Núvol vermell

El blog d'Oriol Soler

El desig de Ken Livingstone

2

?Vull que l?actiu principal de Londres, ser punt de trobada de la gent més emprenedora del planeta, no es perdi. Aquesta és l?essència d?aquesta ciutat i n?hi ha que encara no ho han entès?.

.

Aquest és el desig de cap d?any que Ken Livingstone, alcalde Londres, publicava al Evening Standard ara fa un mes. I en aquell moment vaig pensar que els catalans, sempre n?hem fet una oportunitat de l’immigració, sense paternalismes i amb els braços oberts. I per molts anys, com els londinencs…

I ara penso que tot això te molt a veure amb el país i amb la indústria cultural que somniem. En parlarem.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Algú s?atreviria avui a fer La vida de Brian?

1

Aquests dies a Londres molta tele. Una de les nits, a primers de gener, ens passen La Vida de Brian. Que bona, que fina, que be…

La Iz m?explica que els Monty Pyton es van quedar sense productora a l?últim moment quan les majors van veure el guió i, clar, no hi havia película.

Uns quants bojos, els Monty Pyton inclosos, van hipotecar-se fins les celles per tirar endavant aquesta obra mestra…

I la pregunta del milió: Algú en aquests moments en el nostre país hipotecaria tot el que te per tirar endavant algun projecte, una il·lusió, una bogeria semblant? Algun empresari, algun productor? S?atrevirien els actors a organitzar-se i cobrar molt menys per tirar endavant el projecte tal com van fer els d’aquesta pel·licúla? Algú es llançaria sense suport institucional?

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Valoració 2006, reptes 2007

2

Abans de tornar de Londres he volgut deixar escrita una valoració sobre com veig que ha anat l?any i quins son els reptes més importants que ens plantegem el 2007 desde Cultura03. Us n?adjunto la versió original que ja he compartit amb tots els gerents amb algunes modificacions per fer-lo més entenedor. Us demano disculpes per avançat si algunes coses us semblen en clau massa interna però he pensat que podien ser interessants en aquest bloc.

.

Document  de valoració del 2006 i d?anàlisi de les prioritats pel 2007 a Cultura03

El 2006 ha posat sobre la taula, amb els moments difícils incorporats, que Cultura03 te la massa crítica suficient per ser ja un projecte amb cara i ulls, i que jugarem fort per aconseguir que en uns anys una de les indústries culturals entre les 50 primeres d? Europa sigui catalana i sigui cooperativa. A partir d?aquí, el  2007 i el 2008 haurien de ser els anys de l?eclosió i, si durant els propers vint-i-tres mesos som capaços de fer bé la feina, Cultura03 pot arribar fins on s?ha marcat. (Continua)

En aquesta línia crec que els punts més destacats de l?any 2006 han estat:

1.- Hem augmentat clarament la solidesa del negoci

  • Assolint àmpliament els objectius de facturació (hem facturat més de 20M d??) i augmentant el benefici previst  fins 1,5M d??.
  • Tenint per primera vegada totes les empreses amb beneficis
  • Impulsant les fusions per garantir la musculatura de cada projecte (totes les empreses facturen 5M d?? o van cap aquí (3 empreses 5 milions, una 2,5 i l?altra 0,5)
  • Provisionant amb criteris d?alta prudència tos els riscos (ingressos a altres anys, estocs a valor zero, morosos…)

PENDENT: Augmentar les vendes per publicitat i per exemplars de les revistes

2.- Hem acabat de dibuixar de forma clara el projecte, més enllà dels somnis, més enllà de l?autoocupació, més enllà dels límits tradicionals que hem tingut històricament el cooperativisme català i la indústria cultural catalana

  • Totes les empreses tenen pla estratègic i/o una línia de futur clarament definida.
  • El grup s?ha dotat d?un pla estratègic fins al 2009
  • S?ha contractat un director de Planificació estratègica que ha començat a treballar
  • Hem endreçat els objectes socials de totes les empreses perquè siguin clarament complementaries i abracin quasi tots els camps de la indústria dels continguts.
  • Hem fet visible a tots els treballadors i al sector que tenim un projecte de futur coherent i innovador.

PENDENT: Fer que tota la organització pivoti al voltant del pla estratègic, treure el màxim rendiment al director de Planificació estratègica.

3.- Hem començat un procés per augmentar la capacitat directiva amb bons resultats durant el 2006.

  • Incorporació d?Ernest Folch del Grup 62, Guillem Carbonell d?Educa-Borras, Francesc Navarro i Antonio Medina d?Hachette, Albert Jordana del grup Godó….
  • Reorganització a Sapiens Publicacions, Critèria i l?administració per consolidar els càrrecs intermedis

PENDENT: crear les condicions perquè els gerents tinguin espai per liderar el seu creixement amb perspectiva a mitjà i llarg termini.

4.- S?han consolidat els processos de gestió financera i de control administratiu per donar més eficàcia a la gestió

  • S?ha fet un esforç molt destacat desde la direcció financera per que l?administració unificada acabi sent una autèntica màquina que garanteixi la bona gestió de totes les empreses del grup.
  • S?han abordat amb èxit tots els reptes de tresoreria

PENDENT: Acabar de polir aspectes per fer de l?administració una màquina perfecta al servei dels gerents i de tots els socis del grup (control de la morositat, el·laborar més informació…)

5.- Durant el 2006 ha quedat clara la importància i la dimensió del repte cooperatiu que te Cultura03.

