Núvol vermell

El blog d'Oriol Soler

Bassas i el repte d’Ara

1

No tinc cotxe i clar, no tinc ràdio al cotxe. De totes maneres ara fa uns matins que escolto l’Antoni Bassas perque la Iz em porta a la feina amb el cotxe d?uns amics.

 

I escoltant-lo, només de 7 a 8. entenc tan bé que siguin liders: una sorpresa cada cinc minuts (el mega-resum de la premsa internacional), cada racó ple de detalls (l’enigmari del Marius Serra), buscar que l?oient es senti estimat (la cançó de les vuit), ben tractat ( com riem amb l’Alguna pregunta més), profundament comprès (l’editorial d’en Bassas)…

I aquest és el secret per ser lider, el del Futbol d?en Puyal, el del Caçadors de Paraules del Roger de Gràcia, el del Sàpiens del Jordi Creus, el del Polònia…

I aquest és el repte més important del nou Ara. Ara, ja és un projecte com una casa de pagès, tenim un equip potentíssim, musculatura financera, confiança dels autors, dels mitjans… Ara toca treballar fins rodar-se suficient i trobar el punt de genialitat que ens ha de fer líders. I si, Aratv és un dels camins…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Ja ha començat el nou Ara

3

Fa una estona l?Ernest Folch i la Izaskun Arretxe han presentat el nou Ara. Realment tot l?equip ha complert sobradament les expectatives que ens havíem creat.

Aqui teniu el powerpoint que han fet servir durant la roda de premsa, aquí teniu la nova web, preciosa, i aquí Ara TV: parlen els autors d?Ara en una experiència inédita al nostre pais, una televisió d?editorial.

Arribaran lluny, és nota…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Llach com a exemple

4

Lluís Llach és un exemple tan útil per projectes com el de Cultura03: Treballar molt, 40 anys no son res, cada dia desde d?hora fins tard. Ser tu, sobretot ser tu i no caure en la profunda menjadora del poder. Ser generós amb els Felius Ventura que venen o amb xavals com jo que al finalitzar un concert a Ripollet em va dir que no haviem de pagar-li res, que el més important era que continuessim treballant amb bogeria pel nostre poble, ai, pell de gallina…  Ser seriós amb els diners, amb el negoci, disfrutar del reinventar-se, voler aprendre cada dia.

I buscar sempre la felicitat pròpia i la de la gent que treballa amb tu com a poció màgica que et fa invencible…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Contrapunt entra a Cultura03

4

Fa temps que Cultura03 i Contrapunt fem coses junts. Van venir a la nostra primera visita a Mondragón, els hem ajudat a agafar força per que estiguin preparats per créixer… Ha estat un procés molt llarg i finalment al Consell Rector de dimarts és va aprovar la seva incorporació al grup.

Sempre han tingut un projecte editorial fantàstic, premsa gratuïta d?altíssima qualitat a Mollet, la única revista gratuïta premiada pel Tasis Torrents, i nosaltres els hem demanat durant tot aquest temps que treballessin també el projecte empresarial per poder extendre el seu model a més ciutats mitjanes del nostre país. Han tingut una paciència exemplar, han fet molta feina  i ara ja estan a punt.

A punt per afegir als 10.000 exemplars setmanals que ara editen a Mollet, 30.000 setmanals a Badalona i a poc a poc i si tot va bé anar estenent aquest model novedós arreu del territori.

I per mi el més important d?aquest fitxatge, la qualitat humana de la gent que integra aquest projecte. I en un projecte cooperatiu això ha de ser central.

I la bena abans de la ferida: Evidentment, el nom no te res a veure amb El Punt. És més, a Badalona ja no sortiran amb aquest nom i després és canviarà el de Mollet.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

La compra de Ràdio Fusté

2

Abans d?ahir el consell rector de Cultura03 va aprovar la compra de Ràdio Fusté i d?aquí un parell de setmanes ho farem públic formalment. Com ja vaig avançar fa uns mesos, és la nostra aposta per la producció d?esdeveniments culturals en directe i una de les potes sobre les que volem pivotar el creixement de Cultura03 a partir del 2008.

Durant el 2007 centrarem tots els esforços a donar ?musculatura? a aquesta productora d?esdeveniments amb 50 anys d’història perquè estigui preparada per passar dels 2,5 milions que ara factura i pugui arribar còmodament als més de 5 i desplegar realment tot el seu potencial. Durant aquest any també reforçarem la direcció amb la incorporació de persones amb experiència i prestigi provinents del món de la gestió cultural, elaborarem el pla estratègic per adaptar al màxim l?empresa a les necessitats del mercat i del grup, adequarem la nau que acabem de comprar a l?entrada d?Igualada perquè estigui completament preparada per assumir les dimensions del projecte…

En Toni i en Roc, les dues persones que fins avui han impulsat Ràdio Fusté, han fet una feina realment important i un esforç excepcional. La seva incorporació a Cultura03 és una gran alegria per tots nosaltres.

Intentarem amb el temps tenir una productora d?esdeveniments entre les líders…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

L?aixeta digital ?desdemocratitzarà? la xarxa

4

La batalla d?quests dies entre el factòtum de Virgin, Richard Branson, i el magnat multimèdia Rupert Murdoch per controlar la televisió de pagament a Gran Bretanya em serveix per parlar una vegada més sobre la necessitat d?empreses grans, molt grans, en el camp de la indústria cultural catalana i, sobretot, per posar sobre la taula que el discurs que la xarxa democratitza els mitjans de comunicació (que bé, som lliures, tots podem editar, tots podem emetre!) és molt discutible. En parlem un moment? (Continua..)

Començaré per la segona part i amb una afirmació agosarada: la xarxa no democratitzarà els mitjans i no afavorirà les minories. M?explico, l?accés a continguts gratuïts s?acaba, els continguts de qualitat son molt i molt cars i no hi ha mercat publicitari per pagar la segmentació de continguts que s?imposa amb la digitalització. En aquesta línia la gran batalla entre Branson i Murdoch per controlar l?aixeta digital, l?accès digital a cada casa i el compte bancari de cada britànic, és la batalla per poder cobrar els continguts multimèdia de forma sistemàtica demà passat.  En aquesta lògica s?interpreten les inversions que estan fent en aquesta batalla ja que per aquesta aixeta arribarà la musica, el cinema, la televisió i, clar, s?acabarà la pirateria i tothom pagarà.

I en la mateixa línia les grans corporacions multimèdia estan combatent pels continguts de referència (futbol, cinema…) i per les marques prescriptives que generen de forma massiva audiència.

És per això que el discurs des de determinats sectors del país que la xarxa democratitza els mitjans i ens permet existir als més petits és un discurs, crec, massa superficial. La xarxa permet una certa democratització (només una certa perque les audiències dels mitjans fora dels grans grups multimèdia son baixíssimes) fins que estigui implantada, quan estigui implantada clar que podrem emetre o editar, però sinó prenem la iniciativa no tindrem eines ni per cobrar pels continguts, ni tindrem continguts suficients, ni força prescriptiva per que la gent vingui als nostres mitjans.

I acabo pel començament, l?atomització que pateix la indústria cultural catalana va en contra del futur. Ha de ser una prioritat de la gent que estima el país, empresaris, polítics, creadors, contribuir a construir empreses grans. Nosaltres estem disposats a anar fins on calgui i amb tothom que calgui, és una de les gràcies del cooperativisme.

Ja ho veig, avui m’he aixecat abrandat.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Al Dia de l?emprenedor

1

Ahir vaig fer una conferència al Dia de l?emprenedor i l?esdeveniment em va sorprendre. Molta gent, molt ben organitzat, a la xerrada més de 200 persones i jo em pensava que seria una trobada entre amics…

El tema era ?Cooperar i guanyar, aliances pel creixement? i el vaig centrar en una crida als emprenedors catalans perque aspirin a tenir empreses grans especialment en el camp de la indústria cultural si volem continuar tenint país i a com fer créixer les empreses des d?una política d?aliances polièdrica i ambiciosa. Per mi el secret d?això de les aliances, i ara no repetiré el que vaig dir que seria molt pesat i alguns ja ho heu sentit, és ser ambiciós, no tenir por a l?altre encara que sigui un gegant, ser transparent, tenir clar que el partner també ha de guanyar i tenir els objectius propis clars.

Us adjunto un tros molt petit del powerpoint d?ahir que és bastant curiós i que demostra lo petita que és la indústria cultural catalana al costat de la indústria cultural europea.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Sebastia Serrano en xinés

0

Aquests dies tenim a mitja oficina de Xina buscant un partner que editi Sebastià Serrano en xinés. Fa uns mesos vam adonar-nos que el nostre èxit més gran a Catalunya (38.000 exemplars en 2 mesos) tenia molt potencial a Xina. Precisament son els llibres de millora personal els que més estan funcionant al gegant asiàtic.

