Per mi hi hagut tres fires del llibre a Frankfurt: La gran, la que veu tothom, la mitjana, la catalana, i la petita, la de Critèria Xina. (Continua)
La fira gran
A la fira que veu tothom i que hauria de ser obligatòria per tots els que els interessa la indústria editorial, queda clar que el món del paper imprès és immens, dinàmic, no està ni molt menys en decadència i te per tant tot el futur del món. I també es veu que Catalunya i Espanya no son res al costat dels grans de l?edició, els alemanys, els francesos, els anglosaxons… I ens pensem que som tan grans i som tan poca cosa… I des del cantó positiu, queda tan camp per córrer….
La fira mitjana
A la fira catalana he vist optimisme. El plantejament polític de la cultura catalana com a convidada al 2007, el programa ambiciós i emocionant, el logo de Miquel Barceló, el lema, tothom realment content, fins i tot els més crítics i feia goig. I veient en els fulletons interns d?inscripció per l?any que ve, que ja surt a tot arreu el sots titol Ehrengast: Katalanische Kultur al costat de cada logo de la Fira, t’acabes de creure que realment serà important l?any que ve a Frankfurt pels catalans.
I com a nota negativa el mal ambient que es respirava a l?entorn del nou 62. No era un projecte Il·lusionant? Hi haurà sorpreses molt importants en aquest tema.
La fira petita
I la nostra fira, la de Cultura’03 però especialment la de Critèria Xina, transcric (traient les parts confidencials) un mail de la Izaskun a l?Eduard fent la valoració:
Resum brevíssim de Critèria a Frankfurt, com a gerent de baixa maternal, per tant, visió parcial.
Hem generat poc negoci directe a l’stand (el Guillem i la Clàudia en tindran una visió més complerta). A destacar la reunió amb Hachette, els contactes amb els alemanys de les guies de turisme i l?editorial americana de material educatiu?
La valoració però és definitivament bona perquè ens ha servit per:
1.- Aprendre com "anar a Frankfurt": contractar l’stand, etc. són practicalitats, però són importants i més fora de la cobertura que dona el gremi o la Generalitat.
2.- Visualitzar de cara al sector que creixem i ens consolidem: "ja tenen stand"
3.- Posar èmfasi, de cara a dins de la pròpia Critèria i de cara a fora (del sector) en la nostra vocació internacional. Visualitzar-la. Hem explicat al sector que el nostre stand només és del projecte ?Xina? i és al pavelló alemany. La vocació internacional és un fet diferencial apreciat de Critèria respecte als altres pàckagers i empreses.
4.- El ?Networking?. Sempre és important, però en aquest cas ho ha estat especialment, ja que el Guillem no prové del sector. Ha pogut conèixer personalment tota la gent que coneixem, que és molta.
A banda de de presentar "oficialment" el Guillem, dos elements a tenir en compte:
a) Aprofundir en les relacions amb el sector: la reunió amb Jorge Herralde penso que ha estat el més important que hem fet en aquest sentit, però no l’única.
b) Que la premsa ens tingui en compte: això no havia passat cap any. La Nit al Dia, l?aparició d?una pàgina espectacular al Periódico i la reunió amb el Sergio Vila Sanjuán, director de cultura de la Vanguardia, són molt importants.
5.- Igual que en anys anteriors veure què es fa al món.
Last, but not least i fora de la valoració: proposaria que cada any hi assisteixi algun editor o la directora d’art de Critèria, dóna molta amplitud de mires i molt subidon.