Connexions des de #Badalona

"Si jo hi sóc i tu també / la terra és meva i és teva." (Joan Argenté)

Arxiu de la categoria: urbanisme

Acció de dignitat llargament esperada al lateral de Sant Crist

2

15095681_10154035382312647_1608613114117219340_nUna notícia que em fa una especial il·lusió. Aquesta passada setmana van presentar als veins de Sant Crist el projecte de renovació provisional del lateral a l’altura del barri, a l’espera de les obres definitives (i que malauradament no estan calendaritzades encara).

És un pas de dignitat, llargament demanat. Ens queda molt per fer encara, però això no fa menys important la notícia, malgrat la seva tossuda modèstia. Ara mateix tenim un projecte executiu que defineix les millores a fer, sobretot quant al paviment, accessos i il·luminació, que esperem poder licitar el gener.

D’altra banda, en la proposta de pressupost de la Generalitat per al 2017 es recull un milió d’euros per a fer front a les expropiacions d’aquest tram. Aquests diners, s’afegeixen al milió també compromès per l’Ajuntament per al mateix tema.

+ info: http://ow.ly/3jW6306u17n

Publicat dins de Badalona és un poble? i etiquetada amb , , | Deixa un comentari

Sobre les casetes dels pescadors, on estem?

0

Les anomenades Cases dels Pescadors, al carrer de Santa Anna i Sant Lluís (allà on el mural de la CUP, a la riera Martí Pujol).

Avui ha corregut per Twitter, –i el Tot n’ha fet una notícia i tot–, que les endarrocaven i que es perdia un patrimoni per sempre més.

El cas és que les cases es van descatalogar el 2013 pq el propietari havia demostrat estat de ruïna. Un altre tema és pq en el seu dia no es va demanar al propietari la conservació quan encara s’hi era a temps.

Sigui com sigui, i malgrat la descatalogació, un pla especial n’assegura la conservació a partir d’uns criteris establerts quant a composició, tipologia i materials, en 4 de les 6 finques. Les dues afectades, que són les que anirien a terra, són les de la riera Martí Pujol. Allà es faria una nova edificació, amb façana a la riera.

Per cert, fins avui no ha hem tramitat cap llicència ni de construcció ni d’enderroc.

Ho he mirat de resumir via Twitter, aquí.

L’arquitectura és cultura.

0

openhouse

#Badalona ha estat la ciutat convidada del 48h Open House BCN, un dels festivals d’arquitectura de referència al país, també amb impacte internacional. Han estat una quinzena d’edificis visitables i 4 itineraris arreu del municipi, en els quals han participat arquitectes i tècnics directament implicats en el disseny i conceptualització urbanes. Aquest 2016 hem estat ciutat convidada, però a partir de l’any vinent ja participarem de la programació com una ciutat més d’un continu urbà ple d’interés i amb molt per descobrir… i redescobrir.

El públic ha premiat l’esforç per situar Badalona al mapa i ha omplert tots els itineraris i alguns dels edificis proposats no han donat l’abast per atendre visitants, alguns badalonins, però també molts d’altres llocs del país. De fet, la notícia del 48h Open House BCN la van recollir molts mitjans, en especial alguns dels telenotícies més (més…)

Compromís amb l’Habitatge, a Badalona

0

Emergència habitacional 1QUADREHABITATGEA continuació un breu resum de la roda de premsa d’avui.

  • Compromís per l’habitatge: finestreta única, multipliquem pressupost OLH i reforç atenció a l’emergència.
  • “Els ajuntaments no ens podem quedar sols en l’atenció a l’emergència habitacional. Repte i risc de país.”
  • Multipliquem x 3 el pressupost i acordem per ampliar el parc muncipal d’habitatge social, que actualment és de 3 (!) pisos.

+ info: http://ow.ly/V08c305tkcu

Actuem amb accions i pressupost per millorar l’espai públic

0

4 d octubre de 2016El passat 4 d’octubre vaig participar al programa Badalona 360 en un debat amb la resta de regidors del ple municipal. Aquí podeu recuperar-lo i a continuació, un recull molt sintètic del que hi vaig dir.

> Sobre la millora de l’espai públic i de lluita contra el vandalisme: +pressupost, +accions i tb més sensibilització. Hi ha punts negres que valorem i q fa temps q hi són. Estem actuant amb accions i pressupost.
> Sobre Badalona Capaç: Tenim un compromís i amb les crítiques rebudes ens hem posat a treballar per trobar una proposta millor. Subratllem compromís del ple d’octubre i de que qualsevol alternativa tindrà suport pares. Som optimistes.
> Sobre la taxa de pisos buits: ens permetrà aplicar la llei amb més seguretat i s’adreçarà als grans tenidors. La taxa de pisos buits ens ajudarà a dinamitzar el mercat de lloguer social.
> Present industrial: #Badalona pot ser exemple i referent. Hem d’aprofitar proximitat amb campus UPC i campus Can Ruti. Tenim un present amb valor afegit q fa moure la ciutat,amb bons polígons,cal explotar-ho.

Badalona, ciutat convidada al 48h Open House BCN

0

14463084_10153893532782647_3295980542997469171_nL’arquitectura és cultura. #Badalona serà la ciutat convidada del Open House BCN amb 15 edificis visitables i 4 itineraris arreu del municipi. Una excel·lent notícia, que avui m’ha fet moltíssima il·lusió presentar.

Sempre que he participat en aquest festival a la ciutat veïna m’he mirat amb enveja l’esdeveniment. Per primera vegada, l’exportem a casa nostra, amb ànim de continuïtat. A Badalona tenim un patrimoni que hem de posar en valor… i no només pels que poden venir de fora a visitar-lo, també en clau de ciutat!

http://elPeriodi.co/jcqwm1

Nou paviment i més espai per a vianants a la nova carretera de Can Ruti

0

carreteracanrutiNo ha estat fàcil, però avui, en el marc de la Setmana de la Mobilitat a Badalona, anunciarem una inversió del tot necessària a la ciutat. 1,5 milions d’euros per a millorar els accessos per carretera a l’Hospital Germans Trias i Pujol de Badalona. Més informació, aquí.

Els que hi heu passat o hi passeu sovint no cal que us expliqui la importància d’aquesta inversió, que hem acordat amb l’Àrea Metropolitana i el seu programa PACTE.

En els pròxims dies, un equip tècnic seleccionat per l’AMB començarà la redacció del projecte, que ha de donar resposta a les particularitats de la infraestructura, que passa per zones clarament diferenciades. En el recorregut d’aquesta via de comunicació hi ha zona industrial, vials que donen pas a urbanitzacions, entrades a pistes forestals i l’accés a tots els serveis vinculats a l’activitat sanitària i d’investigació de l’Hospital Germans Trias i Pujol i la resta d’operadors al sector.

La millora de la carretera va molt més enllà de la pavimentació (del tot necessària i urgent). En aquest sentit, volem que el projecte signifiqui un pas important en un canvi de fons en aquesta carretera, que a més del trànsit de vehicles, doni resposta a les moltes persones que la fan servir per caminar-hi, i que sigui, a més, una via que ens comuniqui millor amb la serralada i els seus tresors patrimonials. També s’aportaran solucions per fer més segures les parades dels autobusos.

La nostra idea és licitar el projecte el primer trimestre de 2017 i poder tenir l’obra acabada el segon trimestre de 2018.

Avancem amb el futur hotel del port, oportunitat per la ciutat

0

Ja ho tenim en marxa! Badalona té un enorme capital no prou aprofitat: un es diu Barcelona i el seu poder d’atracció internacional, l’altra una façana marítima, amb 5 envejables quilòmetres de costa. Aquí és on el futur hotel del port ha de jugar un paper de dinamització econòmica i de referència al territori.

Crec que a la ciutat li convé una façana marítima on hi passin coses, amb un bon equilibri d’usos, buscant la compatibilitat amb el descans, l’oci, la pràctica esportiva… i sempre amb la complicitat de la ciutadania. Un hotel ben dimensionat i orientat al turisme familiar, esportiu i vinculat amb el node sanitari de Can Ruti és un actor interessant per fer possible aquesta oferta.

Hem preparat un concurs on valorarem la qualitat arquitectònica de l’edifici, les millores ambientals i el compromís amb la contractació social. N’hem parlat amb els veïns i hem estudiat bé el tema. La venda del solar, per últim, es fa mitjançant la fórmula del dret de superfície per 99 anys, després dels quals la propietat seria pública.

Esperem que el nou hotel sigui una realitat al llarg del 2019.

+ info sobre el tema en aquesta notícia publicada a El Punt.

+ debat a Facebook, aquí.

Publicat dins de Badalona és un poble? i etiquetada amb , , | Deixa un comentari

9 respostes i alguns aclariments sobre Badalona Capaç

1

mobbaFa uns dies, la Sara Muñoz es va fer ressò a El Punt Avui (hi podeu accedir aquí, i també aquí) de les línies de treball actual del govern sobre Badalona Capaç i el seu nou centre de treball. Al fil de l’article i de la lògica repercussió pública de la qüestió em proposo contribuir al debat amb una mica d’informació… i algun aclariment.

