Cafè en gra

Del cafetar al bloc, la mòlta és cosa vostra

Alien, el segon copilot

0

Penso que Andreas Lubitz no era un monstre ni un assassí, però portava el seu Alien dins, que en aquest cas no era el vuitè passatger sinó el segon copilot. Dic això suposant que sigui la veritat, tota la veritat i res mes que la veritat el que ens han contat sobre la causa del estavellament de l’avió de Germanwings, cosa que dubto i que difícilment es demostrarà sense ombres de dubte.

És colpidor un accident col·lectiu on s’ajunten totes les condicions emocionals per viure una experiència vicària que ens identifica amb els protagonistes. Les víctimes ja no ens poden explicar res, els més propers a les víctimes no s’expliquen res, i els mitjans mitjans informatius ho volen explicar tot, de la manera mes noticiable, -per tenir un bon producte amb que competir-, sense saber-se estar de entrar en el groguisme periodístic. Fins i tot “la nostra”, TV3 obria avui els informatius del migdia fent-se ressò del Bildt, un dels diaris que ven vísceres sagnants amanides amb salsa rosa i embolicades amb paper premsa.

El sensacionalisme de titular ven a l’engròs i l’anàlisi es massa feixuc per llegir-se’l i te un públic reduït i selecte, com de cinèfil. La competència i el share enerven les redaccions i tots aquest dies s’han difós mes titulars cridaners que reflexius. S’han retratat uns i unes quantes periodistes que  creia mes respectables. Res de nou per altra banda.

No sabrem mai del cert que va passar, no ha quedat cap testimoni per explicar-ho, i dins del dolor dels familiars i amics  dels morts, que comparteixo, perquè se per experiència pròpia el pa que s’hi dona, penso ens el vius i en la memòria dels morts. Totes les víctimes seran recordades amb aquell dolor contingut que mai mes s’esvaeix, els condols arribaran per tots en un sol sentit excepte per l’entorn del copilot, a qui arribaran en un sentit ben diferent.

Si és veritat que Andreas Lubitz es va tancar a la cabina i va deixar que l’avió s’estavellés, no tinc dubte que no estava sol,  l’acompanyava el seu Alien que el va paralitzar. Aquell ou que un dia se’ns va enganxar al front i ens en varen lliurar es latent. Momentàniament tornàrem a ser éssers normals però un dia a alguns normals els explota el pit i en surt l’ou transformat en monstre.

La seva memòria, a pesar de tot, també ha de ser respectada. Això mateix t’hauria pogut passar a tu, vigila el teu cap i el teu cor, i el teu Alien.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Passem comptes a l’ecUnUmia

0

Un dia ma mare, tornant de casa sa germana, em va dir burleta: “Ara en Josep Antón estudiarà economia” i fent girar l’índex sobre la templa com si fos un filaberquí afegí: “està lelu, ja ho fem les dones això de l’economia”. Ho va dir ben convençuda.

En Josep Anton era el meu cosí gran i jo era un nano encara. Ma mare era una mestressa de casa des de que es va casar, dividia el sou que li donava mon pare en tres parts desiguals; una per comprar menjar cada dia, l’altre per roba i calçat, de tant en tant, i una tercera, si en sobrava, per “platxeris”, com deia ella: prendre un refresc, portar-me al cine, donar-se un caprici…La resta del sou de mon pare era per “fer economies” o sigui, estalviar per si de cas.

Si això era tota l’economia, què cony havia d’anar a estudiar en Josep Antón?

Jo no vaig estudiar economia com el meu cosí, però un dia em va caure a les mans un llibre que es titulava “La economia, qué es y como funciona” i vaig llegir a primera plana: “La economia és la administración de los recursos escassos”. El vaig fullejar una mica, vaig veure unes pagines de fórmules, taules i gràfics que em varen cridar a la curiositat de saber com havien estat fets, però recordant la definició vaig tancar el llibre i no l’he tornat a obrir.

Partint d’una premissa falsa no es pot arribar a res veritable. Els recursos no són escassos, son les necessitats les que són sobreabundants.

La lògica d’un dels possibles enfocaments econòmics és crear necessitats per consumir recursos abundants fins que escassegin. Aleshores, el que posseeixi els recursos, sobretot si son escassos, per satisfer les necessitats creades, tindrà la paella pel mànec. Es  la lògica  del “Sistema” en que estem immersos.

La microeconomia s’assembla mes a l’economia de ma mare, però la macro es un tema d’enginyeria financera que funciona amb una mecànica antiga i imprecisa, com els antics embarrats de politges, corretges i engranatges i es desajusta tan fàcilment que  els seus càlculs han de ser permanentment rectificats. És tan poc fiable que depenent de la calculadora que s’usi dóna uns resultats o altres.  La macroeconomia és doncs la lògica perversa del “Sistema”, d’aquest sistema.

Doctors te l’Eslgesia, i l’Economia Premis Nobel, però explicat així de manera que fins el menys tonto ho pugui entendre, es tracta de crear del no res, res. I amb sort potser arribarà a ser alguna cosa.

Quan baixen els preus, per lògica del sistema, -en contra del que diu la lògica a seques-, això es dolent, hi ha deflació, la demanda  baixa, i aquelles “necessitats” que no son necessàries cauen en picat, de manera que els que han creat recursos per satisfer-les no els consumeixen. Això perquè passa?

Com que els recursos varen arribar a ser abundants, però les necessitats no eren tals sinó creades artificialment, per produir els recursos que no existien van caldre préstecs que no finançaven res existent, sinó futurs recursos per satisfer futures necessitats. I l’engranatge gira: el BCE imprimeix diners nous. Aquests diners nous eren -son- iguals als diners “vells”, que teòricament emparen bens existents, i per tant és indistingible un € nou d’un € vell, tot i que un representa una cosa que existeix i l’altre no.

La il·lògica del Sistema diu que sempre hi ha d’haver una certa inflació, tampoc massa, però prou perquè el consum sigui “alegre”.

Consum és allò que consumim, no allò que aprofitem, de la mateixa manera que allò que estalviem és el que no gastem, i no pas allò que comprem rebaixat. La governança de la economia basada en el consum te una bona dosi de semàntica tramposa.

Tornant doncs a l’art de transformar les il·lusions en necessitats i les necessitats en recursos, s’aplica el principi que les vaques flaques no donen llet, i mai sabrem si el farratge nou es prou bo perquè recuperin les mamelles esplendoroses que havien tingut. O dit d’altra manera, mai sabrem d’antuvi si els préstecs que haurien de generar nous recursos per noves necessitats es podran tornar, i el diners nous es podran equiparar als “vells” produïnt bens tangibles. O be l’economia farà fallida i punxarà la bombolla, que és el que ha passat.

La macroeconomia, en aquest Sistema, es un cercle viciós que es retroalimenta amb combustible fòssil i no pas amb energies renovables, s’esgota de nou i es talla mes llenya per tirar al foc. Com en una estufa que no escalfa perquè tenim les finestres obertes i a fora glaça, la solució no està en la llenya ni en l’estufa sinó en canviar el concepte del qué s’ha d’escalfar. Canviar el sistema econòmic és la clau, però el pany el segueixen tenint ells.

Un altre dia parlaré dels manyans que canvien panys.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Tertúlies de cafeteres

0

Un bloc de cafè com aquest ha de sucar-se de tant en tant en una tassa de xocolata de manera heterodoxa perquè el cafè com cal és un beuratge escàs que allarga molt.

El cafè curt i concentrat, o l’aigualit, va ésser fa temps el calze del que bevien la comunió el congregants dels cafès antics, devots d’un temple desaparegut, sacerdots i fidels al mateix temps del ritual d’enraonar.

Aquest enraonar, aquesta contraposició de raons entre persones raonades i raonables s’ha perdut quasi definitivament i les tertúlies de cafè han passat de ser un pugilat on es marcaven els cops, a esdevenir una estomacada de tertulians, amb un públic no presencial, als rings del platós de radio o de televisió.

Tertúlies i tertulians han usurpat el nom a una activitat intel·lectual que es practicava antany als cafès com deu mana quan encara n’hi havien. Els tertulians d’avui no son altre cosa sinò un espectacle mediatic concebut per direccionar el pensament dels que tenen un cervell tan mandrós que tan sols respon a estimuls ensinistrats com els del gos de Pavlov.

Alfred Polgar fou un vienès que visqué durant l’època daurada dels cafès de Viena i de París, dos dels pols entorn dels que giraren aquests punts de trobada dels desvagats “homes que han de matar el temps perquè el temps no els mati, dolça llar dels que troben aspra la seva, refugi de matrimonis i d’enamorats aclaparats d’haver d’estar sempre junts”.

Aquest establiments, moblats amb estil ja demodé tot just inaugurats, foren un refugi de solitaris que compartien taules i cadires que no els pertanyien “El cafè, per si mateix, amb els seus parroquians, les seves taules, les butaques, els seus gots, la seva llum, la seva atmosfera carregada de fum i els sorolls de veus, de platerets entrexocant-se, de passos que l’omplen, és una plenitud de ser”, escrivia Jean-Paul Sartre, un devot dels cafès, des d’una taula situada a l’altre punta de la que ocupava Simone de Beauvoir, on cadascú s’ocupava d’ell mateix en una atmosfera de solitud compartida.

Els cafès, mentre existiren, formaren part de la cultura europea de generació espontania. El Café Central de Viena no te ni punt de comparació amb el Banc Central de Frankfurt, per exemple. Mentre l’un nasqué de l’amor a enraonar sobre a la cultura i al pensament, l’altre es fruit d’una transacció comercial acordada per els pares tutel·lars, ambiciosos, i no es res sense dot, aixovar i capitulacions matrimonials.

A Barcelona encara hi ha unes restes arqueològiques d’aquest mon desaparegut als Quatre Gats i al Café de l’Opera, però els cafès refugi d’intel·lectuals i parada de jubilats i obrers fent la manilla només en podem trobar escadusserament a indrets rurals o mig despoblats. La immediatesa i la caducitat de tot allò que es parla i es desparla es tan sobtada que no dona temps d’engolir ni un glop de cafè.

Els Starbucks, aquesta espècie forana i invasora vinguda de les amèriques no l’ha vingut a substituir, sinó mes aviat a fer-ne una caricatura de l’estil del que fan els MacDonalds al s restaurants. Les essències no es poden trasplantar ni comprar, i encara menys franquiciar.

Les úniques tertúlies cafeteres es fan davent d’un café i amb el cafè, en gra i sense moldre, perquè encertar el gustos i el punt just mai ha estat tan difícil com ara,  i jo no em vull arriscar a comprar una màquina de cafè d’aquestes de monodosi on no es veu ni s’olora el gra ni la pols de grà perque tot ja ve envasat i estipulat per l’amo del cafe, de la cafetera, del format i de la forma, i qui es beu el suc sense bruc cómodament, envasat per un altre ha renunciat a la capacitat de pensar en cap propi.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Un pa com unes hòsties

1

La cultura cerealística d’Europa és el blat o forment, amb la farina mòlta es fa el pa, que ara ja no es “panem nostrum quotidianum”, sinó el “divisus panem constringitur”, tallat per congelar.  D’això es del que vull parlar.