  • S?ha decidit formalment prioritzar el cooperativisme per sobre de qualsevol altre model de gestió i de propietat.
  • És limita de forma clara els acords de futur que no es controlin clarament desde el cooperativisme
  • S?ha establert que el respecte a la  cultura cooperativa es fonamental a l?hora de contractar directius
  • S?ha celebrat amb un alt nivell de participació la primera assemblea del grup
  • S?ha reforçat el Consell Rector del grup amb la renovació dels càrrecs i excloent la participació dels gerents de les empreses per reforçar el caràcter social

PENDENT: La participació de tots els treballadors en la cooperativització de Sapiens Publicacions

6.- Hem consolidat una bona xarxa d?aliances institucionals i empresarials.

  • En aquesta línia la consolidació de la Fundació Escacc, del baròmetre de Fundacc i la bona relació amb Omnium ens rodeja d?un bon coixí intel·lectual i social
  • Els acords estables i la bona relació amb Abacus fa d?aquest un soci estratègic de cara al futur.
  • Els acords que hem establert amb La Caixa, amb Media Planning, amb 62 o estem establint amb molts altres son un bon camí per aprendre noves metodologies i per créixer desde la complicitat amb l?entorn, no desde l?enfrontament.
  • La visita a les nostres instal·lacions de Badalona de destacats membres de tots els partits menys el PP és un bon indicador de la bona relació actual amb totes les institucions públiques del Catalunya.

PENDENT: Treballar encara més en el màxim d?àmbits de la societat catalana per socialitzar al màxim el projecte

I els reptes que ens planteja el 2007, en el marc del pla estratègic i que s?afegeixen als temes pendents del 2006, son:

1.- Focalitzar pràcticament tots els esforços cap a la creació i la captació de continguts brillants i innovadors i cap al reforçament i la creació de marques.

  • La creació del nou Ara com a editorial innovadora i de referència pels creadors i pel sector és un repte de primer ordre que implicarà:
    • El reforçament de la no-ficció amb més inversió en continguts
    • La creació de dos nous segells, un d?ells de ficció
    • La posada en marxa d?Ara Idees al servei del sector de la comunicació (diaris) i editorial català i internacional partint de l’actual Critèria.
    • Consolidant el projecte de Xina i editant el primer llibre allà.
  • La priorització dels continguts com a base per reforçar el futur estratègic de Sapiens Publicacions i les seves marques
    • Creant continguts de referència en cada un dels camps que toqui
    • Buscant una explotació complementaria d?aquests continguts
    • Sent innovadors en el camp de la premsa de pagament a Catalunya
    • Tenint una estratègia clara de consolidació de les marques com a ?pal de paller? de cada un dels sectors que abordem
  • El llançament, de Time Out Barcelona buscant posar sobre la taula una publicació que sigui una ?bíblia? de Barcelona i esdevingui referent de primer ordre en el l?oci, la cultura.
  • La construcció d?una nova etapa de Batabat centrada en la creativitat per per trobar un lloc estable en el mercat com a pas previ al seu creixement definitiu al 2008
  • L?entrada en el negoci de la producció d?esdeveniments, centrant l?any en la creació d?esdeveniments culturals i musicals innovadors per trobar un lloc estable en el mercat com pas previ pel creixement en aquest negoci al 2008

2.- Buscar la excel·lència en la producció

  • En aquesta línia cal reforçar organitzativament Gramagraf i Ara Idees perquè siguin conegudes també per la seva excel·lència i la seva qualitat.

3.- Crear polítiques comercials sòlides

  • Passar de tenir comercials en cada empresa a tenir estratègia comercial a curt mitjà i llarg termini.

4.- Crear polítiques de màrqueting sòlides

  • Passar de tenir accions de màrqueting en algunes empreses a tenir estratègia de màrqueting a curt mitjà i llarg termini en cadascuna de les empreses del grup

5.- Solidesa cooperativa

  • Augmentar la capacitat directiva dels Consells Rectors
    • Formació
    • Més pes dels presidents
    • Alliberar a temps parcial el president del grup

6.- Consolidar les aliances actuals i obrir-ne de noves

  • Obrir noves vies de col·laboració amb altres entitats significatives de Catalunya, iniciar contactes amb altres institucions públiques dels altres territoris de parla catalana (Generalitat Valenciana, Consell de Mallorca), trobar vies de col·laboració amb les empreses més petites que fan indústria cultural a Catalunya i que no son d?arrel cooperativa

7.- Deixar clarament dibuixada l?estratègia d?internacionalització de totes les empreses

.

8.- Comunicar de forma clara i sistemàtica tots els passos que anem fent tant cap a dintre com cap a fora

.

9.- I dos grans reptes més dels que no hi ha ni un dibuix mínim i als caldrà donar sortida durant el 2007 o amb aliances o amb una estratègia pròpia

    • Internet. És evident que ens hem quedat fora de joc en aquest camp i que no podem estar més temps en aquesta posició.
    • Distribució: Hi ha una relació preferent amb Abacus que caldria aprofundir per determinar quines son les estrategies que es dibuixen en el camp de la innovació en la distribució: nous punts de venda, presencia en altres canals (supermercats), venda de continguts digitals…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari