La crisi al món del llibre (amb el peu esquerra)

Després de veure com queien successivament Catalònia, Proa Espais i Rovafaves negar que la crisi i internet s’estàn menjant el món del llibre em sembla miop o cínic

 

Alhora d’analitzar la caiguda de vendes que experimentem les llibreries crec que hi ha dos factors determinants: la caiguda del consum que afecta a quasi tothom. I la pirateria. Fa pocs dies una estadística oficial deixava clar que el nombre de lectors no para de créixer. Tots llegim cada dia més. La lectura a més continua sent un entreteniment barat. Per tant, en una època com la que vivim, si es repetís la pauta de crisis passades, hauríem d’estar venent llibres de butxaca en gran qüantitat. La realitat però és que el llibre de butxaca és un dels formats més   afectats per la caiguda de vendes. Com pot ser això? si cada cop hi ha més lectors, i cada cop les condicions econòmiques condicionen a més i més gent a refugiar-se en la lectura com mitja d’entreteniment? La resposta és simple : les descàrregues gratis són molt més barates que qualsevol llibre de butxaca. I per descomptat, gratis també és més barat que qualsevol descàrrega legal de pagament. Estic convençut que la pirateria està massacrant el llibre de butxaca. Al cap i a la fi, el consumidor de llibre de butxaca busca una estona de lectura barata i portable. Una “tablet” és tant o més portable que un llibre de butxaca, serveix per moltes més coses, des de consultar el còrreu fins a veure la “tele”.

 

A internet és fàcil trobar tota mena de llibres que es poden descarregar fàcilment i de franc. L’usuari paga per la connexió. Per tant té claríssim que tot el que es derivi de la connexió si és gratis millor. Això ha estat així durant tants anys que canviar aquesta realitat serà pel cap baix molt difícil. Però qui hi guanya amb aquest sistema de barra lliure? Doncs les telefòniques, que el que els interessa és que l’usuari es connecti. El que faci o deixi de fer no els importa, mentre es connecti i pagui la connexió. I els cercadors i webs de descàrregues gratis que viuen de la publicitat vinculada al transit que passa pel seus sistemes. Qui domina internet són aquests dos sectors i cap dels dos te cap interés en res que no sigui connexions quant més llargues millor (telefòniques) i transit pels seus webs (cercadors o webs de descàrregues)

 Com podem afrontar aquesta realitat? des del meu punt de vista sols hi ha una opció . Qualsevol intent de competir contra “gratis” és una batalla perduda. Per afrontar aquesta situació  el primer pas que caldria fer, seria que tota la gent del món del llibre ens uníssim. Des dels creadors als llibreters, passant per editors i distribuïdors. Si cadascún de nosaltres intentem fer la guerra pel nostre compte perdrem bous i esquelles. Qualsevol demanda, o acció que fem hauria de partir d’una veritable unitat de tot el sector. Sense ella ens mancarà força per planejar qualsevol resposta.