
Privatitzacions vs. corrupció institucionalitzada en el cortijo espanyol.
En aquests temps en què la desigualtat social i les diferències entre els més rics i els més pobres no paren d’augmentar a l’Estat espanyol, fins al punt d’arribar a ser un dels països amb majors desigualtats socials de l’OCDE, poques veus han posat èmfasi en el fet de que una de les principals raons que han contribuït a accelerar i a aprofundir aquest procés ha estat, sense dubte, la gegantina fuga de diners públics que s’ha produït a l’Estat espanyol al llarg de les últimes dècades amb el procés de privatització de nombroses empreses que eren patrimoni public, es a dir, que els seus propietaris erem tots els ciutadans de l’Estat espanyol.
Els seus destinataris: les classes més benestants instal.lades a les oligarquies financeres i empresarials.
Alhora que moltes d’aquestes empreses, una volta ja privatitzades, han esdevingut una autèntica oficina de contractació laboral de polítics del partit únic espanyol, el PPsoE, com agraïment i també com a pagament de favors inconfessables.
El més recent i sonat d’aquests casos el teniem al gener d’enguany, quan com a “premi” per la seua imputació en el cas Bankia, Rodrigo Rato era fitxat com a conseller assessor per part de Telefónica, un ex-empresa pública privatitzada pel govern d’Aznar.
Una pràctica aquesta que s’ha convertit en “sistèmica” a l’Estat espanyol, i que per la seua naturalesa podríem qualificar de “corrupció institucionalitzada”.
A Rodrigo Rato li van precedir molts altres abans: Aznar i Miquel Roca a Endesa, Elena Salgado a la seua filial xilena, Ángel Acebes a Iberdrola, Miguel Boyer a Red Eléctrica, Isabel Tocino i Abel Matutes al Banc Santander, Felipe González a Gas Natural, Pedro Solbes a Enel, propietària d’Endesa, Marcelino Oreja a Enagás… i així fins a més de 40 ex-alts càrrecs del PP i del PSOE, els dos partits hereus del sistema partidocrátic (que no democràtic) espanyol creat arran de la Restauració del segle XIX.
Als EUA, aquesta pràctica (bastant habitual per altra banda allà, en el què molts afirmen que és la més gran democràcia del món!), se la coneix amb el nom de “revolving door”, i ací amb el nom de “porta giratòria”. Es a dir, alts càrrecs polítics que quan abandonen la política recalen en llocs directius de grans empreses, i també a l’inrevés, directius de grans corporacions que es promocionen a la política.
Dos anys, certament, no sembla molta espera.
Fa uns mesos vaig acabar de llegir un llibre de Joseph Stiglitz, Nobel d’Economia el 2001 i professor de la Universitat de Columbia, titulat “El preu de la desigualtat”, que deia una cosa què a mi em va semblar molt interessant al respecte.
Stiglitz afirma que els que ostenten el poder “utilitzen aquest poder per reforçar les seues posicions econòmiques, o, com a mínim, per mantindre-les”. Stiglitz parla en el llibre del fenomen de “recerca de rendes” per referir-se al procés de transferència de la riquesa que es produeix des de la part baixa de la societat cap a la part alta, on el govern, tant pel que fa (liberalitzar, privatitzar, desregular…) com pel que no fa (fiscalitat progressiva, control financer…), es converteix en una mera corretja de transmissió dels interessos econòmics dels propietaris de les rendes altes.
Tornant a esmentar el què he dit adés del tema de les privatitzacions: quina casualitat més gran és que una part significativa dels ex-alts càrrecs de la política acaben treballant per a les empreses públiques que van ser privatitzades, veritat!?

Els successius governs que han iniciat o completat la privatització de grans patrimonis públics, sempre ens han intentat “vendre la moto” amb les raons que tenien per prendre aquesta polèmica decisió.
Però tots sabem que les privatitzacions de serveis i d’empreses públiques formen part dels 3 manaments sagrats del pensament econòmic neocon: privatitzacions, desregulació financera i retallades de serveis socials.
I això no ho dic jo, ho diu l’anomenat Consens de Washington.
L’argument més utilitzat per justificar les privatitzacions és que la gestió de l’empresa privada és més eficient que la de la pública (vos sona, veritat?).
Però si fóra així, només es privatitzarien aquelles empreses públiques que tingueren pèrdues, donant per fet que les pèrdues es produeixen per una gestió ineficient… però les dades mostren que això no sol ser així.
També caldria admetre que totes les empreses privades són, per definició, eficients, i que cap hauria d’incórrer en pèrdues ni fer fallida… però és que això tampoc és sempre així.
El primer d’ells va des de 1986 fins a 1992, any en què entra en vigor el tractat de Maastricht.
Durant aquest període es creen Repsol, Inespal, Indra, Tabacalera, Endesa, Aceralia i Argentaria, que van quedar englobades en el grup Teneu.
El segon període aniria de 1992 fins a 1996, any de la fi dels governs de Felipe González i el de l’arribada del PP de José María Aznar al govern.
En aquest període es comencen a vendre paquets d’accions de les empreses públiques rendibles que en el període anterior havien estat objecte de reestructuració. Es fa per imperatiu legal, ja que Maastricht prohibia les subvencions a empreses públiques i a més volia garantir l’accés de qualsevol inversor a qualsevol tipus d’empresa.
I el tercer període s’inicia el 1996 i arribaria fins als nostres dies.
Aleshores es va procedir a accelerar i a completar el procés de privatització completa de les empreses públiques més rendibles, les que llavors es coneixien com les “joies de la Corona”, no només per la seua rendibilitat, sinó també perquè pertanyien a sectors estratègics, fonamentals per a qualsevol Estat: Energia (Repsol, Endesa) Comunicacions (Telefónica) i Banca (Argentaria).
Amb el govern de Rajoy, i de nou amb el demagògic argument d’equilibrar els comptes, ara pretenen privatitzar RENFE, AENA, Red Eléctrica Española, IAG (fusió d’Iberia i British Airways), vendre les accions de la SEPI (Societat Estatal de Participacions Industrials) i els serveis que presten les comunitats com el Canal d’Isabel II a Madrid i la Sanitat allà on governen.
En tot aquest procés de privatitzacions hem assistit a una descàrrega de rendes procedents del patrimoni públic pagat per tots els ciutadans cap a les classes altes, tal com assenyalava en el seu llibre Joseph Stiglitz.
Tot un negoci redó per a les oligarquies financeres d’un Estat que sembla haver esdevingut el seu “cortijo” particular. Ells són els vertaders senyorets propietaris del cortijo espanyol!
Patraix, València (L’Horta), a 29 de juny de 2013.