Molta atenció al mòbil (i II)
Doncs com deia divendres la revolució que ve amb el mòbil del segle XXI serà de gran impacte per cadascú de nosaltres i per les cultures com la catalana que no tenim una indústria cultural potent per afrontar el tsunami, o la oportunitat, que arriba imparable. Si internet ja ha representat un canvi revolucionari, el que ve ara serà un canvi molt més gran i amb grans reptes que sinó afrontem ens ofegaran sense saber ni d?on venia l’onada.
Un resum ràpid i ho detallo a la resta del post:
1.- El mòbil serà el centre dels electrodomèstics per l?oci
2.- La xarxa IP (internet) serà l?únic emissor de continguts multimedia (ràdio, televisió, musica, , películes..)
3.- Comença (i s?imposarà) la cultura del pagament a internet, s?acaba la pirateria
4.- S?imposa una situació on les grans corporacions multinacionals controlaran de forma efectiva el 90% del negoci al voltant de la indústria de l?oci i la cultura.
5.- No hi ha cap, ni una, empresa catalana amb dimensió per afrontar els reptes que venen.
(Continua)
1.- El mòbil serà el centre dels electrodomèstics per l?oci
Els mòbils que presentava Nokia a la convenció de New York ja no son telèfons sinó ?multimèdia computers?, ordinadors amb forma de telèfon preparats per l?oci. Fins a 8 gb de capacitat per gestionar vídeo i fins i tot editar-lo, pantalla gran i de qualitat que obligarà a acceptar el telèfon com a receptor de televisió o cine i caldrà fer les adaptacions que calguin a les pel·lícules o als informatius de televisió, capacitat per estar connectat permanentment a internet mitjançant wireless amb la mateixa quota fixa que ja paguem a casa per l?ADSL, equipament de so d?alta fidelitat que deixarà obsolets els aparells tipus els actuals Ipod o els MP3 offline, resolució de 5 megapíxels a la càmera que permet gran qualitat, capacitat de ser el centre del menjador amb connexió via bluetoth amb tots els electrodomèstics, navegador GPS…
2.- La xarxa IP (internet) serà l?únic emissor de continguts multimèdia (ràdio, televisió, musica, , pel·lícules..)
La connexió del mòbil a la xarxa via wireless significarà moltes coses (entre altres el canvi del negoci de les operadores de telefonia al passar tota la telefonia a suport IP mitjançant la tecnologia tipus Skype) però fonamentalment significarà la consolidació de les xarxes de wireless arreu, l?establiment d?una quota única mensual com la que ara tenim a casa per accedir des de qualsevol lloc, i la universalització de la xarxa IP com a suport únic per l?emissió multimèdia, és a dir ni TDTs, ni videoclubs ni ràdios digital vaja. I clar, connectats sempre, amb un disc dur infinit a un ordinador central, amb el nostre servidor de música o vídeo amb milions d?items perfectament ordenats estem davant del final dels aparells multimèdia offline. (les càmeres, els mp3, els dvd?s, l?equip d?Hi-Fi…)
I la batalla que ve per part de les operadores de telefonia serà per controlar la xarxa wireless al carrer, controlar la porta a l?online permanent.
3.- Comença (i s?imposarà) la cultura del pagament a internet, s?acaba la pirateria
I arriba el pagament habitual a internet, en la meva opinió per dues raons. Una de sentit comú, tot serà internet i com en la vida real hi haurà coses que es pagaran i coses que no, però la majoria clar que es pagaran, sinó no cobrariem a final de mes. L?altra perque en un entorn multimedia online, on tots paguem una quota mensual per l?accés a la xarxa preferirem pagar una quantitat petita suplementària i poder accedir a determinats continguts (per exemple 20 milions de cançons on line, tota la filmografia de Woody Allen) que haver d?estar buscant, baixant, organitzant en els antics aparells offline, o comprar en un topmanta… Serà tant fàcil pagar…
I en aquesta línia la indústria de la música i del cinema ja veu la llum al final del túnel de la pirateria: Els grans continguts es comercialitzaran en grans paquets al mateix temps o per la mateixa via que l?accés a internet
4.- S?imposa una situació on les grans corporacions multinacionals controlaran de forma efectiva el 90% del negoci al voltant de la indústria de l?oci i la cultura.
I en aquesta lògica, on el punt de venda passa a ser gegant, augmentarà el control de les grans corporacions multinacionals sobre tota la indústria de l?oci i la cultura. Les grans corporacions que proveiran accés a internet tipus Telefònica, les grans multinacionals dels continguts tipus Sony o els grans fabricants de hardware tipus Nokia seran les portes quasi exclusives per on passarà el consum multimèdia. Serà tan fàcil accedir a través d?ells i tant difícil a través d?opcions alternatives…
5.- No hi ha cap, ni una, empresa catalana amb dimensió per afrontar els reptes que venen.
I en aquest context no hi ha al nostre país ni una empresa en posició de poder posar sobre la taula els interessos de la nostra cultura. I els finlandesos que son menys habitants si que ho tenen.