Haikus

La força del silenci

La desfeta que pot suposar la decisió d’ERC

Publicat el 25 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

“L’única manera que té ERC de netejar la seva imatge i reparar, una mica, tot el mal que ha fet és NO investint Illa. Si tira pel dret i investeix al del 155 passarà a ser un partit residual.

La lluita per la llibertat del país, que van encapçalar Macià i Companys deixant-hi la vida, el fulminaran al no-res.

Poca broma, la desfeta que pot suposar la decisió d’ERC.”

(VIQUI, republicat per Elsa Ventura Romero, 25-7-2024)

 

Cal caure tant baix per prendre consciència del molt mal que es pot arribar a fer, per després reaccionar i  aixecar-se?:

 

Morta la gralla.

Les ales putrefactes,

llavors de vida.

 

 

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

Quan el repòs arriba…

Publicat el 23 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

“I per això quan el repòs

arriba

i la son dins les venes se m’esmuny

i quan la nit de la paraula em priva

i tot el que viu sembla que sigui lluny.

Voldria recollir dintre dels braços

com un pom de voles els moments,

les rialles, els plors, els crits i els passos

que foren llum voltant els pensaments.”

(Josep M. de Sagarra)

La mort. Sentiment que expresso amb aquest haiku:

 

Salt de la carpa.

El cercle de la lluna.

L’aigua tremola.

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

Tornar de l’exili per acabar la feina..

Publicat el 16 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

“Molts ens vam mirar les escenes d’ahir amb una certa apatia, conscients del miratge. Bo i que la idea sigui simular que tornar de l’exili és una victòria col·lectiva, és fàcil intuir que el retorn és producte d’una redirecció política i ideològica del moviment independentista des dels partits.

Una redirecció que ha de servir per anar abonant el terreny perquè pactar amb els espanyols sembli un estadi més de la lluita independentista, i no una contradicció covarda.” (Montserrat Dameson, 13-7-2024, nacional.cat)

“Hem vingut aquí per acabar la feina que vam deixar a mitges.” (Marta Rovira, secretària general D’ERC, al tornar de l’exili  a  Catalunya)

 

Tot xano-xano.

Filera formiguera

vers la despensa.

 

 

 

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

Associació Cedre

Publicat el 13 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

CEDRE és una associació sense ànim de lucre, declarada d’utilitat pública per la Generalitat de Catalunya, nascuda  l’estiu de l’any 2000, fruit de la iniciativa d’un grup de persones voluntàries i de les iniciatives promogudes dels Caputxins de Sarrià, en el marc de l’acció solidària i social en el tercer i quart món.

TESTIMONIS

Com deia l’escriptor Josep Maria Espinàs a Viure amb les petites coses, “hi ha uns petits no-res que poden animar-nos en el pas del temps. Un somriure oportú, un passeig compartit, una paraula amable, la invitació a un cafè, una abraçada discreta però reconfortant. Al capdavall, la vida és un teixit de gestos i de discretes complicitats. Res transcendental. Una paraula amiga, un instant inesperat de calidesa.” D’això tracta aquest voluntariat. De compartir temps, històries de vida, créixer com a persona i valorar els petits riens [petites coses] de la vida. (Angi)

 

El conillet orfe.

Al palmell de la mà

acaronat.

 

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

La mentida política: Anàlisi d’una pràctica deshonesta

Publicat el 8 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

Al llarg de la història de la política, ha estat present la mentida. Amb aquesta pràctica poc honesta l’objectiu és enganyar a la població, o una part d’aquesta, per obtenir diferents resultats, com pot ser guanyar les eleccions, crear una tendència negativa sobre un partit o sobre una idea, o dissuadir a la població d’un determinat aspecte.

El perquè de les mentides polítiques. Ja des d’obres clàssiques com El Príncep de Maquiavel s’exploren qualitats que ha de tenir un polític. Aquest, per tal d’adquirir o conservar el poder havia de saber “simular, fingir i enganyar”. Fins i tot, el mateix Napoleó atribuïa el concepte de veritat a “allò que es creu de tot cor i amb tota l’ànima”, contrari als pensaments que sorgeixen de la racionalitat.

Encara que tota la població sàpiga que no és una bona pràctica, aquests discursos irreals, basats en l’emoció, segueixen succeint en l’actualitat. Per què en una societat tan globalitzada i evolucionada en l’àmbit de la comunicació segueix passant això i se segueixen permetent aquestes pràctiques?

Alberto Pena, professor d’Història de la Propaganda a la Universitat de Vigo, explica aquest fet a un article a la web TheConversation. Una de les causes que atribueix el catedràtic a aquesta situació és que el discurs d’alguns líders polítics s’ha vist contagiat per el fort corrent populista que recorre el món després de la crisi de 2008, “ara aguditzada per les conseqüències de la revolució digital i els efectes de la pandèmia”.

