Coca és un home relacionat des de fa molts anys amb les arts escèniques del país a través de la seva feina en l’Institut del Teatre del qual va arribar a ser-ne director. Això vol dir que coneix a fons les entreteles de l’època en què transcorre l’acció de “La nit de les papallones” i molt especialment la fulgurant trajectòria artística de Christa Leem.
En llegir la notícia que relaciona els dos noms m’ha vingut a la memòria un detall senzill en aparença però que a mi em va commoure pel que em va semblar que representatiu de l’estimació que Jordi Coca sentia per Christa Leem.
Va ser el dilluns 20 de desembre de 2004, pocs dies després de la mort de l’artista, a l’Espai Brossa. El duet Bonnín-Hausson va organitzar un acte d’homenatge a la desapareguda en el que varen intervenir (si no em falla la memòria) el mag Hausson, Pep Bou i les seves bombolles, Jordi Jané com a mestre de cerimònies, el promotor cultural Joan Estrada i Jordi Coca. Asseguda a primera fila la senyora Carmen Wernoff, mare de Christa Leem, seguia la sessió visiblement emocionada. Jo era just darrere seu i en puc donar fe.
A la part esquerra de l’escenari, gairebé com a única decoració, hi havia un penja-robes amb un parell de camises inconfusibles: la de quadres de Joan Brossa i la blanca d’home amb què Christa va revolucionar els escenaris barcelonins de fa trenta anys. En el seu parlament Jordi Coca va evocar els començaments de la carrera de la noia, la seva conversió en musa de la intel·lectualitat del país, la fugacitat de tot plegat, el silenci posterior… i el fet que a la cerimònia del seu enterrament només hi haguessin assistit una dotzena de persones, totes companyes de professió. Ja no hi ha intel·lectuals, sembla.
El que a mi, però, em va demostrar l’estimació i el respecte de Coca per la feina d’aquella noia d’aspecte fràgil però electritzant -i que em dóna els millors auguris de cara a “La nit de les papallones”– va ser un detall gairebé fugaç que a molts segurament els va passar desapercebut: en acabar el seu parlament se’n va anar cap a la camisa blanca i hi va dipositar un petó amb la mà mentre deia en veu molt baixa dues paraules que em varen commoure profundament (aleshores i encara avui, quan les evoco):
“Adéu, guapa”.
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!