M’ha caigut una dent

Bon dia!

M’agradaria parlar-vos sobre la dentició. El moment en que ens comencen a sortir les dents (les dents de llet) fins que tenim les definitives.

Quan ens començen a sortir les dents? Aproximadament surten al voltant dels 6 mesos, tot i que es pot allargar fins els 12 mesos. Des d’aquest moment es van col.locant totes les dents de llet, que en total son unes 20.

Dels 6 mesos als 3 anys van sortint totes les dents de llet que anirem substituint per les dents definitives.

A continuació us exposo el calendari de dentició dels 0 als 12 anys:

Dentició de llet: 6 mesos – 1 any, surten les 8 incisives

Dentició de llet: 1 any – 18 mesos, 4 primeres premolars

Dentició de llet: 18 mesos – 2 anys, 4 canines

Dentició de llet: 2 anys – 2,5 anys, 4 segones premolars

Segona dentició: 6 anys, 4 primeres premolars

Segona dentició: 6 anys – 8 anys, 8 noves incisives

Segona dentició: 8 anys – 9 anys, 4 premolars

Segona dentició: 9 anys – 12 anys, 4 noves canines i 4 noves premolars

Segona dentició: 12 anys, 4 segones molars

És important tenir una bona higiene bucal des de les dents de llet, ja que també tindrem cura de les dents definitives. Per això, cal evitar la càries dental. 

Haurem de tenir en compte les següents pautes:

_Dels 0-6 mesos evitar l’addicció innecessària de sucre o mel en el xumet o biberó

_Si entre els 12-15 mesos no han aparegut les primeres dents de llet, consultarem a l’odontòleg

_Als 2 anys iniciarem a l’infant al raspallat de dents, perquè ho faci sol i de forma autònoma

_També haurem d’evitar el xumet i la utilització del biberó. Ja que perjudica la dentadura.

_Farem controls anuals amb l’odontològic

_A partir dels 6 anys ,surten els primers queixals definitius. Cal iniciar els glopeigs de solució fluorada.

La millor manera de promoure l’higiene bucal entre els infants, és que ells vegin que els adults també ho fan. Seria interessant que aquesta rutina la practiquin els adults en presència dels nens.

Cal acostumar a l’infant a rentar-se les dents després de cada àpat i no oblidar-se mai de fer-ho abans d’anar a dormir.

Per fer un bon raspatllat de dents, ens assegurarem que el raspall de dents és adequat per l’edat dels nens, amb una mida adient i amb uns filaments més tous i més curts. A l’hora de fer la neteja ho farem sense pasta dentifríca fins que l’infant sàpiga esbandir-se bé la boca.

L’obejctiu de la higiene bucal és evitar que els residus alimentaris es dipositin a les dents i formin una placa bacteriana, a causa dels bacteris que hi proliferen gràcies a la descomposició dels aliments. Ja que podria provocar càries o altres malalties dentals.

Referent a la caiguda de les dents de llet, és típic que vingui el rantoncito pérez,  l’àngel de les dents o la fada de les dents. 

Des de aquí us proposo un recurs que podeu utilitzar davant d’aquest esdeveniment.

Les postals XiuXiu (https://www.xiuxiu.cat/) ens proposen una postal perquè aquest moment sigui únic.

Instruccions perquè aquesta postal sigui màgica:

  1. Quan vagis a dormir obre la postal i introdueix la dent dins del regal
  2. Dorm profundament (fer veure que es dorm estarà penalitzat)
  3. Deixa que la màgia del Ratoncito Pérez es posi en funcionament.

Al matí t’esperarà una sorpresa!!!

Som nens de P1: Què podem fer?

Bon dia a tothom!

Avui m’agradaria parlar de la importància alhora de programar les activitats. Hem de mirar que siguin activitats educatives, amb una prèvia estimulació i facilitar el desenvolupament integral dels infants. No és una tasca fàcil perquè hem de conèixer en quin moment evolutiu estan els nostres alumnes i ser coneixedors del què poden fer i que no. Que el temps, els espais, i els materials siguin adequats i assequibles per el que pretenem fer.

M’agradaria centrar-me en la classe de P1. Nens i nenes, que quan comencen el curs oscil.len entre els 20 mesos (nascuts en el mes de gener) i 9 mesos (els nascuts en el mes de desembre).

Haurem d’aprofitar les seves possibilitats motores, sensorials, emocionals, cognitives i comunicatives per conèixer l’entorn.

Sovint tendim a pensar erròniament que en aquestes edats els hi podem donar un dac/llapis/pinzell i pintar qualsevol dibuix. Ull! En aquestes edats en prou feines s’inicien en l’etapa del gargot, ja que fins els 18 mesos no comencen a fer els primers gargots (més informació: https://blocs.mesvilaweb.cat/MartaLuque/?cat=27 )

Per tant, quines activitats podriem fer? Vegem-ho!

LA PANERA DELS TRESORS I JOC HEURISTIC

panera

La panera dels tresors és un joc adreçat a infants menors d’un any (de 6 a 12 mesos) que permet treballar l’educació sensorial i la logicomàtematica a partir d’uns objectes quotidians que afavoreixen la manipulació, l’exploració, l’estimulació dels sentits, la capacitat de coordinar ull, mà i boca. Desperta l’interès de l’infant per les coses que té al davant.

Els infants juguen sols amb els objectes de la panera, sense la intervenció del adult tot i que a la vegada hem de ser presents per donar-li confiança amb la nostra presència.

L’infant és totalment lliure i pot triar l’objecte que més li agrada i explorar-lo, el pot llepar, sacsejar-lo, acariciar-lo…

El joc heurístic és una continuació de la panera dels tresors per a infants de 12 a 24 mesos, pensada per fer en petit grup (8-10 infants).

Es tenen en compte les noves capacitats dels infants, en especial la capacitat de moure’s de manera autònoma. La curiositat augmenta alhora que es va perfeccionant la coordinació ull-mà i la seva prensió. Permet als infants escollir els materials que més els interessa i realitzar-hi les accions i relacions que vulguin.

ACTIVITATS SENSORIALS

Amb una safata de sorra poden començar a manipular la sorra i altres objectes.

SORRA

També podem preparar una safata amb diversos materials i aliments i fins hi tot podem fer una degustació (si els infants ja han començat a menjar sòlid).

SAFATA

Manta sensorial on poden caminar / gatejar i experimentar diverses sensacions i textures. Ajuda a estimular el tacte. 

manta

Ampolles sensorials per estimular la visió, i la oïda segons l’objecte que posem dins de l’envàs.

ampolles

Per l’aula podem repartir diferents tunels (caixes de cartró)  amb diferents objectes perquè els infants que estiguin en l’etapa que gatejar puguin entrar dins i tocar els materials que decidim posar. En aquest cas, a la foto, disposem d’uns mitjons.

caixa

Podem preparar una safata amb instruments per poder estimular els diferents tipus de so.

musica

MOTRICITAT FINA

Per treballar la motricitat fina tapant i destapant taps d’ampolla.

MOTRICITAT01

Per a exercitar la motricitat fina i fer “la pinça”

pinça

Per tenir molta més precissió, exercitar la coordinació oculomanual i poder enfilar el fil en el forat de la caixa.

fils

PSICOMOTRICITAT

I no només podem estimular la motricitat fina, també podem centrar-nos en altres parts del cos, cames, peus, braços…

Podem preparar l’aula perquè puguin gatejar/caminar per l’espai i poder manular les diverses teles.

psico

O altres materials com colxonetes, cèrcols, pilotes i altres objectes d’espuma.

psico2

MUSICA

No podem obviar que la música és molt important dins de l’educació infantil. Podem dispondre d’un cançoner popular. I diversos instruments perquè els pugin començar a conèixer.

partitura

CONTES

Podem començar a iniciar-los en els contes. Contes il.lustrats i també sensorials, perquè comencin a manipular diferents textures.

llibre

Això només és un recull de propostes que es poden fer entre aquestes edats. Un altre aspecte ha tenir en compte és el temps. Al ser més petitons no podem dedicar massa estona ja que de seguida perden interès. És adequat que les activitats siguin breus i variades.

Espero que aquesta mostra d’activitats pugui ser útil i d’interès.

*Fotogràfies extretes en el pinterest del blog: https://es.pinterest.com/elracodelmenut/

ML.

Un article amb molt de llum!

Bon dia a tothom!!!

El racó del menut, torna…igual que torna l’escola i la tardor!

Feia un any que no escrivia cap entrada…però tinc una molt bona excusa que espero que em pogueu disculpar.

Vaig estar fent pràctiques en una llar d’infants, he acabat el grau superior i ben aviat començare el grau d’educació infantil…però, tot això em servirà per continuar compartint experiències amb tots vosaltres.

A la llar d’infants vaig aprendre moltíssim! Vaig veure el que era treballar dia a dia durant 5 mesos en una llar. Ajudar als petits a fer-se grans va ser del tot engrescador!

I vet aquí que va haver una activitat que em va encantar i que m’agradaria compartir amb vosaltres: la taula de llum!

