CAMINS D'INDEPENDÈNCIA

Narcís Llauger i Dalmau

Terrorisme vial

Ahir van morir dos nens i les seves mares en accident de cotxe 

Van morir quatre persones a la General 340 (N-340) al seu pas pel desviament que porta a Altafulla. Just en el punt que l’autovia A-7 s’estreny –o s’amplia segons en la direcció que es miri- per passar a ser la carretera general. Perillós.

L’alcalde de Tarragona, a més de pixar fora de test parlant sobre el cinturó de seguretat, ha donat una dada significativa: aquest tram ha vist disminuïda la sinistralitat des que una part s’ha convertit en autovia. Que és com dir que si la A-7 s’hagués acabat, si tota la carretera fos autovia, els accidents, en comptes de disminuir, pràcticament es reduirien a zero. Ras i curt, amb l’autovia fins a Barcelona aquell punt no seria un coll d’ampolla i no hagués propiciat l’accident; i n’hi ha hagut d’altres darrerament, segons fonts dels bombers (diari MésTarragona). L’Eurorap el considerava un punt negre el 2009.

Per què no s’allarga la Autovia fins a la frontera? Tots sabem la resposta: la gasiveria de l’Estat espanyol a l’hora d’invertir a Catalunya, especialment en infraestructures. Una gasiveria que causa morts. Molts més dels quatre que avui lamentem. Terrorisme vial. Terrorisme d’Estat contra Catalunya.

Les orelles encara noucentistes de molts catalans se sentiran dolgudes per aquestes paraules. Terrorisme és una paraula massa forta pels qui prefereixen posar sordina a la realitat. Si les mesures de l’Estat desencadenen morts, això és terrorisme vial d’Estat.

“Ya quisiera Catalunya tener las autovías de mi pueblo!

És l’expressió de la quiosquera en comentar-li la notícia. Ella és de Puerto Llano, Ciudad Real. Li demano si tenen molt de trànsit. M’ha confessat que molt menys que les nostres carreteres. Ella no hi veia, d’entrada, la injustícia que les seves dades em corroboraven. Jo les hi he insinuat, però ho remataré un altre dia. Perquè en aquell moment l’envaïa una exultada satisfacció de saber que allà on va néixer estaven millor que aquí.

Les paraules de la quiosquera, que malgrat tot se sent també prou catalana per usar el català, confirmen el que tots sabem i hem sentit comentar a coneguts que visiten les seves terres d’origen espanyoles.

Un cop més, Andalusia afavorida

Afavorida fins a l’escàndol. També en aquest terreny. La A-7, aquesta on en el seu termini s’ha produït l’accident, ha d’enllaçar Algesires amb Barcelona i forma part de la xarxa europea E-15. A que no endevineu per on s’ha començat a construir? A que no endevineu quina regió espanyola té gairebé tots els trams acabats i en servei? A que no endevineu quin tram està gairebé per començar?

Si us poseu a comptar els trams en servei d’aquesta A-7 (+ A-48 fins a Cadis) en el seu pas per Andalusia us surten 487,1 km. Ara els compareu amb els posats en servei a Catalunya i veureu que només són 60,6. Una injustícia cap a el país més productiu de l’Estat espanyol, una injustícia que es tradueix en morts. Terrorisme vial.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.