marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

21 de febrer de 2021
0 comentaris

EL DIA DE LA LLENGUA MATERNA

El 21 de febrer de 1952, estudiants i activistes del Moviment per la Llengua Bengalí varen ser tirotejats per la policia i els militars a la Universitat de Dhaka, a l’actual Bangla Desh, i tres d’ells moriren. Aleshores, tot i que el bengalí (o bangla)era majoritari a Bengala d’Orient (ara Bangla Desh), l’urdú, parlat per la minoria dominant, era l’única llengua nacional. Avui, el bengalí és la llengua oficial de Bangla Desh.

El 1999, la UNESCO, en reconeixement dels tres activistes morts, va declarar el 21 de febrer, Dia Internacional de la llengua Materna, jorn en el qual també es concedeix el premi Linguapax, en defensa del plurilingüisme.

La UNESCO, proclama, creu en la importància de la diversitat cultural i lingüística per a les societats sostenibles. En el seu treball a favor de la pau, treballa perpreservar lesdiferènciesde culturesi llengües quefomentenla tolerànciaiel respectedels altres.

Aquest organisme internacional, també considera que la diversitat

lingüística es troba cada vegada més amenaçada amb un nombre molt alt de llengües que desapareixen. Cada dues setmanes, de mitjana, una llengua desapareix, portant-se amb la seva desaparició tot un patrimoni cultural i intel·lectual.

Tanmateix, segons la UNESCO, gràcies a la comprensió de la importància que tenen les llengües maternes, s’han aconseguit èxits en matèria d’educació plurilingüe basada en elles, en particular des dels primers estudis i el compromís cada vegada més gran que evolucionin en l’esfera pública. Les societats multilingües i multiculturals ho són a través de les seves llengües, que transmeten i preserven els coneixements i les cultures tradicionals de manera sostenible.

El lema d’enguany és “Fomentar el multilingüisme per a la inclusió en l’educació i la societat” a través del qual es vol reconèixer que les llengües i el multilingüisme poden fomentar la inclusió i que els objectius de Desenvolupament Sostenible se centren a no deixar ningú arrere.

En aquest sentit la UNESCO considera que l’educació en la primera llengua o la llengua materna ha de començar des dels primers anys d’escolaritat, ja que l’atenció i l’educació de la primera infància són el fonament de l’aprenentatge.

 


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.