Aquí
s’hi poden trobar les adreces electròniques personals dels membres del Govern
de la Generalitat. Hi condueix un
enllaç anterior amb l’engrescadora promesa de “El Govern t’escolta”. Caray!, em
sento tan honorat….
No sé si ho fa com un confessor, en secret, i
encara t’imposarà una dura penitència, o com el cap a qui es va a demanar
augment de sou i et promet que “ja ho estudiarem”. Potser t’escolti com en
l’intimitat desinhibida que dóna un excés etílic, i allò escoltat demà serà
oblidat, o amb la predisposició a sentir declaracions d’amor, apassionades,
ardents, i amb juraments de fidelitat eterna….fins que arriba la rossa del
bar.
En tot cas no se sap si no es prova i he
decidit provar-ho.
Fa uns dies la Consellera Tura ens demanava
col·laboració a l’hora de denunciar als conductors negligents. Tal invitació
crec que mereix una resposta, i així li ho he fet saber a través del seu correu
personal.
Veurem si fa alguna cosa mes que escoltar.
A continuació adjunto, com
a carta oberta, les meves reflexions a la consellera.
Honorable Consellera d’Interior
Sra. Montserrat Tura i Camafreita
Senyora:
Recullo una petició
seva de la que la premsa s’ha fet ressò últimament: que els ciutadans denunciïn
als conductors negligents.
És una idea que, jo
personalment, he posat en practica diverses vegades anant a una caserna dels
Mossos o trucant-los des de alguna gasolinera.
El
resultat no pot ser mes decebedor: de poc o res serveix la denúncia sense
aportar proves fefaents, ja que nosaltres – i vostè senyora Consellera – no som
agents de l’autoritat i no tenim presumpció de veracitat, per tant, tan val la
paraula nostre – o la seva – com la del denunciat.
En totes les ocasions que ho
he plantejat, el Mossos consultats s’han mostrat del tot escèptics de que
valgués la pena l’esforç.
En la seguretat que vostè no
ignora tot això, em pregunto a què ve la seva petició pública. Quina
recompensa, ni que sigui moral, tindran aquells herois, ciutadans exemplars,
que escometin la dura tasca de omplir papers, signar i acudir a les cites que
els enviïn els agents judicials, total per quedar tants a tants, arxivar el cas
i buscar-se algun o altre problema mes o menys greu.
No li amagaré pas que trobo
les seves mesures sobre prevenció d’accidents de trànsit completament
desencertades, demagògiques i encaminades únicament treure profit econòmic de
les multes: així ho demostren els resultats: una escalada d’accidents i
morts.
Si com sap molt bé, el 6%
del parc automobilístic -els trànsit pesat – està implicat en el 24% dels
accidents amb víctimes, com és que no se l’ha sentida mai denunciant-ho
públicament com ho fa amb els conductors en general?
Si quasi ningú respecta els
límits de velocitat, si es practica una conducció agressiva, si les infraccions
mes greus no són denunciades per falta d’un desplegament que enxampi “in
fraganti” als potencials homicides, vol que els ciutadans ens impliquem en
denunciar els comportaments antisocials a la carretera?
Molt bé, doncs d’acord. Li
ofereixo el meu cotxe perquè hi munti una cámara de vídeo o de fotos,
precintada, homologada, impossible de manipular, amb la que pugui aportar
proves legalment acceptables del que veig cada dia. També acceptaré que em
rotuli a banda i banda del vehicle una advertència tal com “Vehicle
col·laborador anti-infraccions” o quelcom per l’estil. Només li demanaré a
canvi una extensió de l’assegurança que
em cobreixi de possibles bretolades.
Pot recollir aquesta idea
-de la que renuncio al copyright- per impulsar la col·laboració ciutadana, però
pensi que si a pesar de tot no obté la col·laboració popular, és que s’han
equivocat amb les lleis de trànsit, i és millor canviar les lleis que fer el
ridícul de que ningú les compleixi, com passa ara.
Senyora, no sóc tan il·lús
com per creure que em farà cas. Hi ha massa interessos pel mig que ni vostè ni
ningú s’atreveix a tocar: els dels transportistes, els dels fabricants de
cotxes, els de les petroleres, els de les concessionàries d’autopistes, els de
les constructores i enginyeries d’obres de vialitat, els dels fabricants de
senyalitzacions, els dels organitzadors de carreres i rallis, els de la premsa del motor, els dels
municipis turístics, i molts d’altres que farien interminable una llista
exhaustiva.
Per acabar “nomès” li demano
que acabi amb els accidents i els morts a la carretera. No cal que ho anunciï
als quatre vents, no cal que faci rodes de premsa anunciant mesures de xoc, no.
Faci-ho, i faci-ho fàcil: posi mesures anti-xoc. Si 120 Km/h és massa, baixi a
100, 80,60,40,20 o allò que faci falta. Posi Mossos a controlar cada 100
metres, en fi, no ho sé, jo m’ho puc permetre de no saber-ho, però vostè no,
Sra. Consellera.
Tant aquesta carta com
l’oferiment que li he fet, son el reflex d’una preocupació ben real, d’una
constatació diària de que, a la vista de com esta (des)organitzat el trànsit,
els accident potser encara són pocs.
La tasca no és senzilla,
però li toca a vostè portar la iniciativa, segur que hi col·laborarem si veiem
que de veritat s’hi vol posar.
Rebi una educada salutació.
Josep Selva