ARAK, OUZO, PASTÍS, ANÍS.

Política, cultura i cuina de la Mediterrània.

EL 3968 CR 13 DELS MASSILIA SOUND SYSTEM

0
Publicat el 21 d'abril de 2013

Si per a molts Occitània està morta (o fins i tot mai no ha existit), els Massilia Sound System han demostrat durant gairebé bé trenta anys el contrari. La nostra nació germana i veïna potser no té una salut excel·lent, però sobreviu.
Certament sentirem crítiques al bilingüisme dels Massilia: però estem parlant de França, i el un treball valuosíssim de dignificació de l’occitaneïtat (i en generalde  la mediterraneïtat). Entre un públic jove que mai s’hagués sentit identificat amb una cultura (l’occitana) i una geografia política (el “Midi”) que a la França-Paris és “provinciana”, “de segona”, això té un mèrit enorme.
El títol d’alguns dels seus discos no deixa cap dubte pel que fa al compromís dels MSS: “Parla Patois”, “Occitanista”, “Aïollywood”, “Òaï e libertat”. Els marsellesos i per extensió la Provença i Occitània retroben l’orgull de la llengua, la cultura (i potser, boirosament, la nació), en un estat francès que s’ha construït sobre la destrucció de la diversitat cultural i l’intent d’establir una brutal  uniformitat que li permetés sostenir un imperi (ara ja sols “imperiet”) centrat a París. Un París òbviament nòrdic i menyspreador de la Mediterrània, a qui considera bàsicament la seva colònia de vacances i reserva de bon clima per a jubilats, rics i privilegiats.

Afortunadament, “l’imperiet” francès no ha reeixit del tot en la seva política imperialista de genocidi cultural. Paradoxalment, li  han crescut aldees “gal·les” arreu: primer van ser els antillans (el gran Fanon, el gran Aimé Césaire), després els algerians (“Algèria és tan francesa com l’Alvèrnia”, deien), els bretons, els corsos, els bascos, els canacs, els occitans i recentment els nordcatalans. Els Massilia planten cara sense complexos fins i tot al dogma central de l’imperialisme francès: la bellesa de París, cantant que potser la capital  és la vila més  bella, però que en tot cas Marsella és la més bonica.
Si esteu més o menys en contacte amb les nostres comarques meridionals, la lletra de “Parla patois” us recordarà el “Parla valencià” que enguany s’ha difós a les escoles valencianes:

PARLA PATOIS RAGGA , OC PARLA PATOIS
PARLA PATOIS QUE BABILONA ENTENDRA PAS
PARLA PATOIS , COMENCA E T’ARRESTA PAS

DEDINS MARSILHA : PARLA PATOIS 
E PER TOLOSA : PARLA PATOIS 
DE NISSA A LEMOTGES TAMBEN : PARLA PATOIS 
E MEM’A PARIS , RAGGA , TE FAU PARLAR PATOIS !

PARLA PATOIS RAGGA , OC PARLA PATOIS
PARLA PATOIS QUE BABILONA ENTENDRA PAS
PARLA PATOIS , COMENCA E T’ARRESTA PAS

PER CARRIERA : PARLA PATOIS
E DINS LA DANSA : PARLA PATOIS
EN AMOR , RAGGA : PARLA PATOIS
E DINS LA FILADA TAMBEN : PARLA PATOIS
LLegiu la resta de la canço 

De tots els discos dels Massilia, em quedo amb el disc del 2001, el 3968 CR 13 (una matrícula marsellesa). Un gran disc, que tot i partir d’un bon ragga, té una amplitud musical enorme, tan mestís com la mateixa Marsella, amb una gran eficàcia en l’aspecte vocal (quatre cantants) i en la fusió del folklore provençal, el rock, la música electrònica, Jamaica, el hip hop, tocs nordafricans…. Tot el disc és brillant de l’inici al final, una extraordinària explosió vocal i instrumental. Les cançons populars ens sonen a diàlegs hip hop, el reggae pren olor a farigola i romaní, l’allioli substitueix la maria, i el pastís, el ron. Com es diu en algun lloc del CD: “Sun, good wine, good life. This is Occitany”.

Cançons delirants com “Elles ont des Pilotis”, “Sus n’er de reggae”, Quand j’étais minot, “Jovent”, “La fille du selecta”… no tenen pèrdua. Ah! No patiu per descarregar-lo, els Massilia sempre hi han estat a favor. En total, guanyaven 15 cèntims per disc venut. I ja per deformació professional, vull destacar l’ànima comunitària del grup: els concerts als barris, els sopars de carrer, el suport a l’associacionisme, la flama encesa que ha dut a altres grups (com per exemple els Francas Maures Dub de Montpeller o els Fabulous Trobadors de Tolosa, dels quals ja parlarem).

Escolteu (i balleu) aquest disc: us encantarà. Evidentment, amb un got de pastís amb gel ben a prop. Els propis Massilia us ensenyen com fer-lo cassolà en una de les seves cançons.

Publicat dins de Música | Deixa un comentari

UNS VERSOS DE RITSOS

0
Publicat el 9 d'abril de 2013

Iannis Ritsos, nascut el 1909 a l’increïble poble de Monemvasia (Malvasia en català medieval), al Pel·loponès, i mort el 1990 a Atenes, és un dels grans poetes grecs del segle passat.
Compromès políticament amb l’esquerra comunista, va tenir una vida difícil, en especial durant la dictadura de Metaxas (1936-1941), l’ocupació alemanya (va ser membre de la resistència) i la guerra civil (va ser enviat a un camp de concentració de1948 a 1952). El 1967, amb l’adveniment de la dictadura dels coronels, va ser arrestat i de nou enviat a un camp de concentració. La seva obra ha estat prohibida en diverses ocasions, però va esdevenir la icona poètica de l’esquerra grega.
Un dels seus grans pomes és “La sonata del clar de la lluna”(1956), un peculiar diàleg –monòleg sobre la decadència i l’envelliment. Hi ha edició bilingüe catalana-grega a Adesiara, 2012. És un poema relativament llarg, ple de racons meravellosos. Vull destacar-ne un, i tot i que la traducció de Joan Casas és excel·lent, em permetré fer la meva versió d’afeccionat:

A vegades – a vegades, en l’hora que vespreja, tinc la sensació

que fora, per davant de les finestres, passa el domador d’óssos i la seva vella i feixuga óssa

amb el pel tot punxes i cards

alçant pols al carrer del barri

un núvol solitari de pols que sembla un vespre

i els nens que han tornat a casa pel sopar i

a qui no es deixa tornar a sortir fora

amb tot, darrera de les parets endevinen el caminar

de la vella óssa

I l’óssa cansada marxa amb la saviesa

de la seva solitud, sense saber com ni per què

s’ha engreixat, i no pot ja ballar sobre les potes del darrera

ja no pot dur la còfia d’encaix

per divertir la canalla, els desvagats, els demandants,

i l’únic que vol és ajeure’s al terra

deixar que li trepitgin la panxa, jugar

el seu últim joc

mostrant la seva terrible força en la renúncia

la seva desobediència als interessos dels altre ,a

les anelles dels seus llavis, a les necessitats

de les seves dents

la seva desobediència en el dolor i en la vida

amb la segura aliança de la mort – fins i tot i una

mort lenta-.

la seva definitiva desobediència a la mort amb la continuïtat i

el coneixement de la vida

que s’enfila amb coneixement i pràctica per sobre de

la seva esclavitud

Però qui pot jugar fins al final aquest joc?

I l’óssa s’alça i de nou segueix

obeint la seva corretja, les seves argolles, les seves dents,

somrient amb els llavis trencats a la

xavalla que li llença la canalla bella i inconscient

(bella justament perquè és inconscient)

i dient gràcies. Perquè les osses que han envellit

l’únic que han aprés a dir és : gràcies, gràcies.

XANTHI

0
Publicat el 3 d'abril de 2013

Una de les ciutats més boniques de Grècia és Xanthi. La seva ciutat vella, a dalt del turó, recull una preciosa col·lecció de cases d’estil macedònic situades en carrerons amb jardins i un parell de mesquites. Sempre resulta estrany a Grècia sentir cantar el muadin, però a Xanthi, com a la resta de Tràcia, és natural i sembla que encara ens trobem sota la dominació otomana. Tampoc cal sentir-ne cap enyorança, i ben afortunadament, no és així i Grècia és un país independent. Al menys tan independent com li permet la funesta troika comunitària.

Al peu de les muntanyes Rodopi i a trenta kilòmetres del mar de Tràcia, manté una familiar continuïtat amb moltes ciutats de Bòsnia, Albània, Kosovo, les Macedònies eslava (Ohrid per exemple) i grega, Bulgària i alguns barris de la mateixa Constantinoble. Té un parell de fantàstiques botigues de mobles i objectes decoratius d’estil otomà. Si hi viatgeu en cotxe, aprofiteu per carregar.

El turisme a Xanthi és escàs. A alguns grecs no els fa del tot gràcia Tràcia, per la presència de població musulmana -una nova ocasió perduda per a l’entesa intercultural en una regió massa plena d’odis històrics hereditaris. Els occidentals hi són gloriosament absents doncs no és cap illa, no hi ha runes ni platja ni ve de pas anant cap alguna illa, runes o platja. Ells s’ho perden.

Mentrestant, Xanthi segueix sent un dels molts llocs de Grècia on podem encara fruir tranquil·lament de l’autenticitat hel·lènica i balcànica en ple agost, mentre els turistes s’agombolen a les Cíclades.

Ep, ara no hi aneu tots en massa, que no us diré mai més res!

25 de març: benvinguts i benvingudes al bloc Arak, ouzo, pastís, anís!

1

El 25 de març (25 Μαρτιου) els grecs celebren una de les seves dues festes nacionals (l’altre és el 28 d’octubre i ja en parlarem a la tardor). Es commemora que l’any  1821, el bisbe de Patra, Germanos, va alçar la bandera grega (una mena d’estelada blanc-i-blava amb creu enlloc d’estrella) al monestir d’Agia Lavra, iniciant així la revolta contra la dominació otomana. Un 25 de març els grecs van començar un llarg, dolorós i costós procés cap a la independència, en el qual es van guanyar i perdre batalles, van donar-se terrorífiques represàlies i matances per part dels turcs (illes senceres arrasades, com Xíos, els genocidis d’Anatòlia i el Càucas…) i es van perdre Esmirna, Iònia i la Tràcia oriental.

La independència dels territoris grecs no va ser ni senzilla ni immediata. Extenses regions de l’actual estat grec, com l’Èpir, Macedònia (inclosa Thessaloniki), Tràcia, Creta i diverses illes no van tornar a Grècia fins el 1913. Una part del Dodecanès sud, inclosa Rodes, va ser italiana fins el 1947!

La festa del 25 de març coincideix amb la diada ortodoxa de l’Anunciació, que és molt celebrada arreu i en especial a llocs com Tinos o Idra. El bisbe Germanos va elegir aquesta data per destacar l’anunci del missatge de la revolta als grecs. Es celebra amb molta pompa no sols a tota Grècia sinó a la diàspora (USA, Canadà, Austràlia…).

L’història dels grecs no ha estat gens fàcil. Tampoc ho és el seu present. Però és un poble fort que se n’ha sortit de situacions pitjors. Per solidaritat present i passada, per esperança cap al seu actual procés d’alliberament de les potències que actualment els oprimeixen, i per tot allò que podem aprendre d’ells, us poposem que celebrem el 25 de març amb el plat al que va aparellat: βακαλιαροs με σκορδαλια, és a dir bacallà amb salsa d’all. És com si per l’11 de setembre o el 25 d’abril, el 7 de novembre, el 31 de desembre… (per què tindrem tantes diades nacionals?) tinguéssim un plat típic: arròs amb colomí, coca de recapte, cigrons amb sobrassada… Si algun dia aconseguim celebrar tots una sola diada, ens ho podrem plantejar.

Mentrestant, celebrem la grega:

1. Fregiu el bacallà, dessalat un dia, i enfarinat (talls grans)
2. Feu l’skordalia: un quart de kilo de pà sec, 5 grans d’all, una mica de vinagre, sal i oli (hi ha qui posa patata enlloc de pa i en tot cas, a cada casa es fa diferent). Poseu el pa en remull amb una mica d’aigua i una mica de vinagre i l’escorreu. Matxuqueu els alls al morter, afegiu el pa i la sal i despres munteu la salsa afegint-hi l’oli com faríeu a l’all i oli.

Bon profit i Ζ?τω η Ελλ?δα!

 

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Al voltant de la crisi de Xipre

0


De nou la crisi afecta amb tota la seva cruesa i crueltat les persones que viuen a la nostra regió. Ara li ha tocat a Xipre, un país on uns bancs que tenien un paper massa important respecte l’economia de l’illa s’han vist arrossegats per la crisi grega. Un país que ja ha patit prou per la invasió turca del 1974, invasió que encara es manté sense que Turquia estigui pagant-ne cap preu (sembla que hi hagi països amb impunitat i patent de cors per a la violació permanent dels drets humans: Israel, Turquia, Aràbia Saudi, Quatar, Marroc… sols cal respondre a les estratègies regionals de l’Imperi). 

La troika comunitària ha arribat a proposar mesures que trapassen tot límit: directament  impedir l’accés de les persones a part dels seus dipòsits bancaris, als estalvis fruit del seu treball. Argentina entre nosaltres! Més enllà de la gravetat d’aquest fet i del que suposa per als xipriotes, cal que ens plantegem la legitimitat d’aquestes mesures: qui pot decidir que les persones no tinguin accés als seus estalvis? L’Angela Merkel? Una sèrie de persones que no ha estat elegides pels europeus en cap elecció? Unes institucions no clarament democràtiques poden enviar a la misèria els grecs, els xipriotes (i a nosaltres mateixos), per tal de salvaguardar els interessos dels bancs?

Realment els catalans volem formar part d’aquesta Unió Europea? Des de la qual es donen lliçons de democràcia però que té un parlament sense poder, i on els qui manen no han estat elegits pels europeus ni estan sotmesos a un control real? On sembla que siguin els bancs qui marquin les polítiques? O bé canvia molt o potser realment no ens interessa. 

Noruega o Islàndia no en són membres i no els va malament. I d’altra banda, contra aquesta a-democràcia europea, que no té problemes en enviar a milions de mediterranis pobres a la misèria, sols tenim com a alternativa construir poder popular. Aquest vell eslogan d’Obrim Pas (per cert gran concert acústic dissabte passat a Llíria!) podria no voler dir res, però pren tot el sentit quan pensem en Islàndia, quan pensem en nosaltres mateixos i el camí que hem fet des d’Arenys a l’11 de setembre passat: la recuperació de la sobirania per part de la ciutadania. En resum: la democràcia. Una democràcia que Europa, poc a poc, ha anat oblidant, segrestada pels bancs i les corporacions.

 

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Un conte desafortunat de Gerald Durrell

0


La lectura dels llibres que Gerald Durrell va escriure sobre els anys que va passar a Corfu amb la seva família, abans de la segona guerra mundial, fan sobreentendre un amor per allò grec que potser no és del tot real. Qui no desitjaria haver passat cinc anys de la infància en un Corfu sense turistes! Aquest tres llibres;  “La meva família i altres animals”, “Ocells, bèsties i parents”, i “El jardí dels deus”, descriuen una vida poc  convencional i assalvatjada en un entorn natural meravellós i transmeten amb eficàcia i vivesa l’esplendor el paisatge grec. Lògicament  sempre m’havia semblat que Gerald Durrell estimava no sols el mar, el sol i les oliveres gregues, sinó en general, allò grec.

Per això, la lectura, dins del recull “The picnic and Suchlike Pandemonium” (1979) del seu conte “The maiden voyage” (traducció catalana a “L’excursió i altres maremàgnums”, La Magrana 2010), em va disgustar i trasbalsar. En ell, la família Durrell fa un viatge d’Itàlia a Corfu amb un vaixell grec presumptament nou. El viatge és un desastre, el vaixell una ruïna i els grecs uns perfectes inútils: incompetents, estúpids fins ratllar l’idiotesa, maleducats, mal navegants, incapaços de servir bé l’ouzo, de fer un té com cal i (agafeu-vos fort) desconeixedors de cap cançó grega a part de “Ποτ? Την Κυριακ?” (“Poté tin kiriakí” o “Els nens del Pireu”). Una cançó a la qual l’autor professa una especial tírria.

Em va decebre en Gerald Durrell doncs vaig entendre que de Grècia sols li havien interessat els bitxos i el paisatge, i els grecs com elements del folklore, com abans a tants compatriotes seus els havien interessat únicament les runes i els marbres que van robar per al British Museum. Els grecs, simplement, eren servidors, al més pur estil colonial. En tot cas, humans de segona, respecte els britànics. Aquest conte, que francament es pot titllar de racista, em va empipar i crec que qualsevol grec que el llegís s’enfurismaria. Per desgràcia Gerald Durrell és mort i no pot disculpar-se. Ho fa la seva obra i les precioses pàgines escrites sobre Corfú, però.

Potser soc injust i hauria de rellegir els seus tres llibres grecs. Algú dirà que sols és humor: potser sí, però l’humor a costa dels altres des de la superioritat no sé si te gràcia. Si ho faig i veig que m’he equivocat, em disculparé . Per cert, ara em preocupa si en Lawrence també era tant racista com el seu germà. Ho comprovaré….

 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

En descàrrec de ????? ??? ???????? (?Poté tin kiriaki?)

0

Hem comentat en una altre post que Gerald Durrell mostrava en un conte seu una especial tírria a la cançó “Ποτ? Την Κυριακ?” (Poté tin kiriakí). Aquesta cançó apareixia a la pel·lícula del mateix títol de Jules Dassin rodada al Pireu el 1960 i interpretada per Melina Mercouri. Va arribar a guanyar l’Oscar a la millor cançó i es va fer famosa al món sencer, amb moltíssimes versions (Bing Crosby, Petula Clark, Herp Albert i fins i tot per Miss Piggy al Muppet Show; hi ha versions en cantonés, holandés, yiddish, serbi, mandarí, eslové, polonés….).. Melina Mercouri va ser galardonada millor actriu al festival de Cannes de 1960.

La pel·lícula en sí no val gran cosa, però, digui el que digui en Gerald Durrell, la cançó és ben bonica i l’escena on Melina Mercouri l’interpreta és fantàstica. La història: un professor de filosofia grecoamericà desembarca a Grècia buscant les restes de la Grècia clàssica. No les troba, i en canvi sí els grecs de debó, els del segle XX. S’acaba obsedint per reformar una romàntica prostituta enamorada del Pireu, que somnia amb tenir un, dos, tres, quatre nois que acabin sent l’orgull del Pireu, un port  com el que, per molt que hagi buscat, no n’ha trobat cap. Plena d’amor, es donaria a qualsevol que entrés per la porta o trobés al moll (és una prostituta independent, sense proxeneta, que elegeix els seus clients segons si li agraden). Un film ingenu i romàntic que, malgrat tot, mereix una re-visió.

 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Autèntica cuina albanesa a València

0


Al carrer Antonio Suárez 15, no massa lluny de Mestalla, trobareu el restaurant Shija (“gust”, en albanés), molt recomanable. El cuiner és albanès i la carta purament balcànica, amb uns quants plats albanesos, el que no és fàcil de trobar al nostre país.
El local és molt agradable, potser massa modern i asèptic. Un s’espera dels Balcans una mica més de desordre i folklore (però això no deixa de ser un prejudici). Hi ha un bon servei i una cuina autèntica i molt digna (sense arribar a ser excel·lent però). Vins búlgars i romanesos de la botiga de la cantonada, de la qual ja en parlarem un altre dia. No és car i hi ha un parell de taules al carrer.
Un cop que hi vaig anar tenien com a música de fons el mític “Allah” de l’Ibrahim Tatlises (el Julio Iglesias turc, de qui també parlarem algun dia). Als Balcans, malgrat les aparences, les guerres i els estats, les fronteres segueixen sent boiroses. Afortunadament!

