Rosca amb all

O follem tots o punxem la nina

072: Post d’autor bolet

Deixa un comentari
    Conste en acta que no sóc massa partidari d’escriure apunts caducifolis (potser per això no escric massa sovint), però com ací al costat posa que l’agenda som tots, sí que serà menester recomanar-vos un parell de xous ara que podeu apuntar-vos-els i no en acabant, quan ja serà massa tard potser inclús per a fer-vos-en recompte. Dit això, febrer es presenta interessantet quant a esdeveniments musicals, especialment per a historiadors i cantãores d’albães en l’exili català: la quarta edició del Tastautors de Cardedeu del Baix Montseny inclou els Arthur Caravan d’Alcoi junt amb el palmallorquí Joan Miquel Oliver en la sessió de cloenda, ambdós els únics noms de fora del Principat (el rossellonés Pere Figueres i la lleidatana Meritxell Gener inclosos, per tant) d’un programa variejadet sense eixir-se’n del cant d’autor (!) que, de més a més, incloïa saraus tan prometedors com el de Miquel Pujador i l’esmentat Figueres (encara que, al remat, pareix que no va poder ser)… i un cartell que fa ús d’una gama de colors càlids que els resultaran familiars als lectors d’esta casa de putes sens ama.

    Nosaltres, els valencians, també estarem ben servits: una setmana després del triomf anunciat dels arthurcaravans allà dalt (recordeu on ho vau llegir primer), ací a l’Alcúdia tornarem a rebre les hosts del Tourbolet després de l’èxit de l’edició de fa dos anys: el primer concert del festival itinerant alternatiu per excel·lència (alternatiu inclús a allò que se suposa oficialment alternatiu) tindrà lloc este dissabte dia 16 després de sopar, amb l’arribada de Bakanal, i Rapsodes, l’agermanament dels Aürt i els Rosa-Luxemburg i la reaparició dels fusterians d’Inòpia, els meus preferits (per proximitat fluvial, clar)! Els Home Fòssil al final s’han caigut de la convocatòria per circumstàncies laborals, amb la qual cosa el cartell passarà a la història com a allò que mai no va poder ser:

Tourbolet 2008

    Ara, potser del cartell la línia més sorprenent per al meu veïnat siga la que resa «Toni de l’Hostal presentarà a»…

Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 4 de febrer de 2008 per blocjaumei

071: Jo també vull un rei en Jaume

Deixa un comentari

En pervertint la proposta de Vicent Pardal, m’estime més editar-vos el naixement de l’infant Jaumet novel·lat pel seu biògraf suecà (Furió, no; l’altre) i il·lustrat per una senyera que simbolitza el context montpellerí on va nàixer:

«La natura, per temps comptat, va acomplir el seu fet i la reina posà al món un infant que va ser bell i graciós; i aquells bons hòmens i dones, amb aquells notaris de la ciutat de Montpeller, van garantir i signar -perquè ho sabien- que la reina aquell infant l’havia tingut del rei i que fill de rei es podia dir. Li posaren de nom Jaume i, més avant, quan va ser rei en compte de son pare, li digueren “el Primer” perquè va ser el millor príncep del món en armes i cavalleries, que el dit infant en Jaume va créixer i millorar en un dia més que un altre no faria en quatre i es va fer el més bell home del món; que ell era major que els altres hòmens més d’un pam i era molt ben format i complit de tots els membres; tenia molt gran la cara, vermella i flamenca, el nas llarg i ben recte; i gran boca, ben feta, grans dents belles i blanques, que semblaven perles; els ulls de colors mesclats i bells cabells rossos semblants a fil d’or; tenia grans espatles i llarg cos, i prim; els braços grossos i ben fets, belles mans i llargs dits; les cuixes grosses i les cames llargues i rectes i grosses a mesura, els peus llargs i ben fets. Va ser molt ardit i bo d’armes, fort i valent, generós i agradable a tota gent, i molt misericordiós. Posà tot el seu cor i tota la seua voluntat a guerrejar amb els seus enemics i va regnar molt de temps, amb gran prosperitat.»

«Podeu, doncs, imaginar l’alegria dels seus pobles quan va nàixer el que
seria tan bon senyor. La reina, sa mare, no va voler triar-li un nom ni
que li’n triàs ningú que fos humà. Va posar en dotze ciris igualment
llargs els noms dels dotze apòstols de Crist i els va encendre tots
alhora: quan tots ja s’havien apagat, al ciri de sant Jaume encara
quedaven tres dits de cera per cremar, i la reina i els barons van
pensar-se que aquell nom volia Déu posar-li a aquell infant. Les gents del rei d’Aragó van celebrar el naixement amb grans festes de jocs i lluminàries per viles i castells. Mentre tots feien la festa, alguns pocs estaven trists perquè els hòmens no són mai d’un mateix cor i els seus desitjos són molt diversos. El rei Pere tenia parents que s’alegraven pensant que ell podia morir sense fills i, així, tota la terra quedaria per a ells. Aquests barons envejosos pensaren de matar-li l’hereu i, quan dormia en el seu bressol, hòmens pagats per ells, per un forat que feren en la teulada, li llançaren una gran pedra. El bressol es va trencar del colp, però el xic no va patir cap mal. A tots va semblar un molt gran miracle.»

Víctor de Cofrents, Cròniques d’un rei: el príncep (Tabarca, 1992)

P.S: i això, que jo també vull un rei en Jaume… o, més concretament, un J@ume 1er; a vore si algun historiador o historietista, politòleg o sequier, s’anima a esciure un dels articles més solicitats en l’enciclopèdia de riure.
Aquesta entrada s'ha publicat en Enciclopedisme wiki; el 2 de febrer de 2008 per blocjaumei

070: De Torrent i granerer

Deixa un comentari
L’altre dia vaig tindre l’honor (i el gust!) de telonejar el Pau Abãejos i la seua Laura furtiva al Casino de Torrent, amb la qual cosa ja els he tornat un dels dos teloneigs que els devia després de sengles actuacions conjuntes l’any passat a Canals i a Castelló de Fabra… i això sense comptar un parell d’aparicions marianes, amb les quals jo no tinguí res a vore (quede clar, per tant, a efectes de ressenya)! El Casino susdit, malgrat el seu nom no és tal, sinó un «ateneu cultural»; o siga, una espècie de Casal J@ume Faller local i no afiliat (no, almenys, oficialment) a l’Acció Catòlica del Pasqual Valerià, encara que la festege o combregue amb alguna de les seues col·lectes parroquials, com era el cas: la captació d’almoina revolucionària destinada a pagar la recepta que els (ens) ha impost la Generalíssima per allò dels repetidors. Com podíeu vore en el cartell que va alçar l’Àngel Canet (beat de Benicolet), l’acte l’organitzava l’esmentat Casino junt amb tots els del Safranar (els dos!), el Casal Catarrogí, els Maulets de l’Horta… i els Botiflers del Vedat?

