Totxanes, totxos i maons

El Bloc de Joan Josep Isern

26 d'abril de 2016
0 comentaris

A propòsit de les llistes de llibres més venuts per Sant Jordi.

El dia que vaig anar a l’Espai Rubiralta de Manresa a presentar la novel·la de Màrius Serra (vegeu aquí) la nostra amfitriona era la llibreria Parcir d’aquella ciutat (vegeu aquí la seva pàgina web) . O, més exactament, el senyor Antoni Daura, president del Gremi de Llibreters de Catalunya i propietari de l’esmentada llibreria a la capital del Bages.

Un cop presentat el llibre i amb tota la feina enllestida vàrem sopar amb els organitzadors de l’acte i, com no podia ser altrament tenint a mà el màxim responsable de les llibreries del país, un dels temes principals de la conversa va ser els sistemes de recompte i la manera d’anunciar, a última hora de la tarda del mateix dia de Sant Jordi, quina ha estat la llista dels llibres més venuts.

Pel que fa al sistema de recollida de dades em va semblar que oferia moltes garanties de veracitat i no ens hi vàrem entretenir gaire. El gran tema de la nit, però, va ser la manera com s’anunciava la llista dels títols més venuts. Recordo perfectament que tots plegats, amb el Màrius Serra i l’Antoni Daura al capdavant, notàvem a faltar en la informació que divulguen els mitjans el que podríem definir com els valors relatius de l’èxit en les vendes d’aquell dia.

És a dir, quin percentatge sobre el total de títols venuts el dia de Sant Jordi representen els cinc llibres que es distingeixen públicament com els més venuts de la jornada. Vàrem convenir que aquesta era una dada molt necessària de conèixer per tal de situar les llistes en les seves justes proporcions. Una dada que, pel que ens va dir el senyor Daura, el Gremi facilita als mitjans de comunicació de manera simultània amb les llistes però que, pel que sembla, cap informador considera que siguin d’interès.

En veure que enguany cap mitjà dels que jo freqüento s’ha fet ressò d’aquesta dada vaig fer una pregunta per Twitter que em va respondre de seguida una veterana i cèntrica llibreria tarragonina: l’Adserà. Dels 6.000 llibres que varen vendre al voltant de Sant Jordi calculaven que només uns 550 corresponien als llibres destacats en les llistes. És a dir, una mica menys del 10 per cent.

La gran pregunta, doncs, és què passa amb l’altre 90 per cent i per què dimonis cap mitjà se sent empès a esbrinar una mica més enllà de la informació que li ve donada i empaquetada pel Gremi. La resposta sembla que de moment es farà esperar, però em sembla que l’assumpte té prou importància com per no deixar-lo de banda.

I la prova és que avui mateix en Màrius Serra en parla a la seva columna de La Vanguardia. Vegeu-lo en aquest enllaç i llegiu-lo aquí sota, que està carregat de raó:

 

Es diu cinc per cent

(Màrius Serra, La Vanguardia 26 d’abril de 2016)

Les llistes dels llibres més venuts per Sant Jordi ocupen força espai als mitjans de comunicació. El Gremi de Llibreters en divulga una primera versió el mateix 23 que inclou les vendes en llibreria i, pocs dies després, les complementa amb les vendes de les parades. Més enllà d’alguna dissensió puntual sobre l’adscripció d’un llibre a la categoria de ficció o no ficció, cal remarcar que el Gremi actua amb professionalitat i transparència. En canvi, caldria revisar el tractament que els mitjans de comunicació fem sobre la informació subministrada. Els rànquings dels llibres més venuts són presentats en el mateix format que les audiències televisives o radiofòniques. Quan es divulguen els resultats d’una onada de l’EGM (Estudi General de Mitjans), els diaris se’n fan ressò amb una llista semblant, però l’analogia presenta un problema que, des del meu punt de vista, la invalida. Segons les dades de l’últim EGM, les audiències dels tres primers classificats en la franja de ràdio matinal a Catalunya —Basté, Terribas i Bueno-Nierga— congreguen a gairebé el 80% de la gent que escolta la ràdio a aquelles hores. El tractament periodístic que reben aquestes dades em sembla raonable.
Vaig demanar al president del Gremi de Llibreters, el manresà Antoni Daura, quin percentatge de la venda total de llibres representen els vint títols més venuts per Sant Jordi, repartits en quatre rànquings de cinc segons siguin de ficció o no ficció i en català o castellà. El percentatge que em va respondre suscita aquest article. Em va sorprendre tant que vaig demanar si ho sabien a diversos periodistes i ningú no el va endevinar ni de lluny. La majoria no baixaven del 50%. Qui s’hi va acostar més va ser Sergi Pàmies, home ben informat i gens susceptible d’entusiasmes desmesurats, que va aventurar un 40%. La realitat és que els vint llibres més venuts en el Sant Jordi de l’any passat no van representar ni un 5% de les vendes del dia. Des d’un punt de vista periodístic, no sembla rigorós informar-ne igual com es fa amb els programes que representen el 80% del consum radiofònic. Daura em va dir que el Gremi ja donava la dada, però que no interessa els mitjans. Valoro molt que la meva última novel·la figuri entre els cinc llibres de ficció en català més venuts per Sant Jordi, al costat de les d’Amela, Moliner, Hawkins i Puig. Si escric és perquè vull que em llegeixin i em sento molt feliç de formar part d’aquest 5%. Però crec que ens cal canviar el tractament periodístic que fem d’aquests rànquings, compensant el pes del podi del 5% amb altres dades sobre el 95% restant de la venda. Al capdavall, Sant Jordi és la diada de la diversitat.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!