Cafè en gra

Del cafetar al bloc, la mòlta és cosa vostra

La paciència a les 8 del matí

0
Publicat el 28 d'agost de 2005

D’Olot a Besalú hi ha 21 kms, la meitat dels quals és en obres des de temps, molt temps. Mentre s’arranja la nova autovía la carretera vella fa giragonçes per esquivar les obres i, senyalitzada amb línies grogues, ni hi ha ni un pam permes per avançar. No és que no hi hagi llocs en que es pugui fer sense perill, es que està prohibit arreu.
I doncs, que passa quan saps que t’hauras de menjar 10 kms a pas de tractor?. Si hi has de passar cada dia (i no hi ha rutes alternatives) amb la perspectiva de mesos i mesos d’obres què fas, bon minyó?
A part de recordar-te de sants i parents, portar un CD amb el canon de Pechebel i les Quatre Estacions de Vivaldi (la música rock está contraindicada).
En canvi, passant per qualsevol ruta que es creui amb les obres del TGV, hom veu que aquestes avançen a ritme de Grand Prix de Fórmula 1.
Amb un xic de memòria i perspicàcia hom veurá que quan s’acosten eleccions hi ha una febre per accelerar aquelles obres que anaven a pas de tortuga i ens han fet la pasqua anys sencers. Poc abans de l’esdeveniment electoral, el polític medallista de torn talla cintes a desdir i el President aprofita una sesió plenària del Parlament (transmesa per televisió) per llegir una rècula inacabable d’obres fetes en la “seva” legislatura, entre aquestes la “nostra” carretera,
Algú doncs pot reprovar que un ciutadà-conductor modèlic, que s’ha empassat 10 kms rera un tractor amb remolc de fems, pitgi l’accelerador quan troba una beneïda recta on és permes avançar?
Sí, el radar s’encarregarà de pispar-li 200 euros perque 50 metres abans d’un encreuament que mena a quatre masies hi havia un senyal de reduir a 60 kms. I tot pèrque el cotxe dels fotògrafs habia localitzat una petita esplanada amb quatre carrasques per amagar-s’hi.
D’això se’n diu vetllar per la seguretat del trànsit.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Cita a cegues amb el xoc

5
Publicat el 25 d'agost de 2005

Joanetes i Els Hostalets d’en Bas son dues boniques poblacions que, encara, si us afanyeu ,podeu visitar, tranquiles i voltades de bosc abans de la destrossa que hi fará l’eix Vic-Olot.
Peró no és aquest el motiu por el que he escollit la foto, sino per mostrar la nula visió que tinc dels vehicles que em venen per la dreta un cop parat al stop que hi ha per entrar a la carretera que porta cap a Can Toni i L’Esquirol, si hom condueix un furgó com és el meu cas.
Un exemple mes (i en seguiran d’altres) de la la mala col·locació de la senyalització que impedeix la visió en un lloc tan compromès com un stop.
Des de el Centre de Control de Transit, plé de pantalles, aquestes coses no es veuen…ni interessen

Ah, i que tothom es cordi el cinturó (són 150 euros) per evitar que les estadistiques dels morts faci massa evident la, inoperancia de les mesures dels experts. Un cop més queda clar : els cinturo no protegeix de l’accident sino de les seves seqüeles, i és a les causes on no hi ha voluntat de posar-hi remei .
Però la facturació que no baixi , al contrari.!

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Lluint l’uniforme

0
Publicat el 25 d'agost de 2005

Avui el ministre Bono ha anat al Congres a donar compte de l’accident d’helicópter que va causar 17 morts. M’importa ben poc, és a dir gens, el transfons polític d’aquest acte, nomès ho esmento com a terme de comparació.
Aquest mes d’agost els morts a Catalunya en accident de circulació ja són avui tants com tot l’agost de l’any passat, mes de 17 per descomptat. És a dir que la cosa va de mal a pitjor, i a la Consellera Tura ningú l’ha cridada al Parlament perquè doni explicacions de que ha fet o ha deixat de fer per evitar aquesta mortaldat; els parlamentaris estan de vacances, ocupats entre suquet de peix i rentrèe d’Estatut.
Avui però, un humil ciutada que no fa vacances encara, pot aportar el granet de sorra d’una experiència personal.
Per questions de feina em toca passar diàriament per carreteres de l’Empordá i la Selva. Aquest matí, circulant per la N II entre Girona i Roses m’han avançat, en diferents trams, i amb línea contínua dues motos i un cotxe, i he observat no menys de cinc avançaments prop d’un canvi de rasant on el vehicle que avançava s’ha engolit una vintena de metres de linea abans de tornar al carril dret. Les carreteres empordaneses solen ser rectes, amb pujades i baixades, i si n’agafeu una que no tingui rotondes ni vorals on parar, nomes als incauts que no sapiguen on son els radars fixos els enxamparan.
En qilómetres i qilómetres, ni un cotxe de Mossos enlloc per caçar aquests homocides en potència, però ves per on arribo a un tram amb rotondes….i eren allà, en un tram igualment recte, just despres d’una inexplicable senyal de prohibició d’anar a mes de 60, fent l’agost.
No, a mi no m’ha parat ni multat, però despres de veure com “vetllen” per la nostra seguretat, no he pogut menys que desitjar que, com a mínim els hi rebentés el boligraf a la butxaca.
Aquest es el pa de cada dia i els responsables de circulació tenen la barra d’encolomar tota la responsabilitat dels accidents a les imprudències….que ells no fan res per impedir.
Crec que la seguretat en el transit és una cosa massa seria per deixar-la en mans dels responsables de Transit que es treuen les puces de sobre donant la culpa als altres en comptes d’adoptar mesures per impedir els accidents. Per tant l’única sortida que ens queda és denunciar a aquests responsables per incompliment de la seva obligació de garantir-nos la seguretat.
En això estic, cercant assessorament legal per tirar-ho endavant, i agrairé qualsevol sugerencia o recolçament.
Només desde baix podem construir una bona base per canviar aquest desolador panorama, a les altures hi ha massa interessos creats.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Ser fill de…

1
Publicat el 22 d'agost de 2005

Aixeco aquesta llebre que els deu haver passat desapercebuda als
del Absurd Diari

“El Punt” del diumenge publicava que un
jutjat de Tarragona ha condemnat a un pare i al seu fill a pagar en conjunt 900
euros de multa per insultar a uns agents dels Mossos anomenant-los “fills de Carod”.