Hi ha qui diu que les cultures també es poden dividir per el cereals que mengen: el pa a Europa, el mill a l’Africa, l’arròs a l’Àsia, el blat de moro a Amèrica. Diuen també –diuendiuendiuen- alguns antropòlegs que les ètnies s’han anat formant al llarg de mil·lennis en base al tipus de cereal que han menjat, i si es veritat l’eslògan tan escampat per l’ecologisme “ets el que menges”, puc imaginar en un futur la humanitat formant part del Sistema Periòdic com a element del grup d “terraqüis raros”.

Aquest pa nostre de cada dia, va fer un salt quan un forner de Sant Boi de Llobregat, el forn Moli Nou, es va inventar la massa precongelada i començà vendre el pa sense coure, en capses de cartró, per ser cuit en uns forns de bressol fabricats ad hoc, a qualsevol botiga, tant fa que venguessin gelats o sabates.

Pa tou i calent, com el que vol la gent!. Per ser menjat a cremadent! Aquest pa precuinat, un cop refredat i reposat, passa a la categoria de xiclet de mal gust, i pot servir en cas de compromís, com a sola de goma per unes crocs.

A pesar de tot l’invent va fer forat, la gent el comparava –la gent ho compra tot- i els forns tradicionals van notar la competència del pa estofat. Els hàbits de la gent varen canviar –la gent canvia d’hàbits, la prova és en la moda que “ya llegó la Primavera al Corte Inglés” la gent la compra-, els experts en mercats van assessorar els forns tradicionals, que han viscut un “aggiornemento” per adaptar-se  als capricis dels consumidors.

“Vols pa calent i cruixent?. “L’acabem de treure del forn bo i torradet, cruixentet, en baguet, en llonguet, en rodó, giredet, en barra o panet, en xapata, ample o estret. D’espelta, de sègol, alemany, de moresc, amb massa mare, la mare de totes les masses que piquen i fermenten”.

El forner, -el pare de la criatura-, ja no fa pa: fa pans&company de disseny, i els combregants li demanen que els hi talli el pa com unes hòsties en una maquina infernal, pròpia de la inquisició, que l’esquartera a rodanxes com si fos un lluç.

El pa s’ha de tallar a ma, a mesura que es consumeixen les llesques ja tallades, així no s’asseca i conserva l’aroma i la humitat interna que el fa durar sense que es faci rosegons. No cal tallar-lo com antany, amb la ganiveta, amb les dues mans, prement-lo entre el calaix del pa obert i el cantell de la taula, recolzat a la panxa com feia l’àvia. Avui hi ha bones ganivetes de serra que fan el tall mes còmode i precís. In il·lo témpore totes les taules de menjador tenien el seu calaix del pa amb la ganiveta estacada amb una cadena, per ordre dels virreis i corregidors, que varen desarmar el poble després de la derrota de 1714, i només toleraven un tall esmolat encadenat a la taula per mor que es fes servir com a arma per foragitar els soldats que es feien hostes a la força a les cases de pagès.

Un pa que te una pinta de bon pa que enamora i guarda dins les essències, fet xinxina per la comoditat dels capriciosos i estúpids costums als que la gent s’acostuma sense pensar en cap propi és pecat. Que en podria dir d’aquest pervers costum de trinxar el pa i ofegar-lo dins una bossa de plàstic tallat mb unes serres com si fos un tronxo, -que no llescat, que és una cosa be diferent-, per tal que surti rebullit si no es treu da la bossa de plàstic, o assecat prematurament si es treu ? Doncs no se’m acudeix dir-ne altra cosa sinó rememorar aquella cançoneta revolucionària que cantava Quilapayún “que culpa tiene el tomate que esta tranquilo en su mata, si viene un hijo de puta y lo mete en la lata y lo manda pâ Caracas”.

Nens, nenes, el pa no és qualsevol cosa, i quan dic “pa”, dic el pa que mengem -si en mengem-, el pa que no engreixa –t’engreixes tu-, el pa per sucar-hi pa, el pa que es llesca –i ara no es llesca perquè ens fan la llesca i ens el tallen a màquina- Aquest pa beneït, és a mans de beneits que el profanen  fent-li una autòpsia de viu en viu.

El pa fa pobre, per això s’ha hagut de tunejar –ningú vol ser pobre- i si es vol menjar del dia s’ha de sortir a comprar-lo cada dia, -això fa mandra-. Mandrosos i comodons com son la majoria, o be ens el posen al supermercat a punt per ser congelat, o ens el a tallen a rodanxes al forn com un vulgar peix mort, per congelar-lo, i descongelat, un cop exhumat el cadàver criogenitzat, el pa ja no és pa.

El pa es troba a faltar quan no el tens, una estada a alguns països de sud-amèrica, a Equador per exemple, és mes llarg que un dia sense pa perquè allà no es costum menjar pa. No hi pateixen perquè tenen una altra cultura cerealística, però per a un mediterrani, el pa es tot, com l’oli, les olives o les quatre estacions que es succeeixen com Deu mana. Si hi ha veritat absolutes, aquestes ho son, per a mi, i per alguns més, no masses.

Ho he comprovat anant a buscar el pa, quan la dependenta que em te mes que vist, agafa el pa rodó de la lleixa i amb mirada perduda no me’l dona. Posa primera i arrenca d’esma en pensament automàtic dient per ella mateixa: “tallat?”. Sense rebre resposta que no li don, arrenca cap a la maquina infernal, desapareix a la rebotiga, i torna amb el que havia estat un pa de bon veure, esquarterat i ficat dins una bossa com un cadàver rescatat del camp de batalla.

Aleshores li assenyalo novament la lleixa i repeteixo: “un rodó de mig”. Em mira darrera les ulleres de pasta i es queda de pasta de moniato. “no el volies tallat?”. “No, vull un pa com Deu mana”, si al menys sabessis escoltar el sielnci….

Avui farem un pa com unes hòsties.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

No m’estiris del fil…

0

No m’estiris del fil que em fas mal, no em recordis que estic descosit…..

La sala d’exposicions de Can Puget, a Manlleu és petita i recorda un celler, potser ho havia estat. El divendres al vespre en Marc Parrot en va oferir un petit concert íntim, tant pel format com per la cabuda de la sala, i l’acte va ser percebut per els assistents com una petita joia d’orfebreria lletrísitica amb un marc musical -que hi posa en Marc- reeixit en la majoria de les ocasions.

Les lletres d’en Marc em dona la impressió que es corresponen molt be al seu tarannà, al seu mon personal, a una visió de l’entorn des de. Sap transmetre les seves sensacions amb unes lletres que són mes interessants, per la manera de dir, que la pròpia música que hi posa, sense desmerèixer-la en absolut, i com a prova aquest inspirat “No m’estiris del fil”.

En general, les lletres de les cançons mes conegudes són d’allò mes tòpiques, solen tenir poca gràcia i menys enginy encara, convoquen a grans frases altisonants  sobre el tema estrella de l’amor. Altres sentiments poc o gen decents, com la possessió, els gelos, etc, ennoblits de manera tramposa, també hi són presents.

No deu ser tan noble reconèixer la feblesa de no arribar als propis somnis i posar en valor la valentia de reconèixer-se covard. D’això se’n diu humilitat, i es un del sentiments que sense ser noble, ens obre la porta a sentir-nos en pau.

 Mira’m, sóc tot el que tu t’imagines i si en vols saber més, somia’m, que serè com m’has somiat.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Per tu Ramon, mes enllà de la teulada

1

Quan ahir em varen donar la notícia de la teva mort em vaig quedar en suspens uns moments, en un segon em varen passar tantes imatges subliminals pel cap, que sense veure-les i precisament per això, em varen fer reviure emocions passades i presents.

Jo se molt be que és tenir la vida a l’encant trepitjant les putes teulades d’uralita, ho he fet mes de vint anys. Jo se ben bé què es que et diguin que el teu pare s’ha mort en accident, ho he patit. Jo se ben be com un s’acostuma al perill i el tracta cada dia amb precaució, hi conviu com amb un lladre que et vol prendre la cartera, fins que l’habitud i el temps li donen avantatge al pispa.

Algun mal nascut encara dirà que en vas tenir la culpa tu per no prendre prou precaucions; t’ho dirà des de baix, perquè ell no hi hauria pujat mai a la teulada, t’ho dirà des de un despatx i esgrimint un pla de riscos laborals de quaranta pàgines que ho preveu tot sobre el paper. Els que hem trepitjat centenars de teulades ja sabem quin pa s’hi dóna, o mes ben dit, quins rosegons hem de rosegar els autònoms que no tenim sou i per pagar tot el que toca pagar legalment, que és molt, hem de treballar per afrontar els gastos, els impostos i els crèdits i oblidar-nos del sou.

Tu, com molts, treballaves per guanyar-te la vida i et vas equivocar doblement: et guanyaves just el sosteniment, i vares tenir la pega de donar un pas en fals. No tenies, “un raconet”, ni contractes blindats, ni feina assegurada de funcionari, ni atur. Ni jubilació mig-mileurista després de tota una vida a l’encant. Un dia es parteix la uralita traïdora sota els peus i baixes com si s’obrís la trampa del cadafals del condemnat. Així de dur i despullat cal dir-ho.

Planyo a la Pilar, la teva dona, i també a la teva filla.  L’empatia cap a elles flueix de manera natural. Tu ja no tens cap problema, ja ets mes enllà de les teulades, cap amunt diuen. T’has ben guanyat el cel o al menys el descans de no haver de pujar escales apedaçades, remenar eines esmussades, traginar pesos sense ajuda, i tornar a casa baldat.

Treballar per guanyar-se la vida no és vida, la vida es guanya cada dia que la vius. Tu la vivies quan et llevaves de matinada per arribar a l’alba a l’indret on sabies d’una rovellonera, o aquell dia que nomes cercaves llenegues, o quan t’asseies a la vora del Ter per llençar l’ham, quan éreu al càmping de Port de la Selva davant per davant del mar, davant per davant d’una paella, amb els amics. Això sí que és vida.

Allò altre, el de cada dia, no. No és pas un càstig de Déu, sinó del sistema econòmic del que formem part, que vulgues que no, necessita molts Ramons com tu, petites formiguetes que treballen just per guanyar-se la  vida, per tal que altres es donin la gran vida sense treballar i tirant de beta de guanys, que no els pertanyen, “legalment” robats a milers de Ramons. Aprofitats, corruptes de Targetes Black, de sous milionaris de Consells d’Administració, polítics dauradament jubilats i traspassats de porta en porta giratòria, especulant amb el valor afegit dels que treballen en l’economia de les coses tangibles.

Tu pertanyies a la casta dels menyspreats autònoms, lumpen dins del lumpen dels treballadors, menyspreats per els sindicats que els consideren empresaris, perseguits per els Montoros de torn que els imputen com a defraudadors, explotats per els contractistes que fan el favor de donar-los feina, i espoliats per els deutors morosos que saben que no els podran enviar als advocats per recuperar els deutes. Ara ja no t’explotaran més.

Et recordarem com en Ramon, l’home de la Pilar. No em vares explicar ni m’explicaràs on eren les rovelloneres, ni tindrem ocasió de anar un dia d’aquests al Collet a menjar uns cenelons amb fulla de col i un conill a la Calma, o de fer una cervesa al Casal, mirant el partit del Barça.

Et recordarem com un home discret i observador, sempre disposat a ajudar, a portar els patracols per muntar les paradetes de la ANC, a hores i a deshores, amb aquell posat teu sorneguer, i  amb la simplicitat del qui sap que fa i no pot fer altra cosa. Gent com tu i com molts, que toquen de peus a terra i treballen i es guanyen el respecte, són el que ens calen, gent de ma d’obra, d’ideòlegs de grans paraules en tenim masses.

I el dia que guanyem la independència, que és segur, pots estar ben tranquil, tu ho veuràs també, mes enllà de les teulades, i seràs un mes dels que lluitem perquè tot això tan injust que he rememorat canviï, en un país nou que tu també volies i en el que ens haurem deixat abans o després la pell. Treballar per guanyar-se la vida, no és vida. La vida és allò que ens passa pel costat mentre estem enderiats per guanyarnos-la. La vida és deixar-se la vida per un causa justa en la que creiem. Vivint ens guanyem la vida, no pas treballant.

Fins no se on Ramón, en tot cas mes enllà de la teulada.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Sexegeracions

0
Publicat el 6 de març de 2015

El 8 de març el feminisme es reivindica, és el Dia D de la Dona. Es celebra des del 19 de març de 1911 i l’any 1977 les Nacions Unides li varen posar la data actual.

Al món som en la ratlla dels 7.000 milions i el % de homes i dones és molt equilibrat. Diuen-diuen-diuen que hi ha mes dones que homes, però si mirem les taules del Banc Mundial, veurem que no és gens clar que sigui així.

A la Xina, que te un pes demogràfic molt gran, les dones son el 48,2% i a la Índia un 48,3%. Tenint en compte que aquest dos macroestats acumulaven a finals de 2013 una població de 2.600 milions de persones (37% de la població mundial) sense fer massa números es pot deduir que possiblement avui les dones no arribin a un 50% de la població, amb l’excepció curiosa i significativa que en tres Estats islàmics el % femení es escandalosament baix: Emirats Àrabs: 29,9%, Bahrein 37,8% i Qatar 23,5%.

Ja que els cromosomes no entenen de religions ni creences, que en aquest tres Estats les dones es quedin a 1/3 de la població no te una explicació demogràfica i caldrà buscar-la potser en una mancança de respecte als drets humans mes elementals.

A Catalunya segons l’IDESCAT el 2013 les dones eren el 50,8% de la població mentre que a EspaÑa eren el 50,6%. I si comptem les dones catalanes com a no espanyoles, les 3.781.247 dones catalanes encara faria baixar a menys del 50,6 la població femenina espanyola.

Hi ha dos països que des de fa 5 anys són el paradigma de la igualtat entre homes i dones: La República de l’Equador i la República del Congo que es mantenen en un equilibri perfecte del 50%. Si ens hem de creure la CIA el desequilibri cap al cantó femení ha canviat de bàndol i ara s’inclina cap al masculí amb un 50,5% d’homes contra un 49,5% de dones, però qui es fia dels espiés?.

Mes enllà de quants som es tracta de saber qui som i això és ben clar. El 50% de la raça humana son homes i el 50% dones, el 100% els anomenem persones, individus de la espècie humana que es diferencien per el sexe, i que a través del sexe es reprodueixen.

Les dones reivindiquen sempre sense esperar el 8 de març i els homes no ho fan de la mateixa manera que les dones perquè pensen que el desequilibri en drets els afavoreix, i els que no se’n avergonyeixen estan mal vistos.

Una petita mostra de la complicació d’aquest tipus de debat és troba en aquesta noticia: El Parlament debat una llei d’igualtat entre homes i dones, el PP hi vota en contra i Ciutadans se’n desmarca, mentre la resta hi vota a favor, però dels 6 diputats que intervenen, 5 són dones. I la pregunta és: els 4 partits que hi voten a favor no tenen homes per sortir en defensa de la llei d’igualtat?. O s’espera a donar el paper de lluïment a les dones quan es parla d’elles?. En la guerra de sexes els únics armisticis es firmen entre llençols?

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Autèntics diners falsos

0
Publicat el 2 de març de 2015

De tant en tant, quan hi a certes notícies econòmiques, els telenotícies ens mostren imatges de la fabricació de paper-moneda. Veiem com tallen els bitllets amb guillotina, els apilen en palets, i els transporten…un metre cúbic de bitllets de banc quan pesa, quan val?

Els bitllets de banc es fan de la mateixa manera que els iogurts, en una cadena da fabricació. Tenen un valor afegit molt mes alt que els iogurts això sí. Tot els procés, inclosa la matèria prima que costa fabricar un iogurt que val 1,2 €, per exemple, potser no arriba ni a ¼ part del preu de venda, comptant l’amortització que la costosa cadena de fabricació en farà milions.

Fabricar un bitllet de 5 € o de 500 € pot costar el mateix de matèria prima (paper, tintes, fils de seguretat, hologrames, etc) i la tecnologia que cal és la mateixa. Però un val 5 i l’altre 500, de manera que el benefici, el marge o les “utilitats” que dieuen els americans, és abismal en relació al cost de fabricació. Es com si un iogurt natural es vengués a 1,20 € i un de “grec” a 120 €.

Algú em pot dir que no és comparable ja que el paper moneda no és un be de consum, sinó la representació d’un valor. Sí, però de quin valor?

D’un valor que no existeix, i fabricant-lo potser existirà…o no. La suma del valor de tots els bitllets i monedes de 1,2,5,10,20,50,100,200 i 500 €  (em deixo la celderilla) no es correspon ni de lluny al valor de mercat del bens que representen. I tot i així, aquesta part visible, els bitllets, és una part minúscula d’aquells bitllets que ni tan sols s’han fabricat, els apunts en compte, que mouen l’economia financera.

Per si algú no ho sap la economia financera es el valor d’allò que no existeix materialment, però s’especula sobre el que valdria si existís, sumat a allò que no existeix ni existirà mai, però algú li dona un valor fictici. El problema és que els valors ficticis i els valors reals estan representats per el mateix patró monetari. Crec haver llegit que aquesta economia que valora l’irreal és el 80 % de l’economia total.

Sempre m’ha semblat d’una obscenitat molt pitjor que qualsevol tipus de pornografia, inclosa la mes abjecta, aquestes màquines que tenen els bancaris i en diuen dispensadors de bitllets. Hom pitja un botó i la maquineta escup l’obscur objecte del desig. És la noció tramposa de que els diners venen de Frankfurt de la mateixa manera que els nens venen de París, innocents i nets, nous i desitjables.

Es tan fals que els diners venen de Frankfurt com que els nens venen de París. Certament el BCE imprimeix diners com xurros, no se li acaben mai perquè te en exclusiva la màquina per fer-los però no representen res, i són autèntics. Són autèntics diners falsos, i com que es dona carta de naturalesa a la falsedat els preus de les coses no es corresponen amb al valor de les coses  per la distorsió que introdueix  l’excés de diner, en forma real o virtual, que les hauria de representar  per establir una paritat en l’intercanvi. Això de París ja no ens ho creiem, tot i que és bonic i poètic, però  sí lo de Frankfurt. No és això un infantilisme a deshora?

Son les lleis del mercat que els economistes donen per bones perquè funcionen per fer créixer aquella l’economia que rega amb ácid als que no tenen ni tindran.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Jo no pagaria, Marta.

0

Encara que llegeixo sovint els teus articles, no pagaria per llegir un article teu, Marta. Ni teu ni de ningú. Pago per ser subscriptor de Vilaweb perquè crec en aquest projecte  singular per els Païssos Catalans, i per tenir un bloc.

Pago una subscripció digital a un diari d’informació general en català, de la mateixa manera que abans anava al quiosc i en comprava un en paper.

Pago una subscripció a la revista local d’on visc perquè hi ha un petit equip que fa molts anys que fa un esforç per donar les notícies petites, que no interessen a ningú mes sinó als que vivim aquí, amb mitjans tan precaris com un esclop i una espardenya, i això no es pot perdre.

Pago per comprar un llibre que m’interessa, en aquest aspecte sóc encara “de paper” i per tant els e-readers i les descarregues pirata no formen part de meu món, tampoc en quan a la música.

A part d’això no pago per res més, ni per canals de pelis, ni futbol, ni res de res. De la resta que son gratis encara bo que no els exigeixo que em paguin per veure’ls. En definitiva pago per el que m’interessa i si algú mes vol penjar coses, gentilment, a la xarxa potser les llegeixi o potser no, sempre que no atabalin en excés amb anuncis ni pop-ups.

Els que publiqueu llibres heu de cobrar drets d’autor només faltaria, però d’articles n’hi ha milions, de professionals i de lletraferits, als blocs, que amb criteri d’interès mereixerien que es pagués per llegir-los. Hi ha escriptors boníssims que són anònims excepte per els que els llegim, i no han entrat en el negoci de l’escriptura professionalitzada ni s’ho plantegen, però segur que deixarien en ridícul a uns quants professionals que es venen perquè els promociona l’editorial que ha apostat per ells, i son compra d’un dia, per regalar expressament o venturerament a algú, si un cop hom ha intentat  digerir les indigeribles primeres vint pàgines -un marge de confiança raonable, mes no- hom veu que  s’ha equivocat, i seria una doble equivocació dedicar-li un minut mes de la nostra acotada i preciosa vida.

Sempre he pensat que els que escrivim ho fem primordialment per aclarir les pròpies idees, això ja es molt, o/i també per que pensem que tenim alguna cosa a dir als altres. D’aquí n’han nascut descobertes formidables i sempre sense pagar. Aquestes troballes no tenen preu ni es poden pagar amb diners.

Tu, Marta, coneixes a la RegisTresParticulars que escrivia als blocs de vilaweb, la millor blocaire de tots els temps a fe meva. Ni ella ni altres blocaires varen pensar mai a cobrar per el seus articles, no pas perquè no en fossin mereixedors, sinó perquè l’article, sigui de professional o d’amateur és un caramel que es regala, un present, una prova d’amor al lector, mentre que un diari és un dossier informatiu que es compra, i el llibre una obra artística que ha de poder tenir continuïtat, i que qui el treballa s’hi pugui guanyar la vida.

Deixem doncs que els articulistes que tenen obra publicada ens despertin interès per a la seva obra a través dels seus articles, i els que no tenen obra ens el despertin pel seu enginy. Aquesta és una auto-publicitat delicada i deliciosa que no engavanya ni enfarfega, si l’article es bo ens conduirà a llegir-los si tenen obra publicada i el llibre es bo, a seguir-los literàriament. Però no, jo no compro peces soltes, ni reflexions que en tot cas, mes tard i ben treballades es convertiran en un obra digna de ser pagada amb diners.

 

 

 

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Viure és gratis

0

Allò que et fa feliç és gratuït, allò que et fa il·lusió es paga car. La felicitat és la tria encertada entre il·lusions i realitats. Sentir-se part d’un paisatge imponent, compartir amb qui comparteix amb tu, relaxar-se després de l’esforç, son petites escletxes per on es llambrega la felicitat que obsessivament esquivem. Les il·lusions ho son tot menys realitats. La il·lusió és esperança, i com diu el  filòsof André Compte-SponvilleNomés esperem allò que som incapaços de fer, allò que no depèn de nosaltres. Quan podem fer no cal esperar, només cal voler.

Crec que el primer deure humà es viure; aquest deure arrenca de la pròpia existència, vivim perquè existim. La vida pròpia és la nostra identitat i tota altra que ens hagin donat és falsa i ens degrada com a persona.

El DNI, el passaport, la targeta de crèdit, la IP del nostre ordenador, el número de la seguretat social, el de la targeta sanitària, el número de presoner -que és una identitat encara mes degradant-, o tota identitat aliena que ens han donat sense demanar-la, només per un règim de control, són la marca de l’esclau feta al ferro roent que ens ha cremat l’autoestima i la personalitat. No ens cou perquè ens unten la cremada amb oli d’euro, que paguem amb la il·lusió de que els diners són nostres.

Viure és gratis, no és paga amb diners, es paga amb la renúncia a les il·lusions. Viure és assumir la realitat segon a segon, optar segon a segon, renunciar segon a segon, decidir segon a segon, ser radical segon a segon.Tornar a les arrels es ser radical, no pas tirar pedres ni cridar. Arrelar-se és no fer arrels enlloc, només a les pròpies ànsies nascudes amb el part, uns rizomes que corren i s’escampen, s’enllacen i s’estenen per tot el territori interior que trepitgem.

Segueixo pensant avui en l’Oliver Sackcs i com ell, amb els milers de persones que, a causa d’una frontera que ara saben on és, han descobert la radicalitat.

“Ser feliç és no desitjar. Si el desig és carència, només es desitja allò que no és té. Però si només podem desitjar allò que no tenim, no tenim mai allò que desitgem, i per tant mai som feliços” És a dir, buscar la felicitat desesperadament no és viure, sinó pagar per il·lusions.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Adéus definitius

0

 “Mai m’havia sentit tan allunyat de la vida com ara mateix”.

Oliver Sacks s’acomiada de la vida i cita David Hume que va passar per el mateix tràngol. Des de que vaig llegir “L’home que va confondre la seva dona amb un barret” descobrí que la ment és una cosa que no ens pertany, és com un cable desconnectat que no troba aparellament i només de tant en tant es connecta amb un enllà que no sabem ni on és ni perquè algú, de vegades, percep i sap sense aprendre prèviament. Els neuròlegs remenen els fils de la madeixa esbullada del cervell i  busquen els perquès del desori. Sovint veuen els efectes però no les causes per les que una ment humana transcendeix els límits que se li suposen.

Ara que a l’Oliver li han pronosticat una vida curta, molt curta, de mesos, la seva ment ha desconnectat de la vida i el cable solt penja inerme. M’imagino que si tota la humanitat estigues en situació de saber el termini fix del transit de cadascú  cap a un enllà misteriós, el mon seria molt diferent.

L’esperança de vida no existiria, els demògrafs no haurien de fer estadístiques ni suposicions, sinó només sumes i restes, les pensions no serien cap incògnita, no existirien les hipoteques, ni les assegurances i l’especulació es limitaria a una data fixa. Ens comportaríem ben diferent, com ara fa l’Oliver, tot i saber que es pitjor sentència de jutge que sentència de metge. No cal que un fet succeeixi realment perquè canviem el nostre comportament, només cal que ens creguem que passarà.

Però morir-se no és un fet qualsevol, no és que la vida t’abandoni, sinó que en marxem sense poder-ho evitar. La vida segueix aquí, a la Terra, tal com la coneixem, el poc que la coneixem. I el mes enllà…. potser es millor!.

Només faltaria que ho sabéssim tot!, potser hi hauria cua per marxar i la mort s’anunciaria als talls de els pel·lícules de la tele amb anuncis d’aquells tan enganyosos, hi hauria batzagades i empentes per marxar abans

La ment de l’Oliver no funciona ara com la meva, i diu:  “Sento de sobte que tot guanya focus i perspectiva. No hi ha temps per fer res que no sigui essencial. M’he de centrar en mi mateix, en la feina i els amics. Ja no penso mirar les notícies als vespres, ni penso perdre el temps amb política ni amb discussions sobre l’escalfament global”.

Si creguéssim que existeix un Estat del Benestar mes enllà seria definitiu, no hauríem d’esperar a que el nostre equip ho guanyés tot per exclamar “Ara ja em puc morir”. No caldria que fos veritat, només que n’estéssim certs

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La coopmetencia

0

Es competeix per guanyar i si es coopera amb altres es per guanyar a costa dels cooperants, que també volen guanyar, per tants se’ls ha de trair. Això es doctrina bàsica de la teoria dels jocs, i es veu clar en el dilema el  presoner, quin és el concepte de cooperar dins una escenari competitiu.

En una societat competitiva no hi ha lloc per una societat cooperativa, i en tot cas la cooperació és l’aliança temporal per enfortir la competència amb els altres competidors, de la mateixa manera que en les carreres ciclistes els escapats cooperen en interès mutu fins a prop de la meta, on es traeixen.

Però la competitivitat és un tòtem de la nostra tribu instal·lada en el territori del “veïnatge universal” i com sempre ha estat, els tòtems no es discuteixen ni es raonen, son la divisa comú, la pàtria comuna de tots els competidors. No es discuteixen les pàtries perquè és tabú. Els tabús son escenificacions d’allò que l’inconscient col·lectiu fa sagrat per despertar sentiments irracionals, els ateus també combreguen amb els tabús, de manera que podem deslligar el mot “sagrat” de qualsevol connotació religiosa.

Quan en el post anterior parlava de la inanitat, era per prevenir dels tòtems i dels tabús que veig cada vegada mes arrelats a la nostra societat laica, que potser per primer cop  des de que tenim història, esta en vies de passar-se amb armes i bagatges a una nova religió nascuda el segle passat que anomenen globalització. Aquesta religió, incipient encara, pretén expansionar-se, com fan totes,  i convertir-nos en fidels. Esta aconseguint a base d’estímuls fidelitzar una clientela, però encara és lluny de generar un corpus doctrinal immutable i encara mes lluny de crear  “homes de fe”.  Es una religió en el sentit  etimològic de “re-ligo”. Per sort  sense la fe que mou muntanyes només es poden moure diners a base de competir per comprar voluntats.

Una societat cooperativa de debò, que “obrés amb” i no “en contra de”, s’assemblaria mes a una religió laica però veritable, i fins i tot, aleshores, alguns o molts podríem creure en la societat del benestar cooperatiu.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

La inanitat

0

Deia Max Euwe, que fou campió mundial d’escacs, que l’estratègia requereix pensar i la tàctica requereix observar. Estratègia i tàctica son dos conceptes que es complementen i sovint es confonen, l’un fa referencia als objectius i l’altre a la manera d’aconseguir-los. Però la inanitat, que és la buidor total, aquella inutilitat vana que res aprecia es el punt 0 d’on parteix el pensament en estat pur.

Vaig llegir fa pocs dies una notícia d’aquelles de nivell 3 (curiositats, fets i gent, facècies…) que es referia a la troballa a Mongòlia de la mòmia d’un monjo budista en posició de meditació.  Això no mereixeria un titular si no fos que se li calcula una antiguitat de 200 anys i sobretot perqué una autoritat budista afirma que no es mort sinó en estat de “tukdam”, que significa la compenetració de la llum pròpia amb la lluminositat externa, l’estat de “samadhi” mantingut mes enllà de la mort física.

Es inquietant pensar que deu “pensar” la ment d’un infant acabat de néixer, tots hi hem passat per aquesta fase però no en guardem record, la ment buida no guarda records, i quan en comença a guardar ja no és buida. Això ens posa davant la dificultat de destriar el pensar de l’observar. Ho fem tot junt i ens confon. Pensem mentre observem i observem mentre pensem, de manera que fàcilment confonem allò que volem amb allò que fem.

L’infant, que esta en disposició de pensar des de el punt 0, desperta a la vida mitjançant l’observació, i fins l’adolescència -alguns, altres mai- no es fixa uns objectius estratègics que amb sort i constància potser assolirà, mentre el monjo que ha aconseguit amb una tàctica de meditació deixar de pensar, entra en la buidor il·luminada de la contemplació. Aquesta basculació entre pensar i observar ens gronxa a nosaltres els mortals en la barca de la incertesa, surant en un mar de dubtes que ens corglacen, i la nostra feina d’argonautes és buscar la pròpia Itaca a tot arreu sense trobar-la enlloc, remant amb taps de cera a les orelles.

La gestió de les incertituds és una lliçó a aprendre, ja que no podem deixar de pensar en que farem si… perquè mai sabrem on és la nostra Itaca fins que hi arribem. I quan la tenim a la vista i entrem al port segur, el viatge s’ha acabat,  ja no te gràcia, ni calen l’estratègia i la tàctica. Assolir l’objectiu dóna una satisfacció tan breu que paga la pena tornar-se a embarcar.

Publicat dins de General | Deixa un comentari

Reviscolant el bloc

0

Vaig escriure el meu primer apunt de bloc un 5 de novembre de 2004 a Blog-spot, d’això fa deu anys i tres mesos justos.

Deia entre altres coses: “Un bloc de paraules no es mes que un glop de lletres que es beu amb la curiositat de tastar algun sabor nou. Però les lletres son poques i es repeteixen com la ceba sense deixar regust al cervell. Es recorda l’aeiou i s’oblida el significat.

Fa deu anys no hi havia whatsap, ni twiter, ni feisbuc, ni la majoria de les aplicacions que ens fan la “balacera” mes fàcil en aquesta guerra de missatges. Sóc de correus i blocs i para de comptar, com si diguéssim d’escopeta de pedernal al costat de kalàsnikovs. Tampoc abans disparàvem tan alegrement com ara. Un correu o un bloc s’ha de rumiar i rellegir-lo, un guatsap o un tuit son com un gra d’arròs d’aquells que llençàvem amb un boli BIC sense mina convertit en sarbatana al clatell del company del pupitre del davant quan anava a l’escola. Qui gemega ja ha rebut.

Ara també disparo tuits i guasaps com a entremaliadura, de tant en tant, amb poca constància, tan poca com la d’escriure al bloc o enviar correus. La xarrameca em cansa, tot allò que no es pugui explicar de manera entenedora en un full a doble espai és sobrer, fins i tot la poesia que fuig de la mètrica canònica s’ha entortolligat massa, el culte al vers lliure i a la prolixitat enfarfega. El significant i el significat s’ha allunyat en línies divergents fins a fer perdre l’oremus.

Llegint un llibre sobre la llengua xinesa vaig fer una descoberta: el xinés s’escriu en uns caràcters anomenats kanjis que tenen un significat per ells mateixos. Un infant xinés aprèn a llegir mes tard que un infant català perquè ha de dominar al menys 800 o 1000 kanjis per tenir un nivell mig de lectura i escriptura, però mentre en una llengua amb alfabet com la nostra es poden  llegir de manera mecànica les paraules i les frases sense entendre el seu significat (cosa força comú) en xinés això no és possible perquè cada kanji és un concepte (un ideograma) que porta associat un so, mentre les nostres paraules són sons orfes de concepte.

No seria massa arriscat doncs comparar els tuits i els missatges voladors amb la lectura mecànica del nostre alfabet i els textos del bloc o del correu amb un kanji que ocupa tota la pàgina.

Entre l’amor a escriure, que mata o que reviscola, em quedo amb L’“Ai, l’amor xinés”

Publicat dins de General | Deixa un comentari