I se?n sortiran ja ho veureu. Aqui teniu el powerpoint que ha fet en Gerard, la Li Hua i la resta de companys de la oficina. Una mica pesat (de mida) pero val la pena que us el baixeu per curiós.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Com innova General Electric?

1

Fa unes setmanes, amb motiu dels canvis que han fet els amics d?Infonomia a la seva revista If, vaig participar en una sessió de treball per parlar sobre com veig la nova revista. I repassant números anteriors vaig trobar aquest article, clar i curt que explica com innova General Electric. I dues reflexions: la primera que aquesta actitud que veiem en General Electric és exemplar i no exclusiva d?empresa gegant, és pot aplicar cada dia. I la segona que a que esperem nosaltres per posar en marxa dinàmiques així de potents? De moment el nou Ara ja ha posat en marxa un procés, us l?explico un dia d?aquests, que li diu ?la màquina de les idees? i que va en el camí d’orientar tots els llocs de treball cap a la creativitat però ho hem de fer a totes les empreses i molt aviat?

No us perdeu l?article i si podeu subscriviu-vos a If.  (Continua)

012. CÓMO INNOVA…:

General Electric

Los procesos que llevaron a GE a liderar la industria en los años 90 ya no son suficientes para mantener el liderazgo de una de las compañías más exitosas del mundo: 315.000 empleados en más de 100 países. Once líneas de negocio distintas y decenas de miles de productos destinados mayoritariamente a la industria.

Jeff Immelt, Presidente de GE desde septiembre de 2001, decidió al asumir esta responsabilidad que debía cambiar el ?chip? a sus directivos y trabajadores: debían considerar a la empresa no como un vasto conglomerado de prometedores negocios, sino como una gran red de emprendedores, al más puro estilo Silicon Valley, dispuestos a sorprender al mundo con sus start-up tecnológicas. El mayor reto para Immelt fue conseguir que los directivos aceptaran invertir sus energías en proyectos arriesgados y con una alta posibilidad de fracaso.

Estos son los cambios que Jeff Immelt introdujo para reinventar la empresa, fundada por Thomas Edison en 1878:

? Dejar de comprar otras compañías como estrategia de crecimiento y generar el negocio a partir de una investigación científica puntera asociada a una buena tarea de marketing.

? Incentivar la investigación científica dentro de cada división de la empresa y llevarla a la frontera de lo existente, en mercados como las energías no contaminantes, el diagnóstico médico o la nanotecnología.

? Se valora a los directivos en función de su imaginación y coraje; se les forma para que prioricen conectar con los consumidores, aprendan a asumir riesgos y opten por nuevas apuestas.

? Movilizan expertos de distintas disciplinas en proyectos comunes e instan a los ejecutivos a pensar más allá de sus áreas. Promueven la movilidad entre departamentos para favorecer las relaciones internas y conectar proyectos. En los llamados Bubble assignments se separa un directivo de su tarea habitual y se le sumerge en un proyecto distinto durante un corto período de tiempo.

? Clara apuesta por contratar expertos de cada área industrial, comerciales y profesionales de marketing, externos a la empresa. (5.000 nuevos ingenieros y 5.000 nuevos responsables de ventas desde 2001). Por primera vez se han nombrado directores de marketing de cada una de las once grandes divisiones de GE, y

hay 25 ingenieros entre los Top 175 ejecutivos de la compañía.

? Imagination Breakthrough Projects: cada responsable de área debe aportar, al menos, cinco propuestas de innovación al año, que son discutidas por el Consejo de Dirección. Estos proyectos deben llevar a GE a una nueva línea de negocio, área geográfica o base de clientes, y cada uno debe aportar a GE un crecimiento mínimo de 100 millones de dólares en 3 años. Las propuestas aceptadas reciben una fuerte inversión para ser llevadas a cabo.

? Se valoran especialmente las propuestas innovadoras capaces, no sólo de crear un nuevo producto, sino de crear un nuevo mercado. Por ejemplo, una de las propuestas innovadoras fue la fabricación de motores de avión pequeños y supereficientes, para utilizar en aviones de poca capacidad, con el objetivo de construir también un mercado de taxis aéreos. Teniendo en cuenta el crecimiento de este sector (debido a los crecientes tiempos de demora para los vuelos convencionales y a los problemas de seguridad derivados del 11/9), GE calcula que este negocio puede suponer para la compañía unos ingresos de 500 millones de dólares al año.

