La carta Bellini (amb el peu dret)

La Carta Bellini

Jason Goodwin

Edicions del 1984

Traducció Maria Iniesta i Agulló

“La Carta Bellini” és
la tercera novel.la de Jason Goodwin, en ella continuen les aventures del
protagonista de les anteriors.  Yashim
Togalu.  El “lala” , l’eunuc
educat i entrenat al Palau per fer-se càrrec de tots afers que s’han de
resoldre discretament. Continuem en ple segle XIX.  L’Imperi otomà continua modernitzant-se i hi ha un nou
Soldà.  Aquest Soldà li encàrrega a en
Yashim una missió a Venècia.  Trobar el
retrat que Bellini va fer del Soldà otomà que va conquerir Istambul,
Mehmet.  Aquesta ordre però entra en
contradicció amb un nou, i també jove Visir. 
Yashim està en un dilema. Aquest és el punt de partida d’una novel.la
apassionant. La trama aquest cop es descabdella a Venècia.  Yashim, Palewsky i un bón grapat de
personatges més protagonitzen la trama.  El
fet que aquest cop l’aventura no passi a Istambul podia fer grinyolar la
història, ja que la ciutat éra un personatge més de les anteriors. Però això no
passa.  La riquesa de la trama i el
tremp que hi aporta l’acció no fan enyorar Istambul.

 

Goodwin, ha contruït una novel.la
farcida de personatges interessants, polièdrics. Que caminen al damunt d’una
trama complexa i intel.ligent que flueix amb naturalitat.  L’acció, les intrigues, la política i l’art
es trenen creant una novel.la que és una delícia. Molt bén escrita l’autor,demostra un gust bén especial pels detalls. I igual que amb les altres, un gust
per la cuina que amaneix un text ja de per si prou saborós.

 

En resum i ja per acabar una
“La Carta Bellini” és una bona novel.la històrica. 

Mistana (amb el peu dret)

Mistana

Núria Perpinyà

Ed. Proa

 

Mistana és un poble on la boira no
desapareix mai. Un poble perdut on arriba un jove fracassat, malalt i
desquiciat meteoròleg.  Al llarg d’un
any, aquest jove descobreix tot un món distorsionat per la boira. La hivernal
freda i humida, la primaveral romàntica i tènue, l’estival càlida i
sufocant.  La boira distorsiona els
objectes i amaga la gent.  Però com si
fós un carnestoltes perpetu també els permet actuar sense por de ser
vistos.  LLiures.  Conviure dia si i dia tembé amb la boira
condueix a la bojeria, però també a una lucidesa extrema.  La boira climatològica no és la única de la
que parla Núria Perpinyà.  Els
personatges que viuen a Mistana també estàn emboirats, des de l’alcalde àcrata
fins la mestra  que parla a l’inrevés.
Són personatges tocats,  embogits però
alhora pragmàtics, lúcids, irresponsables 
i assenyats.  La boira de dins i
la de fora es combinen per mostrar-nos un paisatge geogràfic i humà delirants.

 

Mistana és una novel.la densa.
Complexa pel que fa al seu argument,boires intèrnes i boires externes. Complexa
pel que fa als seus personatges, difícils, embogits, desquiciats, extrems però
alhora tot el contrari. Complexa pel que fa a la seva trama. I complexa pel que
fa a la relació dels personatges entre si i alhora amb el medi. Complexa en la
forma que adopta, una prosa rimada que li atorga un ritme únic. I fins hi tot
complexa en la seva estructura formal ja que els títols dels capítols  marquen el temps narratiu. I això aproxima
el text a la simfonia.

 

Per tant Mistana no és una novel.la
per passar l’estona i prou. No és ni de lluny un  simple artefàcte d’evasió. 
Qui hi busqui aquestes característiques s’hi perdrà. Mistana és una
novel.la que és alhora un munt de coses: 
un homenatge a la boira lleidetana, una reflexió sobre la bogeria,  sobre el progrés i els seus límits, sobre la
capacitat d’adaptació dels éssers humans, sobre la necesitat d’autoenganyar-se
per sobreviure als horrors més grans. I alhora sobre la necesitat de la veritat
per no embogir del tot. Mistana també és una novel.la carregada de realisme
màgic. I que cavalca al damunt d’un text mil.limetrat que aconsegueix
d’imprimir-li un ritme endimoniat.  A
més la Perpinya continua amb els seus inabastables i constants jocs de paraules.

 

Mistana és una gran novel.la, brillant
i sorprenent. És una novel.la totalment original nascuda de l’únivers personal
de l’autora. Sense dreceres, sense facilitats, sense manuals ni guies.  Mistana és Univers Perpinyà 100%.

“Pijoecologistes” (amb el peu esquerra)

Prohibeixen a les màquines de
batre treballar de 2 a 5 de la tarda com a mesura antiincendis.  Realitat
o un gag del Polònia?


N’estic fins al capdamunt dels
“pijoecologistes”.  Fa uns mesos volien prohibir el trànsit de
tractors el cap de setmana. I ahir van prohibir que les   màquines de
batre  fesin la seva tasca de les 2 a les 5.  Si no fos bén real
semblaria un gag més del programa d’en Toni Soler.

És evident que la genteta que ha decidit això no té
ni la més remota idea del que passa fora de ciutat. Quan el cereal està a punt
cal correr a batre i si es pot a embalar i de pas recollir les bales per que un
xafec d’estiu no t’esguerri la feina.  Ara bé, sembla que això els amos de
la coselleria o no ho saben o tant els fa.

Sembla bén bé que aquests “pijoecologistes”
considerin totes aquestes activitats una execentricitat, enlloc d’una feina
important i necessària. Aquesta és l’última de les les seves ximpleries, que
han anat de la captació temporal d’aigua del Segre fins a voler prohibir el
trànsit de tractors els caps de setmana.

 Sincerament, n’estic fart que em governin un
ramat tant gran d’ignorants,capcigrays, “pijos” i urbanites.  I
pel que fà al conseller Saura que eviti els incendis i alhora que garanteixi
que la gent segui en el seu moment.  I si no és capaç de fer les dues
feines alhora enlloc de carregar-li el mort al més feble, que reconegui la seva
incapacitat i dimiteixi. Ras i curt n’estic fins els nassos de tanta norma de
tanta llei descerebrada i de tants disbarats.

 

 

 

RUGBI A TV3 (AMB EL PEU DRET)

Sense categoria

Felicitats a l’Usap per el seu èxit. I gràcies a TV3 per retransmetre el partit.

En pocs dies hem pogut veure dos partits de Rugbi al 33.  L’Usap i un partit de Rugbi a 13.  Bo i que soc conscient que el rugbi és un esport minoritari espero que d’ara endavant Tv3 retransmeti regularment partits d’aquest esport.  A la Catalunya nord s’hi juga un rugbi de primera línia mundial i és una llàstima que la Corporació l’ignori. Així doncs endavant amb el rugbi, amb la Usap i amb els Dragons.

Africanus i Las legiones malditas (amb el peu dret)

Las legiones malditas

Africanus

Santiago Posteguillo

Ediciones B.

L’autor ens presenta una trilogia de la qual ja han
aparegut els dos primers volums. En
ella es novel.la la vida de Publi Corneli Escipió, Escipió l’africà. El general romà que va derrotar a Ànibal. Però que en canvi no ha obtingut la mateixa
fama que el seu oponent. Santiago Posteguillo ha creat dues novel.les potents
tot resseguint la vida d’aquest noble romà.
El text flueix amb molta agilitat i el seu seguiment tenaç de la vida
d’Escipió l’africà no fa en cap cas el text més feixuc.

Però anem per parts. El primer volum en aparèixer va ser “Las legiones
malditas”. En ell Escipió acaba de
conquerir “Cartago Nova” .
Hi veiem un Escipió cada cop més
segur de si mateix. Un Escipió que ja
ha provat la seva vàlua al cap de batalla i que cada cop li pesa menys la seva
joventut. El text es divideix en dos
grans blocs. Hispània on transcorre la lluita d’Escipió per derrotar els
cartaginesos. Cosa que a la fi
aconsegueix. I una segona part en que Escipió torna a Roma com a
general victoriós, i comença
negociar i prepara la invasió d’Àfrica.
Aquesta novel.la té una llarga i brillant conclusió amb l’invasió
d’Àfrica i la batalla de Zama on finalment Escipió derrota Aníbal.

El segón volum publicat “Africanus el hijo del
consul” es cronològicament anterior a les “Legiones
malditas” En ell es narra des del
naixement de Publi Corneli Escipió fins la conquesta de Cartagena. En aquesta novel.la la vessant més bel.lica
té menys paper. En canvi l’autor es
centra en la descripció del món romà.
Del món aristocràtic de les grans famílies, del senat, dels
magistrats. Però també del poble, i de
les classes mitjanes com per exemple els comerciants. “Africanus” és
doncs un text més descriptiu, un xic menys intens que “Las legiones
malditas”. Però que permet
matisar molt més els personatges i alhora entendre molt més les seves
motivacions. Tanmateix aquest ritme
narratiu més reflexiu manté la intensitat alternant entre la vida del jove
Publi Corneli Escipió i la lluita del seu pare i oncle a Hispània. I les aventures d’un autor teatral, que
acabarà triomfant.

Els dos volums formen una unitat. La vida d’Escipió l’Africà és l’eix
argumental. Però a través de la seva
vida l’autor ha construït dues novel.les vigoroses, ben escrites que es
llegeixen amb plaer. Absorbents, on
s’hi equilibra magníficament bé la complexitat psicològica dels protagonistes i
una trama farcida d’ambicions i de joc polític. Cal destacar a més el gran
paper que hi fan força personatges secundàris que mai esdevenen plans. L’acció és retratada amb molta vivesa
i intensitat. M’agradaria destacar la
picada d’ullet que ens fa l’autor introduint la biografia de Plaute. Si Escipió ens mostra la Roma patrícia,
Plaute li dona un contrapunt molt interessant mostrant-nos la Roma plebea. A més d’aquest fet l’autor ens descriu els
inicis del teatre a Roma, i les controvèrsies que provocava. Aquesta picada d’ullet és molt d’agraïr, ja
que permet al lector sortir del món aristocràtic i tastar la vida quotidiana.

En resum estem davant de dues bones novel.les
històriques. Personalment crec que si és possible la millor lectura és la
segueix la vida d’Escipió. Es a dir
primer “Africanus” i després “Las legiones malditas” ja que aquesta lectura permet evolucionar
alhora que Escipió. I aquesta evolució
és una de les gràcies de les novel.les.
Són dues novel.les que compleixen amb escreix la seva vessant
d’entreteniment . El text flueix amb
molta facilitat i la forma com l’autor l’ha organitzat en permet un seguiment
molt fàcil. Alhora l’autor aconsegueix
transportar amb molta facilitat el lector al mig de l’acció.

NARAYAMA (AMB EL PEU DRET)

Narayama

Shichirô Fukazawa.

Ed. Proa

Narayama és una petita obra mestra
de la literatura.  En ella l’autor
Shichirô Fukazawa ens descriu de forma magistral la vida i la mort en un poblet
japonés de muntanya.  La porta d’entrada
que tria l’autor, és un suposat estudi de les cançons tradicionals cantades en
un poblet, situat als peus de la muntanya anomenada Narayama.  Partint d’aquest punt l’autor es centra en
el personatge d’O-rin.  Una avia que
frisa per fer el seu darrer pelegrinatge a la muntanya de Narayama.  A través dels seus ulls descobrim un poble
petit i miserable.  Treballador i
estalviador si vols per força, ja que la fam és quelcom habitual.  Però, el mestratge de Fukazawa depassa la
descripció d’aquell món. Sense adonar-nos l’autor ens presenta un ventall
increïble de personatges i les relacions que els lliga. 

 

A parer meu, el que fa
extraordinària aquesta petita novel.la és una doble dialèctica interna.  D’una banda ens mostra un món i els seus
habitants amb una absoluta economia de paraules.  Explica i descriu tant amb tant poc, que cada frase resulta
fascinant.  L’altre el.lement de tensió
intèrna es la contraposició entre un text d’una gran bellesa,  fregant la poesia en molts fragments. I una
realitat tant crua i salvatge que la principal preocupació de la gent que hi
surt és el menjar.

 

Sols afegiré que la lectura
de  “Narayama”  és un autèntic plaer.

El factor humà ( amb el peu dret)

El factor humà

Autor; John Carlin

Ed. La Campana

Traducció Pere Núñez.

El factor humà és sobretot un homenatge a l’esperança i una clatellada al conformisme i a l’escepticisme.  Si no sabéssim tots que el que el que explica en Carlin és real: L’apartheid, el racisme, la violència, la transició cap un sistema de govern democràtic. I a la fi, la reconciliació i una estabilitat que han convertit Sud-àfrica en la gran potènia de l’Àfrica sub-sahariana, hom pensaria que tot aplegat és l’argument d’un thriller polític.  Però el que ens ofereix Carlin és una exel.lent crònica que explica com va passar tot això.

Carlin organitza el seu llibre en tres parts.  En cadascuna d’elles Mandela ocupa el centre.   Mandela és l’impulsor, l’ideòeg, l’estrateg, l’home d’acció, la béstia política i sobretot un líder gegantí.

En la primera part Carlin ens explica com Mandela va idear i posar en marxa una estratègia pera alliberar el seu poble,  el poble negre de Sud-àfrica, no derrotant els blancs que l’havien empresonat, sinò guanyant-se’ls.  Ja des de la presó va, esforçar-se en estudiar els afrikaaners (el moll de l’os del racisme i de l’estat sud-africà), la seva història, la seva llengua; i va arribar una conclusió.  Els afrikaaners també eren africans, i no uns colonialistes més. Això volia dir que calia conviure-hi. El lloc on Mandela va desenvolupar les seves tesis i les va provar va ser la mateixa presó.

La segona part del llibre es centra en les negociacions que van portar a les eleccions de l’any 1994.  Si a la presó hi veiem un Mandela resistent, astut i sobretot,  un intel.lectual brillant i un ideòleg. A la que va començar a negociar de tu a tu amb el govern sud-africà veiem el polític que té alhora una extraordinària visió tàctica i estratègica.

Es quan Mandela guanya les les eleccions que Carlin ens mostra l’estadísta.  Un president que tan bon punt assoleix el poder dissenya una estràtegia per crear una nació.  Apareix també el tàctic pragmàtic que utilitza l’esport per assolir el seu objectiu.  Però sobretot el que ens mostra en Carlin és un Mandela que guia tota la seva gent (blancs i negres) cap un món millor.  Un món que ni de lluny és perfecte, però que si es de llarg millor del que era, i sobretot del que hagués pogut ser.

I en aquest punt cal tornar al principi.  Carlin no creu que sense Mandela hagués estat possible la transició sud-africana.  I segurament té raó, ja que Mandela és una d’aquelles personalitats tant fora de mida que deixen la seva empremta al món.  No sabria dir si Carlin exagera, però tal i com tenim el panorama nostre de cada dia trobo perfecte que de tant en tant ens recordin que les coses també poden sortir bé.  I que aquest èxit sigui degut a la tenacitat, la il.lusió, la intel.ligènia i el treball encara ho millora.

En resum, és un gran llibre que es llegeix molt millor que moltes novel.les. I que val la pena de llegir encara que sols sigui per impregnar-se  de l’optimisme, la il.lusió i la força que destil.len les seves planes.

El enigma siciliano de Attilio Manca (amb el peu dret)

El enigma siciliano de Attilio Manca. Verdad y justicia en la isla de la Cosa Nostra.

Joan Queralt

Cahoba.

A partir la mort més que sospitosa d’un jove i prometedor uròleg, el periodista Joan Queralt comença a estirar un fil que ens mostrarà una part de la Màfia siciliana. 

La mort d’Attilo Manca, es produeix per sobredosi d’heroïna. Queralt ressegueix els darrers dies de la seva vida i així, a més de descobrir el per que de la seva mort (segurament haver tractat en Bernardo Provenzano). També veiem retratada la màfia de la ciutat de l’uròleg, Barcellona Pozzo di Gotto.  Un grup, petit, però molt compacte, que mantenen unes excel.lents relacions amb els caps més importants de Cosa Nostra: Riina, Brusca, Bontade i Provenzano.   Quan ja estem situats Barcellona Pozzo di Gotto en Joan Queralt ens empeny més enllà, cap a Messina. Messina durant anys ha estat considerat lliure de màfia.  Això però, ha estat un miratge que ha explotat la mateixa màfia per poder-hi actuar amb total impunitat. D’altra banda ja fa anys que ha quedat demostrat que el grau d’infiltració mafiosa a Messina i tot el seu entorn és altíssima.   

