Creix a les mans l'embruix dels astres...

Joan Graell i Piqué

A la casa d’enlloc

0

Entrevista a Roger Mas, cantautor de Solsona

Roger Mas i Solé és un cantautor nascut a Solsona l’any 1975. Ha publicat, entre altres, els discos Les flors del Somni, Casafont, DP, Mística domèstica, Les cançons tel·lúriques i A la casa d’enlloc, que ens presenta en aquesta entrevista. Aquests àlbums han rebut diversos premis, entre els que destaquen nou premis Enderrock. També ha obtingut un ampli reconeixement de la crítica, que l’ha convertit en una figura de la cançó actual. La seva música està inspirada en tres pilars fonamentals: les músiques modernes, la d’arrel i els sons ancestrals del món. En les seves lletres mescla la llengua del carrer, la literària i els parlars que es van perdent. Se l’ha considerat “la veu més bonica que ha donat mai la cançó catalana” (Mingus B. Formentor, La Vanguardia).

(Entrevista publicada al núm. 25 —estiu de 2011— de la revista Lo Banyut)

 

En cadascun dels teus discos anteriors hi has creat una realitat poètica i musical diferent. Què i qui habita la nova realitat d’aquesta casa d’enlloc?
A la casa d’enlloc hi ha una barreja de tot el que he fet en els discos anteriors. Cada vegada se m’acudeixen històries noves i les intento explicar amb unes lletres més senzilles, que gradualment van deixant de banda la poètica del “jo” romàntic i donen pas a noves maneres de concebre i interpretar les cançons. En el terreny estrictament musical hi ha una evolució en la seqüència dels acords.

També volia que aquest disc tingués un punt autoreferencial. Fixa’t en el disseny. La portada recorda una mica les portades dels LPs. La foto està feta a la muntanya d’Alinyà, a Prat Major, sobre el Call d’Odèn, on hi ha una vista magnífica. Jo estic assegut sobre terreny de l’Alt Urgell i el fotògraf sosté la càmera trepitjant terra del Solsonès. El títol també fa referència a aquest paisatge. La casa d’enlloc és aquella Borda, aquella caseta, que van construir els pastors al bell mig d’aquell paratge. Al disc hi ha una cançó inspirada en el western i en les bandes sonores d’Ennio Morricone, que són prou adients per descriure les sensacions que transmet aquell lloc.

En aquesta casa també hi tenen cabuda dues cançons que fan referència a la violència de gènere: una tracta aquest tema des del punt de vista de la dona, de la víctima, i l’altra l’enfoca des de la perspectiva del botxí, que acaba essent una víctima dels seus propis sentiments.

Aquesta casa d’enlloc, com no podia ser d’una altra manera, s’edifica sobre sòlids fonaments musicals i poètics. En els teus inicis, la creació musical i la creació poètica s’entrellaçaven: aleshores eres músic i al mateix temps poeta. El teu univers particular va començar a prendre forma en els primers poemes i després es va harmonitzar ens els discos. En aquell temps vas publicar un parell de llibres de poemes. No t’has plantejat de reprendre aquesta activitat?
Aquests llibres són dos pecats de joventut. El que realment m’he plantejat és de tornar-los a comprat tots i fer-ne una gran foguera. El temps posa a cadascú en el seu lloc. Jo, des de fa uns quants anys, tinc molt clar que sóc un cantautor. Si es mira des d’un punt de vista negatiu, un cantautor és un pèssim poeta entre poetes i un pèssim músic entre músics, i, si es mira des d’un punt de vista positiu, és un gran poeta entre músics i un gran músic entre poetes.

En tots els teus discos hi ha alguna cançó que et serveix per experimentar amb la música i la poesia. Quines noves experiències i innovacions ens aporta A la casa d’enlloc?
Tot i que les cançons són independents les unes de les altres, aquest disc és un viatge musical molt més roquero que els anteriors. Les innovacions són internes; per exemple, musicalment, les seqüències harmòniques són més riques i l’últim acord amb què acaba una cançó enllaça amb el tipus d’harmonia que vindrà després.

Tu ets un cantautor amb un estil propi, lliure, i aquesta llibertat interpretativa et permet d’experimentar constantment amb tots els estils musicals. Com et defineixes musicalment?
Jo entenc que la feina del cantautor s’ha de fonamentar en una llibertat estilística total. És evident que en aquesta feina s’hi reflecteix la personalitat de l’artista. Per a mi, hi ha dues escoles de cantautors que defineixen molt bé el panorama actual i que, en un sentit o altre, han exercit una influència sobre tots els que fem cançons. Hi ha dos cantautors italians que exemplifiquen molt bé aquestes dues tendències: d’una banda el Paolo Conte, que segueix una mateixa línia des de fa molts anys i es mou en uns paràmetres que ell ha delimitat molt bé i en els quals gaudeix i fa gaudir el públic; i de l’altra el Fabrizio de André, que ha estat capaç d’aportar una experiència absolutament diferent en cada disc. No només són diferents les històries, sinó també la manera d’explicar-les i els estils musicals. Hi ha un disc que comença amb un blues, segueix amb una tarantela napolitana, al mig hi ha algunes parts que semblen ben bé música clàssica i s’acaba amb cants tirolesos.

A mi m’agrada molt la música il·lustrativa. És molt important que una cançó sàpigui transmetre el missatge que en cada moment el cantautor vol explicar. Aquí hi intervé el mestratge del poeta i del músic. En aquest disc hi ha moments musicals en què es posa de manifest una lluita entre aquestes dues essències, la poètica i la musical. Llavors les cançons agafen un caire tràgic. Però també hi ha un esclat de moments d’eufòria que esdevenen una autèntica epifania musical. Això passa, per exemple, en la sardana interpretada juntament amb tota la cobla Sant Jordi, que és una autèntica exaltació de la bogeria, en la qual s’aconsegueix un moment d’èxtasi musical.

Quan gaudeixes més, a l’hora de compondre les noves cançons o en el moment d’interpretar-les?
Jo crec que gaudeixo per igual. És a dir, quan gaudeixo menys és quan faig qualsevol de les altres coses que no són aquestes dues que has dit. La feina que comporta la promoció dels discos em resulta bastant feixuga. Sempre he pensat que l’ofici del botiguer és un dels més sacrificats que existeix. Potser el que em costa més és el fet d’haver de viure exclusivament de la música. Això em fa ésser conscient que no puc abaixar el llistó musical que he anat apujant en cada disc.

Tu has estat sempre un cantautor molt proper al teu públic, tant en les actuacions en solitari com en els concerts que has fet arreu del territori català i en diversos països de l’estranger acompanyat amb tots els músics de la banda. Quin públic es mostra més receptiu, el dels grans concerts o el que et ve a escoltar en els locals petits, com el que vas trobar al restaurant Llum de la Seu, en el marc del primer festival de cantautors?
El públic més acollidor l’he trobat a Sudamèrica. A Cuba i al Brasil, el públic és molt més receptiu que en qualsevol altre lloc del món. Tot i cantar en una llengua diferent, de bon principi ja s’estableix una complicitat absoluta, una connexió emocional entre els músics i el públic que va més enllà del ritme de la música i el sentiment de les cançons. El caliu que es crea en aquells concerts realment és molt entranyable. Aquí, a casa nostra, això també passa a Mallorca. A Catalunya, en canvi, costa més d’arribar a la gent; sí que hi ha diferències, però són més subtils. El públic aquí és molt més reservat i no es deixa portar amb tanta facilitat per l’encís de la música.

Bona part dels teus videoclips musicals, en què la comunió entre la música, la poesia i els elements de la natura és total, els has gravat a les muntanyes de Canalda i Odèn. Què tenen aquests paisatges que t’encisen tant?
Aquestes muntanyes formen el primer contrafort del Pirineu. Des que vaig començar a caminar, el meu avi i el meu pare m’hi portaven. Des de qualsevol indret, les vistes que s’hi contemplen són magnífiques i creixen a l’interior de les persones. Tothom el qui hi ha anat, tard o d’hora sent la necessitat de tornar-hi… Per això, sempre que puc, jo hi torno.

Simbòlicament també és un paisatge molt suggeridor, hi ha el forat de les encantades, les coves dels moros, plans de terreny on la tradició diu que les bruixes hi ballaven de pèl a pèl durant els solsticis…

I la font del Vermell, que també és present en la darrera cançó d’aquest disc. Per a aquelles parelles que vulguin concebre un fill, anar a veure l’aigua gelada d’aquesta font és com posar oli en un llum. El resultat és immediat, a fe de món.

Publicat dins de Entrevistes, Música i etiquetada amb | Deixa un comentari

World Poetry Movement

0

Lectura de poemes celebrada a la sala La Llacuna d’Andorra la Vella el dia 24 de setembre de 2011, a les sis de la tarda, en què ens vam reunir poetes d’Andorra, l’Alt Urgell i la Cerdanya per afegir la nostra veu a les de la resta de poetes del món.
El World Poetry Movement, al qual ens vam adherir amb aquesta lectura, va celebrar aquest dia més de 800 lectures de poesia arreu dels pobles i ciutats del món.

Reprodueixo la Declaració del World Poetry Movement.

(continua…)

Declaració del World Poetry Movement 24 de Setembre de 2011

Avui ens reunim per fer més gran una onada exultant de poesia que s’està movent pel món, d’escenari en escenari, on concorren persones lligades al mateix desig, a la mateixa aspiració per assumir el repte de les grans transformacions de l’esperit, construint un gest, una actitud oberta a tots els canvis i ruptures necessaris per fundar un món concorde a la vida i no subjecte als designis de la devastació.

Avui celebrem que som trànsit joiós cap a un nou moment, cap a una nova atmosfera que propiciï una llum congregant i pau sense tractats ni demagògies.

Avui ens reuneix un ímpetu renovat amb l’ànim d’incidir en les urgents transformacions, davant dels reptes d’aquest moment en el qual perilla la vida de moltes espècies, entre elles la humana.

Avui aquesta convocatòria és possible gràcies a la força concurrent de la poesia, i és el poema l’instrument màgic d’expansió de l’energia necessària per obrir la nostra ment, el nostre cor i el nostre esperit i, així, saltar cap a aquella dimensió on puguem portar els nostres somnis, símbols i desitjos al plànol de les realitzacions.

Sabem que un poema no aturarà tsunamis ni guerres.

Però un poema és un escut davant del llenguatge de la devastació, la guerra i la sobre explotació.

Un poema no guarirà a 1.020 milions de persones que pateixen gana crònica en el món, un poema no aturarà la mort per inanició de 750.000 habitants de Somàlia.

Però un poema és expressat per reafirmar-se en la vida.

Un poema no resoldrà els problemes bàsics de la humanitat vulnerada.

Però un poema és somni, visió, oxigen de l’esperit.

Un poema no conjurarà als monstres climàtics.

Però un poema és una porta que s’obra quan tot sembla sense sortida.

Un poema prepara la ment per a allò que serà i que encara no sabem.

Un poema és el lloc de les conjuncions màgiques i simbòliques que ens reafirmen com a espècie, escindida entre l’animal i l’humà.

Un poema és somiar un món nou, i en això li dóna validesa i sentit a la realitat en la qual vivim. Un poema flueix creant un futur mental des del qual creixerà la civilització del demà. Per això una societat que falla en el camp de l’art i la literatura és una societat que s’ha fossilitzat mentalment, i està fent malbé la seva capacitat d’autorenovació i rejoveniment.

Els poemes ens recorden que la fam, la guerra, la superpoblació i la pol·lució no són efectes de la nostra manca de tecnologia o recursos, sinó de la nostra carència d’ètica i amor.

I els poemes són claus que poden obrir per a nosaltres la casa del tresor de les nostres riqueses comuns; l’amor humà, la saviesa, la creativitat i la bellesa: tresors que es fan més abundants quan són compartits.

Un poema és la causa de les grans convergències espirituals. Un poema ens fa comprendre que la poesia és l’ecologia dels ecosistemes simbòlics. La poesia és la biologia de l’esperit, el motor dels somiadors, d’aquells que aspiren a donar el salt cap a una nova dimensió de l’ésser, en la qual sigui possible existir sense el llast de les injustícies que hem heretat i que ja és temps que cessin.

Poemes per alimentar el somni per una humanitat autèntica, per fi alliberada dels grans errors.

Per la dignitat que ens dóna la poesia, avui ens unim a un cor mundial per la vida, pel canvi veritable, ara que ens moguem per un marge perillós de la nostra història humana.

 

Ressenya de Llibre del vesc a Serra d’Or

0

Ressenya de Llibre del vesc, escrita pel poeta Vicenç Llorca i publicada al número 604, d’abril de 2010, de la revista Serra d’Or:

Joan Graell, poeta nascut a Cambrils (Solsonès) el 1971 i afincat a Organyà, és autor de tres llibres de poemes publicats en editorials pirinenques: Un llapis com el vent (Garsineu, Tremp, 1997); Memòria de les pedres (Garsineu, Tremp, 2002) i Afrau (March, Vallbona de les Monges, 2005). Ara, quatre anys més tard, dóna a conèixer Llibre del vesc (Salòria, La Seu d’Urgell). Es tracta d’una obra pregonament pirinenca tant en la forma com en el fons. Així, l’edició compta amb la col·laboració d’un artista destacat del Pirineu: Philippe Lavaill, que ha il·lustrat molt bellament les pàgines interiors. I un pròleg signat conjuntament per Clara Tarrida i Toni Romero.

Allò més destacat és la tematització del bosc com espai que capta i orienta la mirada poètica. Ara bé, convé precisar que aquest acostament a la natura no té un caràcter descriptivista ni decoratiu. Es tracta de l’ànima, de la mateixa ànima del poeta que es projecta en el bosc fins a trobar en el vers un moment d’humanitat. D’aquesta manera, tenim la pedra representada en els dolmens; els arbres, els ocells i, sobretot, el vesc, com a símbol inequívocament bosquetà que dóna títol al conjunt.

(més…)

Les places d’Ulisses

0
Publicat el 17 d'abril de 2010

Ara que el cavaller de les lletres i la rosa ja comença a esmolar la llança literària per lluitar contra el drac de la desídia i l’avorriment, us vull recomanar un llibre especial, Les places d’Ulisses, que recull en un sol volum tota la poesia que Vicenç Llorca ha publicat des dels seus inicis literaris fins al present.

(Article publicat al núm. 98 —abril de 2010— de la revista Viure als Pirineus)

Les places d’Ulisses recull en un sol volum tota la poesia que Vicenç Llorca ha publicat des dels seus inicis literaris fins al present. Vint-i-cinc anys de dedicació i esforç que han donat vuit títols; des del primer llibre col·lectiu, Miscel·lània 6, que va suposar, juntament amb La pèrdua, l’inici d’un llarg viatge poètic per mar i terra, per deserts i oasis, per l’aigua i el cel, per places i ciutats, fins arribar a L’últim Nord, darrer descans, fins al moment, del llarg i venturós trajecte.

 

En aquest viatge de port en port, com bé es mereix l’altíssima qualitat de la seva obra, també ha recollit uns quants premis literaris, d’entre els que destaquen, per citar-ne alguns, el Premi Salvador Espriu, l’Ausiàs March i el Vicent Andrés Estellés, i s’ha guanyat a pols el reconeixement de la crítica, l’admiració dels lectors i el respecte dels poetes contemporanis.

 

Les places d’Ulisses conserva els pròlegs originals i també inclou alguns poemes inèdits. El llibre, de cinc-centes cinquanta-dues pàgines, s’obre amb una introducció en què el poeta explica els criteris de l’obra i ens exposa alguns posicionaments personals, així com ofereix un epíleg final de Xavier Pérez Torío on es fa una lectura global de la seva poesia. És un llibre de format gran, magníficament editat per l’editorial Òmicron, que esdevindrà, n’estic convençut, una obra de referència, un llibre de culte per a tots els qui estimem la poesia.

 

(més…)

Llibre del vesc

0

Llibre del vesc
Joan Graell i Piqué
Il·lustracions de Philippe Lavaill
Edicions Salòria. La Seu d’Urgell, 2009

El més destacat de Llibre del vesc és la tematització del bosc com a espai que capta i orienta la mirada poètica. Aquest recull explora, amb una perspectiva muntanyenca, els temes preferits del poeta: l’amor, la mort, la solitud, el desig, la misèria, l’oblit, la transcendència… En cada poema, la terra, els elements de la natura i els astres són un referent, però també una eina de la qual se serveix per a expressar els seus sentiments i inquietuds. Aquest acostament a la natura no té un caràcter descriptivista ni decoratiu. Es tracta de l’ànima, de la mateixa ànima del poeta que es projecta en el bosc fins a trobar en el vers un moment d’humanitat. D’aquesta manera, tenim la pedra representada en els dòlmens; els arbres, els ocells, els astres, i, sobretot, el vesc, com a símbol inequívocament bosquetà que dóna títol al conjunt.

Llibre del vesc

3
Publicat el 22 d'agost de 2008

Llibre del vesc
Joan Graell i Piqué
Finalista Premi Joan Santamaria de poesia 2008
convocat per la Penya Agrupació Joan Santamaria per al foment de la Cultura Catalana.
La Busca Edicions. Barcelona, 2008.



 
Com qui camina amb peus descalços…

  




PÒRTIC

 

 

Pòrtic obert a la creixença

il·limitada dels sentits:

asseguts al primer replà

d’un tram d’escala que s’enfila,

eloqüent, cap als llindars

fructuosos de l’esperit,

la paraula arrela dins nostre
com la flor més bella i antiga

d’un jardí prematur, granat
en somnis.

 

(més…)

Definició de la poesia

3

Així entenc jo la poesia, no com un artista, sinó com un artesà:
Jo entenc la poesia d’una manera semblant a com un artesà entén el fang. Un poema s’ha de modelar a poc a poc i s’ha de posar a coure. Per mitjà de la tècnica i del foc, el fang esdevé ceràmica. La poesia, com la ceràmica, posseeix una bellesa antiga, que no caduca mai. En cadascun dels meus versos hi ha una part de mi i una part del món; i també una devoció per la força i la bellesa que impregna cada paraula.

Publicat dins de Poesia | Deixa un comentari

Un llapis com el vent

1

Un llapis com el vent
Joan Graell i Piqué
Tremp: Garsineu Edicions, 1997

 

Un llapis com el vent és un llibre d’aprenentatge poètic que recull els primers poemes d’un poeta que ha sortit de la terra i de la gent que la sembra. Uns poemes que ens descobreixen un autor compromès, tant amb l’entorn que li és més proper com amb els qui, arreu del món, són víctimes de la violència. Aquesta opera prima desplega feixos de poesia curulla de vitalitat, íntegra de cap a peus, contundent en la crítica social, dolça quan parla d’amor.

(més…)

Correllengua

0
Correllengua

Poema escrit al pas de la flama del Correllengua per les terres de l’Alt Urgell i publicat al recull Llibre del vesc.
 

CORRELLENGUA
A l’Arnau Obiols
Una llengua menystinguda
és una llengua que pateix.
El seu turment és semblant
al del cabirol ferit pel tret
furtiu d’un caçador vora l’aigua,
sota el murmuri escarit dels salzes.
Si no ha perdut gaire sang, cerca
forces per defugir els topants
abruptes de la mort i amb un bri
d’esperança al front s’endinsa
en el bosc fecund de les paraules.

La llengua que parlem vora la mar
i al peu dels cims va néixer al cor
de les muntanyes. Des de fa temps,
la volta el llop, els corbs, els voltors
i les àligues. Però aquesta llengua
encara és serenya i ja no té cap
por de manifestar-se obertament:
una veu pregona, que escampa
la llavor dels somnis i consola
el neguit, ha enterrat les fosques
raons del silenci sota les pedres.

Aquesta llengua que estimem
s’ha guarit de les antigues ferides
i ara corre cap al futur amb els peus
lleugers i l’ànima transparent.

La nostra llengua és granada:
té els ulls encesos per les guspires
d’un temps llunyà, i la fa créixer,
com als nostres fills, el cultiu
del pensament i la saó de la terra.
Preguem, doncs, perquè la pluja
sigui abundosa.

 

Creixia a les mans l’embruix dels astres

2

Creixia a les mans l’embruix dels astres
Joan Graell i Piqué
Premi Guillem Viladot de poesia 2006
convocat pel Centre Comarcal Lleidatà de Barcelona
La Busca edicions. Barcelona, 2006

 


Selecció de poemes:

 

 

Mossec


Cerca profit en les coses menudes.
Trenca una nou i menja’t el moll
amb delit de pobre. Assaboreix
el gust aspre de la terra: només
així comprendràs la impaciència
del viatger que s’asseu al baterell
dels astres i queda atrapat per sempre
en el descans mineral de la joia.


Sents com batega dins teu
el cor immens del noguer?

 


 

 

Camí


Lluna d’aram
al bosc del somni.


Viarany obert
a un rostre de pedra.
Nua fesomia.


Camí antic,
embruix de l’herba.

 

 


 

 

Arbre


Captius en miralls d’atzar
que l’alè del temps esmicola,
només ens salva un instant
de lucidesa, una sort
diàfana, i la por de caure
en el pou de gel de l’oblit.
Efímers, els ulls absorbeixen
la llum fecunda dels astres.
Segles i segles de somni
i realitat broten dins nostre,
amb força, i nodreixen l’arbre
feixuc de la consciència.

 

 


 

Riu avall


Als raiers de Nargó

 

A trenc d’alba,
destrals madures de foc i aire.
De sol a sol,
el cop ferreny dels picadors
fereix el plàcid anhel dels arbres.
Invulnerable,
el cor del bosc batega
en arrels i branques.


Llavor de pins, esclat d’aigua:
del bosc al riu, en afany memorable,
l’enginy i la força,
la destral i la ganxa.


Redortes de bedoll,
amb delit de lluna tendra,
lliguen feixos de records
a l’esquena del rai.
I l’encís obert a boca de fosc
aferra l’antiga sort dels astres
al barrer… La fusta davalla
riu avall, guiada per la mà
serenya dels raiers.
El rem és lleuger
i no tem el brogit de l’aigua.

Un bullit de gent atura el temps
al pas dels pobles, la vida s’allarga:
cafè i dones a Lleida,
diners a Tortosa
i tabola a Nargó.

 



Vesc


Pell fosa del bosc, engany de l’aire:
captiu en zel d’amor vora l’aigua
el neguit del verderol abrusa
el cor indolent del moixonaire.

 



Terrat


Salacitat de roba estesa
amb els dits inconsolables
del desig. Matèria d’insomni
en zel de vidres i antenes.
Càlida rajola. Oasi.

 

 


 


Neguit


Agonia d’aram
a les arestes de l’aire.


Un sol tèrbol, com de fang, s’escola
pels terrats somnolents de la vila.


Passa una falzilla
amb un signe de mort a les ales.
El vertigen del cel engendra
un reclam d’ocells insaciables.


Sagna el crit.
El cor s’afua.

 

 


 


Captaire


El vi de la sort ja no t’alimenta.
Entorn dels ulls, la pietat t’atrapa
en un miratge incert de l’oblit.
El teu dolor ens acull. El sol cru
de l’hivern bat la tristesa i t’esfulla
les mans inconsolables: les transforma
en dues flors tremoloses, brevíssimes.

 

 


 



Plany


Àrida solitud dels aurons.


Un aire eixorc ha corsecat
la soca perenne dels dies.
Amb una espurna de lluna tendra
el garbí encendrà els ulls de la terra.


Arreu s’alça un plany esquiu.
Negra sort, fredor de la pedra.
Pit estellat sobre la neu:
mort de griva.

 

 


 


Encanteri


Rodolen cantals
amb oblit de marges.


Designi del bosc,
arrels encantades.


Aigua estremida
al fons de la vall.


Un silenci cru
devora els pollancres.

 

Afrau

0
Publicat el 8 de gener de 2008

Afrau
Joan Graell i Piqué
Il·lustracions de Philippe Lavaill
March Editor.
Vallbona de les Monges, 2005.

 

Afrau és un camí lumínic. Els primers poemes ens remunten a un passat primigeni que dóna forma als fenòmens culturals o espirituals que representen interpretacions del món. El lector té la possibilitat de recórrer un ampli espai de temps i de reconèixer les constants que caracteritzen la nostra existència, com a éssers deutors d’un passat primitiu i com a anelles d’una cadena immortal. Des de la fecundació de l’òvul del destí, som fills de la llum, però també de les nostres circumstàncies, i continuem el nostre periple, intentant comprendre el perquè de tot plegat.

 

Selecció de poemes:

 


Nit

Als confins de la nit,
els límits de la rosa.


Pètal invisible,
lluna que floreix,
llavor de l’alba.


Silenci fragant,
bosc adormit,
fronda d’estrelles.

 


Arbre del cos


Reposant en un sentit mineral,
l’arbre del cos cerca un solaç
de llum estesa a l’horitzó.
Segles tel·lúrics d’aigua i foc
nodreixen la soca de la memòria.
Tot és alhora tardor i primavera:
les fulles cauen sense recança
i un vent molt suau escampa la tendra
olor de la molsa i de les flors.

La vida ha esdevingut per atzar,
en un temps remot de llum i pedra.

 


Retorn


Tòtems de pedra
somouen el cor del bosc.


Sota el llambrec
delerós dels estels,
els druides clouen
un cèrcol d’ulls i foc.


Nit encrespada:
per viaranys
inaccessibles
retorna l’Unicorn.

 


Paisatge amb ocells


Un silenci mineral
acull el murmuri
frondós dels àlbers.


Al mirall del riu
batega, transparent,
el cor de l’aire.
Infinits i purs,
els cristalls de l’aigua
rutilen com estrelles.


La tarda s’adorm
als ulls d’un infant,
sotmesa a l’obscur
embruix del crepuscle.


Si la lluna fa cèrcol,
els ocells passaran de llarg,
amb foc a les ales.

 


Poesia


Escriu els colors,
la metàfora de la vida;
així el teu art
mai no es dirà mediocre.
Escandeix cada mot,
cerca el ritme just
del vers, del poema,
i et cobriran d’elogis.


Però recorda que al món
també hi ha mentida,
poeta: cal que tinguis
sempre els peus a terra…
I la terra al cor.

 


Cançó de finestra


            Als trobadors

Amb un sol bri de tu
n’hi ha prou per iniciar-me
en ofici de requesta.


Invoco el desfici
a trenc de pell -nua
tempesta dels sentits.
Al teu voltant, un eixam
de mirades et percaça
l’esclat de l’ànima bruna
sota el vestit. L’atzur,
embriac de cuixes,
obre ferides de passió:
el goig sadoll i el cor ardit…
La fruita madura
t’esberla l’escot.
Amb els ulls hi cullo el desig.


L’estiu porta una estranya
melangia de llavis en flor.
A redós dels estels,
si em despulles de metàfores,
tindràs l’encís del foc:
cançó de finestra
que desgrana la sal
del meu reclam en cada mot.
Però et fas l’esquerpa:
tens marit?

 


A trenc d’atzar


       Al Jordi Graell

A frec de vent
s’allera l’esperit.


Un somni de fuga
fa rodar la vida
sobre quatre rodes:
dins el motor esclata
l’impuls inexorable,
la força de mil cavalls…


A la falda de l’horitzó
llisquem, un dia rere l’altre,
per vials de fortuna
que s’endinsen en la nit.

Quina ruta hem de seguir?
Si l’oratge ens despulla
d’antigues recances,
de llegats feixucs,
estendrem les ales
al caprici del vent.
A trenc d’atzar,
el present renovarà
la fràgil herència dels sentits.
Que no ens venci la nostàlgia,
la confusa por de viure
a rampeu de l’oblit.
No cal fugir de cap país
per cercar la llibertat
inesgotable de les muntanyes;
contra l’enyor,
com ho fan les aus migratòries,
n’hi ha prou amb collir
un brot d’espígol
al moment d’aixecar el vol.


Però a cada revolt
es pot estroncar el delit.
Asfalt enllà, el camí
sense estels esdevé llarg…,
i la nit massa fosca.
De tant en tant convé
aturar-se, aixoplugar-se
a recer del temps,
i només recomençar
l’engranatge de motors
quan s’hagi espassat
l’ofec del món.

 


Res no em resseca


Res no em resseca.
Vora teu, el goig s’ablama,
en zel obert, a l’incendi
de la pell. Entre el desig
i la follia, el meu silenci
és una breu espera del teu gest.
Calladament celebro
la trista recança de la pluja,
l’embruix de la cambra,
mentre la rosa del teu cos
perfuma l’angúnia dels llençols.
L’amor desclou el desfici
de l’alba. La nit ens pertany.

 


Capvespre


Al gresol del capvespre,
lent degotall del temps,
el silenci arrela
al cor de les pedres.

 


Instint


Si el teu destí
pervingués
en blanc albatros,
ara ja et seduiria
la immensa blavor
del mar.
Però la natura
tan sols t’ha donat
el fluix instint d’un home.


Cap al vespre, l’atzar
et transforma en pur desig:
devorat per un dolç verí,
el teu ésser sucumbeix
als encanteris de la nit.

 


Revenja


El dia que vas néixer,
una àliga planava
sobre el meu front.


El dia que vas morir,
l’àliga implacable
del teu silenci
era jo.

 


Vent de ponent


Aquest vent que xiula
amb una bonior
corsecada de cendra i pols.
Aquest vent que porta l’oblit
a la sang, que eixuga els ulls.
Aquest vent que deslloriga.
Aquest vent que s’ho ha endut tot.

Germà llop i germana lluna:
jo sóc la font que tot ho cura,
llum de l’albada estesa
a la gran planura, destí
mineral del bisó dins la boira
i ploma del guerrer vençut
per armes que escupen foc.
Jo sóc l’ocell blau
que reneix de les cendres
enfortit amb ales
perfectes de futur.


Però no puc volar:
no veig l’horitzó.

 

 

Publicat dins de General, Selecció de poemes i etiquetada amb , , | Deixa un comentari

Memòria de les pedres

0
Publicat el 6 de gener de 2008

Memòria de les pedres
Joan Graell i Piqué
Garsineu Edicions. Tremp, 2002.

 

 

A Memòria de les pedres, el poeta es deixa seduir, a parts iguals, per les creences i els elements màgics de la tradició pirinenca i per l’herència conceptual dels poetes romàntics, sobretot als poemes profètics i foscos de la part final. La principal característica és la força visual de les imatges que cada poema transmet, a vegades fixes, com fotografies, a vegades mòbils, com en el cinema. L’autor hi retrata situacions i personatges amb nitidesa, sense vels, sense filtres. És el món tal com el poeta el veu i, sobretot, tal com el sent.

 



Selecció de poemes:

 


Invocació

 

Salut, oh Sal·lusti!

Retorna al món

i venta’n el trust.

Fes que t’acompanyi

Sòcrates el Trist,

per cercar la raó

en ulls no lectors.

I que Anníbal el Gran

travessi el desert

amb tretze elefants,

portant ben alta

l’estirp de Salomó:

justícia per a tots!

 

 

 

 


 


Rastre obert

 

La mort m’espia,

de reüll,

a cada revolt;

com una son molt fina,

com un arbre vestit de dol.

 

Però el meu cotxe

sap esquivar tot sol

cunetes i barrancs.

A l’espai que el vent

esmola, sense llei

ni memòria, la sort

hi enfila les agulles

del destí. El temps

s’aplana com un ocell

de tardor. I el rastre

obert sota la sola

de les rodes escurça

la distància del món.

 

 

 

 


 

 

Encís de pergamí

                 

                 A l’Isidre Domenjó,

                 amb agraïment.

 

Ritual o propòsit…:

encís de pergamí.

 

A les parets del temps

el cor hi penja miralls

de fortuna: la llum del món

és el vol rebec de l’esparver

fet poema. Roig de sang

i aurora escrit a les ales

i una visió subtil.

 

Quan el prodigi dels símbols

en harmonia uneix

amb foc desig i raó,

es deriven en passió

totes les imatges.

                             Així m’avinc

jo al goig de les paraules.

  

 

 


 

 

Pregària

 

Oh, Senyor!

A l’altre món,

només hi demano

una balança.

Mesureu-me bé

i feu-me purgar

cabals i rancúnia.

Llavors, lluny del foc,

deixeu-me ser arbre,

si pot ser.

 

 

  


 


Cariàtides

 

Falsos amors,

esveltes cariàtides,

em tempten el cor.

 

Totes m’ofereixen

llur cos salabrós,

però res no serven

dins l’estoig de la pell.                                

 

Són dones de pedra.

 

 

 


 

 

Hivern

 

El coratge dels arbres

és blanc.

 

Amb el silenci confús

de la nit, un animal

invisible i pervers

s’ajoca damunt

l’escorça de les ciutats.                                

 

En un racó del parc,

a l’Ot, el vell captaire,

el vi se li ha glaçat

a les venes.

 

 

 


 

 

 

La dansa del corb

 

A cel obert,

bastió del firmament,

l’ull primitiu de l’univers.

 

Terra endins, un laberint

humà culmina l’existència.

El món és un forat eixorc

on el foc pren ulls a l’espasa.

A cavall del vent,

l’estirp del ferro rovella

l’espai urbà. El temps

per testimoni de la mort

i de la fam. Cap herència.

 

Només la serena voluntat

de viure pot redimir

el gust cruent dels sentiments

en cada pèrdua.

                        Però sempre

resta la borda llavor

del silenci ancorada

a les venes…

 

I una creença:

de nit, els corbs dansen

per espantar la por.

 

 

 

 

 

 

Qui soc, què escric

0
Publicat el 5 de gener de 2008
Foto: Miquel Vigo

Joan Graell i Piqué neix l’any 1971 a Cambrils, municipi d’Odèn (el Solsonès). Després de passar la infantesa al poble nadiu, cursa estudis secundaris (BUP i COU) al Complex Educatiu de Tarragona (antiga Universidad Laboral). En aquesta ciutat comença estudis de filologia catalana a la Universitat Rovira i Virgili, però els abandona per incorporar-se al món laboral. Durant disset anys treballa a la Seu d’Urgell i al polígon de Montferrer en una empresa de marbres i granits, primer com a operari al taller i, més endavant, desenvolupant tasques administratives a l’oficina. L’any 2009 s’incorpora a l’administració pública de la Generalitat de Catalunya com a interí i, dos anys després, aprova les oposicions del Cos Auxiliar Administratiu de la Generalitat de Catalunya. Actualment resideix a Organyà i treballa als Serveis Territorials del Departament de Territori a l’Alt Pirineu i Aran.

Poeta i narrador
L’any 1997 es dona a conèixer com a poeta amb el llibre Un llapis com el vent. D’aleshores ençà ha publicat sis llibres de poemes i una plaquette i ha obtingut diverses distincions, entre les que destaquen el segon guardó del I Premi de Poesia Joan Duch per a poetes joves, el Premi Guillem Viladot, el Premi Recvll Benet Ribas de poesia i el Premi Carles Hac Mor a plaquettes d’escriptura subversiva. L’any 2019 ha estat inclòs a l’antologia Poetes de Ponent. Antologia (De la Renaixença als nostres dies) [Lleida: Pagès Editors i Institut d’Estudis Ilerdencs, 2019].

La seva poètica es fonamenta en una visió lírica de la muntanya i progressa, sense solució de continuïtat, de la matèria al mite. Dins d’aquests paràmetres configura, amb un estil sobri i un lèxic genuí,  un espai d’identitat essencialment pirinenc que parteix del ruralisme i incorpora conceptes de la mitologia clàssica i popular d’arreu del món: la terra, els astres i els elements de la natura hi conflueixen com a font de sentiment i destí d’espiritualitat. En els darrers llibres, l’essència de l’escriptura i la de la natura esdevenen indissolubles.

En els camps de la narrativa curta i el microrelat ha publicat contes, narracions i microrelats en llibres col·lectius i en mitjans digitals, i ha estat guardonat amb els premis Vila de Puigcerdà, Guillem de Belibasta, Drac de prosa, Vent de Port, La Microbiblioteca (convocatòria mensual), Microrelats de la Vall Fosca i Mención “Non Plus Ultra” del Certamen Internacional de Microrelatos Cardenal Mendoza.

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Des de la seva creació, ha format part de l’equip de redacció de la revista de resistència cultural Lo Banyut, que s’edità anualment a l’Alt Urgell entre els anys 1997 i 2016. També ha col·laborat esporàdicament amb articles de temàtica diversa a la revista d’informació i actualitat pirinenca Viure als Pirineus.

 

OBRA

Poesia

  • Un llapis com el vent. Tremp: Garsineu Edicions, abril 1997.
  • Memòria de les pedres. Tremp: Garsineu Edicions, març 2002.
  • Afrau. Vallbona de les Monges: March Editor, maig 2005.
  • Llibre del vesc. La Seu d’Urgell: Edicions Salòria, novembre 2009.
  • Aiguafoc · bancal, roca,  faune. La Seu d’Urgell: Edicions Salòria, juliol 2016.
  • Alfabet de l’ombra. Lleida: Pagès Editors, febrer 2023.
  • Els planells magnètics (plaquette desplegable). Juneda: Editorial Fonoll, agost 2023.

 

Narrativa

Narracions i microrelats publicats en llibres col·lectius i en mitjans digitals:

  • El Negre de Surri“. A: El Negre de Surri i altres narracions. Premi Vila de Puigcerdà 2000. Tremp: Garsineu Edicions, 2001.
  • Aligneu“. A: Després de l’hivern i altres narracions, Solsona: Solsona Comunicacions, 2002.
  • Bancal, roca, ocell“. A: La muntanya escrita. Indrets reals i literaris del Pirineu. La Seu d’Urgell: Edicions Salòria, 2015.
  • Començar de zero“. A: Començar de zero i altres narracions, La Seu d’Urgell: Edicions Salòria, 2016.
  • Quinze voltes malgrat tot” [en línia: web Premis Drac]. Solsona: Òmnium Cultural del Solsonès, 2017.
  • Trinxeres i llambrics” [en línia: web lamicrobiblioteca]. Barberà del Vallès: Biblioteca Esteve Paluzie, 2017.
  • Un faune al Flamisell” [en línia: web revista ‘Viure als Pirineus’]. La Seu d’Urgell: Viure als Pirineus, 2018.
  • Píndar, el llegidor“. A: Arran de vies i altres contes. IX Premi Miquel Arimany. Narrativa. Les Masies de Roda: Ajuntament de les Masies de Roda, 2018.
  • El delirio del mundo” [en línia: web Brandy Cardenal Mendoza]. Jerez de la frontera: Bodegas Sánchez Romate,  2018.
  • Croquis d’un nu pintoresc“. A: Croquis d’un nu pintoresc i altres narracions. Recull de contes del Premi Vent de Port 2018. Lleida: Pagès Editors, 2019.
  • El clau de Txékhov” [en línia: web diari digital de cultura Núvol]. Barcelona: Edicions del Núvol, 2019.
  • La bassa de les tortugues” [en línia: web diari digital de cultura Núvol]. Barcelona: Edicions del Núvol, 2020.
  • Migdia assolellat” [en línia: web revista ‘Viure als Pirineus’]. La Seu d’Urgell: Viure als Pirineus, 2021.
  • Les flors indemnes” [en línia: web diari digital de cultura Núvol]. Barcelona: Edicions del Núvol, 2021.

 

PREMIS

Poesia

  • I Premi de poesia Joan Duch per a poetes joves (1999) [segon guardó]: Rastre obert.
  • III Premi de poesia Joan Duch per a poetes joves (2001) [primer accèssit]: A trenc d’atzar.
  • Premi Guillem Viladot (2006): Creixia a les mans l’embruix dels astres.
  • Premi Joan Santamaria (2008) [finalista]: Llibre del vesc.
  • Premi Recvll Benet Ribas de Poesia (2022): Alfabet de l’ombra.
  • Premi Carles Hac Mor a plaquettes d’escriptura subversiva (2023): Els planells magnètics.

Narrativa

  • Premi de narració literària Vila de Puigcerdà (2000): El Negre de Surri.
  • V Premi de narració literària Pirineu (2001) [finalista]: Aligneu.
  • Premi Guillem de Belibasta de narrativa breu d’aventures a la natura (2016): Començar de zero.
  • Premi Drac de prosa (2017): Quinze voltes malgrat tot.
  • VII Concurs de Microrelats “Microconcurs La Microbiblioteca” (2017) [microrelat guanyador convocatòria novembre]: Trinxeres i llambrics.
  • IX Premi Miquel Arimany de narrativa (2018) [finalista]: Píndar, el llegidor.
  • VII Certamen Internacional de Microrrelatos Cardenal Mendoza (2018) [menció Non Plus Ultra]: El delirio del mundo.
  • Premi Vent de Port de narrativa curta (2018): Croquis d’un nu pintoresc.
  • Premi Núvol de contes (2019) [finalista]: El clau de Txékhov.
  • Premi V Concurs de Microrelats de la Vall Fosca (2021): Migdia assolellat.

Enllaços a llocs web: literatura · llibres · art · cultura · música · pensament · antropologia

0
Publicat el 5 de gener de 2008

Antropologia (història, tradicions, etnografia, etnologia, folklore…)
Coscollet ~ Blog de l’escriptor Marcel Fité
L’Arpiot ~ Històries i tradicions del municipi d’Odèn
Revista Cadí Pedraforca ~ Testimoni gràfic de les formes de vida a l’Alt Urgell, el Berguedà i la Cerdanya
Revista d’etnologia de Catalunya ~ Publicació especialitzada en els àmbits de l’antropologia, l’etnologia i el patrimoni cultural


Art
Ernest Altés ~ Escultura
Anna Cabiscol Muncunill ~ Dibuix · grafisme · joieria · serigrafia · fusta · tèxtil
Philippe Lavaill ~ Artista polifacètic amb taller d’art a Bescaran
Arnau Orobitg ~ Artista i poeta
PORTELLA ~ Revista anual centrada en les lletres i les arts a Andorra
Txordi Ricart ~ L’home que fa parlar la fusta
VaDeForja ~ Creació de peces úniques de forja artística


Biblioteques digitals
Biblioteca Digital Ciudad Seva ~ Casa digital del escritor Luis López Nieves
Biblioteca virtual Miguel de Cervantes
La microbiblioteca ~ Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès


Cultura
Catorze.cat ~ Cultura Viva
Núvol ~ Diari digital de cultura en català
RACO ~ Revistes Catalanes amb Accés Obert


Literatura: llocs web i revistes digitals
AVALON  & FANZINE ~ Fanzine sobre poesia de la Revista Poetry Spam
Catorze.cat ~ Cultura Viva
La lectora | Revista digital de crítica literària ~ Revista digital de crítica literària
LA VEU |V| dels llibres ~ Revista d’informació i crítica literària
lletrA ~ La literatura catalana a internet · UOC
Lletres Bàrbares ~ Reflexió, creació, debat
L’illa dels llibres ~ Actualitat literària
Núvol ~ Diari digital de cultura en català
PORTELLA ~ Revista anual centrada en les lletres i les arts a Andorra
RACO ~ Revistes Catalanes amb Accés Obert
Saforíssims. Societat literària ~ Societat literària
Stroligut ~ Revista de literatura catalana


Microrelats
La microbiblioteca ~ Biblioteca Esteve Paluzie de Barberà del Vallès
La bona confitura ~ El blog del microrelat en català | Jordi Masó


Música
AIMS | Bikimel | Centre Artesà Tradicionàrius | Escola Folk del Pirineu | FëMAP | Meritxell Gené | Eduard Gener | Roger Mas | Arnau Obiols | Alidé Sans |


Pensament
L’ésser humà en el tot ~ Reflexions existencials de Luis de la Fuente Hita


Poesia
Arrels poètiques ~ Artistes de la paraula de la Segarra i de l’Urgell
AVALON  & FANZINE ~ Fanzine sobre poesia de la Revista Poetry Spam
La raíz invertida ~ Revista llatinoamericana de poesia
Lletres Bàrbares ~ Reflexió, creació, debat
Lyricline ~ 1.569 poetes | 14.147 poemes | 90 llengües
Muntanyes de paraules ~ El blog de la poeta i escriptora Ivet Eroles Palacios
Poesía Recitada ~ Fonoteca de Poesía Española Contemporánea
Poeteca ~ Poesia feta en català. Veus i versos de tots els temps i indrets: de Santanyí arreu de la Mediterrània
Poetàrium ~ Poetes catalans contemporanis · Institut Ramon Llull
POETRY SPAM ~ Revista antipoètica de treballadorXs precariXs i desocupaXs
40 poetes de menys de 40~ Antologia de la poesia més recent de les lletres catalanes
Reduccions ~ Revista de poesia
S.E.M.P.E.R Barcelona-València ~ Seminari Estable de Matèries Poètiques en Evolució i Recerca
Tornaveu-Poètic ~ Poemes amb veu pròpia
33 poetes de menys de 35~ Les veus incipients (algunes prou distingides) de les lletres catalanes
Versos.cat ~ Blog de poesia


Poetes
Anna Gual | Anna Aguilar -Amat | Lluís Calvo | Antoni Clapés | Ivet Eroles Palacios | Maria Josep Escrivà | Rosa Font Massot | Meritxell Gené | Vicenç Llorca | Arnau Orobitg | Josep Pedrals | Jaume C. Pons Alorda | Joan Vigó |


Quiosc digital
iQUIOSC.cat ~ Quiosc digital de revistes i premsa en català

i etiquetada amb , | Deixa un comentari