marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

19 d'octubre de 2012
2 comentaris

L’OCB ES REUNEIX -DECEBEDORAMENT- AMB EL CONSELLER BOSCH

L’Obra Cultural Balear ha traslladat al Govern el malestar de la majoria de la ciutadania de les Illes Balears amb les polítiques lingüístiques, culturals i educatives impulsades pel Govern Bauzá. Ahir, dia 18 d’octubre, el president de l’Obra Cultural Balear, Jaume Mateu, i el Coordinador de l’entitat, Tomeu Martí, es reuniren amb el conseller d’Educació, Cultura i Universitats, Rafel Bosch, i amb la Directora General de Cultura i Joventut, Isabel Cerdà.

 

En aquesta reunió tensa, que acabà sense cap acord, els representants de l’OCB retragueren al conseller Bosch que els rebés per primera vegada desset mesos després de començada la legislatura, així com el menyspreu del Govern Bauzá cap als més de 50.000 ciutadans de les Illes Balears que es manifestaren a Palma el passat 25 de març a favor de la llengua catalana. També li retragueren la seva actitud “inhumana” davant la vaga de fam per la llengua protagonitzada per Jaume Bonet i Tomeu Amengual.

Els representants de l’OCB han recordaren a Bosch que les polítiques lingüístiques del govern només tenen l’aprovació d’un 11% de la població, segons coincideixen diverses enquestes, i, per tant, que el Govern Bauzá està fent unes polítiques dirigides a acontentar una minoria i que perjudiquen els drets lingüístics de la majoria.

El conseller Bosch ha hagut d’escoltar el llarg llistat de mesures regressives i contràries a la pau lingüística que ha promogut des del Govern i que ja han provocat algun conflicte, com el cas del col·legi Ponent d’Inca, del qual Bosch i Bauzá en són els responsables màxims.

L’OCB recordà a Bosch mesures clarament contràries al bon funcionament del sistema educatiu, a la cultura pròpia de les Balears, a la cohesió social i a la convivència lingüística com són:

Política educativa:

1. Criminalització dels professionals de l’ensenyament i pressió política cap als equips directius dels centres d’ensenyament.

  1. Eliminació dels programes de suport i de reforç educatiu als alumnes amb més dificultats d’aprenentatge (PROA, PRA).

  2. Eliminació del programa PAIRE, d’acolliment d.’alumnat estranger nouvingut, per a la inserció en el món escolar i el suport en l’aprenentatge de la llengua catalana.

  3. Retards i impagaments de les dotacions econòmiques als centres educatius, que afecten la seguretat i el confort dels alumnes (seguretat contra incendis, calefaccions, subministraments, materials de suport) i reducció d’entre un 20 i un 40% de la dotació econòmica.

  4. Congelació de l’oferta d’ocupació pública a l’ensenyament.

  5. Augment fins a un 20% de les ràtios d’alumnes (fins a 30 a primària i fins a 36 a secundària)

  6. Eliminació i manca de places de Cicles Formatius, escoles d’idiomes i escoles d’adults

  7. Retallades als programes d’innovació i investigació

  8. Retallades pressupostàries a la Universitat

  9. Retallades o desaparició de les dotacions econòmiques per a les Associacions de Mares i Pares i les seves Federacions, que en posen en qüestió la viabilitat.

Política lingüística:

1. Atac permanent als drets lingüístics dels ciutadans de les Illes Balears, tant als dels que volen fer servir la llengua catalana com als dels que es veuen privats del seu dret a aprendre-la.

  1. Conversió dels catalanoparlants en ciutadans de segona en eliminar-los el seu dret a dirigir-se a l’Administració Pública en català. Castellanització de fet de l’administració pública i reforma de la Llei de Funció Pública, que elimina la necessitat que els empleats públics entenguin els ciutadans que triïn expressar-se en català i que deixa la porta oberta a castellanitzar els topònims.

  2. Eliminació de totes les àrees encarregades d’impulsar el procés de normalització lingüística.

  3. Reducció fins a la mínima expressió del pressupost de normalització lingüística.

  4. Eliminació de la lliure elecció de llengua de la programació de producció aliena d’IB3, eliminant-ne la versió en català, tot i l’existència d’un sistema dual que ho permetia.

  5. Posada en marxa d’una ordre de segregació lingüística a l’escola, que es pretén aplicar sense aportar recursos econòmics i de personal addicionals.

  6. Reducció dels cursos de català oferts per les institucions, especialment els adreçats a persones estrangeres.

  7. Eliminació dels cursos de reciclatge de català per als professors.

Política cultural:

1. Ofegament econòmic de les productores del sector audiovisual, arran del tancament de Televisió de Mallorca i la reducció del pressupost d’IB3.

  1. Ofegament econòmic de les associacions que fan feina a favor de la cultura.

  2. Paralització dels Consells Assessors de Cultura Popular i Tradicional de les Illes Balears i de Mallorca.

  3. Davallada del pressupost de l’Orquestra Simfònica de les Balears Ciutat de Palma fins al punt de fer-la inviable.

  4. Tancament de totes les infraestructures culturals dedicades als joves creadors.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.