Últimament de les
sentencies judicials es pot esperar qualsevol cosa (l’Antoni Dalmases escrivia
a l’Avui que si tornes
a néixer, per no fer l’idiota, optaria per ser jutge o “bailaor”, si el llegiu sabreu perquè).

Suposo que el jutge
en qüestió va donar per provada la
presumpció que darrera l’expressió “fills de Carod” s’hi amagava la de “fills
de puta”.

Potser sí, però hi
trobo dues objeccions al veredicte de sa senyoria: primer que és molt difícil
provar que una tal expressió sigui un insult (podria voler dir que els Mossos
seguien la doctrina ideològica de Carod i això, senyoria, és constitucional de
moment).

Però admetent que
realment anés pel camí d’atribuir una descendència de treballadora sexual per
via materna als Mossos implicats, també hauria de saber el Sr. Jutge que la
Constitució prohibeix la discriminació per raons de ideologia, religió o
d’orientació sexual, par tant, ja no diguem de feina!

La segona objecció
és per tant, que avui dia ningú es pot sentir ofès (legalment parlant) perquè
li diguin fill de treballadora sexual o, menys finament, fill de puta. Les
treballadores i treballadors del sexe tenen el recolzament dels sindicats, i la
mateixa Consellera Tura ha visitat personalment prostíbuls per comprovar les
condicions de treball de les operaries. La prova que no feien res il·legal és
que no ha enviat els Mossos a detenir-les.
Amb el que ha costat quer les dones s’incorporessin al mon laboral, nomès faltaria que ara se les discriminés per la professió !

Però encara hi ha
més: els fills d’en Carod estic segur que estan orgullosos de ser fills de son
pare, i conscients de l’extensió de la germandat familiar, o han de prendre
l’expressió en sentit figurat, o haurien de ser ells, la seva mare i el seu pare i no pas els Mossos els que es
sentissin ofesos.

M’agradaria veure
l’argumentació de la sentència del Sr. jutge o la Sra. jutgessa.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Assassins i víctimes

0
Publicat el 19 d'agost de 2005

Sí, em va conmoure la noticia de l’assassinat de Roger Scutz, el prior de Taizé.
Aixó de les conmocions és una cosa molt personal; perqué ens conmou una mort i no les que, amb igual violéncia, ens ralaten cada dia arreu del mon? Qualsevol assassinat és un acte indigne de persona nascuda, però qué impulsa a algú a llevar la vida un altre ésser humà?
Trets els motius econòmics, i els crims d’Estat tots els altres motius que s’em acudeixen impliquen un odí en grau superlatiu cap a algú en resposta a una ofensa directa, o bé cap a alló que aquest algú ha creat.

Les persones conegudes públicament, no solament son el blanc de crítiques (cosa ben legítima) sino que susciten adhesions i rebuigs fora mida. Tots necessitem algú amb qui enmirallar-nos, encarnar en un personatge tot el que voldriem ser, però el perill és crear l’ídol (el Deu fals) i a mes voler arribar a ser aquest Déu.
Res hi ha tan a prop de l’odi com l’amor (o el pretès amor que no es mes que afany de possesió) i per segons quines ments poc evolucionades matar l’ídol és l´única opició perque el fan, el deixeble o l’admirador quedi permanentment associat a l’idol desaparegut. Podria ser aquest el motiu de l’assassinat del pare Schultz i també el de John Lenon.
Per aixó em sembla desencertat crear mites vivents, siguin esportius o musicals, i abomino els clubs de fans, els forofos, i els incondicionals de qualsevol personatge, conjunt o club. “A la gente no gusta que uno tenga su propia fe…..” cantava Paco Ibañez fa anys, i aquesta rebl·lia intima queda deixatada pel seguiment cec de no importa quin personatge.
En el cas de Roger Scultz, però, a aquestes refelexions n’hi afageixo una altre: la trejactòria de tota una vida dedicada a promoure la comprensió entre diferents maneres de veure la vida, o si es vol, entre maneres d’entendre una fe religiosa.
Qui pot voler matar una persona així? Qui podia voler matar al Mahatma Gandhi, a Oscar Arnulfo Romero, a Ignacio Ellcuría?. O a John Lenon, a Theo van Gogh, a Olaf Palme?
Hi ha una característica comú en totes aquestes víctimes: els van poder matar perque eren accessibles. Els assassins no van haver de superar varis cinturons concéntics de segurates amb pinganillo, corbata i ulleres fosques. Ells no tenien res a témer de la majoria de la gent, al contrari.
En canvi hi ha personatges públics (polítics sobretot) que incomoden a tothom quan es belluguen: carrers i carreteres tallades, prohibicions de circular d’acostar-se, da passar.
Sempre he pensat que una part dels morts en actes terroristes han mort en lloc de, han estat el boc expiatori dels l’assassins impossibilitats d’arribar al seu objectiu.
Tot crim és un crim, però escapolir-se deixant en mans del criminal una altra víctima és d’una cobardia que desqualifica per sí sola al seu autor.
Amb parió a la trajectoria de persones com Roger Schlultz hi ha el fet de portar amb valentia una trajectoria pública.
El seu assassí no es va haver d’emportar a ningú per davant per arribar-hi, podia ser un assassí aficionat

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Espai vital

0
Publicat el 18 d'agost de 2005

Per allò que
els arbres no ens deixen veure el bosc, podríem fer un exercici profitós
en temps de vacances per aprendre a mirar el conjunt del país on vivim.