Sabeu què és? És un objecte de fusta o plàstic (depèn del material que estigui fabricat) que projecta llum sobre una superfície plana. A partir d’aquesta proposta, podem fer diverses activitats per treballar la manipulació, la experimentació, jugar amb materials transparents, translúcids…

Vegem quines activitats podriem realitzar:

Experimentació amb sorra de la platja, cargols de mar i petxines:
tauladellum01tauladellum02

Experimentació amb la pròpia naturalesa

(Molt idoni per treballar la tardor si volem dedicar-ho a la descoberta de les fulles, pètals, pinyes. També podem resseguir la forma de la fulla i així dominar el traç).

ded008cabbd379487013a27fc3b9175f

tauladellum03

Experimentació amb pintura:

tauladellum04Fins hi tot amb pintaungles!!!

tauladellum05

I també podem experimentar amb la fruita!

tauladellum06

I gelatina!

tauladellum07

O altres materials com confeti!

tauladellum08

*Imatges extretes per el pinterest. Podeu visitar el compte: pinterest/elracodelmenut

Aquests videos us poden resultar interessants si us heu quedat amb ganes de saber com funciona la taula de llum:

https://youtu.be/fNa1dcMkda4?list=PLBNZBligRk5_dmfwe8T-SHe5HAwaBFK1E

https://youtu.be/rOmnED24m9w?list=PLBNZBligRk5_dmfwe8T-SHe5HAwaBFK1E

Objectius a l’hora de desenvolupar la taula de llum:

_Experimentar amb la llum i amb les diferents tonalitats

_Tolerar la foscor

_Descobrir l’entorn natural

_Exercitar l’educació sensorial amb elements imperceptibles

_Exercitar la destressa manual, treballar la motricitat fina, fer la pinça…

_Desenvolupar les característiques logicomatemàtiques amb els diversos objectes: seriacions, classificacions

_Mantenir la capacitat de concentració de l’activitat

_Mostrar curiositat i interès per l’activitat

Observacions a tenir en compte a l’hora d’usar la taula de llum:

_És important fer l’activitat en un moment maduratiu idoni de l’infant. Si voleu fer l’activitat amb nadons, molt important que aquests ja puguin seure o aguantar-se drets per tal de poder manipular sense problemes.

_Prèviament fer una adaptació a la foscor, passant per activitats amb semi-foscor fins arribar a la foscor absoluta

_Fer-ho en petit grup o individual per tal de que tots els infants puguin gaudir de l’activitat

Us ha agradat la taula de llum? Si teniu nens a casa i us encantaria poder fer aquesta activitat en podeu comprar una a: https://tauladellum.com/

Tot ben lligat!

Bon dia! o millor dit, bona nit!

Som a Setembre, per tant torna un nou curs i també torna el bloc després d’estar alguns mesos inactiu.

Estimats seguidors d’aquesta pàgina prego que disculpeu aquesta llarga absència i podem tornar a iniciar plegats més articles que tracten sobre l’educació dels més menuts. Som-hi!

Fa uns quants mesos vaig parlar de la motricitat fina, per si no ho recordeu, són totes aquelles accions que requereixen una coordinació oculomanual i la utilització de les mans com ara l’escriptura, agafar ojectes, entre d’altres.

Un aspecte fonamental per treballar-ho i que a més a més afavoreix l’autonomia personal de l’infant, és aprendre a lligar-se els cordons de les sabates. Aproximadament (depèn del nivell maduratiu de l’infant) a partir dels 4-5-6 anys l’infant està preparat per poder portar a terme aquesta tasca, ja que són perfectament capaços de retenir el procès, manipular objectes, destressa motora com fer la pinça i tenir una precisció oculomanual a l’hora de lligar-se els cordons.

Podem fer-ho d’una manera més atractiva perquè l’aprenentatge de l’infant sigui més òptima (recordem que el joc és l’eina de l’aprenentatge a l’educació infantil).

La Meritxell Almirall (responsable del bloc Criatures) proposa la creació d’una sabata de cartró perquè els més petits puguin entrenar-se i acabar sent més autonoms.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=tnoO5tyfKWc

Altres mostres de manualitats:

image

image

O bé, adquirir una sabata amb la finalitat d’aprendre com per exemple:

En Jordi aprèn a lligar-se els cordons

image

Inclús el famós Teo, ens ajuda a lligar-nos les saabtes!

image

Fes llaços amb en Teo, editorial: Timun Mas. Conte a partir de 4 anys.

A mesura que l’infant és va fent més gran hem d’evitar que portin calçat amb velcro (molt còmode però poc pràctic en l’aprenentatge de lligar-se els cordons) i sobretot, deixar que el nen/a sigui ell qui pugui deslligar-se i lligar-se els cordons, ja que tant pares o mestres podem tenir tendència a que per manca de temps fer-ho nosaltres i no deixar que l’infant poc a poc es faci gran fent aquestes petites accions quotidianes.

ML.

Les princeses també es tiren pets

Aprofitant que demà és Sant Jordi m’agradaria continuar parlant, o més ben dit, escrivint sobre contes. Si fa setmanes vaig escriure sobre el conte ‘L’erugueta goluda’ i les possibilitats d’activitats a fer, aquesta setmana m’agradaria dedicar-lo al conte ‘Les princeses també es tiren pets’.

Història molt divertida que trenca els estereotips i la perfecció de les princeses. Escrit per Ilan Brenman i editat per bromera.

En aquest conte, ens explica que la Laura quan arriba a casa li pregunta al seu pare si les princeses es tiren pets. El seu pare li ensenya el llibre secret de les princeses on la Laura descobrirà que els contes com la Ventafocs, la Blancaneus o la sireneta són ben diferents a com els coneixem…

image

image

A l’aula després d’haver explicat el conte (sempre procurant aconseguir un bon clima càlid i acollidor) es por fer una petita reflexió sobre la història que hem viscut i trencar amb els nens i nenes els estereotips i trencar amb que la perfecció no existeix.

I parlant de trencar estereotips us deixo una imatge del il.lustrador Joan Turu sobre la diada de St Jordi, on una vegada més reivindica la necessitat de canviar els rols de gènere i que siguin les noies qui regalin roses als nois. Fet que a la seva pròpia pàgina ens explica que una vegada una nena li va dir que les princeses mai es declaren als prínceps. En Joan, ha fet aquesta il.lustració perquè les coses comencin a canviar.

Bon Sant Jordi a tothom!!!

image

ML.

L’erugueta goluda

Fa poques setmanes que hem entrat a la primavera i un dels recursos per poder treballar a l’aula és el conte L’erugueta goluda (Autor Eric Carle, editorial kokinos).

Sabeu de que va? Dins d’un ou va sortir una eruga que no parava de menjar, menjar, menjar i menjar! Fins que finalment pateix una transformació…I què li pot passar?

Per veure el conte cliqueu aquí: https://www.youtube.com/watch?v=eVtKl4dJYi8

image

 Presentació feta per Noemí Aluja Llort

És un conte ideal per treballar els colors, els nombres, els dies de la setmana, el vocabulari i inclús la metamorfosis que pateix l’erugueta!

 Un cop explicat el conte podem utilitzar diversos recursos, des de una classe de psicomotricitat, passant per la logicomatemàtica fins fer un treball plàstic.

Hi han fitxes que podem utilitzar perquè els nens i nenes pintin o facin un collage enganxant diversos papers i textures de diferents colors dins del dibuix de l’erugueta. D’aquesta manera treballarem la motricitat fina, els colors, les formes… activitat destinada a partir de P2.

image

La fotogràfia de sota pertany al treball de 2n del grau d’Educació Infantil  “Desenvolupament del pensament matemàtic i la seva didàctica” de Rosa Jornet, Esther Martí, Raquel Cherta, Cinta Ferrer, Arantxa Espuny i Rosa Gaseni.

image

Com podem comprovar a la fotogràfia, en aquesta activitat treballariem les mesures, identificar els nombres matemàtics, entendre el concepte de mesurar, establir comparacions…activitat per fer partir de P5

O amb la plastilina especial Jumping Cley fer una eruga, comenaçant fent boletes treballariem també la motricitat fina i la manipulació.

image

També podem fer una classe de psicomotricitat a partir del conte. Ambientar l’aula en un bosc (prèviament els nens mateixos podrien ser els que han fet lámines, murals referent al centre d’interès del bosc).

Tindriem a disposició una màrfega per a cada infant perquè s’estirin i comencin a imitar a l’erugueta. L’educador donaria indicacions de que s’haurien d’arrosegar per terra i fer moviments suaus,balancejos… Fins que es converteixen en papallones i ja poden posar-se de peu, còrrer , saltar, fer girs, alçar els braços en alt i fer veure que volen… en aquesta activitat es treballa les diferentes marxes, desplaçaments naturals, la noció d’espacialitat lligat amb l’esqema corporal, lateralitat i temporalitat.

Com veieu, un conte, no només és un mitjà per entretenir i distreure. També és necessari pel desenvolupament integral dels infants en els diferents aspectes (cognitiu, moral, afectiu, motriu…) i despertarem l’interès dels més petits per el gust a la lectura.

 

ML.

Ens rentem les dents!

Un dels hàbits més habituals tant a l’escola com a casa és la higiene, i en aquest cas, la higiene bucal. Rentar-se les dents hauria de ser una costum que des de ben menuts hauriem d’incloure dins de la rutina habitual.

Les primers dents surten al voltant dels 6 mesos, és una dada aproximada ja que molts infants no en tenen cap fins els 12 mesos. A partir d’aquest moment surten les 20 dents de llet fins els tres anys aproximadament. Als 6 anys comencen a caure les dents i es van substituint per les dents definitives.

El calendari de dentició és el següent:

Primera dentició (llet)

  • 6 mesos -1 any (8 incisives)
  • 1 any – 18 mesos (4 primeres premolars)
  • 18 mesos – 2 anys (4 canines)
  • 2 anys – 2,5 anys (4 segones premolars)

Segona dentició (definitiva)

  • 6 anys (4 primeres premolars)
  • 6 anys – 8 anys (8 noves incisives)
  • 8 anys – 9 anys (4 premolars)
  • 9 anys – 12 anys (4 noves caninces i 4 noves premolars)
  • 12 anys (4 segones molars)

Més endavant, entre els 16 i 25 anys (les edats sempre són aproximades) surten els queixals del seny que complenten el conjunt de peces fins arribar a 32 dents.

Tot i que les dents de llet no siguin definitives no vol dir que no s’hagin de tenir cura i mantenir , una bona higiene pot evitar tenir càries dental.

La millor manera perquè els infants tinguin la necessitat de rentar-se les dents és que ho vegi fer als adults.

Per començar a iniciar-se amb la higiene bucal, cal que el raspall de l’infant sigui adequat a l’edat del nen i que es faci sense pasta dentifríca fins que el nen aprengui a esbandir-se bé la boca. Més endavant, la crema dentifríca mirarem que tingui fluor.

Ensenyarem a l’infant tècniques de raspallat, primerament començant per la superfície de les dents, tant com les de dalt com les de baix i poc a poc. A mesura que augmenta la destresa motriu de l’infant anirem ensenyant altres tècniques.

Podem trobar vàries tècniques, la més fàcil d’entendre és utilitzar la tècnica vertical. Aquesta, consisteix en col.locar els filaments del raspall formant un angle de 45 graus amb la superfície de la dent i recolzant-lo també lleugerament de la geniva. I netejar de dalt a baix per acabar esbandint la boca amb aigua.

En la tècnica rotacional es col.loca el raspall de la mateixa manera que la vertical, però es fa moviments circulars. Tot i així hem d’anar en compte de no fer mal a les genives.

Cal acostumar el nen a rentar-se les dents després de cada àpat i no oblidar-se mai de fer-ho abans d’anar a dormir. També cal tenir en compte evitar la ingesta en excès de sucres refinats (pastisseria, llaminadures…)

A l’escola (també podem fer-ho a casa) el moment de raspallar-se les dents el podem convertir en un moment divertit, cantant abans la cançó de la cantant Dàmaris Gelabert:

RENTEM LES MANS

https://www.youtube.com/watch?v=jo85FWjvdjs

O a través dels següents contes:

La Laia al país de les dents: https://www.diba.cat/documents/713460/713964/salutpublica-descarrega-salutbucodental-conte_i_activitats_laia-pdf.pdf

T’has rentat les dents? de Patricia Geis, editorial Combel Editorial 

image

Conte per saber quantes dents tenim, aprendre a rentar-se les dents mentre es diverteixen raspatllant-se.

A rentar-se! de  Patricia Geis, editorial Combel Editorial

image

Iniciació als hàbits higienics, en especial, el raspallat de dents.

També inclou diverses activitats per treballar a l’escola.

I per últim, en aquesta escola han fet un projecte sobre les dents sanes, per veure-ho cliqueu aquí: https://www.xtec.cat/~mcervel3/projecte_dents_sanes/projecte_dents_sanes.htm

Ja sabeu, per evitar càries o altres malalties bucals, renta’t les dents!

ML.

El molinet màgic

No podem obviar la importància que té l’educació en valors en l’etapa de l’educació infantil. Saber compartir, respectar, tolerar… un dels principals mitjants per poder treballar-ho són a través dels contes. Aquells contes on ens envia un missatge, una moralina.

El següent conte que exposare he tingut el plaer de representar-lo a través d’unes titelles a infants de 3 a 8 anys. I puc dir que els nens s’involucren de tal manera que per un moment creuen estar dins del conte, experimenten tot tipus d’emocions, s’enfaden amb l’antagonista, pateixen per el protagonista i aprenen a saber dir “si us plau” “gràcies” i ser empàtics.

Conte tradicional de Noruega ideal per treballar tant a l’educació formal com a l’educació no formal. Vegem, com és el conte i com podem duur a terme l’activitat.

EL MOLINET MÀGIC

Objectius:

  • Escoltar el conte amb atenció
  • Comunicar i expressar els sentiments a través de la representació teatral
  • Aprendre valors a través del conte
  • Gaudir de l’activitat proposada

Desenvolupament:

Un educador/a farà l’acolliment dels infants, un cop allà, els infants podran seure entre coixins. Es començarà a introduir les normes de seguretat, de conducta (fer silenci, no aixecar-se, aixecar el dit per qualsevol urgència).

Tot seguit s’introduirà el conte, on el mateix educador/a farà de narrador. Darrera de la mampara hi hauran dos educadors més (també poden ser conta-contes professionals), un interpretarà en Pau i l’altra en Pere i en Savi.

Hi havia  una vegada, fa moltíssims anys, dos germans que eren pescadors. En Pere, el més gran, tenia vaixells grans, xarxes noves i una bonica casa. En Pau, el petit, era pobre; les seves xarces eren velles, i per més que treballava, no aconseguia prou per menjar.

Un matí en Pau va sortir a pescar amb la seva petita barca.

Després de tot un dia de feina, no va poder pescar ni un sol peix, per això va anar a casa del seu germpa i li va dir:

-Pere, he treballat tot el dia, però no he pescat ni un sol peix. Deixa’m una mica d’arròs perquè pugui menjar.

El seu germà tot enfadat va dir:

-No,no,no!!! Busca’t la vida, Pau!!!

El pobre Pau tornava molt trist a casa seva. De sobte, pel camí va trobar un ancià amb una gran barba blanca. L’ancià li va dir amb veu molt dolça:

-Hola Pau, jo sóc el savi. Penso que ets un bon home i per això vinc a ajudar-te. Et concedeixo aquest molinet màgic, li pots demanar qualsevol cosa que el molinet t’ho donarà, això si, amb una condició.

-Quina?- va preguntar en Pau.

-Quan demanis un desig et serà concedit sempre i quan moguis la maneta cap a l’esquerra i diguis: “Si us plau” i “Gràcies” si no, no et donarà res del que demanis.

-D’acord…a veure..fare una prova…què puc demanar? (preguntarà als nens i en cas que els nens demanin una altra cosa, l’educador/a i narrador s’ho faran venir bé perquè demanin peixos o diners, tot i que normalment és el que demanen) Sí, bona idea, peixos!!! Molinet, molinet…si us plau em pots donar peixos?

(Un educador des de darrera de la mampara llençarà peixos de espuma al públic)

Gràcies molinet!! Ja en tinc prou. Es veritat, aquest molinet em dóna tot allò que demano!!! Que bé!!! Moltes gràcies savi!!!

En Pau va començar a demanar i demanar, de tal manera que aviat es va començar a tenir barques, xarxes, molts peixos, moltes cases. El seu germà al comprovar que havia canviat la situació va començar a sospitar.

-És estrany que en Pau de cop i volta tingui moltes cosses…vaig a casa seva a veure què passa.

I en Pere que estava força encuriosit va començar  a espiar al seu germà fins que va veure que tenia un molinet màgic que li concedia tot allò que se li proposava.

-Així que era això!!! Té un molinet màgic!!! Doncs quan es quedi adormit li prendre!!! Ha, ha, ha!!! (riure malèfic).

En Pau, es va quedar adormit amb el molinet entre braços i en Pere va aprofitar per entrar a casa seva i robar-li el molinet.

(És previsible que els nen comencin a cridar per volguer despertar en Pau, en aquest cas en Pau despertarà i en Pere s’amagarà)

-Què ha passat? Que són aquests crits???- Diu sorprès en Pau

(Els nens li explicaran, si no surt de forma natural, el narrador propiciarà la situació)

-Que què??? Que en Pere em vol robar??? No, el meu germà mai em faria això!!! Va, que tinc son, vaig a dormir.

En Pere torna a entrar en acció (previsiblment els nens tornaran a cridar però aquest cop en Pau no despertarà)

-Ja tinc el molinet!!! Ha! ha! ha! (riure malèfic)

En Pere desapareix de l’acció i en Pau desperta.

-On és el meu molinet??? (preguntarà als nens i aquests molt provablement respondran que ha estat en Pere) En Pere me’l ha robat!!! No pot ser!!! Nooooo!

Aquella nit en Pere es va preparar una sopa però estava dolça!!! Com que li faltava sal va demanar-li el molinet que li moles sal.

-Molinet, mol una mica de sal (el molinet no fa res) Molinet, t’he dit que vull sal!!!! (el molinet no fa res) Molinet… vull saaaaaal!!!!! (en Pere li dóna cops al molinet però no mol res) Molinet…que vull saaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!…. si us plau!!!!

El molinet va començar a moldre sal i sal i sal i sal i sal i sal…

-Ja n’hi ha prou!!! Que t’he dit que ja n’hi ha prou!!! Proooooooooooooooouuuuuuu!

El molinet no parava de moldre sal i sal i sal i sal. En veure que tot allò no s’aturava, en Pere va decidir tirar-lo al mar i per això l’aigua del mar és salada perquè encara ningú ha trobat el molinet per dir-li “gràcies” i vet aquí un gat vet aquí un gos, aquest conte ja s’ha fos.

Avaluació:

  • Han mostrat interès per l’activitat proposada?
  • Han estat atents a la representació teatral?
  • Han interactuat amb els personatges del conte?
  • Han expressat els seus sentiments en vers als personatges del conte?
  • S’han divertit veient la representació teatral?

ML.

Pallapupas: un dia de nassos

El títol d’aquest article fa referència a un projecte dels Pallapupas. I què són els Pallapupas? És una ONG sense ànim de lucre amb l’objectiu de millorar l’estat físic i emocional dels infants i gent gran ingressada als hospitals. En aquest cas, ens centrarem en els infants ja que aquest blog està dedicat als més petits de la casa.

Els Pallapupas ocupen el temps de lleure als infants menors de 16 anys que estan hospitalitzats. Amenitzen l’estada a l’hospital amb uns actors i actrius professionals. formats amb un mètode artístic propi de l’entitat per poder treballar en un entorn hospitalari al costat del personal del centre. Els Pallapupas tenen coneixements mèdics, psicològics i artístics i la seva feina depen de les indicacions del personal sanitari. El personal és remunerat.

En aquest cas, aquesta organització compte amb diferents projectes que em sembla molt interessants de compartir:

QUIRÒFAN: QUE ELS INFANTS ENTRIN A LA SALA D’OPERACIONS SENSE PLORS

  • Consisteix en acompanyar l’infant durant tot el procés, des de que arriba al quiròfan fins que marxa per apal.liar el plor i l’angoixa de la operació.

HOSPITAL DE DIA D’ONCOHEMATOLOGIA: L’HUMOR ÉS UN GRAN PARÈNTESI QUAN ESTEM AFRONTANT EL DOLOR

  • Tracta sobre el procés d’adaptació al càncer infantil i la assimilació de la enfermetat tant per part de les famílies com dels infants.

PLANTA PEDIÀTRICA: QUE ES FACI POSSIBLE L’INGRÉS SENSE PATIMENT

  • Amenitzar l’estada a l’hospital amb respecte i dignitat.

PROGRAMES PEL FINANÇAMENT DE L’ENTITAT

UN DIA DE NASSOS

  • En col.laboració amb espais d’oci importants de Catalunya, un cop a l’any Pallapupas ven les entrades a meitat de preu i amb el doble de valor, ja que aquests diners van destinats a la recaptació de millora de la qualitat de vida dels infants hospitalitzats.  Aquí podeu veure el video promocional de la quarta edició de la festa amb en Quim Masferrer i l’Elena Gadel https://www.youtube.com/watch?v=ZIXlcu78PeQ

UNA NIT DE BOJOS

  • Actualment representen “Una nit de bojos” al teatre nacional de catalunya amb diverses figures mediatiques com els actors del programa televisiu Polònia.  El benefici de les entrades van destinades a sufragar les despesses dels projectes socials.

Fotogràfies i informació extreta a la seva pàgina web: https://pallapupas.org/

Dit això, també m’agradaria fer referència a les aules hospitalàries, quan un infant ha d’estar ingressat durant un temps prolongat a l’hospital s’ha desenvolupat un servei per poder continuar estudiant, el seu objectiu és educar en la malaltia.

Aquests infants, malgrat que encara estan escolaritzats en un centre educatiu, continuen el seu procés d’ensenyament-aprenentatge a l’aula hospitalària, aquest servei acostuma estar integrat dins del servei de pediatria de l’hospital on depenen del Departament d’Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya.

A l’hospital, el podem trobar a la planta de pediatria, un espai ample, que reuneix les condicions necessàries per poder a duur terme aquesta tasca. El seu horari és de dilluns a divendres, pel matí o la tarda segons les necessitats dels infants que atenen.

També existeix l’animació hospitalària on animadors infantils amenitzen l’estada a l’hospital a través d’un projecte sociocultural.