Alhora que en l’autor ens dona aquesta visió general del funcionament d’aquest sector de la màfia, no permet però que ens oblidem que dins d’ella i al seu voltant hi ha éssers humans.  Els intents dels pares d’Attilio d’aclarir-ne l’assassinat. Altres assassinats i la lluita per descobrir-ne els autors.  El brutal aïllament a que es veuen sotmesos els familiars de les víctimes. I alhora tots aquells que s’en beneficien.  Els intermediaris, els polítics, els empresaris, els metges que formen part de Cosa Nostra. O bé directament o bé com a còmplices. 

És potser aquesta part en que Joan Queralt adopta un to més vehement.  En ella denuncia  totes les complicitats que donen vida la Màfia. Tant les petites, com les grosses.  Tant les d’aquells que giren la cara als pares d’Attilio Manca, com els polítics, jutges,  i altra gent important que la cobreix, i utilitza. I que a la fi,  li garanteix la impunitat. Denuncia també amb força un estat desaparegut.

En resum estem davant d’un gran llibre de denuncia periodística. En ell s’hi solden tres grans temes:  l’assassinat d’Attilio Manca, el funcionament de la màfia a Barcellona Pozzo de Gotto i a Messina, i una clara denuncia de la impunitat de que gaudeix aquesta gent. I de les consqüencies terrorífiques que té el triomf d’aquesta llei. El retrat que fa l’autor de Gela ho explica tot.

Repeteixo, un gran llibre.

No sabeu pas (amb el peu esquerra)

No sabeu pas

Andrea Camilleri

Ed 62

Andrea Camilleri es conegut per les seves novel.les policíaques. Tanmateix ara ha escrit un llibre de no ficció.  “No sabeu pas” intenta perfilar la personalitat de l’anterior cap de caps de la màfia siciliana.  La intenció de Camilleri és descriure en Provenzano a través d’uns termes clau.  La idea no és  dolenta, però el resultat és força insubstancial.  Camilleri no explica res que  la premsa no hagués fet públic.  Pot ser interessant per aquells que es vulguin apropar a la figura de Bernardo Provenzano partint quasi de zero. Però no hi ha ni profunditat en l’anàlisi ni molt menys revelacions importants.  El llibre està muntat a parts iguals entre la xafarderia i l’article de premsa.   De fet després de llegir-lo m’ha quedat la sensació que Camilleri l’havia escrit o publicat per no quedar fora del fenomen que ha suposat “Gomorra”.  La veritat és que em sembla un simple operació editorial per aprofitar la onada.  A més, el llibre enlloc de ser una denúncia de la màfia siciliana transmet una certa simpatia i a voltes fins hi tot un admiració cap la figura de Provenzano.  La veritat és que ha estat un llibre decebedor.

Crack del 2008 I (amb el peu dret)

La crisi financera ja fa unes setmanes que es va acabar independentment del que facin les borses. Tanmateix en podem fer algunes lectures.

No m’enbolicaré a explicar per que Wall Street va petar, això ja ho han fet els mitjans i continuaràn fent-ho durant anys. Si però que intentaré treure algunes conclusions del que ha passat.

La primera és que els polítics arriben tard i el capitalisme financer ja s’ha refundat. S’ha acabat l’especulació sense sentit i per tant la punta de llança d’aquesta forma d’actuar ha estat destruïda sense pietat ( la banca d’inversions). A partir d’ara i durant uns anys sospesaràn cada cèntim que aboquin al sistema.

El sistema financer no serà més transparent ,però si estarà més control.lat per la classe política. De fet el tracte consisteix en el següent: els estats apuntalen el sistema i l’estabilitzen i a canvi  tindran accés a un cert percentatge de tot el diner gris i negre que es fon pels paradisos fiscals.

Un altre punt a tenir en compte és que en la pugna de vint anys que hi ha hagut entre els profetes de l’ultra-liberalisme i la classe política s’ha acabat. El mite que l’economia es regula sola s’ha evaporat. Sense els estats ara tindríem davant un crack com el del 1929 però de dimensions globals. Això no vol dir que els grans amos del joc financer hagin perdut, han perdut els que de debó es creien la doctrina neoliberal.

I finalment Europa, i més concretament l’UE. apareix com un jugador molt més fort que fa uns mesos. El fet de tenir societats més regulades i control.lades, i sistemes financers més fiscalitzats ha evitat un colapse financer general com el dels EUA. Els bancs que han fet fallida han estat els que han jugat amb massa alegria i alhora  prou pocs com per  ser un problema greu. A més han donat peu a la classe política per intervenir i renegociar un tracte amb el món financer que feia anys que esperaven.