Qualsevol pot anar
al anuari
estadístic de Catalunya 2005
i descarregar en format Excel l’apartat nº 20
(identificadors municipals). Hi ha relacionats els 949 municipis de Catalunya
amb la seva extensió, alçada sobre el nivell del mar, i població.

A partir d’aquí,
ordenant les dades segons diferents criteris, hom pot treure algunes conclusions
interessants.

  • La població del Principat és de
    6.813.000 persones
  • L’extensió dels municipis, sumada,
    totalitza 32.100 km2
  • El promitg d’extensió municipal és de
    34 Km2
  • La densitat promitg és de 212
    habitants /km2.
  • El municipi mes gran en extensió és
    Tremp: 302 km2, però amb una densitat molt inferior a la mitjana( 18,9
    hab/km2)
  • El més petit, és Puigdàlber: 0,4 km2,
    i 389 habitants, però amb una densitat molt superior a la mitjana: 972,5 hab/km2
  • El municipi més poblat és Barcelona:
    1.578.000 hab. i 100 km2 d’extensió. Per tant una de les densitats mes
    altes: 15.780 hab/km2
  • El menys poblat és Sant Jaume de
    Frontanyà: 27 habitants i 21,2 km2 d’extensió, naturalment amb una de
    les densitats mes baixes: 1,27
    hab/km2
  • El més dens és L’Hospitalet de
    Llobregat: 20.220 hab/km2 amb una extensió de tan sols 12,39 km2
  • La densitat mes baixa correspon a
    Gisclareny: 0,9 hab./km2, 33 habitants en una extensió de 36,47 km2

Si ens quedem aquí,
amb la curiositat de les xifres, no avançarem gaire. Quan es parla d’equilibri
territorial, què es vol dir?. L’equilibri l’hem d’entendre amb criteris
econòmics, polítics, o socials. Evidentment es una barreja de tots tres, però
quin és el pes que es dóna a cadascú?

Si tenim un espai
vital de 4.717 m2 per cadascú dels 6,8 milions d’habitants dels territori, i
els pisos mes o menys “normals” són de 60 a 70 m2 (no parlem ja dels de 30 m2)
no queda un ample marge perquè cedim un 90% de la nostra quota personal a
l’espai públic? Tot i així hi guanyaríem encara 400 m2, es a dir, 470 m2 per
barba, un 10% del nostre espai vital.

D’aquesta manera els ciutadans, tot i guanyant-hi, ocuparíem solament un 10% del
territori

Una altre
consideració evident és la desproporció entre la població i l’extensió dels
termes municipals

  • Hi ha 195 municipis que estan per
    sobre del promitg de 212 hab/km2, i 754 que estan per sota.
  • Hi ha 317 municipis que tenen mes de
    34 km2 d’extensió, i 632 que en tenen menys, però d’aquests 317 primers,
    22 estan per sobre de la mitjana de població. I la resta per sota.
  • Per acabar de complicar la cosa els
    municipis llindants amb cadascun
    són de les mes diverses extensions i poblacions.

En una paraula,
encara que podem trobar la població mes o menys concentrada en alguns indrets,
sobretot al llarg de la costa, i super-concentrada a Barcelona i la seva àrea,
al costat d’un terme municipal
extenssísim n’hi ha un altre de diminut.

Semblaria racional
modificar els termes municipals veïns en funció de la seva extensió i la seva
densitat de població, en alguns casos seria mes complicat que en d’altres, però
en conjunt la millora en quan a la distribució de recursos sembla evident.

Però no tots serien
flors i violes, trepitjaríem molts ulls de poll. Els politico-electorals, en
primer lloc, perquè això de la població i els districtes municipals està
íntimament lligat al repartiment del
pastis del poder, però també topariem amb els sentimentals de cadascú que es
considera sabadellenc, olotí, santperenc o vigatà, per dir-ne alguns exemples.

La cosa no és fàcil
quan es parla de la terra, ja veiem què passa a Gaza aquests dies.

Els criteris
urbanístics actuals apunten sempre a la “compactació”, diuen que és per
protegir el territori, però es fals. Els Espais naturals catalogats han passat
a ser parcs temàtics de mira i no em toquis, infestats de guies i “centres
d’interpretació” que ens separen de la natura en lloc de acostar-nos-hi. El
contacte directe, sense intermediaris amb el territori es va extingir amb el boum
del turisme de muntanya i no queda altre remei per retrobar-lo que anar a
altres països, menys desenvolupats econòmicament, que encara o han arribat a
aquest estadi.

La desconcenteració
i la redistribució dels nuclis de població sobre el territori és una manera
d’arrelar a la gent al lloc on viu i frenar l’especulació del sòl. Avui en dia,
els Ajuntaments, obligats a anar a pidolar diners en forma de subvencions a la
Generalitat i a la impresentable Diputació, tenen només una sortida per
recaptar diners: requalificar sol. A això apunten els plans urbanístics que com
una taca d’oli s’estenen per tot Catalunya.

Fer obres, ordenar
la casa i canviar el mobiliari és una cosa que se n’ha de parlar en família,
però per canviar la casa de tots, el territori, es veu que no cal
consultar-nos.

La feina
d’explicar, racionalitzar i canviar usos i mals costums, es llarga i feixuga i
no dóna vots, al contrari, d’entrada en trauria.

L’arrelat principi
d l’autonomia municipal, es sol usar en benefici propi i perjudici del municipi
veí, però qualsevol alcalde s’hi oposarà a que li toquin. Es la política
gallinàcia del anar fent.

La política de més
volada és fa lluny, lluny…Per cert, algú sap perquè serveixen les vegueries?

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Les llenties del gall-Duran

0
Publicat el 17 d'agost de 2005

És veritat, no caben dos galls en un sol galliner.

Un temps vaig criar gallines i vaig veure la necessitat de deixar un sol gall per tenir la gàbia en pau i evitar baralles.  Les mes perjudicades a la fi, eren les pròpies gallines a les que no paraven de tirar-se-les tota la trepa de les crestes testes. Les pobres bèsties, víctimes de la preeminència de gènere, ni tenien esma per fer ous; i les esquenes, despullades de plomes per els esperons del galls galifardeus, eren carn viva.

Un Nadal, a l’últim gall li va arribar l’hora, i les gallines varen recuperar una vida sense
ensurts, fins la vellesa.

Les paràboles daten com a mínim de l’època de Crist, i sempre resulten entenedores per els esperits mes simples com ara els nostres.

Si ara tingues gallines i un gall-Mas i un gall-Duran, procuraria festejar Nadal un dia de cada mes ( a la Mare-del-gall, li posaria el pinso a part)

Així un dia podríem fer pollastre a l’ast, però l’altre hauria de fer guisat, amb molt xup-xup, per amorosir la carn dura i estellosa.

El gall-Duran
em resulta un personatge tan patètic com els quiquiriquics que llencen els galls de debò per afirmar-se, no te sort aquest home.

Delfí frustrat, aprenent de Teyllerand emmascarat de Fouché, voldria ser l’Andreotti català, però l’Andreotti era molt Andreotti, (en primer lloc perquè va ser al govern en set ocasions) i perquè Itàlia no és Catalunya.

L’última facècia del personatge és Bíblica: vendre els drets de l’herència històrica per un plat d’estofat de llenties amb molta carn de concert econòmic. Però amb un diferència: l’herència no és la seva personal sinó la del país que diu representar, en canvi a l’estofat si que li fotria queixalada aquest Esaú de pa amb tomàquet.

Aquest gall-valent, el mateix que li cantava la canya una matinada parlamentària al gall-Carod, el mateix gall-despistat que se’n anava a fer turisme sense recordar-se de per on havia fetla tournée, aquesta testa patrícia, deu ser allò que en diuen una bèstia política, de set caps.

De tant en tant treu foc pels queixals, remena la cua, braola com un lleó o és de tracte exquisit com un gentilhome. Assota als seus enemics, rivals i companys de partit quan te camares i carxofes al davant; parla amb llengua bífida i viperina per desmentir la punta dreta el que ha dit la punta esquerra i, com a bon polític, mai li cau la cara per res del mon.
Si ell fos el porter de la meva escala, aprendria a sortir per la xemeneia o em despenjaria pel balcó

Jo, que pertanyo al ram de les gallines, sempre espero el Nadal amb ànsia, tan de bo que cada dia fos Nadal.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

No us oblidarem

2
Publicat el 15 d'agost de 2005

España:
Trabal, Teixidó, Gil, Panadero i Ordeig. També van jugar Bargalló, Gual i Fernández .
Entrenador Carlos Feriche

Encara que visc a la terra del hoquei, no hi sóc especialment aficionat, en tota la vida potser he vist quatre o cinc partits de competició i alguns mes de jovenils i escolars, però Osona és un dels bressols del hoquei català.
La singularitat que l’esport del hoqui sobre patins sigui residual a Espanya i a Catalunya en canvi, estigui a l’élit mundial el va convertir en ariet per mirar d’obrir la porta a les seleccions nacionals d’aquest i altres esports.
Tots sabem com va acabar la cosa a Fresno: xarop de freixe i tornada amb la cua entre cames.
Aquell embolic, sainet o vodevil, que de tot hi va haver, va donar lloc a tortuoses maniobres, intrigues, traïcions, joc brut, cop d’estic al canell i, el que és pitjor, alguns jugadors de hoquei de bona fe que van donar la cara i van comprometre públicament la seva opció per la selecció catalana els varen deixar amb el cul a l’aire. D’altres “apolítics” no han fet fàstics a l’espanyola.
Per raons contraposades no oblidarem ni als uns ni als altres.

Catalunya:
Freixes; Ivan Tibau, Cáceres, Busquets, Rodri -equip inicial-; Anguita, Josep Manel Edo, Casalí i Bagès.

Entrenador J. Camps

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

No us moriu sense pagar

0
Publicat el 12 d'agost de 2005

Abans d’ahir parlava d’accidents de circulació i n’hauré de seguir parlant sovint; tinc motius personals per fer-ho, però encara que no fos així, la insensibilitat i el fatalisme que demostra la societat en conjunt davant els morts de la carretera o dels que surten vius dels accidents, però queden tullits per sempre, em sembla que mereix dedicar una atenció especial a fer-ne l’anàlisi.

Probablement és perque per qüestió de feina he de circular molt, massa pel meu gust, que observo que els comportaments realment incívics i perillosos, els que poden provocar els accidents, no són sancionats ni perseguits. En veig i en pateixo cada dia. La majoria es podrien resumir en un menyspreu absolut d’alguns irresponsables cap als altres usuaris de la carretera, és a dir conducció perillosa o, pitjor, agresiva.

Perqué, em pregunto, aquell energúmen que se’m ha enganxat al darrera fent llums, el trobo a la propera benzinera fent el café i sembla un bitxo tranquil?

Perqué, em passa pel cap, aquells Mossos que s’entretenen multant per no dur el cinturó o tenir el carnet caducat, no van amb el meu cotxe i vestits com jo, per retirar de la circulació per una temporada al ros de mal pél que circula temeràriament amb un trailer de 40 tones?

Això, amic meu, tan sols ho sap el vent. Escolta la resposta dins el vent……

Dec ser una mica dur d’orella, perquè no sento res. Avanço doncs una teoria:
Si fossim de goma, si al xocar no hi haguessin morts ni ferits, si no importés xocar o no, perque no passa res, el codi de la circulació no variaria, ni les sancions tampoc.
No em veig en cor de demostrar matemáticament aquesta teoría, però provaré de fer-ho per reducció a l’absurd.

