EL RACO DEL MENUT

per compartir recursos, debats i experiències

Publicat el 10 de juny de 2014

Educació sensorial per a nadons

Normalment en aquest bloc m’he centrat més en dedicar articles a infants a partir de 2 o 3 anys cap endavant, m’agradaria centrar-me en els nadons i en les possibilitats que hi ha per estimular-lo. 

El primer contacte que té el nadó amb l’entorn és a partir dels sentits, aquest coneixement és la base del desenvolupament posterior de les capacitats cognitives i motores. Per tant veure’m quins materials didàctics podem utilitzar per desenvolupar cada sentit.

DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS VISUALS

De 0 a 6 mesos
-Mòbils de diferents colors, brillants, amb volum
-Globus de diferents colors
-Ninos de diferents colors
-Ninos mecànics i ninos lluminosos
-Catifes amb molts colors
-Mirall irrompible
-Llums amb pantalla de moviment amb dibuixos
-Llums ultraviolades
-Titelles de guant i de dit
Activitats orientades a desenvolupar la percepció visual:

-Mirades directes a 20 o 30 cm
-Moure objectes de colors vius a una distància de 20 o 30 cm del rostre de l’infant
-Posar diferents objectes colors vius al bressol i dins del camp visual de l’infant
-Posar-li a la mà objectes petits i lleugers de colors vius perquè s’hi fixi.

De 6 a 12 mesos

-El mateix material utilitzat anteriorment

-Ninos i peluixos

-Galledes i caixes de colors vius i variats
-Anelles grans i petites de diferents colors vius
-Objectes de diferents formes geomètriques i de diferents colors vius
-Mirall irrompible verticalment a la paret


Activitats orientades a desenvolupar la percepció visual:

-Desplaçar una joguina a l’interior del camp visual de l’infant perquè la segueixi amb la mirada
-Mostrar diferents objectes a l’infant i amagar-ne un perquè el segueixi amb la mirada
-Posar a l’abast de l’infant diferents objectes de colors vius perquè els pugui tocar i mirar
-Jugar al “cucut”

De 12 a 18 mesos

-Encaixos de diferents colors de fusta o de plàstic
-Torres de niu de diferents colors
-Caixes bústia de diferents formes i colors, de fusta o de plàstic
-Llibres de plàstic o de roba amb dibuixos de colors
-Ampolles de plàstic i de diferents colors amb aigua

Activitats orientades a desenvolupar la percepció visual:

-Rodar pilotes, cotxes, ttrens perquè l’infant pugui seguir aquests objectes amb la mirada
-Construir una torre de dues o tres peces


DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS AUDITIVES

De 0 a 6 mesos

Sonalls, de fusta, de plàstic…

-Peluixos i ninos que facin sorolls
-Cascavells i campanes; mantes musicals
-Mòbils músicals
-CD o gravacions de música variada

Activitats orientades a desenvolupar la percepció auditiva:

-Fer sonar alguns dels objectes abans esmentats procurant canviar-ne el ritme
-Parlar amb veu suau a l’infant
-Cantar-li cançons


De 6 a 12 mesos

-Tot tipus de material d’ús quotidià que tingui un so significatiu i que es pugui identificar (un assecador, l’aigua que raja d’una aixeta…)

-Objectes i joguines que facin sorolls

-Papers de diferents tipus (de plata, folis, cel·lofana)

Activitats orientades a desenvolupar la percepció auditiva:

-Posar-li a l’abast diferents joguines que facin so. Primer li’n mostreu una i la feu sonar i tot seguit estimuleu l’infant perquè també ho faci
-Reproduir sons amb diferents elements (culleres metàl·Liques, recipient d’alumini, tambor…) i estimular a l’infant perquè ho faci.

De 12 a 18 mesos

-Instruments musicals, panderetes, triangles, tambors, campanetes, flautes
-Diferents tipus d’imatges amb un so característic

Activitats orientades a desenvolupar la percepció auditiva:

-Picar en un tambor. tot fent sons forts i fluixos de manera alternada i convidar a l’infant a reproduir.los.

-Jugar a repdroduir els sons que fem les persones quan tossim, estornudem…

-Jugar a fer molt soroll, a fer poc soroll


DESENVOLUPAMENT DE LES CAPACITATS TÀCTILS
 
De 0 a 6 mesos

-Mòbils de bressol i cotxet amb diferents figures i textures
-Objectes de tocar i palpar
-Sonalles
-Manta tàctil amb diferents textures i dibuixos i activitats

Activitats orientades a desenvolupar la percepció tàctil:

-Fer carícies i pessigolles a l’infant en aquelles parts que són més sensibles (cara, palmell de la mà, planta dels peus…)
-Jugar a fer massatges i en especial, després del bany
-Posar-li a la mà diferents objectes (peluixos petits, ninos, sonalles, pilotes petites…)
-L’adult pot apropar la cara al nadó perquè pugui palpar les diferents parts (ulls, cabell, nas, boca…)
 
De 6 a 12 mesos 

-Joguines que rodin
-Jocs d’encaix senzill
-Joguines amb textures diferents
-Ninots de plàstic i de drap
-Teles i draps de diferents textures i grandàries
-Paper de classes i mides diferents

Activitats orientades a desenvolupar la percepció tàctil:

-Dóna una continuïtat als massatges, sobretot, després del bany
-Posar diferents objectes a l’abast de l’infant perquè els pugui manipular
-Col·locar sota un mòbil perquè pugui tocar els diferents objectes

 
De 12 a 18 mesos  

-Bancs de fusta per picar
-Encaixos de dues peces , de fusta o plàstic
-Torres niu
-Torres amb eix de plàstic o de fusta
-Caixes bústia de diferents formes o que poden ser de fusta o de plàstic
-Llibres de plàstic o de roba de diferents textures

 Activitats orientades a desenvolupar la percepció tàctil:

-Estimular l’infant a caminar per una catifa confeccionada amb diferents textures
-Jugar a caminar per un camí fet de diferents textures (paper de vidre, plàstic de bombolles, sorra, guix, pedretes…)


NOTA: Per problemes tècnics al bloc no em permet utilitzar més espai. Aclarar que per desenvolupar la percepció gustativa es tracta d’anar introduint els aliments i els sabors (consultar article http://blocs.mesvilaweb.cat/node/view/id/252323) i pel que fa al desenvolupament olfactiu es recomana fer bossetes petites de diferents aromes i apropar-li al infant. També es pot fer amb pots, i presentar diferents aliments perquè olorin.

ML.
 


 



  1. Molt bé, molt interessant! Ho tindré en compte per quan tingui fills! Quan arribi el moment tornaré a llegir el teu article, perquè si no ja no me’n recordaré xD Endavant!!!
  2. Els nadons sempre m´han generat molt de respecte. D´una banda els veig molt fràgils i hem fa cosa agafar-los per si no ho faig bé i els hi faig mal i, per altra banda, no se com comunicar-me amb ells, ja que no m´agarada fe´ls-hi ganyotes absurdes i si els hi parlo amb més o menys normalitat tampoc no reaccionen. És per això que trobo interessant aquest artícle sobre nadons i, per mi, serà molt interessant si en aquest bloc tornés a tractar aquest tema en futurs articles.
  3. acabo de descobrir aquest bloc! espero encara sigui actiu aquest post m’ha semblat super interessant perquè m’encanta jugar amb el meu peque 🙂 i és impressionant de la seva evolució en tots els aspectes!!! que maco ser mare aixxxxxxxxxx

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Educació Sensorial | s'ha etiquetat en per MartaLuque | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent