Connexions des de #Badalona

"Si jo hi sóc i tu també / la terra és meva i és teva." (Joan Argenté)

50 anys després, repensar l’autopista

Avui fa just 50 anys de la inauguració del primer tram de l’autopista del Maresme, una ferida oberta que ha marcat #Badalona durant dècades i q cal reorientar. Durant aquest any, l’Ajuntament organitzarà diferents activitats de debat, memòria i reivindicació.

Presentarem en breu un estudi que defineix propostes d’actuació i que ha elaborat a encàrrec nostre l’equip d’urbanisme de l’AMB. És un treball molt complet i un guió per abordar un debat de ciutat imprescindible. Com convertir el ‘mur’ en node de serveis i oportunitats.

El repte de l’autopista serà present també a la setmana de la Mobilitat i a la 48h Open House… però sobretot, ha d’articular el debat ciutadà. És un dels reptes clau de Badalona, i aquí la feina amb la FAVB i la seva comissió d’urbanisme és estratègica.

A continuació algunes de les polítiques endegades pel nostre govern aquest mandat, sol o en col·laboració amb altres administracions:

  • Hem desbloquejat FINALMENT l’acabament de les calçades laterals de l’autopista, pendents durant dècades. Ara mateix en obres la primera fase i el compromís d’abordar els reallotjaments de la darrera. Bona col·laboració amb el Departament de Territori i el seu secretari general per fer-ho possible.
  • També hem actuat a Abat Escarré, passatge en una situació dedegradació absoluta i que ara s’ha dignificat a l’espera de l’obra definitiva. La imatge mostra l’estat previ del carrer de Sant Crist, i parla per si sola.
  • Hem reduït la velocitat a 80% a tot el tram, i d’acord amb @interiorcat ja està en licitació un ràdar per trams: més seguretat, menys contaminació de l’aire i acústica. #Badalona
  • El repte de la C31 també ha arribat aquest mandat al #Parlament, gràcies a una proposta de resolució d’ampli consens.

Però l’autopista és una fractura urbana de calat, que requereix més, molt més.

⬆️ De com aquesta via ha desvertebrat #Badalona en parla eloqüentment aquesta anàlisi (extret de l’estudi de l’AMB) i que es centra en indicadors socioeconòmics.

⬆️ Aquesta altra imatge (extreta de la mateixa font) mostra en groc els habitatges prexistents abans de la construcció i revela com l’autopista va trencar la trama urbana.

En Jose Téllez ha resumit en aquest fil algunes actuacions que altres municipis han promogut per a situacions similars.

Seguidament alguns recursos interessants, en clau més de memòria històrica.

A continuació, algunes imatges i recursos d’interés, com ara aquest fragment del noticiari de Televisión Española de finals dels seixanta. Imperdible:

⬆️ I aquí una portada de La Vanguardia de 1969 sobre l’obra, i la signatura al BOE (1966) del decret llei que va fer possible l’autopista, a càrrec del dictador Franco.

En aquest enllaç podeu accedir a un recull de piulades sobre els 50 anys de l’autopista a #Badalona, sobretot amb imatges antigues i amb exemples de com altres municipis han abordat problemes similars.

⬅️ L’arquitecte Toni Vidal va elaborar un treball, presentat a Sant Roc fa uns mesos, d’on he extret aquesta imatge en què l’autopista sembla emular una columna vertebral… El que hagués pogut ser i no va ser. Som a temps de convertir-la al servei, finalment, de #Badalona.



Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Aquesta entrada s'ha publicat dins de Badalona és un poble?, General | s'ha etiquetat en , , , per oriol_llado | Deixa un comentari. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent