El tren de Sarrià està d’aniversari

El que la nostra generació coneix com a “Tren de Sarrià” celebra enguany els 150 anys d’existència. Com s’han encarregat de recordar els organitzadors, l’aniversari coincideix amb altres commemoracions ferroviàries: els 150 anys del metro de Londres, els 100 de Grand Central Station de Nova York i els 100 del metro de Buenos Aires. Dels dos primers ja n’hem fet ressò en aquest bloc; per al tercer caldrà esperar-se al desembre… 

El programa d’actes, aquest cap de setmana, incloïa un viatge en un tren de la sèrie 400 (conegut popularment com “granota” pel color verd), una petita exposició a l’Espai de la Llum (antiga Avinguda de la Llum) i l’estacionament de dos automotors a l’estació de Les Planes, els Brill 18 i 301. I jo que no m’ho he volgut perdre.

L’estació de Plaça Catalunya (que, per cert, fins fa poc lluïa també uns rètols amb la paraula “Barcelona”, herència de quan Sarrià i Gràcia eren municipis diferents) ha estat el punt de partida dels viatges commemoratius, amb freqüència de sortida de dues hores. Molt abans d’iniciar el viatge, una munió de curiosos tafanegen el tren, n’entren i en surten i, sobretot, li fan moltes fotos amb mòbils, tauletes i càmares més tradicionals. Pares expliquen als seus fills el significat de les classes (el tren de Sarrià tenia seients de “segona”, de vellut, i de “tercera”, de fusta, però no de “primera”). Gent de més edat s’intercanvien records sobre aquest mitjà de transport. A l’hora exacta, el tren inicia el seu camí. Realment, es troba en perfecte estat, millor que alguna andròmina que circula per altres llocs. Ben bé podria prestar encara servei.

Baixo a Sarrià perquè la següent destinació és Les Planes, on ens esperen els predecessors dels “granota”: dos preciosos exemplars de Brill, el 18, pintat de verd fosc, i el 301, pintat de marró. El seu interior és evocador d’èpoques passades: cartells prohibint escopir (abans la gent era encara més marrana que ara) o reproduint normatives dels anys vint, mecanismes completament superats per l’actual tecnologia… Els Brill, construïts a Filadèlfia entre els anys 1913 i 1920, poden semblar prehistòrics però van ser retirats de la circul·lació el 1971. Quatre dies, com qui diu.

[Imatge: el Brill 18, a l’estació de les Planes; foto de l’autor]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *