Connexions des de #Badalona

"Si jo hi sóc i tu també / la terra és meva i és teva." (Joan Argenté)

Amb tota l’amistat, per a Reese Witherspoon

1
Veure una mala pel·lícula que, amb tot, compta amb la interpretació d’una bona actriu (o actor) és una mica com assistir a una festa penosa i fallida de la mà d’un bon amic (o amiga). És veritat que la festa milloraria sense aquella música previsible i barata, i si aquells sandvitxos sense ànima haguéssin estats fets amb més carinyo i atenció; a més, ningú sap massa que dir-se, i els que gosen ballar de seguida desisteixen perquè se senten com si el professor els hagués cridat a la pissarra a resoldre una eqüació de segon grau. Tot és un desastre perversament coreografiat, però allà estàs tu, compartint algunes mirades de complicitat amb el teu amic (o amiga), rient dissimuladament del tio aquell del costat de la porta, dormitant agradablement de peu dret. No està tan malament, en el fons. Estàs ben acompanyat. Post dedicat a Reese Witherspoon, protagonista d’Una rubia muy legal. Una mala pel·lícula, una excel·lent actriu.

Poema, deu anys sense Brossa

0
Deu anys de la mort de Joan Brossa. Escric aquest apunt mentre remeno entre els seus poemes per afegir-me al seu homenatge blocaire. Ho faig davant de la reproducció de la il·lustració que l’artista va fer per al museu del cinema de Girona, a partir de la seva escultura titulada “A de Cinema”, i que jo tinc penjada al menjador de casa. Finalment trio un poema que crec que descriu a la perfecció la sincera i cívica invitació a pensar i a crear que en el fons s’amaga rera la majoria de versos de Brossa. És d’una senzillesa brutal, quasi una fórmula matemàtica. I és bonic pensar que és infalible. Fa així:
 
Entrada
A B C D E F G H I
J K L M N O P Q R
S T U V W X Y Z
Sortida.

El vinil guanya el codi binari

1
No és del pes dels anys, que volia parlar en aquest post, sinó de la màgia de les coses que fa temps que ens acompanyen. Aquesta tarda he substituït per raons obligades (atribuïbles a una goma en mal estat) el meu primer tocadiscos, un aparell marca Sansui que m’acompanyava des de feia 24 anys, quan els meus pares me’l van regalar a l’aprovar la selectivitat. No és del pes dels anys que volia parlar, deia; però està clar que entre aquell estiu de finals de mitjans dels vuitanta i avui hi ha quasi un quart de segle. Impressiona, si, i molt. Però m’impressiona més la potència amb la qual han sonat alguns dels vinils que, amb la il·lusió del nou aparell (un sòlid Thorens, de regust atemporal), i per allò de provar, han anat desfilant aquest darrer dilluns de desembre a casa. L’Strangeways here we come, dels Smiths, que feia temps que em venia de gust reescoltar i no trobava en cedé; el Conscience dels Womack&Womack, una debilitat del soul dels vuitanta que feia anys que no feia sonar; i el King of America de l’Elvis Costello, un disc que sempre tinc molt present i que si que tenia en versió digital. I amb tot, han sobresortit de forma sobrenatural dos versos d’un dels temes d’aquest disc de 1986: ‘This is the place where I made my best mistakes, this is the place even angels don’t understand’. El vinil guanya el codi binari en eloqüència i profunditat. El vinil és còmplice saviesa amb el passat. Els anys no pesen, els anys fan màgia… i amb aquell ‘crec-crec’ que fa l’agulla al lliscar damunt el disc, cal dir que, a vegades, aquesta mateixa tarda, fan màgia de la bona.

Hi ha més coses rera la ‘person of the year’

0

La revista Time i les seves llistes anuals conformen un dels millors exemples de màrqueting periodístic del món. La seva ‘Person of the year’ es converteix cada any en reclam de la pròpia capçalera en els mitjans d’arreu del món… però al seu darrera hi ha llistats diversos, alguns de ben específics. Time no es troba sola, en aquest temps de balanços, però les seves classificacions tenen una rendibilitat enorme en el mercat de la repercussió mediàtica. El ‘hit parade’ que aplega les notícies ambientals de l’any l’encapçala Barack Obama (també és la person of the year), el president electe dels Estats Units d’Amèrica, definit com el primer president autènticament ‘verd’. Bé, això si, és capaç de mantenir les seves promeses, puntualitza assenyadament la gent de Time. De moment, una de les decisions més significatives de les preses pel president electe convida a l’optimisme. Obama ha incorporat al seu equip per a dirigir la cartera d’Energia el premi Nobel de Física, Steven Chu. En el número 10 de la llista, el mitjà nordamericà es fa ressò d’un neologisme que no trigarà a arribar aquí: hypermiling, una forma verbal que es conjuga amb eficiència i responsabilitat. És l’acció de optimitzar la conducció per tenir el mínim consum de combustible. Els sona? Queda bé, oi? A veure quan temps triga a arribar aquí. [PUBLICAT A SOSTENIBLE]

Breu sobre els acudits

0
Em passa aquella cosa tan típica, amb els acudits. Sóc incapaç d’emmagatzemar-los al cap; que, d’altra banda, compleix ben eficaçment l’encàrrec de guardar una gran quantitat d’informació relacionada amb qüestions igualment ben poc pràctiques: rock’n’roll, cine i altres sublims intangibles. És com un bloqueig, un pervers acte reflex del meu cervell. Em passa una altra cosa, amb els acudits, i aquesta no sé si és tan típica, però si que és més positiva, d’això n’éstic ben segur. Puc haver escoltat un mateix acudit una vintena de vegades, que mai en recordo el final, ni tan sols quan me’l comencen a explicar, ni tan sols quan el desenllaç està a punt de produir-se. És com si l’escoltés de nou. Puc riure com la primera vegada. Sé que és una gran virtut, aquesta; però, per ara, només la puc aplicar en aquest àmbit tan modest i… volàtil! 

Chicago, mirades creuades

0
Chicago, editada dins la imprescindible col·lecció Mirmanda d’Edicions 1984, és una novel·la coral que s’aproxima a les vides d’un grup de persones de la comunitat egípcia de la capital d’Illinois. Alaa Al Aswani, un dels escriptors amb més èxit al món àrab, traça a partir de les seves vides un fresc ambiciós, però només parcialment aconseguit, sobre els reptes de l’Islam al segle XXI: la democratització, la igualtat, la religió, el sexe, la relació amb occident… En les pàgines del llibre, veiem entrecreuades les motivacions, conflictes i somnis d’aquestes persones, moltes de les quals són professors i estudiants a les diferents universitats de la capital del migoest. L’autor trenca tòpics pel que fa al món musulmà –la lectura d’aquest llibre dóna una mirada a una classe mitjana i intel·lectual, sovint absent en els nostres telenotícies–, però en construeix alguns altres: la manera com descriu Amèrica és una mica naïf, i també un pèl demonitzadora. Però és molt interessant, bé que a vegades una mica molesta, aquesta mirada al nostre món per part de l’escriptor àrab. Detectem les inexactituds, els llocs comuns, les pors, la moralina… és clar que, tot plegat, no deu ser diferent a les inexactituds, llocs comuns, pors i moralines que la ‘nostra’ literatura aboca sobre el món musulmà. En realitat, Chicago és com un gran mirall deformat, un apunt ben útil en el camí per entendre una mica millor el món en el qual vivim.

I els regals inútils?

1

“Bosses de gominoles de molts colors en forma de ninots i una bandera plegada i un nas postís i una gorra de tramviaire i una màquina que picava els bitllets i feia dringar una campana; mai una catapulta; una vegada, per una equivocació que ningú no va poder explicar, una destraleta; i un ànec de cel·luloide que, quan el premies, feia un soroll que no s’assemblava de res als ànecs, un muu miolador digne d’algun gat ambiciós desitjós de ser vaca; i un bloc de dibuix en què podia pintar l’herba, els arbres el mar i els animals del color que jo volgués, de manera que les enlluernadores ovelles de color blau cel encara pasturen al camp vermell sota ocells d’un verd pèsol amb becs irisats”. Aquest és un fragment d’“El Nadal d’un nen a Gal·les”, de Dylan Thomas, que la gent del Cercle de Viena ha editat aquest aquest desembre amb tota l’exquisitesa a la qual ens tenen tan malacostumats. El llibre conté unes il·lustracions precioses, a càrrec de Pep Montserrat, i s’acompanya del text original en anglès. El traductor de l’obra, el també poeta Francesc Parcerisas, aconsegueix una cosa difícil: mantenir el batec deliciosament atropellat de la prosa de Thomas, amb tots els seus racons i olors, amb la desesperada cerca de la memòria petita, la que cap en una petita caixa de cartró amb olor de caramels i terra mullada. Hom podria recitar aquesta prosa poètica en veu ben alta, alçant una copa d’un vi ben vellutat, davant de la taula més ben parada, ja que diria que és així com li hagués agradat al poeta britànic, ell mateix un rapsoda de gran anomenada. 

Una pel·lícula per veure a soles

0
El Metacritic és un web que, servint-se de complicades fórmules, obté diferents mitjanes numèriques a partir de les crítiques periodístiques que rep una pel·lícula. És una manera ràpida i força acurada de saber si una pel·lícula està bé o no. A més, aporta un fragment de l’article acompanyat del corresponent enllaç a les crítiques analitzades, de manera que no tot depèn de la intuïció metàl·lica de l’ordinador de torn. No cal dir que el Metacritic ha esdevingut una eina imprescindible abans de fer cap al vídeoclub i recuperar films pendents. L’altre dia remenava en la base de dades d’aquesta eina per saber més de The Last Kiss, de Tom Goldwyin, amb guió de Paul Haggis, remake nordamericà del film que l’italià Gabriele Muccino va dirigir l’any 2001 amb el nom de L’Ultimo Bacio. Un dels fragments seleccionats en el web, i que en aquest cas corresponia a la crítica de la revista Empire, em va fer especial gràcia. Es tractava d’un advertiment molt útil (no per a mi, almenys actualment; però si per a altres despistats i despistades cinèfils amb parella): si has de veure aquesta pel·lícula amb la teva parella, –deia el crític–, estigues avisat: et pot portar algunes discussions incòmodes a l’acabar. Sapigueu que The Last Kiss retrata les històries de quatre amics a la trentena, en plena crisi de maduresa. Ja sabeu: volia ser així, de gran? És això el que vull? És ella, ‘ella’? Estic preparat per tenir fills? Vull, realment, tenir fills?… Haggis enfosqueix una mica la trama, menys refrescant que l’original europeu. Llàstima que no està gaire inspirat, el guionista autor de Crash i guionista de Million Dollar Baby. La pel·lícula, tanmateix, continua sent demolidora perquèles preguntes que planteja remouen amb perversa eficàcia. Si, si… és una bomba de rellotjaria. Recomano veure-la a soles… o potser fins i tot no veure-la. Per si de cas.

Ha nascut un nou règim!

1
Ha nascut un nou règim! Creies que no es podia repetir? Un experiment de final de curs provoca el naixement d’una nova autocràcia, un projecte pedagògic interessant i agosarat que acaba desbordant tota previsió, en un petit institut a la rica Alemanya d’avui. Una dictadura de camises blanques comença a bategar en una ciutat qualsevol de l’Europa dels 25. El plantejament del director alemany Dennis Gansel amb la seva pel·lícula ‘La Ola’ (Die Welle)  és molt atractiu, perquè provoca una morbosa curiositat. Una classe pràctica sobre la dictadura pot provocar el naixement d’un petit règim autòcrata? És així de fàcil? El professor Wenger, protagonista del film, ho aconsegueix en només una setmana. No hi busquem la versemblança –que està portada al límit, no cal dir-ho– i quedem-nos amb el poder suggeridor d’aquesta idea. Perquè les persones es senten seduïdes per la força del líder, perquè el pensament únic té aquesta irresistible capacitat d’atracció? La Ola vol donar respostes a aquestes preguntes i ho fa amb eficàcia narrativa, unes excel·lents interpretacions i un ritme molt ben portat… això no obstant, no aconsegueix anar més enllà del que és previsible, un cop plantejada la pel·lícula.

La participació virtual i les reticències

0
La setmana passada, l’associació The Crypts  va organitzar a través de Facebook una convocatòria pública i oberta: el funeral simbòlic i reivindicatiu d’una sala de cinema. La cita va arribar a més de 500 persones en la forma d’invitació electrònica i va tenir una repercussió mediàtica significativa: la televisió local hi va ser i l’endemà Vilaweb, El Punt i l’Avui en parlàven. Tanmateix, la iniciativa de la productora badalonina, que volia cridar l’atenció sobre el tancament de les últimes sales de cinema al centre de Badalona, va aplegar una trentena de persones. Va ser un fracàs? Amb la Sara Muñoz, responsable d’El Punt a la ciutat, en parlàvem el divendres. La seva era una mirada més aviat pessimista. ‘És molt fàcil fer click amb l’ordinador, però quan es tracta de moure’s la gent no deixa al sofà’, argumentava. Però és tan fàcil, fer click? Això voldria dir que qualsevol iniciativa que es propagués per la xarxa hauria de tenir unes adhesions gegantines, pròpies d’un país de set milions de persones. I no és el cas. Però és dolent, això? És el que és, senzillament. El que hem de fer és aprendre a valorar en la justa mesura la participació virtual i aquesta és una feina que, en efecte, tenim a mig fer. La convocatòria del cinema no va ser un desastre, malgrat la trentena de persones mobilitzades. Senzillament, cal situar més variables en l’eqüació i valorar altres impactes: el mediàtic, el virtual… i el presencial. (… continua…)

La convocatòria dels accents també va aplegar un número molt inferior respecte els adherits inicialment i, tanmateix, va aconseguir el seu objectiu. En els últims mesos, les dues últimes campanyes ciutadanes de Badalona han sortit a través de la xarxa, al marge dels actors habituals, i han aconseguit coses concretes (en el cas dels accents) o generar un necessari debat (en el cas del funeral). Però la nova participació virtual genera reticència: suposo que és normal en els moments de transició. En Jaume Oliveras, un dels badalonins que es considerava més ben informat, se’n va assabentar per casualitat, del funeral al cinema, i s’hi va apropar senzillament perquè passava per allà. Algú diria que això exemplifica que aquesta mena de protestes virtuals no arriben a qui toca, que són incompletes. Naturalment: quina protesta –virtual o no virtual– arriba a tothom? Jo diria que aquest oblit també significa, en el fons una altra cosa. Significa canvi: canvi d’actors, canvi d’estratègies, canvi de llenguatge… progressivament, també canvi de discurs. I aquests canvis diria que són més potents del que pot semblar. I van ràpid, molt ràpid. 

How the west was won, versió alternativa

0
El intercambio  (Changeling), l’últim film de Clint Eastwood, comença amb la sobreimpressió d’una frase gens casual, que l’espectador veu uns pocs segons després del títol i a la qual, per tant, el director dóna una significativa importància. Una història real, a true story, subratlla el cineasta. Aquest advertiment explica molt bé el to de denúncia que Eastwood ha volgut imprimir en el seu últim film. Es tracta de passar comptes amb un període molt desconegut de la història recent dels EUA, un repàs ple d’intenció i que, diria, allarga l’ombra fins avui mateix. La pel·lícula s’hagués pogut titular com aquella gran superproducció del seixanta, How the west was won (La conquista del Oeste), perquè d’alguna manera també vol explicar el procés de construcció d’una societat nova, a l’oest del país. L’èpica i la poesia d’una s’ha convertit aquí en la freda i brutal dissecció d’uns estaments polítics, policials i sanitaris absolutament corruptes. Eastwood proposa una història duríssima, en la qual, finalment, la gent del carrer (la ‘ciutadania’ dels europeus; els ‘we the people‘ dels americans) juguen el paper crucial com a vigilants del poder. La vindicació de Christine Collins (estimable, tot i que no brillant Angelina Jolie) com nova patriota és interessant; i més interessant encara si la mirem en clau actual. Llàstima que Eastwood acaba oblidant la ‘petita història’, –la dels personatges concrets i les seves motivacions més ocultes–, la qual acaba sent un pèl esquemàtica. A Mystic River, la seva obra mestra, aconseguia combinar a la perfecció la reflexió social i la història íntima, aquí es queda a mig camí. 

La noia del GPS

0

Dissabte tornava en cotxe de la Franja de Ponent. La noia del GPS m’anava indicant el camí, tot interrompent de forma imperdonable Billy Bragg i el seu últim disc. Però millor això que perdre’s, no? La senyoreta en qüestió, absent i glacial, s’equivocava un cop i un altre. La seva impertorbabilitat en l’error em deixava perplex… perquè durant una estona jo seguia els seus consells –‘gire a la derecha’ / ‘tome la salida 4’– malgrat veure clarament que la indicació cap a Barcelona era a l’esquerra i que la ‘salida 4’ em portava a un desolat polígon industrial dels voltants de Mollerussa. Si les màquines s’equivoquen, imagina les persones! I així anava fent quilòmetres, donant voltes a una ironia irresistible. Somreia pensant que, de nou, tornava a tenir dificultats a interpretar els camins marcats amb veu de dona. 8 de març, precisament, i jo perdut altra vegada… ‘continue adelante, hasta nueva indicación’, anava fent l’hostessa automàtica. Però en aquell moment jo escoltava més el cantautor punk, que no la noia del GPS. Mentre seguia el meu camí, –al capdavall anar de Lleida a Barcelona no deu ser pas tan difícil– pensava en un nou post. Va del que van últimament els meus posts: de les petites certeses, les conquestes quotidianes. [No sé perquè –o ho sé massa bé– aquest post va quedar prop de deu mesos a la carpeta dels drafts]

La fi dels Picarol, un problema pel Centre o per Badalona?

2
S’apaga la màgia del cinema al centre de Badalona, diuen la gent de The Crypts, que aquest vespre han muntat un funeral simbòlic per recordar l’última sala de cinema  del nucli històric de la ciutat, els referencials Picarol, que avui fa l’últim vals, l’última sessió. Màgia, és així mateix; màgia que s’apaga, com la flama d’una espelma solitària. Una sala de cinema mai és, només, una sala de cinema. En la foscor prèvia al començament de la pel·lícula aflora un univers paral·lel, que no per intangible és menys potent. En una sala de cinema viatges, mors, t’enamores, rius, plores, fuges… trobes. És per això que es fa un funeral: no es fa una manifestació, ni una ocupació; tampoc s’ha demanat la paraula al ple municipal. És un funeral, que és el que es fa quan se’n va un ésser estimat. (… continua …)

La pena és greu, i ho és especialment per què la culpa és difusa, i aquestes, ja es veu, són les pitjors culpes. És responsabilitat de l’Ajuntament? Ho és per la falta de lideratge, la inexistent imaginació a l’hora de planificar la cultura en un sentit global, i ho és, finalment, per la talosa capacitat que els successius equips de govern han tingut per generar complicitats amb la dèbil indústria cultural local. És responsabilitat de l’empresa propietària del cinema? Si, clar, per no saber-se reciclar, per tenir una programació erràtica, per no saber entendre el mercat que avui diferencia els cinemes de ciutat (amb una oferta especialitzada, encaminats a un públic no adolescent) dels de centre comercial (on es combina l’última explosió de Vin Diesel amb les crispetes més saturades). 
 
Però hi ha més raons, naturalment. Hi ha qui diu que han canviat els hàbits culturals (quina gran notícia, no us sembla?), hi ha qui diu que Badalona no és Barcelona i que no es pot pretendre tenir uns Verdi a la plaça de la Vila (tampoc parlo d’això, exactament), hi ha qui diu que el tancament dels Picarol és una conseqüència més de la crisi del carrer de Mar i voltants. Són elements presents al cocktail, d’acord, i cal valorar-los: tanmateix cal veure’ls com els condicionants amb els quals cal treballar, no com les raons del fracàs. 
 
S’apaga la màgia del cinema al centre de Badalona… però és més que això. El problema no és només del ‘centre’, sinó de la ciutat.

A partir de demà, Badalona ja no tindrà cinemes de ciutat, sinó de centre comercial. I aquesta no és una diferència menor, perquè aquest darrer tipus de cinema no té la mateixa capacitat de sumar i generar vincles. Aquests cinemes no fan ciutat. Aquesta és la mala notícia. No és el ‘centre’ que perd el cinema, és Badalona.

Dir que això és només un problema privat (una empresa que decideix fer un canvi d’ubicació) o que la protesta és només fruit del temps de lliure de quatre btvés entrats en la trentena és no haver entés res de res. Res.
 

I a partir d’ara, què? A Mataró van fer fa temps una aposta interessant, en col·laboració amb els cinemes Verdi (precisament). Al seu Teatre Monumental ofereixen una programació estable de cinema en versió original. És el que hem de fer a Badalona? És una idea. Doneu un cop d’ull a la pàgina específica que hi ha a la web de Cultura de la capital maresmenca. Ep, però no us desanimeu, que Mataró té una política de difusió de la cultura exemplar, al costat de la qual nosaltres semblem sortits de l’edat de… pedra!

Una (subtil) defensa dels Santa Claus escaladors

1
L’any passat m’hi vaig resistir perquè em semblava un tema més aviat previsible i perquè no sabia com agafar-lo. O més ben dit, se m’acudien moltes maneres per on entrar aquest assumpte, i no m’acabava de decidir. Ho va fer el fet que vaig deixar reposar el tema a la nevera-dels-posts-que-faré-algun-dia… i allà hi vaig anar donant voltes fins que vaig quedar ben marejat, vaig oblidar què volia dir, i va caducar. Però els Santa Claus escaladors han tornat un any després, amb perversa puntualitat. És per això que he tret la pols de les meves notes i he decidit compartir-les al bloc, tal com raja: la cosa, més o menys, aniria seguint aquests cinc pensaments: la furtivitat explícita amb la qual escalen les façanes els fa vulnerables i em genera un cert sentiment de simpatia: que no se n’adonen que tothom els veu? (1); la seva presència repetitiva és imprevisible, és com si seguís un codi ocult, un pla secret, un patró misteriós: què voldrà dir? Ho trobo molt suggerent (2); hi ha com un aire d’un vodevil desesperat: són els amants enxampats per un marit que torna a casa abans d’hora? Me’ls imagino veient perillar les seves vides penjats d’un cinturó vermell comprat al xino de la cantonada mentre sona percutivament un ‘Jingle Bells’ desafinat, versió muzak. La mort ens pot fer riure, a vegades (3). També hi ha tota la història aquesta de l’imperialisme cultural, el Pare Noel com a icona yankee, però la idea és massa ‘seixantera’ i, a més, no acabo de trobar la manera de desenvolupar l’argumentació, vista la roba que m’agrada, la música que escolto i el cinema que vaig a veure (4) i, finalment, hi ha la línia aquest del mal gust i l’horterada… que són brotxa gorda, i no traç exquisit, d’acord. Però no havíem quedat que el Kitsch era un moviment artístic? Caldrà que el CCCB en faci una exposició? (5)

Un pel·lícula necessària (i dolenta!)

0
Como los demás  (Comme les autres), de Vincent Garenq, és una pel·lícula necessària perquè subratlla que en la nostra societat hi ha moltes maneres de formar una família, i que l’únic que compta (o que hauria de comptar) és l’amor i el compromís que un pot aportar a aquest projecte, al marge de si la família en qüestió acaba tenint dos pares, dues mares, o un pare i una mare. Com a vehicle per expressar aquesta idea, el film funciona. El missatge arriba a la perfecció i ho fa de forma amable, però sense concessions. Amb tot el pes de la raó. Cinematogràficament, però, la pel·lícula mostra moltes debilitats. És cert que el film es deixa veure agradablement, gràcies a la interpretació de Lambert Wilson i a un disseny de producció de gran elegància… però poca cosa més. Una mica d’ironia li hagués anat bé; i també una mica més de mala bava i un pelet de calculada ambigüetat en la relació amb l’encantadora Pilar López de Ayala. La pel·lícula acaba amb la música sobtada i artificiosa de violins i amb un aire maldissimulat de telefilm de dissabte a la tarda… L’ambició i el punch que podia tenir la història en els primers minuts de la pel·lícula, on s’obren molts interrogants i s’aventuren diversos conflictes, s’esbrava inexplicablement en el tram final. Em comentava l’Anna Boluda, autora de dos interessants documentals  sobre mares lesbianes i pares gais, que el director primer volia fer un documental però que davant del poc entusiasme dels productors es va decidir per la pel·lícula. Tanmateix, li ha acabat sortint un publireportatge.