ARCHILETTERS

NOT TO BE A NUISANCE, BUT NOT TO GIVE FREE SERVICE

SECONDARIES INSIDE OR, WHY WHO IS WHO IN VALÈNCIA ?

Deixa un comentari

La gestió de la ciutat de València i del seu
urbanisme al llindar del segle XXI

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA

21, 22, 23, 29 I 30 abril 2010

El paper de les grans
infraestructures com a peces clau per al suport de l’economia i
l’articulació territorial, exigeixen reformular el disseny dels espais
de la mobilitat com una de les principals eines de requalificació
urbana.

Reconfigurar el territori, resolent els conflictes
generats per la diferència d’interessos entre els diferents agents
urbans, s’ha convertit en una de les prioritats de les agendes
municipals.

La concertació del públic amb el privat, la
revitalització dels nuclis antics, la gestió eficaç de la imatge de la
ciutat i la projectació d’espais i paisatges de qualitat són essencials
per dotar de valor afegit a la nova metròpoli.

Per això,
aquestes Jornades pretenen facilitar als ciutadans una visió transversal
i integral, afavorint el debat sobre els mecanismes i eines que han de
caracteritzar la gestió urbana de la ciutat del segle XXI.

Coordinació:

Javier Domínguez Rodrigo
Arquitecte.

Les ciutats del segle XXI han de dissenyar noves estratègies que
facin possible el seu desenvolupament econòmic i urbà en un marc
sostenible i de cohesió social.

És molt revelador analitzar els lligams i l’organigrama relacional entre els senyors que vénen tot seguit en el “Vull llegir més…”

La gestió de la ciutat de València i del seu
urbanisme al llindar del segle XXI

INSCRIPCIÓ GRATUÏTA

21, 22, 23, 29 I 30 abril 2010

 

Les ciutats del segle XXI han de dissenyar noves estratègies que
facin possible el seu desenvolupament econòmic i urbà en un marc
sostenible i de cohesió social.

El paper de les grans
infraestructures com a peces clau per al suport de l’economia i
l’articulació territorial, exigeixen reformular el disseny dels espais
de la mobilitat com una de les principals eines de requalificació
urbana.

Reconfigurar el territori, resolent els conflictes
generats per la diferència d’interessos entre els diferents agents
urbans, s’ha convertit en una de les prioritats de les agendes
municipals.

La concertació del públic amb el privat, la
revitalització dels nuclis antics, la gestió eficaç de la imatge de la
ciutat i la projectació d’espais i paisatges de qualitat són essencials
per dotar de valor afegit a la nova metròpoli.

Per això,
aquestes Jornades pretenen facilitar als ciutadans una visió transversal
i integral, afavorint el debat sobre els mecanismes i eines que han de
caracteritzar la gestió urbana de la ciutat del segle XXI.

Coordinació:

Javier Domínguez Rodrigo
Arquitecte.

  • PROGRAMA

>> INAUGURACIÓ DE LES JORNADES
21
abril 2010 CTAV 12 h.

Santiago
Grisolía.

President del Consell Assessor FVEA.
President
del Consell Valencià de Cultura.

D. Ramon Monfort.
Degà del COACV

>> LA IMATGE DE LA CIUTAT. IDEOLOGIA,
POLÍTICA I MÀRQUETING URBÀ.

21 abril 2010. CTAV 12:30 h

Moderador:
Javier
Domínguez Rodrigo
.
Professor de Projectes. Universitat
Cardenal Herrera-CEU.

Participants:
José López Jaraba.
Director
general de Ràdio Televisió Valenciana.
José Luis Torró Micó.
Periodista. Canal 9 TVV.
Pablo Salazar Aguado.
Cap
d’Opinió. Las Provincias.
José
Miguel Rubio Requena.

Director de General d’Edicions de
Arquitectura.
Jorge Feo Escutia.
Assessor
de comunicació HM & Sanchís Consultors de Comunicació.


>> POBLACIÓ URBANA I POLÍTICA SOCIAL:
LA NOVA ECONOMIA VALENCIANA.

Dijous 22 abril 2010. CVC 12:00 h

Moderador:
Andrés Cózar Lizandra.
Professor
d’Economia Urbana. ETSAV

Participants:
Rafael
Ferrando Giner.

President de CIERVAL.
José Morata Estragues
President de
CEPYMEV i de UMIVALE.
Andrés García
Reche.

Professor Titular d’Economia Aplicada. Universitat de
València.
Antonio Magraner Duart.
Notari.
Acadèmic de la RACV.
Francisco
Grau Carbonell.

Periodista. Soci-Director de Màrqueting de
Trivisión.
Eugenio Mallol Sanchis.
Redactor
Cap d’Economia. El Mundo.

>>
MEDI AMBIENT I QUALITAT DE VIDA: ELS JARDINS HISTÒRICS I LA
PLANIFICACIÓ DEL PAISATGE.

Divendres 23 abril 2010. FVEA
12:00 h

Moderador:
Santiago Grisolía.
President del
Consell Valencià de Cultura.

Participants:
José
M ª Tomás Llavador.

Arquitecte.
Javier Domínguez Rodrigo.
Arquitecte.

Carmen Morenilla Talens.
Comissió
del Llegat Històric i Artístic. Consell Valencià de Cultura.
José Fco.Ballester-Olmos Anguis.
Professor
de Jardineria i Paisatgisme UPV. Acadèmic de la RACV.
Francisco Pérez Puche.
Periodista.
Las Provincias.
Mario Beltrán
Pilat.

Periodista. Director de Full Digital.

PLANEJAMENT I ESTRATÈGIES
URBANÍSTIQUES. A PROPÒSIT DEL NOU PLA GENERAL D’ORDENACIÓ URBANA DE LA
CIUTAT DE VALÈNCIA.

Dijous, 29 abril 2010. CTAV 19:00 h

Moderador:
Marina Sender Contell.
Secretari
del CTAV.

Participants:

Jorge Bellver Casaña.
Regidor
Delegat d’Urbanisme. Ajuntament de València.
Vicent Climent Gisbert.
Periodista.
Ràdio 9 (RTVV).
Vicente Mas
Llorens.

Arquitecte. Catedràtic de Projectes de l’ETSAV.
José Luis Ferrer Múñoz.
Arquitecte.
Catedràtic. Universitat Cardenal Herrera-CEU.
Marià Bolant Serra
Vicepresident
del CTAV


LA GESTIÓ DELS
GRANS PROJECTES URBANS I DE L’ESPAI PÚBLIC: LA FAÇANA AL MAR, EL PARC
CENTRAL …

Divendres, 30 abril 2010. CTAV 19:00 h

Moderador:
Javier Domínguez Rodrigo.
Professor
de Projectes. Universitat Cardenal Herrera-CEU.

Participants:
Ana Noguera Montagud.
Diputada
Autonòmica. Corts Valencianes.
Vicente
Múñoz Puelles.

Membre del Consell Valencià de Cultura.
Francisco Taberner Pastor.
Arquitecte.
Acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles.
Isaac Blasco Ruiz.
Periodista.
Delegat ABC València.
Manuel
Portolés Sanz.

Periodista.

  • VISITES GUIADES (25 persones)

 

-Sala de Control de Trànsit de l’Ajuntament València (PLACES COBERTES)
dilluns 26 d’abril
a les 10h00.
Pto trobada: Ajuntament de València. Av.Aragón

-Àgora
de la Ciutat de les Arts i les Ciències de València. (PLACES COBERTES)
dimarts 27 d’abril
a les 11h00.
Pto trobada: porta principal del Museu de les Ciències.

-Canal
9 T.V.V Burjassot (PLACES COBERTES)
dijous
29 d’abril a les 11h00.
Pto trobada: porta principal de Canal 9

-Jardins
Botànic i de les Hespèrides. Vlc (PLACES
COBERTES
)
divendres 30 d’abril a les 12h00
Pto trobada:
porta principal del Jardí Botànic.

[ DESCARREGAR TRÍPTIC ]

  •  

  • Lloc

    Fundació
    Valenciana d’Estudis Avançats.

    C / Pintor López 7. 46003
    València.
    Consell Valencià de
    Cultura.

    Palau de Forcalló. C / Museu 3. 46003 València.
    Col.legi Territorial d’Arquitectes de
    València.

    C / Hernán Cortés 6. 46004 València.

    Inscripció

    Nom de l’Activitat:
    La gestió de la ciutat de València i del
    seu urbanisme al llindar del segle XXI

    DADES PERSONALS PER A LA INSCRIPCIÓ












    Aquesta entrada s'ha publicat en HUMOR ? el 27 d'abril de 2010 per josep_blesa

    WALKING AROUND THE CITY OF ARTS AND SCIENCES

    Deixa un comentari

     

    YESTERDAY WAS A GREAT DAY. I TOLD THIS COMMENTS

    (mixed in English or Catalan) DURING THE VISITE WITH THE DUTCH SCHOOL:

     

    I) First I’ll explain the evolution of the site.

    La història d’aquest espectacular
    complex d’edificis sorgeix d’un gran esforç del govern de la Generalitat Valenciana per
    integrar i expandir la ciutat a la zona de la periferia sudoriental de la ciutat compresa entre  camps de conreu, l’antiga carretereta que duia a El Saler, unes vies fèrries de tren, una futura autopista, certes àrees industrial en desús dins del llit del Túria i d’altres zones limítofes.

    La ciutat de les Arts i de les Ciències tardarien deu
    anys a construir-se
    . L’aposta fou feta a instàncies del catedràtic d’Història de la Ciència de la Universitat de València, En López Piñero, que comboià l’economista i urbanista, i  alcalde d’aleshores, en Ricard Pérez Casado en aquesta aventura.

    Santiago Calatrava ganyà el concurs
    de 2001 per a l’ adjudicació del projecte que, aleshores, incloïa la torre
    de telecomunicacions més alta de tot Europa. Ens enlarirava envers el futur més avantguardista i en pro del coneixement. El fus, la torre de comunicacions era substentada por tres gratacels triangulars dedicats a oficines, televisions, ràdios, etc.. Amb una alçada d’uns 327m,  encara hi hagué algun intent de ferla més alta. La torre hi hauria constituït l’element més visible del complex i de la ciutat de València. Ja en temps del PSOE, a punt de caure va denegar un estri, un símbol i un ferrament que ens enlairava dellà de la nostra provincianitat. Denegaren la torre sota l’excusa de que invadia el trajecte d’aterratge dels avions que hi ha entre la mar envers l’aeroport de Manises. La realitat era que una colònia NO podria tenir un element que depassava les possibilitats d’una societat colonial en trànsit cap a la seua llibertat de manera pacífica. Pensaven els ponentins colonitzadors en el seu ‘corral d’estat’ i la subsegüent caiguda de la Generalitat en mans d’En Zaplana. Llavors, els crits en pro de l’estalvi i l’excés de despesa per part dels populars valencians era la mateixa que la que esgremeixen els comunistes españols actuals, però instal·lats a València, amb la prolongació de Blasco i Banyes fins la platja per tal de carregar-se El Cabanyal.   


    Els canvis polítics vingueren en 1996 i immediatament dugueren, a substituir la torre
    per un centre de música i un d’òpera, el Palau de les Arts.

    Anys després, recuperant-se de l’esglai, els espanyols encarregarien la mateixa torre de comunicacions, però aquest viatge, ja no dins d’una colònia conquerida sinó en la gran metròpoli tentacular aquella dita Madrid. L’encarregaren al mateix arquitecte i que encara la volien corregida en alçada. Com correspon a un país no colonial.  Lliure de triar sobre el seu futur com és Espanya. Sense cap crítica economicista o de cap altre caire al respecte de cap segment de l’espectre polític i/o social espanyol.

    Ha de fer goig de tindre estat propi, eh !

    II) About Santiago Calatrava.

     – Now I’ll explain about the
    architect who designed, and taught, the City of Arts and Sciences.

      Santiago Calatrava was born in
    València in 1951.

      He studied at the Valencian School
    of Architecture.

      After his course he immigrated to
    Zurich to study engineering.

      He won several prizes for his
    designs in central Europe.

         He never forgot about Valencia and
    in 1986 in an exhibition Calatrava explained his vision of Valencia.

       –  In the late 20th century
    this area was outside
                València.

      During the 20th century
    this was an industrial area linked to the port. And its other auxiliary
    industries.

     
    I remember when I was ten years old
    I came to this site to collect leaves from the trees to give to may
    silkworms.

     

    L’Hemisfèric,
    amb la planta en forma d’ull i la seua cúpula hemisfèrica
    de portes i coberta mòbil amb  nervadures, n’ocupa una superfície de
    2.561 metres quadrats i es construí des de 1996 a 1998.

    El Museu de la
    Ciència,  de 241 metres de longitud és una iteració
    simètrica de  nervadures, a tall d’arbres closes per 
    superfícies vidrades a nord que permeten de dispondre de la màxima llum
    natural al seu
    interior.

    L’oceanogràfic és el més gran aquari de tot Europa. És dissenyat per Fèlix Candela, arquitecte d’origen valencià de Monòver però que emigrà amb al seua  família a Madrid i que després de la guerra d’España li tocà emigrar a Mèxic on desenvolupa tota la teoria i pràctica de fer voltes i formes catalanes en formigó armat a tall de membranes de gruixa primíssima.

    Si voleu més sobre les acotacions i comentaris podeu passar al “Vull llegir més…

    En un principi, la Ciutat de les Arts i les Ciències
    fou pensada com a una àrea que acollia una torre de comunicacions, un museu
    de les ciències, l’umbracle i l’ hemisfèric.

    No obstant, per qüestions polítiques, i amb l’excusa
    de que interferia la trajectòria del trànsit aeri, s’eliminà la torre de
    comunicacions del projecte inicial i es substituí pel Palau de les Arts.

    At the beginning, the city of the arts and
    the sciences was planned to include a communication tower, besides the
    science Museum and the hemispheric.

    Nevertheless (but), for political reasons,
    and with the excuse of interfering with the air traffic, it was eliminated from
    the final project and was replaced with the Opera House (Palau de les Arts).

     

    En aquest projecte es barregen aspectes plàstics
    i tècnics harmònicament, utilitzant els materials més senzills –formigó,
    acer, pedra- i els elements essencials intangibles –aire, llum, línia, moviment-
    per a oferir un llenguatge arquitectònic propi que el caracteritza.

    In this project the plastic and technical
    aspects are mixed harmoniously, using the simplest materials – concrete,
    steel, stone – and the essential elements – air, light, and line, movement –
    to offer an architectural language that characterizes the work of Calatrava.

     

    L’arquitectura d’en Santiago Calatrava se basa
    en la tradició  mediterrània que usa l’estructura
    com a instrument per a aconseguir obres d’art.

    The architecture of Santiago Calatrava is
    based on the Mediterranean tradition that uses the structure as an instrument
    to obtain works of art.

     

    El disseny estructural de Calatrava és un art on
    hi ha molt d’escultura.

    Calatrava´s structural design is an art that
    contains a lot of sculpture.

     

    L’arquitectura de Calatrava presenta un domini
    espectacular de la forma. Aquesta arquitectura té la capacitat de sorprendre
    les persones que la contemplen.

    The architecture of Santiago Calatrava
    presents a spectacular control of shape. This architecture has the ability to
    surprise people who see it.

     

    En els seus treballs s’observa l’admiració
    envers Fèlix Candela. Arquitecte d’origen valencià exiliat a Mèxic a causa de
    la guerra d’Espanya (1936-39).

    In his work we can see his admiration of
    Felix Candela.

     

    En l’obra de Santiago Calatrava estan latents els
    coneixements d’enginyeria. Tanmateix és ambdues coses. Fora de tot fenomen de
    moda, la seua producció anuncia futur. La solidesa i exactitud de llurs
    estructures són conseqüència de la precisió d’enginyer. En realitat, la força
    de llurs construccions resulta també de la esveltesa de la forma plàstica de les
    seues construccions, conseqüència de la precisió d’ arquitecte.

    In the work of Santiago Calatrava the
    knowledge of engineering is latent. Nevertheless, he is almost exclusively an
    architect. His projects announce future. The solidity and accuracy of his
    structures are a consequence of the engineer’s precision. Actually, the force
    of his constructions also come from the slenderness of the plastic shape of
    his constructions, a consequence of the engineer’s precision.

     

     

     

     

    Santiago Calatrava està considerat com a un dels
    arquitectes de major renom de las últimes dècades. Arquitecte, enginyer i
    escultor nascut en la localitat valenciana de Benimàmet

    Santiago Calatrava is considered as one of
    the great modern architects. Architect, engineer and sculptor he was born in
    Valencia.

     

    Santiago Calatrava concep cada projecte com a
    una obra viva relacionada entre cadascuna de les parts que el componen.

    Santiago Calatrava conceives every project as
    a living animal, that is related to each of the parts that compose it.

     

    Adquireixen una gran importància en les seues
    obres els esquelets humans a l’hora de dissenyar les seues obres com a
    elements estètics i contenidors de vida.

    The human skeleton has a great importance in
    Calatrava´s work. At the moment of designing his projects they are like
    aesthetic elements and containers.

     

     

     

     

                                                                                                      

    Aquesta entrada s'ha publicat en ARCHITECTURES el 18 d'abril de 2010 per josep_blesa

    NOU TRAST

    Deixa un comentari

    Post dedicat a En Miquel Àngel Moyà (Els límits de la terra).

    NOTA PRÈVIA: EL TRAST ÉS UN CONCEPTE ÚNIC DE CIUTADELLA.

    LA VILA VELLA DE CIUTADELLA DE MENORCA té un encís especial per la dimensió i traçat dels carrers, on s’arrengleren les cases profundes una al costat de l’altra, donant lloc a les cases de trast. Que és el mateix concepte pel qual ens encisa El Cabanyal. És la dimensió entre dues mitgeres. No confondre amb el concepte valencià de navada. Que seria en la dimensió perpendicular.  Tenen una dimensió pràctica d’acord a les mesures i dimensions dels arbres, idò, són les de les bigues i biguetes amb que podien traginar i bastir les construccions d’edificis i embarcacions.

    A.  EMPLAÇAMENT.
    INTEGRACIÓ EN L’ENTORN

     

    Resoldre la complexa forma
    planimètrica i topogràfica de la petjada de la parcel·la que acull la
    futura
    Escola de música i dansa municipal.

    Cream un NOU TRAST
    amb passera. Incorporar les permanències existents considerades
    una oportunitat per sobre de la dificultat. La successió de trencaments
    de
    línies de les mitgeres és una avantatge que aprofitem per a crear patis
    de
    respiració i il·luminació. Les diferències d’alçades són emmarcades per
    jardins
    verticals. El desnivell topogràfic és aprofitat per a inserir la forma
    corba de
    la sala d’audicions. El pas entre la contramurada i el
    carrer
    de na Rossinyol és convertit en una mena de passatge obert entre
    la
    caixa/casa de la música i la dansa entre tots dos plans. De plaça a
    plaça. La
    plaça de dalt pot esdevenir un petit auditori obert en certes èpoques de
    l’any.
    Fer-hi de la activitat vital el seu leitmotiv.
    Fer un pol urbà, d’encontre. En trànsit pels carrers podem
    detectar que allà hom es fa art, música, dansa i amistats.

    Els volums transparenten eixa
    activitat civilitzada de la ciutat.  I de tota
    l’illa.
    Transposam la idea de ciutat a la de l’edifici. Immergint-nos-hi, de bell
    nou,
    en ella i bevent de la seua essència.

    L’orientació de la parcel·la és
    cabdal. L’edifici s’obre cap al nord i est. Bon matí llum tènue, a la
    tarda la
    llum natural penetra per la façana nord. Notam la frescor del passatge i
    de la
    coberta vegetal que acull, també, les plaques solars i fotovoltaiques.

    Simbiosis entre vegetació,
    arquitectura
    i ciutat viscuda: arquitecturbanisme.

    La façana interior del petit pati
    es tanca per a evitar convertir els espais en hivernacles. Sols
    l’element de
    comunicació vertical acull les plaques energètiques i fa de brise-soleil
    de la
    incidència del sol de migjorn. 
    Il·luminem l’escala i alhora guanyam energia per a poder encendre
    els
    llums nocturns. Compensam la despesa energètica. Cercam el balanç Zero
    de CO2.

    Slider  mostra l’evolució del disseny al llarg de tot el procés amb els dubtes, encerts, marxes arrere i avant pròpies de qualsevol tasca subjectiva.
     

    Si voleu llegir més punxeu ací

     

    Memòria tècnica de l’escola Municipal
    de música i dansa.

     

     

     

    ÍNDEX

     

    A.EMPLAÇAMENT.INTEGRACIÓEN L’ENTORN.

    B.      
    SOLUCIÓ
    ARQUITECTURBANA.

    C.      
    SOSTENIBILITAT

    D.      
    CRITERIS
    DE PROJECTE

    E.       
    PROPOSTA
    ECONÒMICA


     


     

     

     

     


     

    B.   SOLUCIÓ ARQUITECTURBANA

     

     

    La traça urbana ens mana. El
    trast i la passera. Les mitgeres ens indiquen on cal recolzar l’edifici. També
    el seu perfil i els daltabaixos de les mateixes, on aprofitam per a
    urbanitzar-los i incloure’ls. Incorporant el jardí vertical al nostre espai
    urbanitzat. Per la inserció de l’artefacte arquitectònic. Servem les condicions
    ordenancistes del planejament escrupolosament. Cream carrer.
    Passatge-passera protegit de la solana però no de la llum. Amagam l’accés que
    obliga al seu pas. Obrim les sales de grups i d’audició als plans d’accés i
    d’evacuació que poden esdevenir lloc de representació mitjançant l’emPLAÇAment.

    L’encavallament intern de volums
    sols és la transposició de les diverses sales i els seus espais sobre una línia
    pròxima a una bisectriu de les mitgeres preexistents sobre una columna vertebral
    que és el mínim corredor de cada planta. Tal i com passa en les traces de la
    planimetria de la Ciutat.

    El resultat formal final una
    sèrie de paral·lelepípedes que fan sensació d’un únic volum que crea la façana
    del passatge. Les irregularitat s’amaguen al darrere i se’n distancien de
    l’altra façana que fa lloc al pati de ventilació del sud.

    Les activitats de la banda i del
    petit auditori resten en planta baixa amb l’arxiu de suport.  Auditori amb doble sortida. La gent transita
    i observa els membres de la banda assajar. Els grups de música poden oferir
    concerts en la placeta superior àdhuc des de les aules d’assaig. Una coberta
    prima els fa de recer i s’endinsa en la placeta donant continuïtat al bloc
    central.

    En segon nivell hi ha la sala
    dels professors, secretaria i arxius. També les saletes d’estudi
    individualitzades. 3 aules de música i 
    moviment. 2 de llenguatge musical que taponen.

    En el tercer nivell els volums de
    dansa guanyen en alçada. S’hi connecten ambdues sales. Podent conformar-ne una
    de 160 m2. Envà flexible i mòbil. Taponem als dos caps amb sales de
    música de cambra i les de música i moviment.

    Tots els elements humits i
    vestidors es trobem situats dins de la pròpia zona superposats. Hi ha quartos
    de neteja i sales tècniques estratègicament situats en totes plantes i
    coberta. 

    Hipòtesi de partida és el PEM.
    Curt per al programa. Tesi és aconseguir-ho i comporta la inclusió de tot en un
    edifici que no tinga ni tan sols semisoterrani. Evita problemes de bestreta amb
    els veïnats.

     

    C.  SOSTENIBILIDAD

     

    Estudi de Gestió i Reciclatge de residus de la construcció.

    Aplicació projectual de materials reciclables.

    Autosuficiència: arquitectura i
    enginyeria que cobreix el 90 % de les necessitats energètiques.

    Sistemes passius: il·luminació
    solar, ventilacions i renovacions. Vegetació incorporada en passatge i cobertes
    vegetals.

    Sistemes actius: solar per a ACS
    i fotovoltaica (coberta i façana de buc d’escala) més biomassa.

    Ús de materials sostenibles i
    registrats. Suro i parquet en paviments i alguns revestiments. Així com els
    elements de vidre de la fulla interior del tancament exterior.

    Insonorització amb panells de
    cartró-guix reblert amb tres planxes de 60 m/m llana de vidre. L’ús dels
    materials que empram siguin en un futur reciclables.

     

    El projecte tècnic presentat
    cobreix el 90 % de les necessitats energètiques, amb els conseqüents estalvis
    en la despesa de funcionament de l’edifici. Això ha de permetre la reversió del
    cost d’inversió derivat de la implementació d’aquesta proposta.

    La construcció
    de les façanes es basada sobre l’ús de formigó armat in situ.

    Aixequem un
    sistema de façana que està d’acord amb tots els requeriments de façana de
    qualsevol edifici dedicat a la música i dansa. Endemés de les exigències
    arquitectòniques, incloses les proves de les característiques constructives
    d’humitat i d’intercanvi de ventilació tècniques. A més a més, les façanes
    ofereixen un sistema de control i d’il·luminació.

    Segons els
    nostres precàlculs podem tenir una producció anyal en coberta de 74.404 Kw. Amb
    coberta impermeabilitzada de làmina polimorfa; més uns 29.840 Kw./any en façana
    de buc d’escala recoberta amb plaques fotovoltaiques. Per tant, l’edifici
    autogeneraria un total 104.244 Kw./any, que l’empresa municipal podria disposar
    per compensar les pròpies de l’edifici.

     

    Cal fer un
    estudi de la petjada ecològica que produeix la construcció i fer seguiment de
    l’ús de l’edifici.

     

    Mitjançant la incorporació de la
    làmina fotovoltaica en zona de coberta de volum nord, on situem les sales de
    dansa compensem per damunt les necessitats anyals de l’edifici. També la pèrdua
    de calories en el recorregut de conductes
    . Incorporem la acumulació es realitza mitjançant
    dipòsit centralitzat per cadascuna de les instal·lacions independents, sense
    intercanviador. L’acumulació hi haurà de portar, en paral·lel una caldera  per a poder arribar tot el volum com a mínim
    a 70 ºC, i poder deixar córrer l’aigua en punts terminals a 65ºC i eliminar el
    bacteri de la legionel·losi. El volum d’acumulació de 15 l./ dia x 10 (núm. de dutxes
    i d’altres usos) = 150 l més . Pel que podríem anar a un de 200 l. Per si podam
    treballar en paral·lel. Els intercanviadors se col·locaran independents i de
    plaques 2 bateries (2+2) col·locant bombes de circulació centrífugues.

     

    No obstant, actualment la
    millor opció que es pot plantejar és una instal·lació mixta amb caldera de biomassa més panells solars de
    recolzament.

     

    Basar una instal·lació 100% en solar
    tindria problemes amb l’excedent de calor que podem  trobar-nos entre estiu i hivern. Recomanem
    una caldera de 100KW de pellets.

     

    Il·luminació: S’ha intentat en el projecte produir que sigui al màxim de natural. Per a
    hores nocturnes hi ha previst que tot/ els llums i totes les lluminàries hi
    siguen ecoeficients a base tubs TheLight i de leds a tot les estàncies i focus.

     

    Ventilació: el dissenys d’interior han tengut sempre present la creació de
    circulacions de ventilació creuada directa de l’exterior així com l’existència
    natural de xemeneies xunts que es practiquen en mitgera i l’obertura dels racons
    panells de les finestres accionables així com la circulació de vapors i gasos
    de vestidors mitjançant el pati, passatge i galeries de façana nord, per
    renovació extracció d’aire.

     

     

    En resum, la proposta tècnica
    presentada recull les següents característiques

     

    Energia

    Ventilació natural i amb desplaçament natural de la massa aèria.

    Aprofitament de la llum natural diürna.

    Massa tèrmica elevada i exposada per elements de coberta i façanes.

    Elements de protecció solar segons l’orientació.

    Recuperació del calor residual.

    Aïllament reforçat mitjançant la triple fulla dels tancaments i panells
    sandvitx d’insonorització. Cobertes invertides de protecció pesant vegetal.

     

    Aigua

    Inodors de doble descàrrega. Aixetes amb airejador. Urinaris amb sensors.

    Recollida d’aigües pluvials.

     

    Materials

    Ús de materials reciclats / reusats / renovables: acer, vidre, suro, fusta,
    etc.

    Ús de materials locals: ceràmics, fusta, pedra, vidre, guix, calç, etc.

    Construcció desmuntable: F.A. prefabricat, estructura i subestructures
    d’acer i vidres. Panells de cartró-guix en divisòries, maons ceràmics,
    linòleum, etc.

    Materials d’alta tecnologia en instal·lacions energètiques: Panells Würth
    acrílics i d’altres en façanes. Captadors de membrana o làmina solars i
    captadors de fotovoltaica en coberta i en façana sud d’escala.     

     

    Salut

    No hi ha previsió de generar clima artificial; no hi haurà aire condicionat,
    idò es resoldrà tot de manera natural i autosuficient.

    Materials de baixa toxicitat: limitat al ciment del formigó i l’alumini en
    alguns casos. Ambient i materials naturals. Bons espais de relació humana.

    Naturalesa visible des d’endins i des d’enfora.


     

    D.   CRITERIS DE
    PROJECTE

     

     

    REQUISITS FUNCIONALS

     

    1.      Unim sales extremes que fan de caps que taponen els extrems. L’edifici s’ha
    de llegir com única peça arquitectònica. Una columna vertical que és circulació
    del corredor es penja a redós d’ambdues mans les sales que conformen el
    programa. Significar una àrea residual dotant-la de contingut no marginal.

     

    2.      Treballem un doble pla. Subsumint-nos a les alçades preexistents de l’avinguda
    de l’antiga contramurada i el nivell de la Plaça, d’un costat i per un altre mitjançant la diferent plàstica formal
    dels materials diferenciem funcions a tres nivells sobre la cota  ±0’00. Conformant-los en una única unitat.
    Buits oberts a la llum, massissos que se’n tanquen a la incidència directa.

     

    3.      Fugim d’excavar idò se’ns en va el PEM. Tres nivells doncs. Buc de
    comunicació vertical a mig camí dels corredors. Sales d’ús directe i general en
    planta baixa amb sortida a via pública, ço és , el passatge vegetal. Professors
    i arxius en la primera i aules individualitzades assistides de professor. En
    tercer nivell de sales d’usos depurats i massius de dansa i grups musicals.

     

    4.      Es pretén que tinguem el màxim d’il·luminació natural durant el dia,
    malgrat la sensació de volum tancat que presenta. Això s’aconsegueix mitjançant
    el disseny de façanes i cobertes resoltes amb vidre, i amb la manipulació de
    les lames de les façanes sud-est i nord-est per a que la claror incideixi sobre
    aules, espais, sales, etc a la cara nord aconseguim la il·luminació amb
    envidrat de façanes.

     

    5.      El TRAST, edifici i pas, s’estructuren en volums funcionalment, en tres
    parts clarament diferenciades. Per alçades.

                 

    Volums multifunció, acull
    les diverses funcions necessàries per al correcte desenvolupament de les
    activitats musicals i dansaires o de qualsevol altre caire.

    Nucli de instal·lacions en un
    volum vertical. Junt la mitgera i en planta baixa les elèctriques, aigua
    potable, calderes, bateries de fotovoltaica, ACS, vestidors, etc.

    Fotovoltaica i solar en coberta
    en buc d’escala. Una única zona establint els buits i patiets de pas
    d’instal·lacions, etc. Espai d’instal·lacions tècniques i maquinària.

     

    Planta baixa: accés principal de filtre,
    vestíbul i connexió amb  nucli de
    comunicació vertical (ascensor i escala) espai polivalent junt a vestíbul i
    accés. Centre de transformació, CGP, junt a l’entrada i recepció. Audició i
    assaigs jovenívols amb accés directe.

    Planta primera. Pal·ladianament:
    la del mig, d’administració i representació i activitats d’infants i majors
    tutoritzades. Els professors veuen i són vistos des de sa plaça.

    Planta segona. La més alta. Simbòlicament són
    les espirituals, la dansa i la música culta,i la intimista de cambra. S’oculten
    a la vista més pública.

     

     

     

    S’ha creat sèrie de patis
    d’instal·lacions per a que quedessin integrats i amagats en el disseny
    arquitectònic.

     

     

    CONSTRUCTIUS

     

    Fonaments i estructura.

    Fonaments fet a base de sabates corregudes o llosa armada ens pot
    estabilitzar el terreny en el seu desnivell. Sobre ella cream un mur de formigó
    vist que du els pilars embeguts que coronaram en el seu final per tal de lligar
    tota la part superior. Es pot resoldre tota l’estructura mitjançant ELEMENTS
    PREFABRICATS de formigó armat. Des d’ací perllonguen els pilars o murs de
    formigó armat (F.A.) fins la coronació. Les bigues transversals hi aniran entre
    pòrtics longitudinals. En la part superior, la coberta de les sales de dansa és
    inclinada per a rebre claror i la incidència dels raigs solars sobre la
    membrana fotovoltaica. En la zona posterior tenim dos elements que ens
    relliguen l’estructura: el mur i l’escala d’evacuació de públic, que a més, és
    manteniment d’instal·lacions, que ens traven els murs. La caixa d’ascensor serà
    de FA in situ, element de suport. L’estructura forjats serà de llosa armada
    alleugerida o de plaques alveolars de formigó tesat prefabricada. Per una altra
    banda la part del volum d‘entrada, al nord, està resolt igualment mitjançant
    element de F.A. prefabricats.
    Les grades de la sala d’audicions resoltes amb elements
    prefabricats i in situ.

     

    Cobertes
    planes
    :
    invertida de protecció pesant de terres vegetals i graves i vegetació.  

    Coberta inclinada: instal·lacions
    de captadors solars i d’altres mitjans d’enginyeria.

    Tancaments.

    Tot tancament
    massís estarà compost per tres fulles. Sandvitx prefabricats. Fulla exterior i
    interior de formigó, fulla mitja d’aïllant interior.

    Tancament d’escala
    serà de vidre sobre subestructura metàl·lica i una exterior composta per lames
    de vidre PV-mòduls acrílics de la marca Würth Solar per a captació de
    radiacions solars i amb inserció discrecional de plaques de cèl·lules
    fotovoltaiques PV-mòduls de film CIS de la marca Würth o similar.

    En algun dels cossos
    opacs, la primera fulla serà de maó massís ‘Gero’ i la interior de panell de
    cartró-guix.

     

    Particions i divisions. Insonorització.

    Mitjançant subestructura d’alumini i  panells de cartró-guix segons funció i espai
    a dividir. Igualment alguns murs caldrà resoldre’ls amb maó semi-massís tipus
    ‘Gero’. L’envà de separació de les dues sales de dansa serà mòbil i motoritzat.
    Amb miralls per a que els dansaires puguin emmirallar-s’hi.

     

    Portam de vidre subestructura de perfilaria d’acer.

    Vidre de
    doble fulla amb càmera de deshidratació buida. 6+8+4.

     

    Paviments.

    Les sales seran de Biosuro® de 8 m/m sobre tauler marí
    contraplacat de 15 m/m i sobre contraplacat marí de xapat de 12 m/m assentat
    sobre tascons esmortidors sobre làmina de barrera de vapor col·locada sobre la
    solera de 20 cm i finalitzada sobre morter autoanivellant al 1/ 1000
    . Les sales seran de parquet sobre làmina anti-impacte.

    La resta de elements
    comuns de l’edifici es resoldrà amb paviment continu de formigó, resines i
    quars. Acabat amb pintura.

    En els
    vestidors serà de lloseta ceràmica antilliscant de junta ampla.

    La decoració de les parets d’accés seran panellades amb DM contraxapat de
    fusta de cirerer per a donar calidesa a la dita zona.

    Marquesines d’entrada i filtre de la part superior seran resoltes amb
    lloses de formigó armat i perfilaria embeguda d’acer.  

     

    Altres.

    Les portes d’accés serà resolt amb perfil d’acer pintat amb esmalt rugós i
    fusta de tauler d’IPE.

     

     

                                                                        

    E.  PROPOSTA ECONÒMICA

     

     

    La superfície total construïda és
    de 1.732 m2

    El pressupost total d’obra és
    1.956.224,00 €

     

    Per tant la relació quantificada
    és de 1.956.224,00 € / 1.732 m2 =
    1.129,46 €
    /  m2
     

     

    Aquesta entrada s'ha publicat en ARCHITECTURES el 11 d'abril de 2010 per josep_blesa