Intento respondre 10 preguntes sobre aquest projecte i les dues alternatives que ara mateix està treballant el govern.

1. Quina és la posició del govern?

El mes de juliol passat el govern va anunciar que revisava la tramitació del projecte del Turó de l’Enric, que implica la construcció del nou centre de Badalona Capaç i de dos Mercadones a la ciutat. La suspensió de la tramitació es va fer amb el compromís de trobar una solució per a les necessitats dels usuaris de la Fundació, —ara en una situació crítica, i que mereix resposta per part de l’administració. Aquesta resposta, s’argumentava aleshores, hauria de permetre reduir o neutralitzar les implicacions ambientals del projecte.

El govern va anunciar a finals de juliol que dedicaria el mes d’agost i de setembre a estudiar si existien aquestes alternatives. Això és el que ha fet el govern aquestes darreres setmanes: identificar dos escenaris de treball que ara han (més…)

Publicat dins de General i etiquetada amb , | Deixa un comentari

Resum d’un any de govern

0
Publicat el 1 d'agost de 2016

portada_revista_postal-01

Fa uns dies el Diari de Badalona em va demanar una resposta breu a les següents preguntes:

1. Quina mesura presa fins ara destacaríeu?

L’enfocament social: el pressupost més social, amb augment de les partides d’un 40%; l’impuls finalment d’un pla de socialització de llibres de text i les primeres mostres de tarificació social a les ordenances. A més, el desbloqueig del projecte dels laterals i pla d’accessibilitat mecànica als barris amb més pendents.

2. Hi ha hagut un aire nou a l’Ajuntament, tal i com es prometia?

Sí, Badalona ara surt als mitjans com a ciutat on s’escolta a la ciutadania i no es contraposen uns veïns amb altres. Generem titulars en positiu. Som exemple de governança compartida i amb un govern cohesionat que ha superat partidismes.

3. Quin gran projecte/promesa per al primer any creieu que no s’ha complert?

Tenim aprovat per primera vegada en molts anys un pla d’habitatge i tenim inversió compromesa per ampliar serveis d’habitatge i començar a fer parc municipal… però encara hi ha molta feina a fer! La suspensió de la llei no ha ajudat. Ja hem començat a prepara via sancionadora contra habitatges buits.

4. Quin ha estat el pitjor moment del primer any?

No hi ha hagut un ‘pitjor’ moment. Aquests primers 12 mesos han estat plens de reptes i de molta feina en comú. Algun moment de desànim, però per damunt de tot el compromís a posar Badalona al dia.

5. Quin és el repte per al proper any?

El desenvolupament del procés participatiu sense precedents, amb 14 milions posats a consideració de la ciutadania i que aviat s’han de traduir en moltes millores arreu de la ciutat.

+ Accediu aquí a la revista 1 any de govern editada per ERC.

7 bones notícies recents sobre l’autopista c31

0
reunio-c-31
Article del mes de juliol al Diari de Badalona:

 

  1. La setmana passada ens vam reunir a Can Cabanyes representants de la FAVB, del Departament de Territori de la Generalitat i de l’Ajuntament, conjuntament amb les associacions de veïns directament implicades pel pas de l’autopista. Era la presentació formal d’una comissió de seguiment que aplega les dues administracions que s’han conjurat a treballar plegades i un veïnat exigent, implicat i constructiu. Més informació aquí.
  2. Aquella mateixa setmana, el ple de Badalona havia aprovat inicialment al ple el pla Recupera, que inclou una partida per fer un arranjament provisional al tram del Sant Crist del lateral de l’autopista, avui en estat de degradació vergonyosa. Més informació, aquí.
  3. L’Ajuntament ha començat a treballar amb l’AMB aquesta setmana l’expedient que ha de permetre aportar al Consorci de Sant Crist un milió d’euros per a projectar i construir un bloc de pisos. L’objectiu? Reallotjar els primers veïns afectats i alliberar el sòl necessari perquè la segona fase dels laterals es pugui licitar abans d’acabar el 2019. Més informació, aquí.
  4. El Departament de Territori de la Generalitat ha anunciat aquests darrers dies que les cates arqueològiques de la primera fase estan a punt de començar, i també l’Ajuntament ha explicat que a finals de setembre executarà els enderrocs previstos a Martí Pujol. El projecte de la primera fase s’ha endarrerit uns mesos, però va avançant… no està parat. Més informació, aquí.
  5. Més coses: ha començat l’estudi de mobilitat requerit a instàncies municipals per estudiar l’impacte dels laterals en la circulació a la ciutat i s’ha licitat ja un estudi per evaluar l’impacte acústic de l’autopista al seu pas per Badalona. Més informació, aquí.
  6. L’Ajuntament ha anunciat també que farà obres a Torrent de la Batllòria i a Molí de la Torre amb doctor Daudí, per millorar connexions amb el futur lateral, i així fer que el nou vial contribueixi més eficientment a la millora de la mobilitat a la ciutat. Més informació, aquí.
  7. L’Ajuntament i Territori han acordat sol·licitar aquest mes formalment la instal·lació d’un radar per trams a la c31. Ha de permetre reduir impacte sonor i de contaminació als veïns de Badalona. 

Més informació:

Full de ruta per desbloquejar els laterals

0
Publicat el 26 d'abril de 2016

imageOriol Llado   oriolllado  • Instagram photos and videos

Text de la meva intervenció en el debat sobre la moció sobre els laterals discutida al ple ordinari del 26 d’abril de 2016.

Segurament tots hem perdut el compte de les vegades que aquest ajuntament ha aprovat mocions instant a l’acabament dels laterals. Símptoma i indicador d’un fracàs col·lectiu, que estem treballant per solucionar.

El govern de la ciutat ha situat l’acabament de les calçades laterals i la transformació de la c31 com una de les seves prioritats. Així ho hem expressat al president de la Generalitat, també al Parlament on aviat es discutirà una proposta de resolució, aquesta sí, amb ampli consens. I així també ha començat la feina política i tècnica per a aconseguir-ho.

Avui haguéssim pogut retreure al govern anterior que ara ens reclama que tramitem expropiacions, el fet que a l’àrea que dirigeixo ens va tocar tramitar una expropiació pendent encara de la primera fase, expropiació que per sort hem pogut acordar en termes satisfactoris. En el ple passat va passar una modificació pressupostària per a fer-hi front. També haguéssim pogut lamentar la falta d’inversió en la millora provisional del tram de Sant Crist, en un estat de marginalitat que no es mereix ningú a la ciutat, o que s’hagués pogut avançar en els enderrocs de Martí Pujol. Tan se val. Enumerem aquests incompliments però no hi posem l’accent.

Ni els veïns de Sant Crist ni la ciutat es mereixen una nova picabaralla al saló de plens. Avui toca consens, i per això hem treballat en la moció, buscant un text –especialment uns acords– que ens poguéssin representar a tots.

Parlem de què està fent el govern en aquest àmbit:

Treballem amb la idea, compartida amb Territori i Sostenibilitat de poder licitar les obres de la segona fase abans d’acabar el 2019, si pot ser abans d’acabar el mandat. És ambiciós. Però possible. El departament responsable tindrà tot el nostre suport per a aconseguir-ho.

Per satisfer aquest objectiu, estem treballant com mai amb el Consorci de l’ARE de Sant Crist, del qual formem part, i en el qual participa l’alcaldessa directament i jo mateix. Impuls polític que ens ha permès avançar, juntament amb Incasòl, en identificar un full de ruta concret per aconseguir el desbloqueig d’aquest repte urbà.

  • La Junta de direcció del Consorci prevista per al mes de juny volem que impliqui ja el compromís de reforç pressupostari per part de les dues administracions. Aquesta junta ha de suposar la visualització que ens posem a caminar, finalment, en la bona direcció.
  • A hores d’ara, l’Àrea de Badalona Habitable està treballant en la delimitació d’un solar a Sant Crist, concretament al carrer Àgueda Mompelt, per aportar-lo formalment al consorci.
  • La nostra idea, compartida amb l’Incasòl, és fer servir aquest espai per construir un primer bloc que serviria per atendre els reallotjaments de pràcticament totes les famílies afectades que optaran per la fórmula del reallotjament.
  • Precisament, fa unes poques setmanes vam recepcionar un treball de camp que s’ha fet i que determina que serien una vintena les famílies que optarien per aquesta fórmula. El bloc previst, tindria entre 15 i 19 pisos.
  • Amb la construcció del bloc, permetrem alliberar sòl i assegurar que el lateral es pot construir sense haver d’esperar necessàriament a la tramitació del Pla director urbanístic i a la construcció de la nova façana digna de Sant Crist.
  • Així ens donem flexibilitat per què un procés (transformació urbana) i altre (construcció calçades) no es frenin, sinó que es complementin. I puguin anar a l’hora.
  • A hores d’ara estem treballant en una nova proposta de modificació del planejament previst, parlada amb el veïnat, i que voldriem contrastar amb el barri. Estem plantejant acordar el nou pla director urbanístic al llarg del 2016.
  • Som conscients que caldrà revisar alguns aspectes de la transformació urbanística, amb l’objectiu d’assegurar la viabilitat del projecte en el seu conjunt. Tenim un bon clima de treball i creiem que trobarem la manera.

Mentretant, reiterem que és just plantejar una actuació provisional al sector. Tenim un estudi del departament de Projectes i Obres que xifra actuació en 200.000 euros. Cal afinar-lo. Molt probablement entrarà en primer annex inversions.

Aquest mandat és clau per desbloquejar la finalització dels laterals. Ja veuen que hi ha molta feina i que hi ha força notícies i compromisos que ens permeten ser optimistes; això malgrat que els més descreguts, com en Cisco, faran bé de no creure’s res, que no es pot dir blat fins que és al sac i ben lligat.

Per assegurar que els laterals es comencin el 2020 anem justos però tenim un full de ruta possible i una dinàmica institucional ben enfocada.

Tenim molta feina i tenim ganes de fer-la. El govern hi aposta de valent. I ja veieu que no només de paraula.

Publicat dins de Badalona és un poble? i etiquetada amb , , | Deixa un comentari

Planificar ciutat escoltant la ciutadania

0
Publicat el 13 d'abril de 2016

tvbadalona.xiptv.cat noticiestelebEl govern i els veïns d’Iris-Sol-Casagemes treballen conjuntament en el projecte de reordenació del carrer d’Orient, al sector del Cristall, a Canyadó. “El veïnat d’aquesta zona és molt actiu i va demanar al govern poder participar en el dibuix del seu carrer. Hem recollit els plantejaments i els dubtes dels veïns ja que ells són els que viuen en l’espai i coneixen les seves dinàmiques. Creiem fermament en aquest tipus de procés de col·laboració i de disseny conjunt amb els veïns; ens proposem anar-ho ampliant en altres actuacions de la ciutat.”

+ Més info, aquí.
+ Aquí podeu recuperar la notícia que en va fer Televisió de Badalona.

L’autopista a l’agenda política catalana

0
Publicat el 10 d'abril de 2016

fotoautopista

L’autopista és un dels greuges històrics de Badalona. Amb aquesta eloqüent contundència s’expressava el passat 1 d’abril el president de la Generalitat, Carles Puigdemont en la seva visita a Badalona. La primera autoritat del país reconeixia així, en la solemnitat del saló de plens de l’Ajuntament, l’anomalia que pateix la nostra ciutat amb el pas partint pel mig el nucli urbà d’una infraestructura tan important com la c31. El president es va comprometre davant bona part dels regidors del consistori a continuar avançant en la construcció dels laterals pendents i va anunciar igualment que la Generalitat liderarà conjuntament amb la ciutat un estudi estratègic a fons sobre el futur d’aquesta via ràpida. L’autopista ha de ser i pot ser una via estructuradora, al servei de la ciutat i els seus veïns. Una oportunitat i un repte per a Badalona. La seva era una valoració carregada de simbolisme. La transformació de la c31 en una via urbana ha d’estar inexcusablement en la planificació d’infraestructures del país. És l’única manera d’aconseguir abordar aquesta qüestió.

En aquesta línia, uns pocs dies abans els representants parlamentaris de Junts x Sí, Catalunya Sí que es pot i la CUP van presentar una proposta de resolució al Parlament, també amb el consens valuós del PSC, reclamant l’acabament dels laterals i la revisió integral de tota la infraestructura. Un altre element simbòlic que entre tots haurem de convertir també en plausible.

Aquest no és un tema només local, és evident; com evident és que no estem parlant només d’una qüestió relacionada amb la mobilitat. Els perjudicis de la infraestructura sobre la ciutat són argumentables també pel que fa a la salut pública (pol·lució ambiental i acústica), els costos sobre la qualitat de vida (claríssims en espais com Sant Roc i Sant Crist) i l’impacte econòmic (competitivitat).

La transformació de l’autopista que parteix per dos la tercera ciutat del país és una qüestió nacional. En els discursos comença a quedar clar. L’objectiu és ara que aquesta claredat vingui reforçada, a més, amb les consignacions pressupostàries necessàries per fer-ho possible.

> Article publicat al Diari de Badalona. Abril de 2016.

Badalona vol convertir la C-31 en una via amable

0

Barcelona. Diputats i regidors de Catalunya si que es pot, Junts pel sí i la CUP presenten una resolució al Parlament sobre l'autopista C-31