No portar el cinturó provoca accidents?. No, pot provocar que qui pateix un accident tingui lesions mes greus, però no pas directament l’accident.

Els provoca tenir el carnet caducat o no tenir-ne?. Tampoc, la majoria dels accidents els té gent amb carnet en vigor i en tot cas, no és la manca de carnet el que els provoca, sino conduir amb distracció o temeràriament.

La manca de la paperassa és factor de siniestralitat?. No ho veig per enlloc. Suposo que en poden donar fe els papers que normalment es recuperen intactes de la guantera dels cotxes sinistrats. Portar-los no ha servit per evitar el xoc.

Si fossim de goma i anessim sense cinturó i sense paperassa els accidents serien els mateixos, nomès que sense les consequencies de morts i ferits, però el codi de circulació i les sancions serien les mateixes, doncs si ara aquets instruments no serveixen per evitar accidents amb conseqüències gravíssimes, perqué ho haurien de suprimir si la mortaldat i l’escabeitxuna hauria dixat d’existir?

Per tant en el codi de circulació hi ha articles-bingo!, – totes les incongruències de les prohibicions amb fins recaptatoris que entre tants conductors sempre toca a un o altre -, i articles minifaldilla (o tanga) que es queden curts.

Parlar per el mobil, per exemple. Pot ser un perill de distracció, sí, però no ho és també portar un disjokey ambulant en un equip de música (?) amb una potencia sonora de mil wats que ensordeix mes que un auricular de telèfon? No tinc noticia que estigui prohibit.
I parlar amb els passatjers, sobretot si son al seient del darrera?, i beure aigua? havent d’aixecar el colze i el cap. I cosnsultar el GPS? I fumar? quan et pot caure la burilla encesa entre els camals. I portar el nen a la cadireta sense cap mes acompanyant?, i si plora o fa la rabieta, no desconcentra, no distreu?

Així doncs, perqué nomès esta prohibit parlar pel mòbil?. Simple qüestió de mercat. Hi ha més mercat.

Com es pot qualificar construir una xarxa viària ample i llisa, permetre que hi corrin vehicles de 400 cv i tencar els ulls als comportaments al volant que qualsevol conductor veu?

Els accidents són la prova de la nostra incompetència com a ciutadans, hem d’avergonyir-nos de no prendre la iniciativa per erradicar-los. La vaga de cotxes s’hauria de fer els dilluns, quan el cap de setmana hi hagessin hagut morts, es a dir, tots els dilluns.

De la part “responsable”, de la Direcció de Transit, de Governació, no n’espero res

El magnífic llibre d’Albert Sánchez Piñol “Pallassos i Monstres” ens descriu que en el Zaire de l’época de Mobutu, immers en el caos espoliador, hi quedava algún funcionari honrat a qui un delegat local va anar a veure per trobar solucions al problema de la inseguretat. I aquest, amb tota franquesa va descriure la situació: “No seria possible que algú s’enduguès la policia i l’exèrcit”?

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Fa olor d’átom

1
Publicat el 10 d'agost de 2005

“Mes nuclears i menys impostos a l’energia” diu la Patronal
Tarragonina
(Cepta)

“Mes eficiència en el consum, i energia mes cara pels malgastadors”
diria jo.

El punt de vista de les patronals sempre és el mateix:
l’intervencionisme va contra la lliure regulació del mercat. O dit d’altra
manera: qui te duros fuma puros.

Les discussions sobre l’energia sempre ens
aboquen a un gavadal de xifres i tants per cents que no condueixen enlloc.
Seguir aquest camí de discussió es parlar per parlar.

Com tot a la vida, no es pot discutir sobre
solucions sense enfocar quins són els problemes, i els problemes no son per
tothom els mateixos.


Per les patronals empresarials el problema és
com tenir energia abundant i barata, per els que no pertanyem a aquestes
patronals, encara que siguem petits o minúsculs empresaris, com jo mateix, i
per molta gent amb sensibilitat social i mediambiental el problema es el
malbaratament dels recursos.

Com diu el primer postulat de la ciència
econòmica – del que estic en total desacord – els recursos sempre seran
escassos. Partim d’una noció falsa sobre la que la majoria de civilitzacions,
la nostra en grau superlatiu, ha construït el seu model de vida: sempre es
necessita més. L’escassetat atrau com els pols oposats d’un imant i fa pujar el
preu, l’abundància genera desinterès, no es valora. Son les beceroles de la
ciència econòmica que ens fa infeliços.

Volem el que no tenim, i el que tenim no ho
valorem, seria la traducció casolana
d’aquest principi fonamental.

Podem pensar d’una altre manera? El mon es
pot veure des de un altre punt de vista?

Els que pensem que sí ens ho posen difícil,
però no per això hem de renunciar.

El mite dels recursos escassos és el coll
d’ampolla que ens ha fet entrar a la trampa d’on és tant difícil escapar-se

Si els recursos són els que són, i el planeta
Terra és el que és, perquè no amotllem el nostre comportament a les
disponibilitats que tenim? El “progrés” material potser serà menor, però ho
compensarem vivint en harmonia amb l’entorn.

Aquest principi tan elemental, base de la
ciència de la felicitat, ens l’esborren a nivell domèstic amb les targetes de
crèdit i són tants els que piquen l’ham que el noble ofici de pescador ha
esdevingut de mal nom caixabanc, els practicants de la pesca d’arrossegament de
sous captius

Tornant a la qüestió de l’energia, tothom que
tingui els ulls oberts i dos dits de front veurà que el malbaratament es
immens: des de el Discovery, o més modestament en un vol nocturn veiem ciutats
carreteres i zones industrials buides, il·luminades amb una energia inútil que
consumeix recursos que no es renoven, milions de kw son llençats en
il·luminacions sumptuàries, un altre grapat de milions s’usen en congelar i
transportar aliments a l’altra punta de món, i no pas per apaivagar cap fam que
no sigui la fam tenir de tot a tothora.

La nostra mobilitat, basada en el motor
d’explosió, és una sagnia incommensurable. Aquest giny que mou el cotxe dels
nostres somnis llença 2/3 parts de l’energia que consumeix, en forma de calor i
només 1/3 serveix per impulsar en vehicle; de la mateixa manera les centrals
tèrmiques o les de cicle combinat aprofiten per produir electricitat menys de
la meitat del poder calorífic del combustible que gasten, la resta serveix per
rescalfar encara mes l’atmosfera.

Molts processos industrials són un exemple de
malbaratament – i sé de que parlo perquè és el meu camp – quan s’evacua
l’escalfor que genera una maquinària i
seguidament s’ha d’instal·lar un sistema de calefacció. Son imbècils els
que fan això?. No, simplement surt mes barat, perquè no es obligatori fer un
balanç d’energia. Si es fes i es pagués l’energia consumida segons aquest
balanç hi hauria una revolució en el disseny de la maquinària i dels mètodes de
treball.

Tots en sortiríem beneficiats, fins i tot les
empreses que tindrien costos considerables en l’adaptació, perquè fer les coses
racionalment – i entenc per racionalment un concepte tan irracional com el
progrés no material – és
precisament adaptar les nostres
necessitats als recursos que estaran disponibles ara i sempre, és a dir als
recursos renovables.

Dit tot això, encara hi podem afegir el dispendi energètic d’un TGV (molt superior al dels trens convencioals)
que ens traslladarà en un tancar i obrir d’ulls ( i tornarem altre cop
ràpidament, es clar). Uns vols barats que ens enllaminen a anar a prendre un
cafè a Amsterdam el dissabte i tornar el dilluns pel simple fet d’aprofitar una
“ganga” sense tenir e compte que els avions gasten tones de querosè (o sigui, petroli)

El que no
paguem directament de la butxaca sembla que no ho paguem. Res mes lluny
de la realitat: els impostos sobre l’energia engreixen una roda de despesa
pública que tendeix a infinit i aquesta engreixa el pastis a repartir entre els
malgastadors d’energia. Tornem al començament i s’inicia un altre carrousel.

Tornen a sonar els tambors de guerra de les
nuclears, els alts preus que ens fan pagar per la benzina, l’aigua,
l’electricitat, les comunicacions, i l’habitatge poden (i hom malpensa que
també s’usa com a arma psicològica) induir a la gent poc avisada a veure en
l’energia nuclear la solució als alts preus de l’energia. Una enquesta, sense
cap fiabilitat, però prou intoxicadora,
xifrava en un 78% els qui veien en l’energia nuclear la solució als mals
energètics.

I ara surten els de la Patronal Cepta. No
crec que sigui casualitat. Es va preparant el terreny per la tercera onada
nuclear.

La primera fou la de Hirosima i Nagasaki, la
segona la de Txernòbil, hem tingut avisos molt a prop, a Vandellòs mateix.
Serem tant mesells de vendren’s l’herència
de la nostra civilització per un plat de kilowats?

Ja veurem si encara ens queda una mica de
seny.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Mesures dràstiques

0
Publicat el 9 d'agost de 2005

El passat cap de setmana van morir 48 persones a les carreteres de
l’Estat, una xifra una xic excessiva, pel que és corrent.

Per això ha estat mitja noticia

En aquest i altres aspectes es pot comprovar que la normalitat és
sempre un estàndard que no genera notícia i desvinculada de la gravetat del fet.
Si es supera l’estàndard es crea la notícia, i si la gent s’angoixa amb la
notícia es crea l’alarma social.

Per tant, la gravetat del fet no te res a
veure amb els mitjans que s’hi posin per evitar-lo. Els mitjans que s’hi posen són per pal·liar els efectes dels fets (costos econòmics,
desprestigi d’institucions) i no pas
els fets mateixos (els morts)

Si es jutgessin les mesures aplicades al
trànsit pels resultats obtinguts, les interpel·lacions parlamentàries
estroncarien les vacances de ses senyories
i el cap de Pere Navarro (Director General de Trànsit) substituiria al
del General Moragues, però òbviament no és ni serà així. L’ofrena dels
sacrificis humans sobre l’ara del asfalt és un ritual imprescindible per
complaure al Déu de l’Economia, convertit
en el Zeus de l’Olimp democràtic



Es pot fer alguna cosa per evitar aquestes morts?

  • Considerant que la solució proposada, i avalada pels experts, és
    sobre-sobre saturar les presons i augmentar les multes i que això només incrementa l’import de l’impost de
    successions i la demanda de sol edificable.
  • Considerant que l’increment de la venda d’automòbils és
    imprescindible per augmentar el consum intern i assolir el PIB fixat per
    Solbes
  • Considerant que els sindicats han de defensar els llocs de treball i
    mai podran recolzar una reducció del sector automobilístic.
  • Considerant que per vendre cotxes s’ha de exaltar l’ego del
    comprador i que aquest no es gastarà la pasta per anar a 100 o 120 kms per
    hora
  • Considerant que seria un risc inassumible pels Mossos perseguir
    infractors a peu de carretera i que per això ja s’han gastat un munt de
    diners en radars,
  • Considerant que els Mossos de trànsit tenen com missió principal
    aturar ciutadans que circulen correctament per si de cas els poden multar
    per alguna incorrecció en els papers o en el vehicle, i que ja estan prou
    enfeinats protegint a l’Estat (que per això són els seus cossos i forces
    de seguretat)
  • Considerant que qualsevol de nosaltres pot ser a la llista dels 48
    de la propera setmana, per causa pròpia, o per causa dels depredadors de
    l’asfalt, però també per culpa de Directors de Trànsit que,
    incomprensiblement, segueixen en el seu càrrec desprès de infinites
    setmanes sense ser capaços d’aturar les morts que es produeixen en l’espai
    de la seva responsabilitat,

Proposo unes mesures dràstiques, que encara
que algú titllarà d’absurdes, que no ho seran més que les que legions
“d’experts” ja han aplicat fina ara sense el resultat d’evitar tantes les
morts.

Es podria començar doncs per:

  • Fixar la velocitat màxima en carreteres i autopistes a 40 kms/h.
  • Allunyar la distància entre benzineres un mínim de 120 kms.
  • Fixar el preu de la benzina en funció del preu i la potència del
    cotxe.
  • Convertir les autovies i autopistes en vies romanes enllosades amb
    llambordes.
  • Incentivar la reconversió de mecànics, planxistes, i pintors de
    cotxes, en jardiners.
  • Substituir el permís de conduir per un certificat mèdic d’haver
    dormit bé, no patir estrès, i portar una vida sexual plaent.
  • Instal·lar a l’estiu, pantalles gegants de cinema a la fresca a
    totes les rotondes i a l’hivern posar-hi xiringuitos d’infusions calentes
    i parades de castanyeres.
  • Convertir el circuit de Montmeló en la pista de carreres de
    cargols mes llarga del mon.
  • Convertir els tràilers en Zeppelins i el transport fer-lo amb el Discovery
  • Incorporar a tots els productes els seus costos mediambientals,
    multiplicats per el factor “K” que determinin les entitats excursionistes
    i els naturalistes del morro fort.

Tot això només per començar.

Aturarien aquestes mesures la mortaldat?. No
ho sé, però segur que correrien menys vehicles i mes a poc a poc. Si us plau o
per força.

I de passada, salvaguardaríem la sacrosanta
llibertat de mercat.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

U2, vol nocturn

0
Publicat el 8 d'agost de 2005

L’any 1960, en plena guerra freda, un avió-espía dels Estats Units d’Amèrica, l’U-2, el de les grans ales llargues, va ser abatut sobre territori de la URSS. Aleshores els americans, com ara, estaven molt procupats per controlar qué feia l’altre gran potència, i a manca dels sitema de satel·lits actual, els U-2, volant a gran alçada, resultaven inabatibles amb l’armament de l’época. Però a aquell el van abatre i el pilot, Francis Gary Powers, va ser capturat pels russos. L’incident bélic, va tenir una continuació en el terreny polític quan Krusxov va suspendre una reunió emb el President Eisenhover per endegar una Conferencia per a la Pau.
Versions modernitzades del mateix avió encara avui estan en servei. La seva missió és espiar, fotografiar des dels límits de l’atmosfera tot allò que hi ha sobre la terra.
Quan a dalt d’un cim o dins un cotxe, en creiem lliures de les mirades de tothom, un Déu electrònic ens vigila des del cel i ho espia al germà de l’oncle Sam.
Perqué volen saber de tots nosaltres? No ho dirieu mai: ens classifiquen.
Per una cantó, els partidaris de la banda dels quatre (irlandesos) que porten el mateix nom que l’avió espia. Aquests li estalvien molta feina: tots apinyats sota els focus del Camp Nou, fins i tot no li cal ni flash per fer la foto. Si tenim en compte que han pagat de 100 euros per amunt per entrar a l’Ofici Major del Tour Vertiginòs i se n’han gastat el doble o el triple per arribar-hi, la seva fidelitat és inquestionable.
La resta de mortals encara es poden dividir entre els que no han trobat entrada i els que no l’han buscada. Als uns s’els pot classificar com a pobres de solemnitat o tontos, els altres decididament són desafectes al règim.
El régim té aquestes coses: els uns viuen a costa dels altres, i els altres contents. El fenomen dels estadis és aquest: de 4 a 22 paios trepitjen la gespa i altres vuitanta o noranta mil viuen l’experiència vicària d’aquesta singularitat, qua mai experimentaran en la seva existencia real.
L’amenaça per l’equiibri del règim prové d’aquells que mai posaran un duro perque això sigui possible.
El veritable objectiu de les fotos de l’U2 són aquests últims, tots els altres no són perillosos.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Vacances? Au, vinga…!

0
Publicat el 5 d'agost de 2005

Alguns bloquers s’acomiaden cortesment dels seus possibles lectors (me’n vaig de vacances fins el dia…). Es una costum tan introduida, – amb un punt de fer dentetes a qui ja les ha fet o no en fará – que hi ha qui es creu en l’obligació de comunicar-ho. A l’agost el païs es para oficialment.
Els vacancieros que em fan mes gràcia són els ensenyants (mestres, professors, catedratics) que es passen el juliol dissimulant que fan vacances i a l’agost s’afegeixen a la corrúa dels qui les començen mostrant aleshores el salconduït estampillat, sense vergonya. Dos mesos de vacances oficials amb quinze dies de pre-escalfament i quinze de de post-part són moltes vacances, massa al meu entendre, però es veu que ni això cura l’estrès permanent en que viu sotmés aquest gremi.

Els vacancers desconecten. De què? Dels horaris, de la mala llet dels dilluns, del bocata de 9 a 9,30, del telèfon, de la mandra de començar a treballar, de la rutina fins a portar 35 anys cotitzats pel retiro, de les bromes de l’oficina, de l’aborriment fins l’hora de plegar.
El pitjor es que a la fí, a la tornada, s’haurà de tornar a endollar exactament igual que abans de desendollar. I les piles mentals es descarreguen amb una facilitat….

Fer vacances un cop l’any és una salvatjada, com menjar un cop al mes. Els ritmes es trenquen, això está bé, però un cop trencats s’han de tornar a afegir perl mateix lloc, i no hi ha pega prou resistent per unir altre cop monotonía amb monotonía.
Una vaga de vacances seria un petit pas per un home, un gran pas per l’humanitat. Sense l’esparança de les vacances, treballariem?

Probablement les enquestes donarien una resposta en un sentit a aquesta pregunta, però també en el sentit contrari. Les enquestes no serveixen per res, s’ha de probar.

Qui fa vacances és qui te un treball reglat, qui no, no en fa. Per exemple, els saltamerges, els netejavidres dame-algo, els desvagats, els pòtols, els asfaltadors i putes de carretera (amb el meu homenatge a aquestes feines tan sacrificades), Deu i el diable.

Jo no fare vacances, me’n aniré uns dies. On? No ho sé, però m’en aniré. Quan? Quan pugui.
I això no són vacances? No, és una feina com una altre.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Dos Caps d’Estat

0
Publicat el 2 d'agost de 2005

Per diferents raons, dues noticies sobre Caps d’Estat m’han cridat l’atenció

1) El Cap de l’Estat del Vaticà, Benet XVIè, en una nota oficial, respon al Ministeri d’Exteriors israelià que l’acusava de no condemnar un atemptat palestí i li diu que "no sempre és possible emetre un comunicat públic de condemna cada vegada que hi ha un atac contra Israel, entre altres motius perquè els atemptats contra Israel a vegades van seguits de reaccions israelianes que no sempre són compatibles amb la legislació internacional" i acabava de reblar el clau "d’aquesta manera es converteix en impossible condemnar el primer i deixar passar el segon en silenci".
Aquesta no és simplement una opinió, ni la doctrina del Papa de Roma, és la resposta oficial d’un Cap d’Estat. Algún altre Cap d’Estat ha posat sobre la taula la responsablitat homicida dels assassinats fets en nom de la seguretat de l’Estat?. Que jo sàpiga no, per allò de la cua de palla.
Barretada doncs per Benet XVIè

2) S’ha mort el rei Fahd, cap d’Estat de l’Arabia Saudí. El rei Fahd era un dels homes mes rics de la terra, disposava d’una fortuna personal avaluada en vint-i-dos mil milions de dolars, s’havia construït a Marbella un reguitzell de palaus i mesquites per anar a passar uns dies quan li plaguès, – i li plaïa molt de tant en tant -, però quan li venia el caprici s’hi trsalladava amb una cohort de tres mil funcionaris, servents, parents, amics, esposes i concubines, i els marbellís el veien arribar com maná que cau del cel perquè abocava a mans foradades milions diaris en les foteses mes refotudes del refotiment mundà. Generòs, regalava diners en sous, estipendis i lliberalitats i el poble beneficiat l’estimava a no dir sobretot pels seus petrodòlars. Les Mil i una Nits es feien presents a cada passa seva.
 Però s’ha mort.

Com es mort qualsevol mort de fam amb la panxa inflada, exactament igual.
 Es davant d’aquests cassos que penso que, si les vides de tots estan en mans de Déu, Allhà, Javhè, aquets són justos. Si no, la Justícia és immanent al ésser.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Madre no hay mas que una, Manoli.

0

L’enrabiada que sembla que va tenir doña Manuela per la qüestió dels drets o no drets històrics que ha de recollir o no l’Estatut, pot ser el paradigma del pensament d’aquells altres catalans d’origen o de formalitat a qui no es pot aplicar el qualifiicatiu de catalans de la mateixa manera que s’aplica als espanyols o francesos el d’espanyol o francés. Catalonia is different. Les complicacions ens venen de les lleialtats, no pas del que sentim, sinò del que som.

La de Madre, aquesta dona manifassera, vicepresidenta del seu grup parlamentari, afeccionada al dramatisme marujil, que vist el protagonisme que desplega, fa poc favor als afectatats de fibromiàlgia severa, se li han remogut les essències. Liderar els drets dels espanyols que viuen a Catalunya, a seguir essent el fills de l’amo, potser mai havia estat tan dur.
Reconec qué és mes fàcil per un camerunés o un marroqui ser tan català com jo mateix, que no pas per un espanyol. I no pas per culpa o mérit seu, sinò perque el seu país d’origen no te ambicions territorials envers el nostre, mentre que no és així en el cas d’un espanyol, ja que encara que sigui nascut aquí, hi haurá un moment en que haurá de triar entre dues lleialtats.
Hi ha qui ja ha triat categóricament en un sentit o en un altre, però encara n’hi a molts, sobretots polítics i persones públiques, que juguen a dues baralles i que pregunten desafiadorament qui dóna les patents de catalanitat. Doncs bé, la patent se l’expedeix cadascú, però el visat li posa els fets.
Per tant, no tinc res en contra de qui ve de fora a guanyar-se aquí honradament la vida i no preten ni vol ser catalá ni anti-catalá sino camerunés, marroqui o italià. Perquè el mon és un i aquesta terra en forma part.
El problema está amb els quintacolumnistes que per circumstàncies històriques nomès poden ser espanyols aquí, i francesos a l’altra banda dels Pirineus.
D’aquests, per a manca de coratge o menfotisme de tots els catalans, n’hi ha una bona pila instal·lats els escons parlamentaris del costat del zoològic, i es normal que, amparats per una massa crítica concentrada al voltant del reactor nuclear barceloní, desencadenin una reacció descontrolada per por a un accident nuclear espanyol greu.
La Manuela, el Celestino, i d’altres com ells, sembla que s’han posat particularment nerviosos; tenen el passi de ser nuclearment espanyols. Voldrien donar-nos un collar cómode i una corda llarga, i és d’agraïr aquest datall que no varen tenir amb nosaltres els franquistes durant quaranta anys.
Però ni hi ha dogals cómodes ni corretjes prou llargues de la mateixa manera que no existeix un bon esclavatge ni un bon apartheid.
Tot això encara ho puc entendre, perque em poso a l’altre costat i ho miro des de el punt de vista de l’adversari. Ni a extrangers ni a espanyols s’els pot retreure no voler ser catalans
Però, “si madre no hay mas que una”, els “catalans” que preconitzen l'”anchluss”, de noms molt nostrats i biografies petainianes, per aquests, potser haurà arriibat l’hora, l’hora del coratge o l’hora dels traidors, perquè solament ells poden ser-ne.
No es tracta de nacionalismes, es tracta de ser o no ser.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari