Passatgers, al tren

Aquest bloc, des d’ara, el dedicaré exclusivament a una de les meves aficions: el transport públic, especialment l’urbà. Potser hi té a veure el fet d’haver nascut i viscut tota la meva infantesa a Barcelona, ciutat amb una xarxa de metro en contínua expansió, una altra de tramvies, morta i ressuscitada, a més de tres funiculars i dos telefèrics, peculiaritat que no es pot trobar, tinc entès, a cap altra ciutat europea.

Jo vivia de petit al carrer Mallorca i no em cansava de veure des del balcó com els tramvies giraven, procedents de Roger de Flor, i passaven per davant de casa en direcció ponent. També guardo en la memòria quedar-me absort, extasiat, contemplant el metro, llavors anomenat “Transversal”, des d’una mena de mirador sobre l’andana de l’estació de la Plaça de Catalunya, on el pare em duïa (ell també té a veure amb el meu hobby). L’espectacle d’aquells enormes vagons (com se sap, de via ampla espanyola) i l’estrèpit que feien al frenar i tornar a arrancar, unit al brogit de la gent entrant-ne i sortint-ne, és per a mi una mena de madalena proustiana.

També m’han fascinat sempre els ferrocarrils, de vapor o elèctrics, les línies transcontinentals (qui pogués viatjar en el Transiberià…) o els nostres carrilets, malauradament caiguts en desigual batalla davant d’unes formes de vida presidides per la despersonalització, obsessionades amb la rapidesa, presidides pel dogma del guany econòmic i representades per l’imperi de la benzina i el cautxú.

Com es pot comprovar al paràgraf anterior, m’ha sortit la vena més queixosa. No hi he pogut fer més. Aquest bloc reivindicarà, doncs, el transport públic com l’aposta més intel·ligent si volem unes ciutats i uns territoris més sostenibles i humans. Però també servirà per més coses: conèixer diferents mitjans de transport del nostre país o del món sencer, la història, els aspectes tècnics i qualsevol curiositat digna de figurar-hi; i també novetats que es produeixin sobre la marxa. És sabut que és una afició molt estesa al nostre país. Serà una satisfacció compartir dades, comentar experiències o corregir inexactituds amb tots els meus lectors.

[Imatge: tren de la sèrie 200 B del metro de Barcelona, a l’antiga estació de Bordeta, construït el 1953 i retirat als anys 80; www.refer.com]