? Otro detonante es la innovación a partir de la combinación de diferentes áreas de investigación interna. Por ejemplo, se han desarrollado sistemas de seguridad a partir de la tecnología utilizada en el área de imagen y diagnóstico para el sector médico. Simplemente se organizaron brainstormings entre los responsables de ambas áreas (seguridad y salud) para que intercambiaran ideas sobre las respectivas tecnologías que estaban desarrollando.

? El 20% de las pagas extras de 2005 se destinaron a incentivar el cumplimiento de objetivos medidos en función de cómo se está mejorando la relación con el cliente y su servicio hacia él.

? La valoración de resultados en este proceso de cambio es más subjetiva, pero también flexible: se premia a los directivos que han defendido las propuestas más arriesgadas.

? Se rebautiza el proceso de innovación de GE con el acrónimo CENCOR (Calibrate, Explore, Create, Organizeand Realize)

? Calibrate: seguir de cerca las tendencias demográficas y observar en primera línea el comportamiento de los consumidores.

? Explore: probar rápidamente muchas ideas, haciendo modelos-prototipo o vídeos. Esto permite a los directivos visualizar los nuevos conceptos, tomar decisiones sobre qué mejorar o descartar, y lanzar los productos con más solidez y rapidez.

? Create: en este proceso se da mucha importancia al storytelling. Los diseñadores consideran que situar un nuevo producto en una historia conectada emocionalmente con el consumidor tiene muchas más garantías de éxito.

? Organize: construir un proceso organizacional que encarrile todos estos pasos al mismo tiempo.

? Realize: llevar a cabo todas aquellas acciones que conviertan la idea en crecimiento de ventas y mercados.

? Finalmente, Jeff Immelt decidió revitalizar el Global Research Center de GE, más conocido como The House of Magic: un espacio emblemático en el que trabajaron en el pasado mentes ilustres de GE, como Albert Einstein o el mismo Edison. En este laboratorio se inventaron, entre otros, el tubo de rayos X, los diamantes sintéticos, el alternador de alta frecuencia, que permitió las primeras emisiones de radio, o el plástico utilizado en los CDs. Immelt aumentó un 14% el presupuesto de este laboratorio, contrató a centenares de científicos y creó dos ?sucursales? en Munich y Shanghai. Al mismo tiempo, obligó a todos los directivos de GE a pasar por el Research Center en turnos rotatorios,para que estuvieran al corriente de las distintas líneas de investigación que estaban en marcha.

VÍNCULOS

General Electric. www.ge.com/en/company/news/immelt.htm

BusinesWeek August 8/15 2005 Special report. Get creative!

BusinessWeek March 28, 2005. The Immelt revolution.

Business 2.0 July 2004. GE sees the light www.ge.com/files/usa/en/company/news/GE_Sees_the_Light.pdf

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Que s?acaben els editors?

0
Publicat el 6 de març de 2007

Si que és veritat que amb això de la revolució digital es poden escoltar coses ben curioses com si el món comencés de nou cada matí. I no. Una de les coses que darrerament he sentit i que el president dels editors britànics respon de forma bastant assenyada en aquest article és que amb la revolució digital els autors ja es podran posar en contacte directament amb els lectors i per tant s?acabaran els editors i les editorials…

I els futbolistes no necesitaran els equips i els actors les productores i els cantants els seus mànagers… Si és que això de la revolució digital te tantes possibilitats…

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Em presenteu gent per treballar a Time Out?

0
Publicat el 1 de març de 2007

El projecte de Time Out avança. El Francesc Navarro, l?Antonio Medina de Sapiens Publicacions i jo hem estat aquests dies a Londres treballant amb els anglesos i disfrutant del l?experiència de l?empresa mare: Dinàmiques editorials interessantíssimes, de màrqueting, de subscriptors, reptes tecnològics emocionants, els sistemes de desenvolupament web… Molt i molt il·lusionant… De debò.

Dues conclusions personals d?aquest darrer viatge: La primera que com més avança, més important veig aquest projecte, per Cultura03 i per la nostra cultura. I la segona que el gran repte son els continguts, ser realment brillants, realment potents, realment ambiciosos, realment centre…

Per cert, em podeu presentar persones brillants, il·lusionades, ambicioses, que estimin Barcelona amb bogeria i que vulguin treballar molt per incorporar-los en un dels projectes més fantàstics que estem impulsant?

M?envieu un mail i m’expliqueu perquè penseu aquesta persona ha de treballar a Time Out? Algú de Sapiens es posarà en contacte amb ells.

Moltes gracies!

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari