“Produir profit és la raó que ho decideix tot en aquesta petita ciutat que us sembla tan bonica. L’estranger que arriba, seduït per la beutat de les fresques i profundes valls que la volten, s’imagina de bell antuvi que els seus habitants són sensibles al que és bell, perquè parlen massa sovint de la beutat del seu país: no es pot negar que no en facin gran cas; però és perquè atreu alguns forasters els diners dels quals enriqueixen els hostalers, i això, pel mecanisme dels impostos, produeix profit a la ciutat”.
Així parla de Verrières Stendhal, just arrencar la seva novel·la “El roig i el negre”, que té una cent-vuitantena d’anys. En rellegir-la aquests dies i topar-me de bell nou amb aquest paràgraf he pensat tot d’una amb “Passion for Palma de Mallorca”, aquesta “marca” enigmàtica que, segons diu la seva plana web “té com a objectiu posicionar la capital balear com a destinació turística urbana els 365 dies de l’any”.
Tanmateix, allò que m’hi ha fet pensar de ver és el bessó d’aquesta empresa fantasmagòrica que no és altre que “conscienciar la població local sobre la importància del turisme per a la ciutat. Per aquest motiu, la campanya està protagonitzada pels ciutadans elegits a través del concurs “Vacaciones por la cara”. Recordau Stendhal: “… perquè atreu alguns forasters els diners dels quals enriqueixen els hostalers, i això, pel mecanisme dels impostos, produeix profit a la ciutat”.
I per això, també i és clar, el nom de la marca és en anglès i els concursos adreçats als palmesans exclusivament en castellà.
Creis-me: us farà més profit llegir o reelegir “El Roig i el Negre” que capficar-vos en la utilitat d’aquesta “marca” tan i tan segregadora.