Totxanes, totxos i maons

El Bloc de Joan Josep Isern

16 d'octubre de 2010
0 comentaris

Montanelli i els grecs (i 2).


(La sèrie comença
aquí)

Continuo -i acabo- el meu passeig admirat per la història dels grecs de la mà d’Indro Montanelli amb un altre fragment que em sembla representatiu d’allò que m’agrada d’aquest autor amè i senzill. Ni més ni meys que el que avui en diríem “un gran comunicador”. Són els paràgrafs finals del capítol “Fídies al Partenó” (n’hi ha més)

No volem fer aquí la descripció del monument: pertoca a l’arqueologia i a la història de l’art. S’anomena, com tothom sap, Partenó, de “thon parthenon”, que vol dir “de les verges”. Però aleshores aquesta denominació corresponia només a la saleta de les sacerdotesses de la deessa, construïda en un raconet de l’ala occidental, i no se sap com, amb el temps, va acabar donant el nom a tot el majestuós i complex conjunt.

Segurament acompanyaven Pèricles, quan pujava a visitar-lo, els seus amics personals, alguns dels quals eren els seus enemics polítics: Sòcrates amb el seguici  dels seus deixebles entre els quals hi havia Alcibíades i Plató, el seu exmestre Anaxàgores, que potser des d’allà dalt, en lloc de mirar les estàtues i els capitells, inspeccionava el cel buscant-hi les relacions espacials entre les estrelles i els planetes, Parmènides amb el seu pupil Zenó, el contradictor etern, Sòfocles, Eurípides, Aristòfanes: tots ells personatges destinats a deixar un rastre en la història de la humanitat, i dels quals, a l’Atenes de Pèricles, se’n trobava un exemplar a cada cantonada. Poquíssim d’ells hi havien nascut. Però el fet que s’haguessin vist obligats a venir-hi per trobar un terreny favorable a les seves obres i a les seves idees ens dóna la mesura de la importància d’Atenes i del grau del seu desenvolupament.

En el moment mateix que al capdamunt de l’Acròpoli madurava l’obra mestra més completa del geni grec, el Partenó, a tota la resta d’aquella petita ciutat de dos-cents mil habitants i de trenta o quaranta mil ciutadans es posaven els fonaments de totes les escoles filosòfiques i es preparaven els temes del futur conflicte entre la fe i la raó.

El secret de l’extraordinària florida intel·lectual d’Atenes en aquest segle d’or és justament aquest: la intimitat dels contactes entre els seus protagonistes reclosos en l’espai limitat de les muralles ciutadanes i agrupats a l’àgora i als salons de les heteres; en la intensa participació de tots plegats en la vida pública i en la seva disposició a fer-ne ressonar ràpidament els motius polítics i culturals més importants, i en la llibertat que la democràcia de Pèricles va saber garantir a la circulació de les idees. Un pensament d’Empèdocles, un sofisma de Pitàgores, una frase afortunada de Gòrgies, una insolència d’Ermip, passant de boca en boca, aviat havien fet el tomb a la ciutat, ressonaven al Parlament, arribaven a Sòfocles i n’influenciaven l’escriptura d’un drama.

Qui sap si els atenesos es van adonar del privilegi immens que els havia tocat de néixer a Atenes en aquell moment. Potser no. Els homes només saben apreciar i mesurar la fortuna dels altres. La d’ells mateixos, mai.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!