Pena també explica que “la mentida i les fake news cotitzen a l’alça perquè l’ambient polític populista, el model acrític de consum, al costat de la viralització emotiva i sensacionalista a través de les xarxes dibitals, potencien dinàmiques irracionals i viscerals en el debat polític”. Això explicat per Pena, juntament amb una tendència de polarització política, la qual provoca que la deslegitimació de la part contrària estigui a l’ordre del dia, afavoreixen que aquest discurs polític segueixi funcionant.

Francisco Collado, professor de Ciència Política  a la Universitat de Màlaga  […] afirma que “existeix una justificació filosòfica i moral de l’ús de la mentida en la política que pot variar en la seva justificació, però que es contínua en totes les èpoques conegudes. Aquestes diverses justificacions són presents en les ments dels governants actualment”. […] Tots aquests elements conformen una situació adequada perquè se segueixin produint aquestes mentides a la política actualment.

Tolerància passiva ciutadana. Pena també reflexiona sobre la inactivitat de la ciutadania davant de les mentides dels polítics. Considera que, al viure amb una “ràpida obsolescència dels missatges en un flux massiu d’informació, mentides i propaganda, consumits compulsiva i irreflexivament” aconsegueix mantenir a la població sense esperit crític.

El fet que tot aixó hagi succeït a través dels dispositius digitals, sembla haver ajudat a consolidar aquesta actitud de “despreniment, de desmemòria o de passiva tolerància ciutadana” cap a la falta d’honestedat per part dels polítics.

Finalment, el judici sobre si allò que ha dit un polític és veritat o mentida queda en mans dels electors. Segons Collado, si els electors consideren que es va mentir, es tractarà d’una mentida il·legítima que podria suposar el final de la vida pública d’un polític. Tot i que polítics poden mentir, és la ciutadania la que té la possibilitat de castigar-los electoralment si se sent enganyada o defraudada.

Des d’altres estaments de la societat es demana un major control cap a la classe política per tal que, encara que no sempre diguin la veritat, s’esforcin  per complir les promeses del seu programa electoral i garantir certa versemblança entre les paraules i les accions que porten a terme.

(Tomàs Barril i Carlos Cayuela, El 9 nou.cat, 23-5-2021)

 

El bou mastega

el fum de les muntanyes.

En forma part.

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

Serpentejar

Publicat el 6 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

SERPENTEJAR

“Definició: Moure’s o estendre’s seguint una línia sinuosa, formant meandres, tortes, ziga-zagues.

Etimologia: De serpent, del llatí serpens, -ntis, […] ‘arrossegar-se, reptar’, aplicat com adjectiu del substantiu anguis, ‘serp’, i usat després tot sol com a substitut seu segurament a causa d’un tabú de llenguatge.

Usos: En un altre dels aforismes d’inspiracio estoica, Kafka afirma: “No cal que surtis de casa. Queda’t vora la teva taula i escolta. O ni tan sols escoltis, limitat a esperar. Ni tan sols esperis, resta senzillament callat i sol. El món t’oferirà per ser desemmascarat, no ho pot evitar; extasiat, serpentejarà davant teu”.

Serpentejar. Són les formes més secretes, més substancials d’aquest moviment sinuós allò que s’insinua, que es destil·la en les notes  de Kafka a Zürau.”

(RODAMOTS, Cada dia un mot)

La serp té un significat espiritual. Ens invita a la renovació, un canvi que aviat es realitzarà i potser ni te n’has adonat. En algunes cultures, trobar una pell de serp i guardar-la a casa es considera un símbol de protecció espiritual. Hi ha la creença que la serp té la capacitat de renovar-se a si mateixa al desprendre’s la seva pell, cosa que simbolitza la capacitat de renovació i transformació en la vida dels que porten la pell amb ells.

 

Serpents i vent

ondulen el lleu rastre

sobre les dunes.

 

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari

Viure al carrer amb animals de companyia

Publicat el 2 de juliol de 2024 per lluisroig-haikus

“Són moltes les persones que viuen o han viscut al carrer amb un gos o un gat. Els animals de companyia les ajuden a afrontar la solitud, a treballar hàbits, i posen la seva capacitat de ser responsables i tenir cura d’un altre.”

“Vaig trobar la gossa just quan vaig començar a viure al carrer, després d’un any vivint a Barcelona. La Coffe estava en una capsa de cartró a l’estació del Nord. Era molt petita, tenia dos mesos; havia de portar-la en una motxilla perquè no tenia vacuna. Ha crescut amb mi i m’ha ajudat molt. M’ha reactivat les emocions. No estic mai sol, tinc la responsabilitat de fer alguna cosa perquè depèn de mi… Tenir un animal reactiva la part sana del cor”. El que parla és el Giorggio, que ha visvut més  de quatre anys al carrer. Ara, viu en un pis gestionat per Arrels amb la Coffe. (Arrels Fundació, 9-11-2021)

 

La fulla seca

gronxolant-se suplica

un lloc on caure.

 

Fulla caiguda,

amb bon acolliment

al si de l’ombra.

Publicat dins de Haibun | Deixa un comentari