ARCHILETTERS

NOT TO BE A NUISANCE, BUT NOT TO GIVE FREE SERVICE

Arrugues del trencadís al Palau de les Arts. Anecdotari “panca”.

Deixa un comentari
El trencadís del Palau de les Arts porta molts mesos arrugant-se, he volgut aprofitar l’avinentesa per a fer una miscel·lània de temes relacionats amb el tema del trencadís. M’ha sorprés que en un diari de la ciutat de València no caracteritzat precisament pel seu sentit crític al poder, ni pel sentit del ridícul, però això sí, pel gran sentit de l’humor que tenen en eixir encara avui en dia. Un senyor periodista, el sr. Pajuelo de Arcos, s’ha posat a especular sobre Gaudí i Calatrava, i ha sigut quan m’ha pujat l’ànsia a intervindre. El meu comentari ha estat esborrat com sovint s’esdevé en aquell Full Parroquial com anomenava Joan Fuster l’esmentada publicació.
  
1. Puc suposar que Calatrava, amb bon criteri, posà el trencadís com a protecció de l’estructura metàl·lica perquè a València la corrossió del ferro a causa de la humitat a València és altíssima i la higroscopicitat del materials protectors contra ella minsa. També recorde com la Unió Naval de València (això que diuen ara “de Levante”) s’oferí com a constructor d’aquesta estructura naval que és el Palau de les Arts. I fou rebutjada, perquè qui compra barat, en compra dues vegades.

2. Per cert, el “trencadís” és paraula en català sr. Pajuelo, diu com si fóra una troballa, però és que Antoni Gaudí i Cornet venia sovint a València, especialment al Cabanyal, perquè el sr. Oltra de la plaça de L’Ajuntament, el del teixits Oltra, i l’amo de l’Hotel Oltra, ara Melià, li va demanar a un proveïdor mataroní un arquitecte “d’eixe estil nou modern” per a fer una botiga al passatge Ripalda. I Gaudí tenia en certa època quasi la mateixa distància a València que a Barcelona. Gaudí, en aquelles escapades valencianes, dibuixà curosament l’escala de caragol amb passamà d’hèlix que puja a la Llotja de València i la va estrafer exactament igual acoblant-la a les torres que pugen a la Sagrada Família. Gaudí mamava en els orígens, perquè ser original, deia, era anar als orígens, per això li agradava tant València i parlava tan bé i sovint dels valencians com a “molt artistes“.
No em fa massa ganes d’intervindre perquè la manipulació que produïu em té fartet, però intentaré explicar-vos una miqueta el problema de fons:


I 3. El problema naix per una diferència dels mòduls de dilatació entre les xapes d’acer de gran gruix (>100 m/m i d’un metall) i la cobertura amb una malla de trencadissos (un material ceràmic encara que sobre un suport elàstic (que ha fallat degut a la gran superfície que tenen cada “peça arquitectònica” com són les “ALES DE L’ESCARABAT” col·locats sobre una xarxa de fibra de vidre i tot junt apegat amb una cola sobre la superfície metàl·lica que a bon segur hi haurien col·locat un pont d’unió de resina epoxi entre ambdues. La solució no és traure el trencadís sinó establir les juntes de dilatació per a que entre contracció i dilatació no es solten i desapeguen els dos materials i s’arruguen. I això no val 3 milions d’€. I el que SÍ cal estudiar són els gradients tèrmics al llarg de tot l’any sobre les diverses superfícies i procedir a fer dibuixar les dites juntes per a que no s’espenten entre elles i produïsquen les arrugues de plegament actuals. A la fi, fins i tot pot eixir una peça plàstica interessant. No perdem la calma ni matem puces a canonades.

Pense, que Santiago Calatrava, al qual me l’estime des de fa dècades hi hauria d’haver vist això de bestreta o els seus assessors tècnics haver-lo assessorat millor. El bon marró està en l’Hemisfèric que si les bombes deixen de treballar podem tindre l’Imax navegant pel mig de l’avinguda de França. La sostenibilitat no ha estat un ítem important en tots aquests projectes. I ací hem fallat tots plegats. Certament. Encara trobe a faltar el gratacel de telecomunicacions que no volgueren fer. Això sí que ens enlairava cap al futur. Llàstima.

PS: “Trencadísno ésquebradizo“, Sr. Pajuelo, ha confós l’adjectiu amb el substantiu en el traductor Salt o en el Google. El trencadís és el “rebuig” de les fàbriques que havien fet “trencadissa” i ja no servien per a vendre dins de la tria d’un “estoc” per eixir defectuoses, badades o/i escantellades dels forns de cocció i no hi servien. Es llançaven i feien la “trencadissa”. Per això la gent pobra d’El Cabanyal l’usava perquè era a cost zero, i sols calia emportar-se-la de les fàbriques per a protegir de la humitat del mar les façanes o fronteres.
Des d’El Cabanyal, a través d’en Gaudí, al món.

Aquesta entrada s'ha publicat en BUILDERS el 10 de gener de 2014 per josep_blesa

  1. Esperava llegir un comentarik teu …. i ací el tenim. Magnífic.No coneixia ni ded bon tros l’orígen de la paraula ‘trencadís’ i ara ja ho sé. Els lligams sempre hi són, no creus ?
     
  2. Estimat amic, sé de la teva admiració per Calatrava, que no comparteixo, però, tens raó, els valencians sempre us paseu, per be o per mal. I sou uns artistes inigualables quan ho feu per be, Gaudí ho sabé veure.
    Però en tot allò del Turia… que vols que et digui, és lleig a parir (a gust meu és clar) i megalomaniàtic. Ara que per fortuna vostre i de tots el “puto amo” (Guardiola dixit) PP està en retirada (o avançen cap a millors posicions segons ho presenten) el Calatrava és un dels de pagar el pato. Com a bon valencià que és, es va passar, per mal, i se li pujaren els fums a les falles, però tota aquella desgràcia que va fer al Túria no crema, eixe és el problema, que sinò, foc i avant que no ha estat res.
    La veritat, jo tampoc crec que valgui 3 milions d’eurons arreglar-ho, ni cinc, la veritat.
    Jo ho deixaria tal qual, l’arruga és bella. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.