I a quin sant vos ho dic ara, tan tard, una setmana després de que l’Alabajos ja vos haja fet l’explicació de la falla en el seu bloq? A banda que ens havíem comboiat de fer-ho els dos i que cada u posara la foto de l’altre (cortesia del fotògraf de les estrelles), també ho faig per deixar constància d’un parell de coses que voldria haver dit en aquell xou… i que se’m va oblidar amollar-les: com, per exemple, que l’Alcúdia i Torrent estan agermanats. I no ho dic només per l’estranya parella (artística, eh?) que formem l’amic Alabajos i jo, que ja ens volen llogar conjuntament per a fer recitals. No; ho dic pel fet que, segons conta la llegenda, nosaltres (els alcudians!) vam ser el tercer poble en sol·licitar el topònim original valencià en compte de l’impopular Alcudia de Carlet, immediatament darrere de Torrente (i no vulgueu saber quin va ser el primer poble, a instàncies del cabut de Ferrer i Pastor!), però em sona que això ja ho vaig escriure en un altre lloc…

Dos fills pâ una mare cega

I mira que això de Torrente («xe, com la penícula!») sí que els ho vaig amollar, però no m’en recordí de l’anècdota dels topònims, d’ença la qual pareix que ací ho fem tot a imitació dels torrentins: des del redisseny de l’escut del poble al cotxe del pregoner. I cert que en un altre post ja vaig deixar caure una referència a l’accident del trenet, així que vos enllace i ho llegiu de quan l’assumpte estava calent. Bé, i encara ho està, que com bé ho explica el compare Alabajos (i Ferrer per part de mare), el Molt Deshonrat encara no ha volgut atendre, mas que siga amb la falsedat que el caracteritza, als vincles de les víctimes de l’accident.

Potser siga perquè en vore’s en una situació com eixa davant els afectats li siga impossible de falsejar alguna veritat…

Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 31 de gener de 2008 per blocjaumei

069: Cossiolèctric

Deixa un comentari
Com vaig dir fa un parell d’entrades, enguany no ho tenia clar per proclamar un disc de l’any, com he fet fins ara amb el Vinga va!! o el Si em pose a cantar cançons; o, potser no ho tenia tan fàcil, vista la qualitat dels dos finalistes entre els quals podria haver-se establert un hipotètic desempat: l’A kabotaes (sic) dels Ovidi Twins (altrament dits Ovidi Twingos) i l’1.0 (altrament dit cossiolèctric) dels Orxata Sound System (altrament dits Elèctric Light Orxata), la portada (bona?) del qual podeu vore ací a mà esquerra. I mira que el disc del Vetero, del qual també vaig parlar de raspallada en un altre escrit, seria un candidat meritori… si no fóra perquè no l’he pogut escoltar, que el tio és més agarrat que un xotis i no me’l va voler regalar! Total, que el disc del 2007 és…

…eixe, el primer dels Orxata Sound System: orxata sound system 1.0, o 1.0 a seques… o com collons es diga, que amb esta gent no hi ha manera d’aclarir-se! I la cosa té botons, perquè els orxatistes van oferir una pàgina sencera del seu web configurable per a que l’afició («la família», que diuen elles) proposara noms per a batejar la cosa; cal dir que açò és un dels alicients pels quals mire que el disc en qüestió és allò més original de l’any: la interactivitat (o com vulgueu dir-li), la possibilitat de participació i la major o menor implicació dels destinataris.

En viu al Molinar

La primera -i innovadora- proposició del grup va ser que els ajudàrem a modificar les lletres de les cançons: dit i fet, servidor va ser un dels pocs (el primer i el més prolífic, tot s’ha de dir) que es va atrevir a negociar els texts de les cançons, un divertiment que sempre m’ha agradat. Cal dir també que, a banda les correccions més o manco roscanes, ni jo mateix em vaig arribar a implicar tant com per a modificar el sentit o aportar noves imatges a uns versos que, per una altra banda, com el mateix Biano indicava, ja estaven massa viciats per vora cinc anys de trajectòria.

Live al Molinar

Damunt, la faena era quasi purament literària ja que només podies treballar sobre la lletra escrita i no sobre cap de música que et puguera inspirar més estrofes; en el meu cas, a més, malgrat haver-los escoltat una volta en directe (fatal, per cert) el dia de la Pilarica del 2005 -des del camionet del COM!- i haver-me descarregat en l’època la seua maqueteta (per la curiositat d’aquella versió d’Ovidi), no tenia ni idea de com aniria la música sobre aquelles paraules ni vaig gosar intuir-ho.

El públic del Molinar

Al remat, pareix que els interessats es van passar pel forro la major part dels suggeriments aliens (no m’estranya, vist el percal) i, al meu parer, no van modificar més que quatre o cinc detallets per propostes insuperables; quant a l’assumpte del nom, encara que la participació va ser més notable per la proximitat d’un premi, la falta d’originalitat li era inversament proporcionalitat i, com passaria amb les lletres, cap de les propostes va obtindre el recolzament unànim de la banda (si exceptuem el fals domini .orx que va proposar Paket i que, aparentment, ha aconseguit arribar fins la portada).

Algemesí, abril del 2007

Per a més INRI, els OSS (altrament abreviats ELO) van decidir revisionar tota la seua trajectòria, que llavors es trobava en la versió 3.0, revisitar tota la nomenclatura i rebatejar les diferents etapes com a 0.1, 0.5 i 1.0 abans de prendre’s un curs sabàtic forçós, motivat per l’exili eràsmic d’uns quants dels seus components (i, especialment, per l’absència de les xiquetes); la presentació del disc es va haver d’ajornar fins després de l’estiu i va tindre lloc, finalment, el dia de la Pilarica de 2007, en una festa privada (que no privativa) al Loco amb la col·laboració dels Ovidi Twins, Ix, DJ Chola… i un servidor en el difícil paper de mantenidor de l’acte (i presentador de la rifa!).

Orxata, Sound i Sýstem

Per cert, que en aquella nit del 12 d’octubre proppassat em vaig retrobar amb un fum de figures (mundials i no), entre les quals un il·lustre exiliat bevedor d’absenta (altrament dita ausenta) que anava tan bufat que trobava obscurs significats filosòfics en les lletres dels Orxata (ja ho va dir el tio Pep Albinyana, que la beguda és molt lletja…); però bé, en parlant del disc en qüestió, mire que el contingut del compacte és poc més o manco el repertori que han oferit durant estos quatre anys o des de l’última maqueta, on ja apareixien algunes de les cançons més antigues com s’obrin les portes, ni marques ni pamflets, semidéus o exèrcit d’escèptics junt amb el concepte de mascletà com a pròleg instrumental. En esta nova versió introductòria, per cert, té lloc la col·laboració més especial del disc: Marc la Iguana Contestana Sempere va baixar aposta des de l’exili okupa per a gravar tres o quatre Vinga va!! a proposta del Biano, que volia convertir-ho en una espècie de crit de guerra…

A tot això, també té mèrit que l’apartat de col·laboracions (més o menys il·lustres) s’haja reservat a la ja esmentada i a un parell més d’amistats com són el murero Marcos Úbeda a les vares o el sabadellenc -d’ascendència socarrada (i residència vascongada)!- Carles Belda a les tecles i hagen prescindit de les col·laboracions canòniques de moda; no debades, amb quatre vocalistes en nòmina ja abasten tot l’espectre vocal que va de la dolçor de la Neuetes a la fúria del gran Drut i que té en les altres dos xiquetes -Carla i Vio- la coral assegurada. Ah, i sense a contar l’agitació en l’ombra del Biano (com diria m’awelo Toni, «ai, flamenco!»), els pistons del Natxo… i el jazz del Jau, directe al budell! Post-bacalao, li diuen; pos bacalao… y que nos quiten lo bailão!

Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 6 de gener de 2008 per blocjaumei

068: Ceci n’est pas una innocentâ

Deixa un comentari
Xe, no, que açò no és cap innocentada! Encara que, com el Pau Alabajos se m’ha avançat (gràcies, col·lega!) i a hora horada s’han caigut un parell de noms del cartell, ara vos pareixerà això, però bé: qui vulga, que vinga; i qui no, que se’n vaja a l’Infern! I ara, l’explicació de la falla: esta nit, cap allà les 10 en punt, celebrarem el dia dels Sants Innocents amb allò que es deia (…es diu i es dirà, com  dirien els Quicos) un «cau d’artistes». Enguany és el tercer any que ho celebrem, ací a l’Alcúdia, amb la complicitat dels del Teatre La Clau i la participació de (redoble de tabals): Amanida Peiot, Carles Enguix, Dani Miquel, Doctor Dropo, Domingo Chinchilla, Francesc Bononad, Garri, Hugo Mas, Ix, Jacint, Lluís Vicent, Pau Alabajos, Pep Gimeno Botifarra, Pepe Moreno, Pequeño Mulo, Quamlibet, Rapsodes, Sénior, Toni l’Aiguãer i un segur servidor com a conductor de l’acte. I res més: només dir-vos que és debades (debães, debaaãeees!) i, com dirien els alemanys: vingau-se’n! I jo me’n vaig ja, que faig curt igual que Xili (com deia aquell de la Vall d’Uixó)…

…ah, per cert: que entre els que s’han caigut del cartell estava Miquel Gil i que altres com Paco Muñoz o Esteve Ferre han disculpat la seua absencia però han manifestat la seua adhesió. Bo, i el que apareix en la foto és l’escriptor nord-americà Stan Lee, que va nàixer tal dia com hui fa huitanta-cinc anys… encara que la Viquipèdia diga el contrari!
Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 28 de desembre de 2007 per blocjaumei

067: Vetero per part de pare

Deixa un comentari
    Dani el Vetero em va contar que una volta se li va aparéixer sant Ovidi Montllor a l’Estació del Nord de València, calcule que en l’època en què l’home ja estava mig fotut i sovintejava els viatges al seu poble, Alcoi; el jove -o no tant- Danielet, que en aquell temps assistiria a les classes de dolçaina del Richart al José Iturbi i, per tant, prou sabia qui era aquell home menut, no va gosar més que amollar-li un «Artiste!» Ovidi, al sentir-lo, es va arrimar, li va fer el cas i, en assabentar-se que era dolçainer, li aconsellà que s’ho estimara com un tresor. I, efectivament, no només ho va atresorar sinó que, amb el temps, ha esdevingut un dels millors dolçainers d’este país que es diu Comunidad Valenciana i no només això, ans encara s’ha atrevit amb altres instruments tan poc convencionals com el sac de gemecs, la viola de roda o, últimament, la guitarra.

    Ara, potser la resta del món conegut el coneixereu com a Dani Miquel o Dani Cantacançons, ofici est últim que li ha valgut un fum de bolos, l’estima de la xicalla… i el reconeixement de mossén Paco Munyó, l’amic dels xiquets en persona, que el va declarar oficialment el seu successor en materia infantil durant una confessió privada, fet que -de confirmar-se la seua jubilació- podria fer-se efectiva l’any que ve. De totes les maneres, Daniel Miquel i Antick, fill de Fernando el Vetero (el millor alcalde de l’Alcúdia -almenys, en temps de Franco-) no s’ha dormit a la lluna de Catalunya i, dos anys després de la seua concepció, este divendres presentarà el seu primer disc com a artista titular: Triquilisò. Ací a mà esquerra teniu la invitació: debãaaes!

    El disc en qüestió és una joieta artesanal autoeditada en la qual no només toca els instruments que hem esmentat adés, sinó que, a més, s’atrevix a investigar l’«alquímia» dels instruments de joguet com ho fa Pascal Comelade, però amb un vessant molt més alegre; casualment, el de Perpinyà va publicar el 5 de novembre proppassat el seu Mètode de rocanrol, la portada del qual decorava el post anterior
Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 20 de novembre de 2007 per blocjaumei

066: Any II

Deixa un comentari
    Fa tant de temps que no escric res que quasi ni m’en recorde que hui és l’aniversari de la Rosca amb all: sé que l’any passat vaig establir la idiosincràsia dominical d’este bloq (sic) en un intent de regularitzar les aportacions, però al remat això s’ha quedat en res. Potser siga perquè diumenge és molt mal dia per a perdre’l en relatar allò que u fa entre setmana, o bé perquè en dies laborables només em puc connectar a partir de les 4 de la vesprada amb un mòdem de 56k que només arriba a 49,2 (i crec que encara li trac més partit que Àngel): mateixa, esta matinada li ha pegat per no connectar-se durant un parell d’hores; encara com en La 2 feien els xous del Dylan en Newport i m’he entretingut que, si no, a vore qui es gita…

    Tot açò anava a contar-vos-ho esta vesprada, però com que les Mãedéus em tenen llogat d’arxiver i cronista oficial de la seua Capelleta, em tocarà anar amb elles a l’estudi: crec que hui toca gravar les castanyoles i altres percussions per l’estil; fins ara tampoc és que hagen fet cap cosa rellevant a més gravar guies, bateries, baixos, guitarres acústiques de sis i dotze cordes i alguna elèctrica… és dir; els resultats comencen a sentir-se, però la millor part encara està per vindre! Ah, i per si algú encara no ho sap, la data oficial de parició de la criatura serà -no podia ser d’altra manera- entre el 24 i el 25 de desembre, si Déu vol. I si no, també!

    Per cert, que ahir em trobava pensant quin disc editat enguany proclamaria jo l’any que ve com a millor del 2007, però amb precedents tan corprenedors (o predecessors corprenents?) com el Vinga va!! dels Jalea Real i el Si em pose a cantar cançons del Botifarra, enguany no ho veia tan clar… i això que ho tenia davant dels nasos!

Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 15 de novembre de 2007 per blocjaumei

065: Mohâtros, ês valencians!

Deixa un comentari
    No és només perquè s’haja acabat l’estiu, ni perquè ja estem en
setembre, ni perquè hui siga diumenge i toque sopar rosca amb all -que ja
sabeu que fa molt de temps que no em pare a escriure ni que siga un mal
comentari-, sinó perquè, endemés, ahir va ser dissabte 8 de setembre, Dia de les
Marededéus Trobades i, en conseqüència, festa de guardar ací a
l’Alcúdia (la de Veo, no; la de TBO), l’última jornada de la setmana de
festes majors en honor a sant Abdon, sant Senén i la mare que els va… perdó; la Mare de Déu de
l’Oreto, patrona i mare de nosaltres, els alcudians…

    I ací la teniu, a Oretín la Moreneta (la Pixona segons els lleganyosos dels carletins), amb la camisa de la Quilomètrica i la panxeta incipient, marcant-se les primeres cobletes de Mohâtros, ês valencians (la H la podeu pronunciar muda o aspirada, com més vos estimeu) a la factoria Cuixots Sent Germés uns moments abans d’anar-se’n a presidir la seua processó i cloure Festes amb castell inclòs!

    Equili quà: les Mãedéus, el conjunt més seriós des dels Pavesos, començaren a gravar el seu primer disc –of all days- ahir de vesprada, baix la tutela de sant Germés himself, l’atenta mirada fotogràfica de Joan M. López i la prosa perversa d’un servidor, que d’ara en avant haurà de tornar-se a guanyar el títol de croniste oficial de la Capelleta: dit això, procuraré tindre-vos informat de totes les trifulques que vagen succeïnt-se a la cambra frigorífica de Real de Montroi; ara, però, me’n vaig al bateig de la meua neboda, a vore si em canten allò de «El padrí picolí…» i, en acabant, a vore a l’Orquestra Àrab de Barcelona (amb Botifarra i Miquel Gil) a Picassent. Au!
Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 9 de setembre de 2007 per blocjaumei

064: Apadrina un cantant valencià

Deixa un comentari
    La premsa «especialitzada» s’ha fet ressò de la II Nit dels Premis Ovidi Montllor celebrada dimecres propassat, però cap dels mitjans -cap dels dos- esmentava que La Cabota va lliurar un reconeiximent al «millor disc satíric» per l’A kabotaes dels Ovidi Twins, malgrat la inclusió oficial del subjecte dins el conjunt de la ceremònia. I no ho dic (només) perquè el lliurara jo -que això va ser una decisió d’ultimíssima hora guionitzada sobre la marxa-, sinó per les característiques del guardó, la Cabota d’Or: una escultura hiperrealista d’intrínseca reminiscència fàl·lica, forjada en or massís, recoberta de pell natural i inspirada en el membre viril del mateix Mr. Cabota, que ho va supervisar tot des de l’ombra. Ni tan sols deien res de la brillantíssima intervenció dels guardonats, els bessons valentins Davidi i Xavidi, que van tindre la deferència d’agrair el detall en grec i en valencià. Certament, els Ovidi Twins són ferms candidats a millor duo còmic des de Bernat i Baldoví (al costat de Feliu Ventura i Lluís Llack? o Glòria Marcos i Enric Morera), i la seua nominació i replega fou un dels millors moments del xou, no tan llarg com el de l’any passat però quasi igual de soporífer?

    De fet, la idea de donar-los el «premi» als Twingos va sorgir durant aquella infumable vetlada del 2006, quan Mr. Cabota va observar que si els revolucionaris de L’Avanç donaven un detallet als de la seua corda, nosaltres també podíem fer-ho amb els de la nostra (que, tot s’ha de dir, és molt més ampla): dit i fet, durant la 2a Intercomarcal Cabotista d’enguany ja es va assajar amb sengles reconeixements a Pepe Botifarra com a artiste-revelació -conste en acta, per tant, que fórem els primers en penjar-li una medalla- i a Miquel Gil com a artiste col·laboracioniste, lliurats respectivament per Lucrècia de Borja i Bairén i el doble d’Òscar Jaenada en les escenes perilloses i festes de societat.

    Ara, la original idea original de premiar als de Torrefiel es reservava, per a major sorpresa, de cara a l’avinentesa dels premis del COM, amb la simpàtica complicitat del secretari del col·lectiu? i l’aparent oposició de l’agreu del portaveu, que ens tombava la proposta de fer una cançoneta a mode de presentació de la cosa amb l’excusa que això podria sentar precedent perquè tot lo món en fera la seua: d’eixa manera, la idea d’involucrar a Botifarra perquè cantara la jota Tinc un mànec de tres pams i mig del seu reverenciat Lluís el Sifoner quedarà en l’oblit d?allò que mai va poder ser, junt amb altres xarlotães de l’estil de Joan Monleon presidint la 2a Intercomarcal (no em direu que el hit del pedreguero proscrit no li pegava al conjunt!). I això que, al remat, enguany els guardonats més jóvens feien gala de la seua vis còmica àdhuc improvisant, sobreactuant o rapejant en agraïment; els veterans de guerra, en canvi, avorrien amb discursos de tres i quatre fulles mal escrits i pitjor llegits?

    Per cert, parlant de veterans, sorprenia la proclamació del Quart creixent d’Òscar Briz com a millor disc de l?any? i no és que l’home no se’l meresca, el dubtós honor, que ja fa anys que -com a molts altres- deuríem haver-li reconegut la vàlua i la dedicació; però potser no per este disc precisament ni, curiosament, després d?armar un canyaret en el si del Col·lectiu al voltant d’estos premis, que ara pareix que li’l donen en desgreuge: ell mateix ho va reconéixer ?i ho va reivindicar, cabut com és- alhora que claudicava en acceptar la ocasional tonimirografia que fa de guardó.

    M’imagine que, per la novetat, ell el considerarà el seu millor disc, com fan tots els artistes davant el seu producte més recent: sense entrar a valorar el contingut d’un disc de nom evident i poc original (abans hi ha hagut l’espectacle, el grup mallorquí i un disc de danses) que -de més a més- alterna cançons en valencià i castellà, recordaré que la meua elecció personal com a disc de l’any passat era ?i és- el Si em pose a cantar cançons? del grandíssim Pepe Gimeno Botifarra, que encara va quedar tercer en les votacions populars al Premi Muixeranga, només superat pel Berlangastyle d’Sva-ters i en pugna d’igualtat amb el Re::evolucions dels Lilit (!).

    Cert que els d’Alcàsser, pel seu sainet a l’hora de recollir-lo, es van saber aprofitar dels buits digitals de la votació per enquesta i la complicitat de qui assegurava, en la nota de premsa de la nominació, que este guardó es debatia entre ells, Botifarra i Soul Atac i n?obviava la presència dels de Pego, sovint objecte d?enveges en els fòrums de L’Avanc; més encara si tenim en compte que el conjunt de funk sense punch ja tenia adjudicat el socarrat del Premi Forment que atorga el quinzenal llibertari en base als criteris que he exposat en el segon paràgraf. De fet, en tot allò referent als premis publicat per este periòdic s’evidencia un cert partidisme: en la posterior crònica de la vetlada, que per la seua falta de rigor pareix redactada abans de l’esdeveniment, l’encapçalament dóna el protagonisme a Ventura (del qual només en dóna el nom de pila d’una manera molt familiar) per damunt d’Òscar Briz; en la seua llista definitiva del Rock a la Mar d’enguany posen els seus apadrinats Soul Atac els primers de tots, per davant inclús dels Antònia Font

    Botifarra, malgré tout i amb la humildat que el caracteritza, ja està més que pagat amb el premi en la categoria de «folk i noves músiques» (què tenen a vore els collons per córrer?) per davant dels dos grans del gènere en dècades passades: Al Tall i Torregrossa i companyia. Per tant, si tenim en compte que qui rep la distinció absoluta de millor disc de l’any no pot guanyar en qualsevol categoria de les específiques, jo hauria atorgat este premi a un altre espectacle molt més xulo i heterogeni que els altres dos adés esmentats, i certament més directe que els seus discs en estudi: el Directe de Miquel Gil, l’Orquestra Àrab de Barcelona, Savina Yannatou i Primavera en Salonica.

    O, per la mateixa regla de tres segons la qual el quart disc en solitari d’un cantant consagrat amb projectes anteriors, amb la mateixa fòrmula però so diferent reba la distinció de millor plàstic de l’any, l’Eixos del de Catarroja podria haver-li disputat el mèrit si no fóra perquè Gil no és l’autor de totes les lletres de les seues cançons, com és el cas de Briz; de fet, a est últim li hauria atorgat el premi a la millor cançó: Per la Punta, l’Horta i el Cabanyal és -sempre segons el meu parer- la millor cançó que ha escrit mai, molt millor que Me siento bien, Never Surrender o qualssevol de les de la seua última època, i una de les més directes, colpidores i alhora esperançadores dels últims temps potser per les circumstàncies en les quals la va escriure i per eixe clar ressò dylanià que, amb el seu caràcter insubornable, fa del Mangue ?que és el sobrenom amb el qual coneixem l?Òscar Briz al nostre poble- el «veritable artífex de la cançó-protesta» moderna.

    Però, el jurat va considerar Feliu Ventura mereixedor dels premis a la millor cançó –Alacant (per interior)– i lletra –Si vens (sic, sense diacrític)- per sengles cançons del seu últim disc; premis menors que, tot s’ha de dir, deurien fusionar-se en un de sol per ço com no s’entén que es premie per separat la lletra i no la música, ni es pot entendre una bona lletra sense una bona tonadeta de fons (altrament, no estaríem fent un poema?). Prescindible em pareix, també, el premi a l’orquestració i els arranjaments que fa l’efecte que només estiga a l’abast de músics professionals i de jazz (amb diners, torrons!); en canvi, potser estaria millor premiar el disseny del paquet com a part irrenunciable i comuna a totes les discografies, que en el cas valencià compta amb moltes i molt bones peces de col·leccionista començant per les portades pictòriques dels pioners del sector i acabant amb el saquet dels Inòpia, el llibret dels VerdCel o el cartonet dels Ix.

    Els Ix, pensant-ho bé, deurien haver rebut la Cabota d’Or en detriment dels germans moixamístics, fóra com a Millor Duo Còmic o pel Millor Disc Satíric, ja que els Astrud alcoianocontestans són prou més càustics i conceptuals que els borrelloners, que podrien haver aspirat perfectament a guanyar el premi al Millor Disc de Cançó d’Autor per la seua lírica costumista impecable i cultíssima disfressada de musiqueta de fira, ja que l’òpera okupa ambientada a Barcelona del Cançons d’amor i activisme milèssim, a més de dispersa i lo-fi queda massa lluny de la realitat natural d’estos premis (si bé alcança quotes èpiques en parlar de l’amor).

    Clar que, els Ix han tingut la seua representació en esta convocatòria amb el Vinga va!! dels Jalea Real que, si bé ja el vaig proclamar unilateralment millor disc de l’any 2005 des d’estes pàgines web, pareix que els canals «oficials» no n’havien tingut constància fins un any després -també estava en la llista dels Premis Endogamirrock 2006 d’enguany- i apareixia com a l’única referència que hi concursava fora de plaç: concretament, en la categoria Pop-rock, junt amb els inamovibles Obrint i els eterns Sant Gatxo (uns altres que tampoc tenen quimeres a cantar en castellà), que es van fer finalment amb el guardó: vista l’obertura de mires del jurat -i la composició del mateix!-, és fàcil pronosticar que, si tot va bé i els Arthur Caravan es posen a gravar el seu disc, ajornat després de tant de rumor de separació i de desmentit, podrien erigir-se en millor grup de pop-rock… o més.

    I, ja per a tancar, a banda l’oportú homenatge a Lluís Miquel Campos -és just i necessari- tampoc hauria estat sobrer recordar Joan Pellicer o, si més no, l’època i el context en el qual va desenvolupar la seua faceta oculta, per a coneixement del públic general; l’infame i desinformat portaveu, però, sentenciava en la presentació de les nominacions: «(com) enguany no hi ha hagut baixes, no hi haurà homenatges com els de l’any passat a companys desapareguts, qüestió que permetrà un muntatge […] més alegre i sense posar-nos mustis.» El seu discurs de guanyador, precisament, va ser un dels moments més avorrits de la nit, només disculpable per l’emocionat record a son pare, cantãor tradicional; de la mateixa manera, i encara a risc de fer-me pesat, es podria -es deuria- haver fet referència al figura de Bellreguard, que tal dia com hui, 24 de juny, hauria complit seixanta anys; o, sens anar més lluny, al millor crític musical que ha tingut este país, que celebrava el quinzé aniversari del seu traspàs al sendemà dels premis, 21 de juny. Ara, si m’arribe a assabentar abans que eixe mateix dimecres preestrenaven la pel·lícula de l’estiu, de l’any i -si m’apureu- de la meua vida a –of all places– Sitges, no m’hauríeu vist el pèl pel Micalet!

Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 24 de juny de 2007 per blocjaumei

063: Menys Oleguer i més Pellicer

Deixa un comentari
…i amb esta entrada la Rosca amb all arriba a les 10.000 vesites per una quëstió pura i tristament casual: resulta que, arran del traspàs del sant bellreguardí (la seua canonització és imminent), la gent s’ha fet d’entrar a l’article número 4 d’esta bitàcola: un escrit de fa un any i poc on explicàvem la vida, obra i milacres de l’home Pellicer, amb especial atenció a la seua breu etapa dins el difícil ofici del cant d’autor. Curiosament, la gent no s’ha privat de deixar emotius comentaris en aquella entrada en compte de l’anterior a esta, on ens féiem ressò de la inesperada notícia que enllaçava amb aquell post antic i propiciava que el número de llegides superara les milanta, doblant en dos setmanes a Clara Andrés, que fins llavors ocupava el primer lloc del podi…

L’explicació de la falla? Més tard, que ara me’n vaig a l’Olleria…

Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 25 de febrer de 2007 per blocjaumei

062: Adéu, amic

Deixa un comentari
    Ara acabe de llegir que ahir va faltar son pare d’Anna i Julieta, el meu amic el Pelli’, quan no fa ni un mes que el vam vore a Barxeta junt amb Cucarella, Vicent Company o Pepe Botifarra; o fa mig any, durant aquell sopar a Ca les Senyoretes (en la foto, amb La Cabota en la mà, flanquejat en l’ombra per Olivares i mossén Grenya); o quan li férem l’homenatge en vida i es va espolsar una de les seues xarrades magistrals!

    Això: la vida és una merda, i damunt et mors…

Del repertori de joventut de l’amic Pellicer:

Dolç àngel de la Mort
Màrius Torres, setembre del 63

Dolç àngel de la Mort, si has de venir, més val
que vinguis ara.
ara no temo gens el teu bes glacial,
i hi ha una veu que em crida en la tenebra clara
de més enllà del gual.

Dels sofriments passats tinc l’ànima madura
per ben morir.
Tot allò que he estimat únicament perdura
en el meu cor, com una despulla de l’ahir,
freda, de tan pura.

Del llim d’aquesta terra amarada de plors
el meu anhel es desarrela.
Morir deu ésser bell, com lliscar sense esforç
en una nau sense timó, ni rems, ni vela,
ni llast de records!

I tot el meu futur està sembrat de sal!
Tinc peresa de viure demà encara…
Més que el dolor sofert, el dolor que es prepara,
el dolor que m’espera em fa mal…

I gairebé donaria, per morir ara
–morir per sempre–, una ànima immortal.

Reproduïsc a continuació, per no trobar-se en cap altre lloc, l’escrit que l’editora Núria Sendra ha enviat a la llista d’InfoMigjorn:

«Joan Pellicer i Bataller s’ha mort. En les esqueles dels diaris, en el cor de la gent que el va conéixer es lligen sentiments realment tendres cap a ell. I és perquè Joan Pellicer era, senzillament, un geni. Una persona d’una immensa cultura, que recollia d’allà on la hi hagués: de matí l’extreia d’un pastor de cabres de la vall de Beneixama i a la vesprada se submergia en un tractat botànic d’una dinastia xinesa desconeguda per a la major part de nosaltres.

«Elevava el saber del poble valencià a l’altura que li correspon -i que els valencians no li solem reconéixer- i aproximava la més alta literatura a la distància justa que fa que no et siga indiferent mai més. I feia tot això des de la humilitat més absoluta, com sol passar a les persones més grans.

«Quan coneixes una notícia tan trista, sobtada i inesperada com aquesta, solen vindre’t a la memòria les darreres paraules que creuares amb ell o de les que en fores testimoni. Si no fa ni quinze dies! Prenen una altra magnitud i m’agradaria ressenyar-les ací perquè sé que els que el varen conéixer les substituiran per les seues pròpies i els que no, potser se l’aproparan un poc més:

«-Joan, he estat aquest cap de setmana a Beniaia, la Vall d’Alcalà i, al camí que va al llavador, al marge esquerre, he vist aquella planta que mon pare anomenava Minvasang…

«-Ah, sí, és una falaguereta, és la que més aguanta el sol…

I s’estenia en les lloances i virtuts, algun ús curiós… el que fóra de la planteta en qüestió. El qui crega que la poesia, la passió pel territori i els seus habitants que es pot llegir als seus llibres és fruit de moltes hores de redacció, que es desenganye. Ell era així.

«Ens deixa massa prompte, amb el treball inacabat, qui sabrà ara escoltar les sàvies paraules d’aquella velleta de la Serra en el mas més allunyat de les queixalades urbanístiques? Qui recuperarà aquests tresors etnobotànics, si no cotitzen a la borsa?

«Era un home coherent i conseqüent, respectuós amb l’entorn, sense cotxe particular, sense mòbil… un home d’un altre temps, no sé si del passat o, probablement, del futur.

«Mereixia molt més reconeixement en vida, no per part de la gent del poble que no se n’anava de les presentacions dels seus llibres fins que no tancaven la sala… no… vull acabar en positiu, amb una de les moltes dedicatòries que posava als seus llibres. Aquesta, concretament, al tercer volum del Costumari Botànic, perquè són un poema per elles mateixes i perquè sé que tots els dedicats li multipliquen l’afecte que hi demostra:

«”Al poble valencià que s’estima el seu terrer nadiu, el qual és la font i la mar d’on ha brollat i on desemboca el rierol de sabers d’aquest Costumari Botànic“.

«(També una forta abraçada als que més se l’estimaven i s’estimava: a Anna i a Julieta, naturalment.)»

Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 6 de febrer de 2007 per blocjaumei

061: Botifarra per part de pare

Deixa un comentari
    Ara m’acabe de baixar el disc de Botifarra de la Mula: Vicent Cuixots Senchermés (sic) me matarà per escriure açò, però un disc com este és per a descarregar-se’l debades. L’explicació? Amb raó o sense raó, a l’aixavegó: sent un disc de repertori popular i -fins a cert punt- anònim, mire que és de justícia discogràfica firar-se’l per Internet. Publicar-lo amb llicència oberta i oferir-lo directament per a descàrrega en algun format de codi lliure ja seria el tot, però d’alguna manera s’ha de pagar l’extraordinària producció amb què compta este compacte: comptat i debatut, el millor disc d’est any passat, amb diferència! I no crec que siga per La mala salud del ‘rock català’, que també són ganes de fotre (els uns) i d’anar fent-se la víctima (els altres)…

    Fa un mes i poquet, el socarrat Cucarella se n’anava cremat perquè assegurava no haver rebut el reconeiximent que deuria; dit això, no deixa de ser curiós que els tres màxims representants de la música en llengua vernacla siguen socarrats. Com bé diu en la Capelleta, «Xàtiva ha donat grans cantãors»: el primer de tots, Ramonet el fill de la Guitarrona (del carrer Blanc), casat amb una italiana i emigrat «nord enllà, on diuen que la gent és neta, i noble, culta, rica, lliure, desvetllada i feliç»; l’últim, Pepet el fill de Botifarra (de la Juderia), cantãor d’albães; entremig, ‘Miliet Baldoví, pioner del rock socarrat que va patir la mateixa sort que aquell cantãor d’Aielo (el de Rugat, no; el de Malferit). Això sense comptar amb huits i nous com «l’âtre» dels Al Tall (que sempre pareix que estiga a l’ombra del de Torrent), actual president del Col·lectiu de Músics; o el Fill del Croniste, que enguany ha venut més discs que cap altre cansautoret allà dalt (la qual cosa diu molt del gust dels nostres cosins-germans)…
Si em pose a cantar cançons, però, s’ha cuit a mitjan camí entre l’alta Ribera del Xúquer Viu i la Vall dels Alcalans: no seria gens desgavellat afirmar que est és un altre disc del cantautor toput Néstor Mont (com tampoc ho seria dir que Sentit és un disc del Botifarra) de la mateixa manera com Zappa lligava el Hot Rats amb el We’re Only in It for the Money (gran declaració de principis!), per ço com el d’Algemesí és l’autor dels notables arranjaments d’uns estàndards (i algunes rareses) del folk valencià no poc dansats; l’atribució de la titularitat del disc a Boti potser siga cosa de Senchermés, un altra de les peces clau d’esta obra antològica…

El reggae de Barxeta

    Reproduïm a continuació, pel seu interés humorístic, l’entrevista que li van fer a Botifarra en el mític programa Trébede de Radio 3 (en ortografia churroscana):
Iñaki Peña, presentador del Trébede: yota vella de Moixent. ¡Botifarra, muy buenas tardes…! ¿…Hola?
Pepe Botifarra, heroi intercomarcal: ¡Hola, buenas tardes! Em sents?
Trébede: Bienvenido a este Trébede de Radio 3, de Radio Nacional de España, Pep Gimeno el Botifarra Oye, ya desde hace unos cuantos dias, el Gran Teatre de Xàtiva… ¿tú eres de Xàtiva?
Botifarra: …jo sóc de Xàtiva, sí.
Trébede: El Gran Teatre de tu tierra… el Gran Teatre, eh?
Botifarra: …el Gran Teatre, sí.
Trébede: ..lleva colgão el cartel de «no hay entradas».
Botifarra: Vaya, ya no quedan: hoy se han terminado.
Trébede: Oye, eso para un músico tradicional ha de ser una chulada, ¿no?
Botifarra: Pues la verdad és que sí, porque esto que me está pasando en este pueblo no me lo figuraba en la vida.
Trébede: Y eso, ¿por qué crees que te está pasando? Tú crees que te está pasando porque sí, o porque llevas muchos años cultivando…
Botifarra: Yo llevo trenta años, cantando; tenia diecisiete… o dieciséis o diecisiete, cuando se terminó la dictadura, empezamos a cantar aquí en una calle que se llama la calle del Puig…
Trébede: Antes no cantábais?
Botifarra: Sí que cantábamos, pero cantábamos lo que decian ellos… y eso; y ya empecé ahí, pero hace trenta años que canto…
Trébede: Y oye, Botifarra, ¿y cómo has aprendido? ¿De tus padres, de los abuelos, de la gente del pueblo…?
Botifarra: De los abuelos, de los viejos, pobrets
Trébede: Qué suerte…
Botifarra. …qué suerte, eso sí que era una suerte: íbamos por los pueblos… Aquí estamos en la comarca de la Costera: i está, pues… Llanera, Torrella, Cerdá, Canals -que hacen una foguera muy grande el día de san Antón y tal- y entoces, pues íbamos a hacer eso íbamos arriba y abajo, haciendo entrevistas a los viejetes y empezamos a sacar cantos de trilla, que llamáis vosotros, los castellanos (nosotros llamamos cants de batre)…
Trébede. …de batre… de trabajo!
Botifarra: De segar en la era; y los fandangos y las jotas de aquí, y después jotas de quinto, romances de ciego…
Trébede: O sea, que toda una vida cantando las canciones populares de la tierra y ahora, a la edad que tienes, que… ¿cuántos tacos tienes?
Botifarra: Tengooo… cuarenta y cinco.
Trébede: …y a los cuarenta y cinco años, tu primer disco! habrá sido com un regalo…
Botifarra: la verdad es que sí: he colaborado y he cantado en muchos grupos, pero solo solo nunca, la verdad…
Trébede: O sea, es tu primer trabajo musical como tuyo, y se titula Si em pose a cantar cançons
Botifarra: Sí: en castellano… ¿te lo traduzco al castellano? «Si me pongo a cantar canciones»; es una frase muy popular de aquí de la comarca.
Trébede: A mí me han dicho que si tú te pones a cantar canciones, que te pasan los dias y las noches seguidas
Botifarra: Uy, yo sé un saco lleno, de canciones…
Trébede: Oye, Botifarra: cantas yotas, yotas bellas…
Botifarra: …sí: jotas, fandangos…
Trébede: Ayer escuchamos en este programa la yota de Xàtiva, de tu tierra; hoy la de Moixent, pero además cantas fandangos, cantas malagueñas, cantas granaînas, cantas canciones de… ¡de Nadal!
Botifarra: Esacto, nosotros aquí llamamos les nadalenques, les de navidad; los villancicos, que llamáis vosotros…
Trébede: -cantas romances-
Botifarra: …romances, ¡muchos!: sé, lo menos lo menos, quinze romances de los ciegos, que cantaban aquí…
Trébede: -cantas canciones de trabajo-
Botifarra: …canciones de trabajo, canto canciones de chiquillos, eh… yo qué sé!
Trébede: Oye… -¿canciones infantiles también?-
Botifarra: Sí hombre, claro, y todas en valenciano; esas me las enseñaba mi abuela.
Trébede: …te las enseñaba en valenciano!
Botifarra: todas las que sé son en valenciano;
Trébede: incluso en la época de la dictadura, pâ que veas
Botifarra: pero eso es que se cantaba dentro de casa
Trébede: cuando salgas a la calle no cantes en valenciano
Botifarra: Eeexactament, o si nos ya sabes lo que te toca…
Trébede: ¡…que no te oiga nadie!
Botifarra: …que no te oiga nadie, eso sí qu’era fustrante… Yo aún lo he conocido; no mucho, pero aún he conocido el tema ese de la lengua…
Trébede: Oye, Pep, y entre todo tu repertorio, ¿dónde te sientes más a gusto?
Botifarra: De mi repertorio, en los cantos de trilla.
Trébede: ¿En los cantos de trilla?
Botifarra: Estoy borracho en ellos…
Trébede: Te parece que despidamos el programa con el Batre xabiero? Porque si es donde te sientes más a gusto… y mañana en el Gran Teatre a partir de las diez y media de la noche, ¿qué vas a ofrecer a…?
Botifarra: Pues haremos lo tradicional; haremos mucho tradicional, porque en la comarca de la Costera tenemos mucho y después haremos lo del disco; tradicional y folk, todo mesclãet, que llamamos aquí…
Trébede: Tradicional y folk; y estará en el escenario Néstor Mont, que ha sido tu…
Botifarra: …que ha sido el que ha hecho todos los arreglos del disco este.
Trébede: Y quién más?
Botifarra: …y estará la cantãora, que canto yo toda la vida; canto veinticinco años con ella: Lola Tortosa.
Trébede: Quien, cómo?
Botifarra: Lola Tortosa
Trébede: Loba
Botifarra: Lola, Lola, Lola…
Trébede: ah, qué nombre más bonito y más atractivo! No me digas que es una loba!
Botifarra: ¡Nooo! ¡Lola, Lola!
Trébede: Ah, Lolaaa…
Botifarra: Lola; en esta señora canto veinticinco años con ella, y hemos estado en Venecia… yo qué sé! Hemos estado en muchos sitios y hemos pasado muchas experiencias…
Trébede: ¿I quién más músicos van a estar contigo?
Botifarra: Pues después estará… estará Juanjo; estará también…
Trébede: …tocando qué?
Botifarra: Juanjo toca la bandúrria; después está Paco Lucas que toca el laúd; después Vicente Guerrero, que son de aquí de Játiva, también toca el laúd; Paqui Gil, la guitarra; Néstor, la guitarra; después habrá un bajo de guitarra también que es Pere, que es de l’Olleria, de un pueblo cercano de aquí de Xátiva; después habrá también percusión, una chica que se llama Marian que es de Algemesí…
Trébede: ¿¡Pero vais a caber todos en el escenario!?
Botifarra: Ací en serem una caterv?! Por lo menos nueve w diez… y después haremos también un romance, que es el romance de sant Vicent Ferrer, que vendrá este amigo mio que le llaman Dani el Vetero de malnombre; yo soy Botifarra y él es Vetero… Y el toca laaa… lo que nosotros llamamos la viola de rod@, lo que pasa que en castellano no sé cómo se llama…
Trébede: Zanfona.
Botifarra: …pues eso; exactamente, y en la viola de rod@ cantaremos el romance; después estará también otro chico que le llaman Tóbal, que ha ayudão mucho a hacer el disco y bueno… muy bien; hay muy buen ambiente, de veras; estoy muy a gusto en esta gente; sin ellos no podría hacer nada yo, de veras.
(batre xabiero)
Trébede: Que se prepare mañana el teatro de Xàtiva, eh Botifarra?
Botifarra: ¡…que van apañãos!
Trébede: Va a ser un dia inolbidable. Botifarra, porqué el nombre de Botifarra?
Botifarra: Todos me preguntan lo mismo…
Trébede: es que da la sensación… ¿qué pasa, que haces buenas botifarras? ¿Que te las comes todas?
Botifarra: Nooo; yo es que soy muy moreno y mi familia también, no sé… y la botifarra es negra, no? Entonces no sé… mis bisabuelos ya eran Botifarras, y mi abuelo Botifarra, y mi hija, que también canta, ¡Botifarra!
Trébede: Pues mañana vamos a tener Botifarra a partir de las 22.30, diez y media de la noche, en el Gran Teatre de tu tierra, Xàtiva. Allí estará tu pueblo para demostrarte todo lo que te quiere
Trébede: ¡Como que ellos no están contentos con un elemento com tú…!
Botifarra: Què? No res…
Trébede: Enhorabuena, Butifarra, un abrazo muy grande y hasta siempre!
Botifarra: Adéu!
Trébede: Adéu!
Aquesta entrada s'ha publicat en Ballar sobre arquitectura: el 7 de gener de 2007 per blocjaumei

060: Em pire

Deixa un comentari
    No vos queixareu, que enguany ausades que hem tingut saons amunt i avall del P.A.I, començant amb el Recital pels Sants Innocents de l’any passat i acabant amb el Sants & Innocents de dijous passat; entremig hem tingut el Mãemeua!, la 1a Intercomarcal Cabotista, la trilogia festera alcoiana, el final apoteòsic del Tourbolet, el sopar del ‘Nàstic, el (sic) Vuit i Mig aniversari de la VilaWeb d’Ontinyent, la Magdalena de l’Olleria, un Moniàtic de Phil de Vient, el V Congrés de Figures Mundials, el sant Sopar de la Música de Transmissió Oral, el Motí de Jordi Xu Albinyana i una dotzena llarga d’aparicions mãedeueres; ara, la present és per dir-vos que ja que està en boga això de retirar-se a temps jo també abandone la meua carrera de blocaire irregular…

    …fins l’any que ve, clar. Ah, i els que aneu a Ontinyent, afanyeu-vos a trobar a l’Home dels Nassos abans que perda l’últim de tant de clavar-se farlopa (jo no vull dir res)…
Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 31 de desembre de 2006 per blocjaumei

059: En Nadal, geleia reial!

Deixa un comentari
    Tenint en compte que hui diumenge, per ser la nit de Nadal, no soparem rosca amb all (encara que ja voldrien a l’Àfrica tirar-se, mas que fóra una volta a l’any, un tros de pà a la gola), aprofite per a anunciar l’última gran moguda d’enguany: el segon recital nadalenc que, amb el nom de Sants & Innocents, tindrà lloc este dijous 28 de desembre de 2006, dia dels Sants Innocents, al Teatre La Clau del número 14 del carrer Sant Pere de l’Alcúdia (la de Crespins, no; la bona).

    Este viatge compareixeran -en estricte orde alfabètic- Amanida Peiot, Dani Miquel, Hug del Mas i jo, Inòpia, Ix, Jacint amb la Pujoleta del Forn, JoanSa amb el Ball de Sant Vito; Josep i Lýdia, Màrius Asensi amb 21 Grams, Ton’ l’Aiguãer, els VerdCel i –last but not leastXelo i Mondu. El xou començarà a les 9 de la nit amb un sopar feixista de germanofília… perdó; amb un sopar faixat de germanor, remullat amb begudes espirituoses i seguit pel recital. No cal dir que, si voleu vindre, esteu tots convidadíssims. Preu? Va, per als lectors d’este block, debães (i no és cap innocentâ!)…

Aquesta entrada s'ha publicat en Cabotisme mundial; el 24 de desembre de 2006 per blocjaumei

058: He creat un monstre!

Deixa un comentari
    Hui fa un any justet que vaig fundar la Valenciclopèdia, «la’enciclopèdia de riure que qônsevol idiota pot ditar» que potser hàgeu vist alguna volta: si encara no n’havia dit res al respecte és perquè estava esperant a què la història agafara un poc de consistència, que si cap internauta intrèpid no l’haguera descobert encara no l’hauria feta pública; de tota manera i, si feu memòria, la gènesi de l’engendre va tindre lloc en este bloc ara fa poc més d’un any, com també la idea del patronatge

    Així, arribat el moment, ho farem com toca: en ortografia roscana. Declare oficialment inaugurâ la Valenciclopèdia! Passeu, passeu i vôreu el piset…

Aquesta entrada s'ha publicat en Enciclopedisme wiki; el 17 de desembre de 2006 per blocjaumei