Sobre l’informe PISA
El pedagòg i doctor en filosofia Gregorio Luri, analitza, en una entrevista el dia 24 de desembre de 2023 a Vilaweb, els resultats del darrer informe PISA. Heus aquí alguns fragments sobre els que he reflexionat amb senyurs del tipus pregunta-resposta.
“…Fins els nou anys, els nens aprenen a llegir. A partir de nou, aprenen llegint. Quan aprèn llegint, com més ric sigui el vocabulari, més fàcilment llegeixes, més coneixements assoleixes.
[…] Tothom parla del pensament crític. Si vols que el nano sigui crític, ensenya-li subordinades. No hi ha manera de pensar críticament sense conjuncions. Sembla simplista. Però és així. Si vols que el teu fill sigui autònom i crític, ensenya-li subordinades i conjuncions…”
SÍNTESI
Síntetizar
per un pensament crític,
amb l’ajut del haiku?
Dir en tres versos.
Expressió d’un màxim
en un mínim de síl·labes.
“…Avui, a Catalunya, és més fàcil que un mestre surti de la facultat coneixent tots els discursos a favor de la fi de l’escola, que no pas amb un coneixement ferm d’allò que significa la dislèxia…”
DISLÈXIA
Infant dislèxic.
Trastorn d’aprenentatge.
Té cura si no es tracta?
Edat adulta.
Sense cura. Es paga
amb gran esforç mental.
“…La societat sempre és molt més complexa i més intel·ligent que no pas els nostres esquemes sobre la realitat. Quan hi ha gent que es queixa que el món s’enfonsa, no s’adonen que l’única cosa que s’enfonsa és la seva imatge del món…”
IMATGE DEL MÓN
En front la queixa,
realitat complexa.
S’enfonsa el món?
Només s’enfonsa
la imatge del món,
i hom no se n’adona.