marginàlies

Jaume Mateu i Martí des dels marges atalaiats de l’illa, de les lletres i de les vides mòltes

1 de juliol de 2010
0 comentaris

COMPANYS EN L’ART

Per a la Unió Europea, el 2010 és l’any de la lluita contra la pobresa i l’exclusió social. Amb aquesta declaració es pretén sensibilitzar els europeus sobre aquesta realitat que tant patiment comporta i renovar, al mateix temps, el compromís dels estats membres de la Unió Europea en els seus afanys per frenar-ne l’avenç. La dada no pot ser més escruixidora: dels cinc-cents milions de ciutadans de l’Europa dels 27, més del 16%, això és,
gairebé vuitanta-cinc milions, viuen per sota del llindar de la pobresa. Al vell continent unit es considera que una persona és pobra quan el seu nivell d’ingressos és igual o inferior al 60% del nivell d’ingressos mitjà del seu
país.

Som dels que pensen que les campanyes institucionals, els “any de…” o els “dia de…” poc ajuden a millorar l’estat de la causa per la qual es creen. Vull dir, en aquest cas concret, que justament enguany en què no
cessa el diluvi de retallades pressupostàries, de reculades de sou a segons quins col·lectius, de congelacions de pensions i altres energies, poc es farà per reduir el nombre de pobres i necessitosos, els que més cara estan pagant la factura de la crisi, com sempre; una crisi que ells –majoritàriament nosaltres- no hem provocat. En aquesta convulsió, parlar d’incrementar la lluita contra els exclosos financers, és molt més que un sarcasme. Tanmateix, dins els actes i projectes d’aquest “2010. Any Europeu de lluita contra la pobresa i l’exclusió social” n’hi ha un que consider encertat en incidir, precisament i efectiva, en la sensibilització. Es tracta del projecte “Companys en l’art
(http://www.2010againstpoverty.eu/artpartnerproject?langid=fr). Com s’indica en la fonamentació del projecte, l’art no pot eradicar la pobresa, però pot retornar la dignitat i la confiança als pobres i exclosos, i contribuir a la formació de vincles socials. Talment això pretén Can Gazà amb la Sala d’Art de Sa Casa Llarga: a través de l’art entrar en contacte amb realitats humanes al marge i, a la vegada,  i mitjançant la creativitat ajudar el damnat social a retornar a la urbanitat. A més “Companys en l’art” té el valor afegit de fugir de la individualitat en reunir un estudiant d’art, una persona pobra o exclosa i una ONG. L’entitat juga el paper d’enllaç entre l’estudiant i la persona en destret, fent possible la trobada i el treball posterior. De la trobada entre un i altra en sorgiran les fotografies que, d’aquesta manera, seran coproduïdes. Totes les fotografies es mostraran en el web institucional de l’any europeu de lluita contra la pobresa i una cinquantena s’exposaran a Brussel·les a finals de novembre de 2010. Els estudiants interessats tenen fins a dia 6 d’aquest mes per inscriure’s. Pens que val la pena.


Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.