L’autopista és un dels greuges històrics de Badalona. Amb aquesta eloqüent contundència s’expressava el passat 1 d’abril el president de la Generalitat, Carles Puigdemont en la seva visita a Badalona. La primera autoritat del país reconeixia així, en la solemnitat del saló de plens de l’Ajuntament, l’anomalia que pateix la nostra ciutat amb el pas partint pel mig el nucli urbà d’una infraestructura tan important com la c31. El president es va comprometre davant bona part dels regidors del consistori a continuar avançant en la construcció dels laterals pendents i va anunciar igualment que la Generalitat liderarà conjuntament amb la ciutat un estudi estratègic a fons sobre el futur d’aquesta via ràpida. L’autopista ha de ser i pot ser una via estructuradora, al servei de la ciutat i els seus veïns. Una oportunitat i un repte per a Badalona. La seva era una valoració carregada de simbolisme. La transformació de la c31 en una via urbana ha d’estar inexcusablement en la planificació d’infraestructures del país. És l’única manera d’aconseguir abordar aquesta qüestió.
En aquesta línia, uns pocs dies abans els representants parlamentaris de Junts x Sí, Catalunya Sí que es pot i la CUP van presentar una proposta de resolució al Parlament, també amb el consens valuós del PSC, reclamant l’acabament dels laterals i la revisió integral de tota la infraestructura. Un altre element simbòlic que entre tots haurem de convertir també en plausible.
Aquest no és un tema només local, és evident; com evident és que no estem parlant només d’una qüestió relacionada amb la mobilitat. Els perjudicis de la infraestructura sobre la ciutat són argumentables també pel que fa a la salut pública (pol·lució ambiental i acústica), els costos sobre la qualitat de vida (claríssims en espais com Sant Roc i Sant Crist) i l’impacte econòmic (competitivitat).
La transformació de l’autopista que parteix per dos la tercera ciutat del país és una qüestió nacional. En els discursos comença a quedar clar. L’objectiu és ara que aquesta claredat vingui reforçada, a més, amb les consignacions pressupostàries necessàries per fer-ho possible.
> Article publicat al Diari de Badalona. Abril de 2016.