VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

9 de maig de 2024
0 comentaris

Què ens prometen per als propers quatre anys? (i 3: alguns punts d’interès)

En els dos anteriors apunts s’oferien les propostes en matèria de transport urbà i ferroviari de les principals candidatures per a les eleccions de diumenge que ve. Com es pot comprovar, es tracta d’uns feixugos textos plens de consideracions, llocs comuns, obvietats i propostes ambicioses o ambigües, depenent de la probabilitat de cada formació per arribar a poder aplicar-les efectivament. De manera que no serà sobrer anar a la lletra petita, separar el poc gra de la molta palla, posar el focus en alguns aspectes concrets del transport, els que personalment m’han semblat més interessant, i contrastar les propostes de cada color polític.

Potser el tema estrella, pel que fa al transport guiat a Catalunya, és actualment el de Rodalies i la necessitat de trobar una solució al desgavell d’aquest sistema ferroviari, que es tradueix en retards, incomoditats, manca de freqüències i, en general, deixadesa logística i informativa. La solució definitiva a tant desori és tant senzilla de dir com complicada de dur a la pràctica, es diu “independència” i suposaria ple control normatiu i financer sobre xarxes, serveis, empreses públiques i concessions. Però com que això no és possible de moment, la solució immediata que sembla concitar un relatiu consens polític es diu “traspàs integral de Rodalies”. Això d'”integral” ve a tomb perquè de iure les Rodalies ja estan parcialment traspassades a la Generalitat: fou en l’època del segon tripartit i, segons se’ns assegurà, allò seria el final de les infinites incidències del servei. Però no, més aviat al contrari: no només s’han mantingut i incrementat sinó que fins i tot n’ha fet aparèixer l’administració catalana com a responsable principal, quan no l’és. Bé doncs, què ens prometen els partits pel que fa al traspàs de Rodalies? Atenció als verbs que fan servir: “aconseguir el traspàs” (Junts), “consolidar i ampliar el traspàs” (Esquerra), “culminar el traspàs” (PSC-PSOE). Mers catàlegs d’intencions perquè la decisió depèn de Madrid i a allí hauran de dirigir les súpliques les formacions, inclosa la tercera, sucursal catalana de qui té la paella pel mànec. Comuns, curiosament, no concreta res sobre el traspàs de Rodalies, o almenys jo no ho he sabut trobar en la considerable literatura d’aquesta formació. Altres dues formacions tiren pel dret i proposen directament un “sistema ferroviari català” (CUP) i la “titularitat completa” (Alhora).

També volem saber el capteniment dels partits pel que fa a les línies del metro barceloní pendents d’acabar. Prometen acabar les línies 9 i 10 Junts i Ciutadans; Esquerra i Comuns expressen el seu desig d'”impulsar-les” i la CUP prefereix “auditar les despeses” de la faraònica obra, que tampoc trobo fora de lloc. Moltes candidatures especifiquen la necessitat d’allargar la línia 1 fins a Badalona (Esquerra la vol “fer inevitable”, textual) i Comuns s’enrecorda també de l’allargament de les línies 2, 3 i 4. Per últim, el PSC-PSOE es limita a prometre una inversió de 1.700M € en metro, sense especificar conceptes ni actuacions.

Per raons personals, tinc un especial interès pel TramCamp, el tramvia del Camp de Tarragona, i només el PSC-PSOE assegura que vol posar-lo en servei el 2026. La resta, inconcrecions que no comprometen a res: Esquerra vol “fer-lo realitat”, sense més, Ciutadans donar-li “impuls”, els Comuns anuncien un “calendari amb terminis de posada en marxa” i la CUP “finalitzar els estudis de propostes de tren-tram” (se suposa que aquí hi entra el TramCamp) i “plantejar-ne un full de ruta”. Lamentablement, Junts ni l’esmenta al seu programa. Sembla que tots plegats no estiguin gaire engrescats en una infraestructura fonamental per a la mobilitat dels habitants del Camp de Tarragona. En fi, seguirem esperançats.

Ara toca votar, qui pugui, i esperar de nou.

[Imatge: elpuntavui.cat, foto ACN]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!