Aquesta crisi financera no és negativa en si mateixa. Liquida un integrisme tant cec com qualsevol integrisme (integrisme econòmic, fe il.limitada en el mercat i en la seva bondat autorreguladora). També acaba amb una forma d’especulació autodestructiva com és la basada en el totxo i de retruc obligarà, si vol per força a reforçar els sistemes de seguretat social. El que si serà dur serà la crisi econòmica que la financera ha fet detonar.

Crónicas de la América profunda (amb el peu dret)

Crónicas de la América profunda

Joe Bageant

Ed. Libros del Lince

Traductor Pablo Manzano Migliozzi

Després de cinquanta anys el periodista Joe Bageant torna a la seva ciutat natal, Winchester. El panorama que hi troba és tant desolador  que decideix descriure’l i penjar els seus textos a internet.  Això li va significar un éxit immediat a la xarxa i de retruc aquest llibre.   En ell Bageant ens descriu des de dins com viuen els nord americans del centre dels Estats Units.  Aquells que no retrata Woody Allen.  Els nord americans blancs, pobres, protestants, treballadors, nacionalistes  i ignorants que voten massivament al partit republicà.  Bageant ens els descriu,però també els dissecciona i es pregunta entre perplex i enfadat com han pogut arribar a aquest grau de misèria econòmica, social i intel.lectual.

L’autor analitza aquesta realitat a partir de set blocs que configuren els capítols del llibre.  En el primer ens parla de la feina. De com la feina mal pagada   anul.la aquesta gent per fer res més que treballar hores i hores tot just per mantenir una casa, un cotxe i una il.lusió de nivell de vida.  En segón lloc ens parla de la política, de com pot ser que aquesta gent voti massivament el partit republicà quan les seves polítiques encara empitjoren més la seva situació. Ens parla també del boom immobiliari, i del paper que juguen les armes en aquest món rural i de petites ciutats. Hi apareixen  també els integristes cristians i l’exèrcit. Hi i trobem per exemple la soldat England que es va fer famosa a la presó iraquiana d’Abú Graib. Per acaba l’autor ens fa cinc cèntims del desastre que és la manca d’un servei sanitari universal i gratuït

Bagenat acaba el llibre parlant-nos de “l’holograma americà”.  La  gran realitat virtual on viuen els seus veïns.  Les causes principals del qual són segons l’autor:una educaicó nefasta , el bombardeig constant de propaganda a que els sotmeten, elitisme d’una esquerra que mira aquesta gent com ximples, tossuts i intractables i el seu propi orgull i tancament mental.  És aquesta combinació de factors que manté els nord americans  vivint totalment centrats en ells mateixos i alhora vivint dins una ilusió fictícia.

Estem davant d’un llibre alhora interessant i terrorífic.  Interessant per que llegint-lo hom entén com és que gent com en Bush o la Palin puguin ser presidents del Govern de l’estat més poderós del món.  I terrorífic per que moltes de les actituds i dels factors que redueixen a la població nord americana a uns simples ninots tele-dirigits  són fàcilment identificables entre nosaltres.  Voleu exemples? el consum com a únic objectiu i forma de diversió. Una visió acrítica de tot el que passa al nostre voltant.  I si algú considera que estic exagerant li recomano la lectura del capítol que Bageant  dedica a la vivenda i després miri al seu voltant.

L’arbre dels Geníssers i La serp de pedra (amb el peu dret)

L’arbre dels Geníssers

La serp de pedra

Autor Jason Goodwin

Ed. 1984

Durant els anys trenta del segle XIX Istambul està en ple procés de canvis. El Soldà vol modernitzar si vols per força l’Imperi Otomà. Aquest és el context en que es mou Yazhim. Un eunuc, educat entre la Sublim Porta i una de les grans famílies de comerciants grecs d’Istambul. Un eunuc que gaudeix de gran confiança en molts àmbits i això li facilita molt i molt la seva feina. Una feina que ell mateix s’ha creat, soluciona problemes delicats amb gran discreció. O dit d’altra manera és un detectiu privat. Al llarg dels dos llibres que ha publicat 1984 “L’arbre dels Geníssers” i “La serp de pedra” Yazhim s’enfronta a diversos assassinats. A “L’arbre dels geníssers” la mort de varios cadets del nou exèrcit del Soldà obliga a Yazhim a recordar els Geníssers, els antics soldats de l’Imperi Otomà, i a rememorar-ne la seva història i sobretot la seva fi. Pel que fa al segón llibre el fil que ha de seguir el mena a la independència de Grècia i a Lord Byron.
En les dues novel.les hi trobem la mateixa habilitat de l’autor per teixir trames denses i alhora donar-los vida. Una altra característica de les dues novel.les és la presència d’Istambul. La ciutat és omnipresent, i no sols com a decorat sinò quasi bé com un personatge més. L’autor sap transmetre la fascinació que sent per Istambul sense convertir les novel.les en postals. Una altra característica que cal destacar de les dues novel.les de Goodwin són els personatges que envolten Yazhim: una ambaixador polonés sense país. La Preen, un ballarí i Iorgos són fonamentals en ambdues novel.les. Com era inevitable a tot això cal sumar-hi els problemes existencials del mateix Yazhim, alhora que manté una mirada nostàlgica sobre els canvis que experimenta Istambul.

Ens trobem davant de dues novel.les històriques de caire policíac, que enganxen i que val la pena llegir si voleu submergir-vos en un Istambul en plena convulsió. Per cert si ho feu a estones és fàcil que us faci venir salivera.

Vida i destí (amb el peu dret)

Vida i destí

Vassili Grossman

Ed. Galaxia Gutenberg

Traductora Maria-Ingrid Rebó.

Vida i destí és una obra monumental. La vaig començar amb un punt d’escepticisme i l’he acabada totalment entregat. Al llarg de les seves planes l’autor ens fa un retrat extraordinari d’un fet cabdal de la història del segle XX. La batalla d’Stalingrad. Grossman ens retrata i descriu la batalla i alhora els seus participants, els seus familiars i els seus enemics… Agafant una família com nucli central Vassili Grossman ens mostra la vida d’un munt de persones. Tots vinculats entre ells d’una manera o altra però alhora tots amb personalitats perfectament definides.

El que més m’ha impressionat de “Vida i destí” és la capacitat de l’autor per explicar una història gegantina (el setge d’Stalingrad) a través de múltiples històries col.letives (per exemple la comunitat científica) que alhora es sostenen en més i més històries individuals. I que es veuen alimentades per biografies bén contrastades, contradiccions, pors, il.lusions, sentiments, defectes i qualitats. Les quals tenen com a motor profundes reflexions sobre la llibertat o bé sobre la pressència opressiva de l’estat.

Es aquesta arquitectura descomunal el que em té bocabadat. No hi ha ni una frase sobrera, ni un personatge pla. “Vida i destí” és un fresc enorme on sen’s mostra una gran batalla. Però el tractament que dóna al text és tant acurat i profund que és una novel.la tant èpica com intimista. Tant camina sobre els sentiments i les sensacions dels personatges, com ho fa gràcies a la gran lucidesa i profunditat dels temes que desplega Grossman. És per tot això que la considero una novel.la gegantina una novel.la que retrata una part del Segle XX. I escrita de tal forma que els personatges es van filtrant dins el lector fins que hom acaba en certa manera convivint amb ells. És en resum, una lectura tant apassionant com brutal, tant épica com descarnada, i alhora plena d’humanitat.

Gomorra (amb el peu dret)

Gomorra, viatge a l’imperi econòmic i al somni de domini de la Camorra.

Roberto Saviano

Ed. Empúries

Traducció: Pau Vidal Gavilán

El primer que cal dir és que el llibre d’en Robeto Saviano és extraordinari. En ell Saviano aconsegueix de fer-nos un retrat de la Camorra. Però el que fa que aquest llibre es surti del normal, és la manera com Saviano aconsegueix donar-nos una visió tan general com detallada, i alhora tant des de dins com des de fora del “sistema Camorra”. Això ho aconsegueix superposant tres retrats que es van dibuixant i alhora entortolligant al llarg del llibre.

En el primer retrat Saviano ens descriu com funcionen els clans. Uns clans relativament petits, autònoms i independents . Que es veuen a si mateixos com empresaris que es dediquen a guanyar diners. Això sí uns empresaris que a més de comprar, vendre i negociar, assassinen, apallissen i extorqueixen. A banda de negociar amb qualsevol cosa que els doni benefici (drogues i sobretot armes) Aquests clans tant atomitzats, sovint entren en conflicte i lluiten entre ells en sagnants guerres. El que recalca Saviano tot sovint és que estem davant de gent que es consideren a si mateixos empresaris, homes de negocis. Ells només volen fer diners.

El següent retrat que ens fa Saviano és el dels efectes que té “el sistema”. Ens parla dels aparadors clivellats a trets sols per que cal provar nous kalashnikov. Ens mostra com capten la gent més emprenedora i alhora com estàn podrint la seva pròpia terra a base de residus. De fet el breu escàndol que va esclatar fa uns mesos amb la mozzarella italiana contaminada de dioxines. I les tones d’escombraries que soterren Nàpols són dos dels efectes del “sistema Camorra” sobre la societat civil. Un tercer efecte brutal són els morts, tant els dels propis camorristes, com els de gent innocent.

El retrat empresarial ens mostra uns clans que han fet un pas més en la lógica d’empresa, i ja no extorqueixen i prou. Venen serveis obligatoris, l’exemple de com Parmalat va arribar a ser la llet més venuda ,per no dir l’única llet venuda a la zona és brutal. Uns clans que a canvi del pagament asseguren des de manobres, fins que el transport funcioni correctament.

Tal i com deia abans, la superposició d’aquests tres retrats ens dona una visió de conjunt del “sistema Camorra”. Saviano fa quelcom extraordinari en mostar-ho sense ni una engruna de teorització. Cada cas, cada tema, cada matís ens l’explica a través de la descripció d’una realitat concreta. En fer això aconsegueix ,a banda de la visió global ja mencionada, que mai perdem de vista la realitat concreta. I aquest tret és a parer meu, la gran qualitat d’aquest llibre. A través de la seves pàgines, plenes de situacions reals, viscudes o contades aconsegueix de fer-nos assumir sense esforç una visió general, partint de visions concretes.

Per tant, cal dir-ho i repetir-ho, estem davant d’un gran llibre. Que a més descriu una realitat que no afecta únicament Nàpols o la Campània. Cal tenir present que des dels anys vuitanta del segle XX hi ha gent de la Camorra a Cànaries, a tot el litoral Valencià, i que a Barcelona se n’han detingut membres. Una altra de les qualitats de Gomorra és que està escrit molt i molt bé i atrapa de bon començament. L’únic punt negatiu és la traducció. Hi ha moments que embolica un xic la lectura. No és general i per tant no impedeix gaudir del llibre, però quant hi topes és molest. Caldria que Empúries la revisés.

La mutació sentimental (amb el peu dret)

La Mutació sentimental

Carme Torras

Ed. Pagés

X Premi de Narrativa de Ceiència-ficció Manuel de Pedrolo. 

Segle XXll. El món és un lloc claustrofòbic. La vida transcorre dins dels edificis amb un exterior contaminat. Robots fan d’assistents i criats en un ambient molt tecnificat.  Aquest és el món on desperta la Cèlia després de dècades d’estar hivernada. La raó d’aquest despertar és que ha estat adoptada per la Lu. Aquest és el punt de partida d’una molt bona novel.la.  Les peripècies de la Cèlia ens mostren un futur que ja ens és força plausible.

La mutació sentimental és una novel.la de ciència ficció on la parafernàlia tecnològica està la servei d’uns personatges, que al llarg dels capítols ens van mostrant la seva pròpia personalitat,  alhora que el contacte amb altri els va canviant.  Tota la novel.la és una gran reflexió sobre la importància dels sentiments, de com ells ens fan humans. De com el seu ús i la forma en que els vivim ens configuren.  En aquest cas el context de cienència-ficció és un instrument no una finalitat.

A banda d’aquest pes enorme que tenen els sentiments dels personatges. També hi trobem una reflexió final que defuig qualsevol maniqueisme: la tecnologia ens pot ajudar o anul.lar segons l’usem.

En resum, “La mutació sentimental” és una bona novel.la que reflexiona sobre l’ésser humà i la relació que té, tant amb els altres com amb la tecnologia. Ho fa però a través d’una trama i d’un joc de personatges que sovint tenen la qualitat de ser tant arquetípics com únics. Animo a llegir-lo tant als amants de la ciènica-ficció com sobretot als que no ho són.  Ja que descobrirán una excel.lent novel.la