAR

Impulsarem una racionalització del transport aeri, incrementant l’oferta de transport públic ferroviari i per carretera i limitant els vols a distàncies que poden ser fàcilment substituïbles per tren. Així mateix, potenciarem el tren noc-torn i la connexió internacional i multimodal a ports i aeroports.

Impulsarem un finançament estatal del transport públic que permeti millorar l’oferta, multiplicant les freqüències i la disponibilitat de serveis, especialment en els desplaçaments no radials i al món rural. Convertirem el transport públic en una alternativa amb la mateixa disponibilitat i qualitat del cotxe, garantint unes tarifes assequibles i adaptades a la renda, prioritzant incrementar l’ús i aprofitament, en especial, de la xarxa ferroviària de mitjana i llarga distància. En aquesta mateixa línia es garantirà la pròrroga de les bonificacions dels bons de transport per a aquells trajectes en què hagin tingut un impacte positiu en lús del servei.

Redirigirem les inversions ferroviàries d’alta velocitat a Rodalies, així com a les línies de ferrocarril convencional, per, almenys, triplicar la inversió anual en aquesta xarxa estatal en els propers quatre anys, amb l’objectiu de solucionar els problemes actuals de la infraestructura, ampliar les xarxes existents i garantir el finançament per millorar les freqüències i la qualitat dels serveis.

  • Impulsarem estratègies que promoguin el transvasament d’usuaris de l’avió al ferrocarril, reduint les tarifes dels bitllets d’AVE i la llarga distància per millorar la connectivitat territorial.
  • Adaptarem la normativa, les estacions i els trens per impulsar la combinació (intermodalitat) amb els mitjans de transport sostenibles (a peu, amb bicicleta i amb transport públic urbà o interurbà).
  • Garantirem la coordinació amb altres mitjans de transport sostenible (bicicleta i transport públic) per facilitar l’accés des dels nuclis urbans a les estacions ferroviàries.
  • Impulsarem la intermodalitat a tot l’Estat, amb el ferrocarril com a eix vertebrador, promovent els trens nocturns i fomentant la connectivitat transfronterera de la xarxa espanyola amb la resta d’Europa. Alhora, durem a terme totes les actuacions que siguin oportunes perquè, en el futur contracte de servei públic a formalitzar amb RENFE, s’incloguin tots i cadascun dels serveis prestats sobre relacions ferroviàries declarades obligació de servei públics que afectin els territoris amb despoblació.

VOX

Reforçarem la xarxa de ferrocarrils amb un èmfasi especial a l’alta velocitat per connectar tot el territori nacional assegurant la cohesió social i territorial.

[Imatge: plenainclusionsclm.com]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!