La compareixença prevista de Juan Cotino. Un paradigma de la corrupció institucionalitzada existent a la Generalitat Valenciana.
Però no ho farà de manera pública ni davant els mitjans de comunicació, sinó en una comissió on les reunions no són públiques i a les que no té accés la premsa.
La transparència, la claredat, la llum i els taquígrafs no és una cosa que al PP ni a l’exConseller i actual President de les Corts li agrada que es fiquen en els seus assumptes ni en els de la seua família.
Però tot això no és tot ni va semblar suficient per satisfer les ambicions econòmiques de la família Cotino. Li faltava ficar-se en un dels negocis més lucratius gràcies als diners públics de tots els valencians, i que hui en dia és una de les seues perles més preuades: el de les residències de la tercera edat. Tot un paradigma de com els diners públics poden fluir de manera irregular i opaca a butxaques privades.
En aquell temps la Generalitat va traure a concurs la construcció de 72 residències i residències de dia per a la gent major. Fins aleshores havia estat el Govern de la Generalitat l’encarregat d’assegurar l’existència de places per als seus majors. Però el Govern valencià va veure que allò podria ser un bon negoci en mans privades i, conseqüentment, va decidir que el millor era la privatització de la seua gestió.
Condicions que exigien que s’assegurara que en 6 mesos es tenien ja els terrenys per construir, que l’obra hauria d’estar acabada en un màxim de 3 anys i que les places s’havien d’oferir allà on diguera la Generalitat. A més, el govern valencià només anava a cobrir un terç de les places de cada residència, la resta depenia exclusivament de la gestió empresarial privada.
Les empreses a les que se li havien concedit els contractes haurien d’haver ‘entregat’ aquestes residències el 2004, tal com estipulaven les condicions del contracte. Però la major part no ho van fer, de fet les de Savia SL van començar a finalitzar-les a partir de 2005, i algunes d’elles fins i tot alguns anys després.
Però lluny de retirar-les els contractes o ser sancionades pel seu incompliment, el que es va fer va ser modificar el contacte per assegurar a les concessionàries ‘la compra’, no d’un terç de les places com s’oferia en el concurs de privatització pel qual es va fer la selecció inicial, sinó de dos terços de les places. I a més, com a propina, el contracte, que era de 15 anys, es va renovar per altres 15 anys comptant a partir d’aqueix moment.
Podeu endevinar qui va ordenar i va signar aquestes modificacions?
allotjades en residències amb subvenció pública eren 716. El 2007, amb Cotino a la conselleria, la xifra va passar a 928. A finals de 2008 la xifra es va disparar fins 1.938 i en 2009 va pujar a 2.020, segons informació facilitada per Benestar Social a les Corts valencianes.
Paral.lelament a aquest augment de places subvencionades (en ocasions per la inclusió de residències fora del termini establert per les condicions del contracte d’accessibilitat), es va produir un augment del preu per sobre del fixat pel contracte inicial, que era només l’IPC.
El 2007, el preu de les places d’accessibilitat social va créixer sobtadament un 10,5%. Benestar Social ho va justificar per la necessitat d’adequar el sector a un nou escenari marcat per una nova ordre que va incrementar el personal mínim dels centres, així com el nou conveni col.llectiu del sector. Però a més, les residències de la família de Cotino van obtindre un benefici extra de 2,5 euros per plaça al dia després d’una sentència del Tribunal Suprem que els va donar la raó en una reclamació sobre l’aplicació de l’IPC i que la Generalitat no va voler ni recórrer… la rabosa a cura del corral de les gallines!
A tot això es van afegir altres increments salarials. Cotino va impulsar augments de places concertades a través de dues adjudicacions per procediment negociat sense publicitat el 2008 i 2009 que van afectar només a les residències del programa d’accessibilitat i que van suposar noves pujades de preus. El 40% d’aquestes places, 758, van ser per al grup Savia SL al llarg d’aqueixos dos anys. El preu va ser el 2008 de 56 euros al dia (davant els 54,5 de la resta de places d’accessibilitat) i de 58 (de juliol a desembre) el 2009 (enfront 55,5).
Els contractes que permeten assegurar-se el cobrament d’aquest segon terç de les places, s’han anat renovant des de llavors cada mig any.
Va ser precisament en aquesta època en què els papers de la comptabilitat B de Luis Bárcenas reflecteixen un “donatiu de 200.000 euros” de Sedesa al PP, que el mateix Bárcenas va confirmar en seu judicial.
Però el senyor Cotino sembla estar realment indignat i ofès per les sospites que existeixen que haja pogut afavorir els negocis de la seua família des dels seus càrrecs polítics:
“Davant les múltiples falsedats que sobre la meua persona s’estan difonent per part d’algun mitjà i polítics de l’oposició, amb calúmnies i difamacions sobre el meu comportament polític”, assenyalà Cotino. Per això ha sol·licitat comparèixer a petició pròpia en la citada comissió parlamentària, assenyalen fonts del PP valencià.Cotino anuncià també estar disposat a emprendre accions legals contra aquells que el “difamen i atempten contra el seu honor” (sic)…
Però coneix el senyor Cotino el significat de la paraula “honorabilitat”?
Patraix, València, a 6 de setembre de 2013.