Actualment, l’educació infantil forma part de la primera etapa del sistema educatiu dividida en dos cicles 0-3 anys i 3-6 anys. Es un període d’escolarització no obligatòria. El primer cicle és privat i el segon es grauït en els centres públics, i subvencionat parcialment en els centres privats i concertats.
Pel que fa al nom que reben aquests dos cicles a Catalunya, el primer cicle s’anomena llar d’infants o escola bressol mentre que el segon cicle s’anomena parvulari.
Hi ha 3 àrees educatives a desenvolupar durant tota l’etapa de l’Educació Infantil.
-Descoberta d’un mateix i dels altres
-Descoberta de l’entorn
-Comunicació i llenguatges
A l’hora de fer programacions d’unitats didàctiques s’ha de tenir present treballar les àrees educatives.
Cada cicle disposa del seu currículum propi i amb objectius específics. Cada centre elabora la seva proposta pedagògica (PPC) dacord amb el projecte educatiu del centre (PEC).
La finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament emocional i afectiu, físic, motor, social i cognitiu dels infants, proporcionat-los un clima i entorn de confiança.
Amb això pretenc trencar el mite de que els infants en aquesta etapa no només pinten o dibuixen, si no que aprenen a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma, a pensar i a comunicar, a descobrir i tenir iniciativa, a conviure i habitar el món.
ML.