M’agradaria des de aquí donar tot el meu suport a entitats com les d’avui esmentades per la gran feina que fan als hospitals, tant com els actors, actrius, animadors, educadors, mestres, pediatres…aquests projectes són molt necessaris dins de la nostra societat! Endavant, pallapupas!

ML.

El joc dramàtic amb el peix irisat

El joc dramàtic és un tipus de joc simbòlic (representar la realitat). Com bé va dir Piaget en la seva descripció dels estadis de desenvolupament infantil, defineix que al període sensoriomotor (dels 0 als 2 anys) apareix la funció simbòlica que precedeix amb el preoperatiu que va dels 2 als 7 anys. En aquest període l’infant representa mentalment persones o fets. En aquesta etapa, l’activitat principal són els dibuixos, les construccions, cançons, verbalitzacions dels jocs, jocs de rol, tot és joc simbòlic.

Al joc dramàtic, l’infant dóna veu a través seu a les persones que formen part de la seva vida. Podem trobar de dos tipus:

Joc dramàtic espontanireprodueix paraules, gestos i actituds de les persones del voltant.

Joc dramàtic dirigit, per l’educador/a que engresca els infants amb els seus comentaris o suggeriments per un espai creat.

En els dos casos, aquest exercici, afavoreix els infants a relacionar-se els uns amb els altres, permet als infants sentir-se un més del grup i que cadascú té un paper necessari donant sentit la dels altres.

Tant en el joc dramàtic espontani com en el dirigit, els infants sempre fan propostes a partir d’una situació inicial. La imaginació dels infants els permet convertir qualsevol objecte amb un estri necessari. L’educador/a ha d’aprofitar els recursos necessaris que proposen els infants com a manera de potenciar la seva capacitat i de respectar les seves iniciatives.

El joc dramàtic estimula l’expressió corporal de l’infant, fa ús de manera natural del seu cos i representa i interioritza la realitat que viu. 

Els educadores podem treballar-ho a l’aula de diverses maneres, a través de la representación d’un conte, amb disfresses, joc de titelles, dramatizació de cançons, de poemes…

En aquest cas, com a exemple de joc dramàtic, exposarem la representació d’un conte. 

Planificarem una sessió de joc dramàtic de 45 minuts amb infants de tres anys al voltant del centre d’interès del mar. La duració és massa llarga per l’edat dels nens que ens ocuparem, per això tindrem en compte fer diverses activitats per evitar el cansament i el desinterès.

ACTIVITAT 1 LECTURA DEL CONTE EL PEIX IRISAT

Objectius:

  • Escoltar atentament el conte
  • Mantenir l’atenció
  • Gaudir amb la història

Temporalització: 

10 minuts

Material:

  • Conte “El peix irisat” de Marcus Pfister, editorial Beascoa
  • Projector
  • Ordinador portàtil 

Desenvolupament:

L’educador/a explicarà el conte juntament amb els nens. Un cop estiguin asseguts, en silenci, se’ls introduirà el conte, i projectarem el conte a través d’un video https://www.youtube.com/watch?v=pPh0x130hFI o bé explicarem el conte ensenyant les pàgines perquè vegin les il.lustracions i així els infants els hi serà més fàcil seguir el fil.

ACTIVITAT 2 SOM EL PEIX IRISAT 

Objectius:

  • Posar-se a la pell del personatge que toqui
  • Potenciar el vincle amb els companys
  • Gaudir de l’activitat

Temporalització:

20 minuts

Material:

  • Teles de diferents colors
  • Espumes d’algues, petxines, estrelles de mar
  • Figures d’espuma representant el peix irisat i altres personatges

Desenvolupament:

Joc dramàtic espontani. En cap moment l’educador/a dirigirà la sessió. A partir del conte, deixarem que els infants d’una forma espontanea ens facin una representació del peix irisat i altres personatges.

 ACTIVITAT 3 PEIXOS I PESCADORS

Objectius:

  • Aconseguir caçar peixos i aconseguir no ser caçat
  • Potenciar el vincle amb els companys
  • Gaudir de l’activitat

Temporalització:

15 minuts

Material:

Una lámina de gomets

Peces de diferents formes, cubs, prismes, cilindres, ponts…

Desenvolupament:

Joc dramàtic dirigit. Dividir la classe en dos grups i cadascú es posarà en la pell del que li hagi tocat representar.

Els pescadors aniran amb una tela vermella per identificarse com a tal i hauran de caçar peixos enganxant un gomet. L’educador els guiarà i els que representen els peixos hauran de córrer, amagar-se, superar obstacles i no deixar-se atrapar.

Després farem intercanvi de papers i el joc serà a l’inversa.

ML.