L?Ulisses de Sfar i Blain

0


Joann Sfar y Chistophe Blain, que ens han donat, juntament amb Lewis Trondheim els fantàstics volums de l’època
 Potron-Minet de l’extraordinària sèrie Donjon (el millor còmic francès des de la mort de Goscinny), han fet tres d’albums ben mediterranis, amb un semi-gos de protagonista, una estranya bestiola anomenada Sòcrates, mig gos i mig filòsof. 

El primer volum, “Heracles”, es centra en el seu amo, el semi-déu Heracles. En el segon,  “Ulisses”, Sòcrates  inicia un estrany viatge amb el seu amo i el rei d’Ítaca, qui retornat a casa seva amb Penèlope s’avorreix tant que abandona d’incògnit el seu regne i torna a les aventures i la llibertat. Heracles, que no vol testimonis de la seva relació sexual amb Ulisses, una relació que ell mateix no accepta, abandona Sòcrates amb el gegant Polifem. Polifem, que no és sinó Homer, acaba teixint una curiosa amistat amb Sòcrates i finalment acabarà substituint Ulisses com a rei d’Ítaca. Al tercer volum, Sòcrates el mig-gos ensopega a Corint amb Edip Rei en persona.

Recordem que Sfar ja havia fet les seves incursions mediterrànies amb la magnífica sèrie “El gat del rabí”. En ella un gat que es menja un lloro esdevé parlador i acompanya a la seva mestressa, la voluptuosa i bella filla d’un rabí de l’Àlgèria colonitzada dels anys 20, en fantàstiques aventures per tota la regió mediterrània. La seva adaptació al cinema, dirigida per ell mateix,  ha guanyat el premi Cesar al millor film d’animació el 2012.

 

 

?Origens? d?Amin Maalouf

0

No sóc especialment fan d’Amin Maalouf. Les seves històries són interessants i passen en èpoques i llocs fascinants. Però, com em passa amb Omar Pamuk, el trobo un escriptor feixuc i dens. És una pena, el seu llibre “Les escales de Llevant” podria haver estat per a mi un llibre de capçalera, una finestra nostàlgica al món multicultural que podria haver estat la Mediterrània oriental si no hagués esclatat la follia hegemònica nacionalista turca (recolzada per les potències colonials) i amb ella el desastre, el genocidi armeni, les matances de cristians, la guerra i la destrucció del Llevant. 

He de reconèixer un prejudici: viu a París i escriu en francès. Potser injustament, però algú que adopta la llengua del colonitzador em resulta immediatament sospitós de col·laboracionisme i d’autoodi (encara més quan la metròpoli és tan brutalment assimilacionista i s’autoconsidera cultura i llengua universal i superior, com és el cas de França).

Però he llegit el seu “Origens” (La Campana, 2004), que curiosament no es considera una novel·la sinó assaig. En ella, explica la història del seu avi Boutros, i amb ella, la del Líban de principis de segle i la curiosa aventura americana i cubana de molts libanesos. Realment no és una novel·la, és un document sobre cent anys de la seva família, molt ben construit i exposat, ple de sinceritat i amor cap als seus. I també és un gran llibre sobre el Líban. Potser per això m’ha agradat, perquè no té l’ampul·lositat de les seves novel·les i és senzill i sincer.   

 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

?evap?i?i

0


Una de les apetitoses menges que trobem per tots els Balcans són les brotxetes de carn picada:
 Adana kebap a Anatòlia, soutsoukakia a Grècia, ?evapi (?evap?i?i en diminutiu) als Balcans eslaus, kebapcheta a Bulgària, kofta a Llevant. També n’hi ha versions a Romania, a Txèquia, a Ukraïna, a Polònia, a Rússia fins i tot.  No és d’estranyar  que siguin tan populars:  ben fetes, i a  la brasa, són espectaculars. A cada indret es fan d’una manera un xic diferent (a Turquia no hi  posen porc, a Sèrbia hi va pebre roig, a Bosnia sovint hi van dues menes de carn de bou, a Albània hi va romaní, a Macedònia hi barregen bou i bé i clau,  a Bulgària julivert, a Grècia orenga i comí, al Líban bulgur…).  Però arreu, en qualsevol varietat, el plat és fantàstic. Els acompanyaments poden variar, pa a l’estil  pita o lepinje, patates fregides,  salsa de iogurt, amanida…

Quan jo era jovenet i viatjava amb tren amunt i avall dels Balcans eslaus d’abans de la darrera guerra, els ?evap?i?i em tornaven boig. Els meus preferits: els de l’Skardalija de Belgrad, un dels pocs carrerons antics dempeus encara en una de les ciutats més bombardejades de la història (i això que encara li faltava el bombardeig de l’OTAN del 99). Probablement eren tan bons com qualsevol altre, però m’agradava aquell carrer que d’alguna manera podia ser grec, búlgar, serbi, hongarés, txec, ukrainés… I en aquella època molts pocs turistes visitaven Belgrad, i jo m’hi trobava molt bé, anant o tornant cap ves a saber on de la península balcànica.

Us deixo una recepta força autèntica (la de Leskovac, al sud de Sèrbia, d’on la llegenda diu que va sortir el primer venedor ambulant de ?evap?i?i i on cada any se’n fa un gran festiva). Us poso també uns consells molt valuosos per a què us surtin, els ?evap?i?i  són delicats si no se’n saben els trucs!

(Un altre dia us explicaré con fer soutsoukakia).

Per a 4-5 persones:

 

·      1 kg de carn picada de bou (millor) o vedella

·      Mitja ceba mitjana

·      Pebre roig mòlt (dolç o picant); a Leskovac és picant

·      Oli , sal

Cal fer-ho tot ben petit, però no massa: ha de quedar una massa granulosa, com la d’hamburguesa,  i no una massa fina. Formeu mandonguilles grans amb la barreja i deixeu-les unes quantes hores a la nevera. Això és bàsic, si no ho feu, en posar els ?evap?i?i sobre la graella, s’enganxaran, no podreu girar-los, i haureu d’encarregar uns döner al bar de sota. Passat aquest temps, doneu-los la forma d’una butifarra petita aixafada i pinteu-los amb oli. Els poseu a la graella ben roenta sobre la brasa i aneu-los girant fins que estiguin fets. Vigileu que si el foc és massa viu poden cremar-se per fora i estar crus per dins. Millor posar-ho a una certa alçada i girar-los sovint. Serviu amb pa de pita, cebes, pebrots verds fregits, raves, tomàquets, patates fregides… Podeu acompanyar-ho amb raki o ouzo. 

 

Publicat dins de Cuina | Deixa un comentari

Per fi ouzo Mini a Barcelona!

0


Un bloc que ha pres per títol els licors anisats més importants de la Mediterrània, com metàfora d’allò que ens uneix d’Orient a Occident, de Llevant a Ponent, ha de preocupar-se, naturalment (φισικα!) per l’abastiment d’ouzo dels nostres lectors i lectores.

La varietat d’ouzo que es podia trobar a Barcelona fins ara era poc satisfactòria. Afortunadament, a la botiga “Tresors de Tanit” , a la mítica plaça del Diamant, hi podem trobar des de fa poc l’autèntic ouzo de Mitilini “Mini”.
Hi ha molts ouzos bons a Grècia, però casualment el meu preferit (i el de molts grecs) és aquest. A la botiga hi trobareu també alguns feta, manouri, dolços, iogurt, olives de Kalamata, i productes libanesos, turcs, sirians (vins de la vall de la Bekaa!) i italians. 

Una gran notícia, especialment quan es vola amb Ryan Air i no pots farcir l’equipatge d’ampolles per tot l’any.